SRAM GX Eagle AXS, trådlöst MTB-växling für alle.

cubefritzz

Aktiv medlem
du körde alltså sönder bara trissorna eller hela armen?

kompis smällde i bakväxeln så pass att skyddsfunktionen som frikopplar motorn gjorde just det. Bara dra till växeln så klickade den i tillbaka till rätt läge. Precis som det är designat.

har en hel del vänner som bytt till Axs. Förvånansvärt nog är vad jag hört alla nöjda. Skulle varit lite klagande på knappen på reglaget som nu ändrats.

Lyssnade på nerdalert podden där de pratade om nya di2. Då nämnde de just att Shimanos möjlighet att ”ta tillbaka” lite skulle vara att det skulle vara driftsäkrare med sladdar men att Axs (generellt, mtb o racer ) visat sig vara väldigt driftsäkert. Därmed inte sagt att det inte kan hända något.
Jag flög över styret, där cykeln flög åt annat håll som slog i hela växelföraren bak, skrap märken rubbet men det var bara trissorna som gick sönder. Trissorna gick av helt men inget annat. Har ramlat på liknande sätt med shimano och där blir hela armen alltid böjd istället.

maRRtin

Aktiv medlem
Visa bilaga 477843
Så du kan spara 120 gram med denna? Det kan inte stämma. Måste vara fler delar som skiljer.

Jag har bara hittat detta:
What differentiates the GX group from the X01 and XX1 AXS groups? In one word, weight. The GX AXS derailleur weighs in at 454 grams with the battery, compared to 390 grams for the X01 derailleur and battery. The main reason for that 64-gram difference is the material used for the pulley wheel cage – it's aluminum on X01, and steel on GX.
"First Look: SRAM Releases GX Eagle AXS Wireless Electronic Drivetrain - Pinkbike" https://m.pinkbike.com/news/sram-releases-gx-eagle-axs-wireless-electronic-drivetrain.html

yonsson

Aktiv medlem
När jag uppgraderar från 11vxl till Eagle så får det bli detta kitt. Ska försöka hålla ut tills priset går ner lite.

Jensen

Aktiv medlem
På de dyraste ställena säkert, men även det är ju i samma prisklass
Så på billigaste ställena kostar en 3-4 år gammal grupp 6200kr när den på många av de stora tar 7500kr för den?

menade bara att xt di2 väll knappast är billigare. Generellt sett. Om vi kollar själva el delarna.

di2 kablarna kostar väll ändå runt 2-300kr styck? En till till batteri, en till bakväxel, en mellan junctionbox och ”hjärnan” och en till reglage, blir lite kablar.

Senast ändrad:

cubefritzz

Aktiv medlem
När jag uppgraderar från 11vxl till Eagle så får det bli detta kitt. Ska försöka hålla ut tills priset går ner lite.
Jag tror inte priset kommer gå ner i och med Corona, utan det är redan brist på cykel komponenter som istället kommer driva upp priset. Fast man kan alltid hoppas att det blir billigare =).

yonsson

Aktiv medlem
Jag tror inte priset kommer gå ner i och med Corona, utan det är redan brist på cykel komponenter som istället kommer driva upp priset. Fast man kan alltid hoppas att det blir billigare =).
Det är större prisskillnad i USA och priset på XX1 AXS har gått ner. Så jo, det lär gå ner, frågan är när.

Jensen

Aktiv medlem
Jag flög över styret, där cykeln flög åt annat håll som slog i hela växelföraren bak, skrap märken rubbet men det var bara trissorna som gick sönder. Trissorna gick av helt men inget annat. Har ramlat på liknande sätt med shimano och där blir hela armen alltid böjd istället.
Finns ju visserligen tredjepartstrissor du borde kunna kört. Men oavsett ovanlig sak att ha sönder i krasch :-)

Redaktionen

Medlem
SRAM-GX-Eagle-AXS-group_low-cost-1x12-speed-wireless-electronic-MTB-mountain-bike-drivetrain_North-Shore-riding.jpeg

Elektroniska växlar har funnits ett tag och fungerar bra, men har en saftig prislapp. Nya SRAM GX AXS är ett nytt, något billigare alternativ.

Läs hela artikeln:

cubefritzz

Aktiv medlem
du körde alltså sönder bara trissorna eller hela armen?

kompis smällde i bakväxeln så pass att skyddsfunktionen som frikopplar motorn gjorde just det. Bara dra till växeln så klickade den i tillbaka till rätt läge. Precis som det är designat.

har en hel del vänner som bytt till Axs. Förvånansvärt nog är vad jag hört alla nöjda. Skulle varit lite klagande på knappen på reglaget som nu ändrats.

Lyssnade på nerdalert podden där de pratade om nya di2. Då nämnde de just att Shimanos möjlighet att ”ta tillbaka” lite skulle vara att det skulle vara driftsäkrare med sladdar men att Axs (generellt, mtb o racer ) visat sig vara väldigt driftsäkert. Därmed inte sagt att det inte kan hända något.
Jag körde bara av trissorna. Nu när jag ser att man kan köpa till skydd som skyddar batteriet för 21 euro kommer jag beställa ett. Billig försäkring.

yonsson

Aktiv medlem
Jag körde bara av trissorna. Nu när jag ser att man kan köpa till skydd som skyddar batteriet för 21 euro kommer jag beställa ett. Billig försäkring.
Kan du berätta lite om växlingarna? Är de snabbare än med vajer? Kan man växla bättre med tryck på pedalerna? Finns det några funktionella fördelar?

Spinx

Aktiv medlem
Jag är nyfiken på om det är någon som kör AXS som är missnöjd med den?
Allt man läser om det är väldigt positivt.

Här t ex:

Men det vore kul att höra någon som har haft några problem med det.
Är sugen på uppgradera till AXS och kasta bort den där 12-delade XT jag har, inte så imponerad av den. Min gamla 11-delade SRAM X1 var bättre.
Jag är inte 100 nöjd
Den växlar ju bara i en hastighet . Specielt om man vill växla fler kuggar. Jag växlar snabbare med manuell växel. Ibland vill man trycka reglaget i bott och hoppa 4 kugg direkt. Går ej med AXS
Man blir absolut inte snabbare cyklist, snarare tvärt om .
I minusgrader blir den väl seg,
Sedan är det ju det där med att den ska laddas. Ett onödigt moment att addera egentligen.

Spinx

Aktiv medlem
Kan du berätta lite om växlingarna? Är de snabbare än med vajer? Kan man växla bättre med tryck på pedalerna? Finns det några funktionella fördelar?
Har kört med X01 AXS i ett år. Den växlar lite långsammare än vad man gör manuellt och bara i ett steg åt gången. Du blir absolut inte snabbare cyklist av det.
Jag ser inga fördelar med det, bara en kul feature

cubefritzz

Aktiv medlem
De stigar jag kör börjar alltid med lång brant backe uppför och där har alla mina Shimano växlar alltid krånglat, då de inte klarar av trycket från pedalerna på samma sätt. Spelade ingen roll hur mycket justeringar jag än gjorde på växelörat, skruvarna, eller på vajer skruven vid styret, det krånglade alltid. Sram AXS XX1 klarar allt som Shimano saknar. Snabbare växling i jobbiga uppförsbackar som på raksträckor som på tekniska jobbiga banor. Så svaret är Ja, växlingen gå bättre med tryck på pedalerna. Växlar mycket snabbare än med vajer, mer pression, enklare att finjustera växlingen osv. Funktionella, du slipper vajer krånglet, du slipper byte av vajer, samt byte av vajer höljen varje säsong då de rostar pga för mycket regn i Sverige. Mycket enkelt att ställa in växlarna i jämförelse med vajer. En annan fördel jag upptäckt är växling med pekfinger och inte bara med tummen. Det enda krånglet jag haft var efter fall då jag var tvungen att justera växelörat efter justering fungerade växlingen klockrent. Jag har inte laddat batteriet på 2 veckor nu, varit ute och cyklat 4 ggr mellan 15 till 35km i lera till stig, asfalt, grusvägar, i regn, i snö på is och den bara fungerar. Jag gör alltid rent cykeln efter varje körning och plockar alltid loss batteriet när cykeln inte används. kopplar alltid på transportskyddet när jag inte använder cykeln. Jag gör rent cykeln noggrant för jag vill verkligen inte att denna dyra växel skall gå sönder. Jag kommer även köpa till batteriskyddet som släpps i April av det skäl att jag kör på steniga och leriga platser. Hellre att skyddet går sönder än batteriet.

skier

Aktiv medlem
Jag har kört några gånger nu med x01 axs, tycker den växlar snabbt och smidigt. Reglaget har jag däremot inte kommit överens med än, provat både nya och gamla reglaget men tycker att övre knappen hamnar för nära styret.

Idag fastnade en 50cm gren i växeln och åkte med och drog bak växeln, men den verkar fungera bra efteråt, känns stadigt byggd.

Spinx

Aktiv medlem
Aktivera multishift så rasslar till det när du håller in knappen.
Multshift är aktiverad. Då stegar den i sin förbestämda fart sålänge man håller inne knappen. Desutom lägger den kjedjan på varje drev innan den går vidare.
En manuell växlar så snabbt som tummen trycker, och då kan man hoppa 4 drev upp dirket.
Har märkt att jag fått tidigarelägga växlingarna inför hinder ibland för att AXS en växlar för segt. Det tar pga det fler pedalvarv innan kjedjan lagt sig på rätt drev och det går att lägga på kraft.

Du Rietz

Aktiv medlem
Blir nog aldrig nåt sånt här för mig. Snarare väntar jag på att gearbox tar över så slipper man att växlarna strular när man bashar hojen 🤷‍♂️

Du Rietz

Aktiv medlem
Trökigt att inte uppdatera på 7 år då. 🤪
Ja, det tar säkert tio år före gearbox tar över, men tids nog gör det nog det. Under tiden får jag köpa nya derailleurs för tusenlappen styck, för att inte prata om allt fix med att hangern måste riktas där man befar derailleurn eg fått sig en kyss för mycket 🤷‍♂️

Rompa

Aktiv medlem
Det som oxå skiljer är väl trissorna, lagrade på xx1 och x01 medan gx har glidlagrade trissor.

Kid1000

Aktiv medlem
Jag har provat AXS i en liten runda för att testa växlarna, min första reaktion är som andra har nämnt, den långsamma gensvaret från när man trycker på knappen tills bakväxeln reagerar. Det är nog inte av avgörande betydelse, men för mig är det störande, kanske en vanesak men trådlöst är mkt praktiskt när man ska bygga hoj. Speciellt på vissa hojar med problematisk vajerdragning eller med Di2 kablage som ligger utsatt och risken finns att det slits snabbt.
Fördelar och nackdelar får man väga till varandra. På min Machine så är det ingen skillnad i montering av växelsystem. men på min BMC Agonist, jodå en stor skillnad.
Minskar man reaktionstiden så är det ett stort lyft.

yonsson

Aktiv medlem
Jag har provat AXS i en liten runda för att testa växlarna, min första reaktion är som andra har nämnt, den långsamma gensvaret från när man trycker på knappen tills bakväxeln reagerar. Det är nog inte av avgörande betydelse, men för mig är det störande, kanske en vanesak men trådlöst är mkt praktiskt när man ska bygga hoj. Speciellt på vissa hojar med problematisk vajerdragning eller med Di2 kablage som ligger utsatt och risken finns att det slits snabbt.
Fördelar och nackdelar får man väga till varandra. På min Machine så är det ingen skillnad i montering av växelsystem. men på min BMC Agonist, jodå en stor skillnad.
Minskar man reaktionstiden så är det ett stort lyft.
Märkligt. Det som lyfts fram i alla recensioner jag läst är den blixtsnabba responsen. Att AXS växlar långsammare vid multishift har jag däremot läst. Lär ju vara ett ickeproblem nedför, men inför en snabbt uppkommande uppförsbacke kan jag tänka mig att det kan vara lite störande.

Att växeln sticker ut så mycket bör vara ett större störmoment. På bilder ser det ut att vara en ganska stor skillnad mot en mekanisk växel.

NickPick

Aktiv medlem
Märkligt. Det som lyfts fram i alla recensioner jag läst är den blixtsnabba responsen. Att AXS växlar långsammare vid multishift har jag däremot läst. Lär ju vara ett ickeproblem nedför, men inför en snabbt uppkommande uppförsbacke kan jag tänka mig att det kan vara lite störande.

Att växeln sticker ut så mycket bör vara ett större störmoment. På bilder ser det ut att vara en ganska stor skillnad mot en mekanisk växel.
Ofta ska ju recensioner fylla i en viss lista med features och liknande för att ligga på tillverkarens kompislista. Allt nytt promotas ju stenhårt och kan givetvis säljas med stor vinst, särskilt om det är en ny produkt. Marknadsföring osv...

Undra när Shimano kommer med trådlöst. 2024? För MTB då. Dyra-ace kommer ju på 2022hojar.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Jag tyckte fördröjningen till mindre drev var mer störigt på wire-xx1 när jag skaffade det för första gången. Inget jag faktiskt tänker på med AXS, på multi såklart men jag tror det är rätt takt för att kedjan inte ska klättra och rappa så som det kan göra om man drar för många på en gång.
Behöver man göra det ofta får man lära sig höja blicken imho.

MAARTEN

Medlem
Har kört med X01 AXS nu sedan förra sommaren och kan bara säga gott om det. Vet inte vilken långsam respons vid växling av AXS som folk snackar om. Det är ju tiden det tar kassett att gå ett varv och kedjan byta krans som tar tid, den tiden är ju densamma med eller utan AXS.
Multishift använder jag inte, planerar min växling inför vad som komma skall och då är ett eller flera klick smidigt med AXS.

Raggamuffin

Aktiv medlem
men inför en snabbt uppkommande uppförsbacke kan jag tänka mig att det kan vara lite störande.

Det är här jag tycker det är bäst, på en enduroslinga där man helt plötsligt får ett motlut på några meter som måste trampas uppför. Man står upp och har inte tid att känna efter vad som händer bak på kassetten, eller om man som så ofta behöver trycka spaken den där millimetern för mycket bara för den ska växla när allt är lerigt.

cubefritzz

Aktiv medlem
Det är här jag tycker det är bäst, på en enduroslinga där man helt plötsligt får ett motlut på några meter som måste trampas uppför. Man står upp och har inte tid att känna efter vad som händer bak på kassetten, eller om man som så ofta behöver trycka spaken den där millimetern för mycket bara för den ska växla när allt är lerigt.
Kan bara hålla med SRAM AXS XX1 är snabbare än Shimano XTR mekaniska växel på dagens mountainbikes. Förstår inte varför de flesta säger att AXS växlar sakta?

Spinx

Aktiv medlem
Kan bara hålla med SRAM AXS XX1 är snabbare än Shimano XTR mekaniska växel på dagens mountainbikes. Förstår inte varför de flesta säger att AXS växlar sakta?
Därför att man kan röra tummen fortare än vad Axs växlar. Man kan också växla även om man har last på drivlinan med mekväxel.

Jensen

Aktiv medlem
Om ni ska växla många växlar samtidigt, om det är superviktigt ska man ju inte köra Trigger över huvudtaget. Då är det ju gripshift som gäller 🤪😉

SocialGimp

Aktiv medlem
Jag gillar hur enkelt det är att justera växlarna med AXS. Bara en justerskruv att skruva ngt kvarts varv hit eller dit så sitter växlingarna som en smäck!

MAARTEN

Medlem
Justeringen görs typ en gång och sen behöver man aldrig fippla med det igen. När jag körde vajer var det ett jäkla skruvande, rattande och tickande hela tiden. Såå skönt att slippa det med AXS!
Setup and forget (y)

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer