SRAM GX Eagle AXS, trådlöst MTB-växling für alle.

yonsson

Aktiv medlem
Nice. För dyrt för mig än, men lovande inför framtiden. Ser inte varför, bortsett från batteriet eventuellt, det inte skulle vara skalbart så att produktionskostnaden för elektroniska växlar blir mycket billigare än vajerstyrda.
Ganska ”billiga” hos tysken nu, tror jag gav 4500kr. Hade jag redan haft 12 växlat så hade jag nog inte bytt.

Senast ändrad:

UprightCitizen

Aktiv medlem
Justeras så att standardpriset på det billigaste fungerande alternativet ligger på 4500. 🙂
Tror nog att det kommer gå ner i pris. Det finns ju skäl till att ha rätt höga priser kan jag tänka mig när ny teknik kommer. Dels ska man få igen lite R&D-pengar, dels är pris också en markering om att det är något bättre och finare + att early adopters är beredda att betala och vara betatestare. Sen kanske priset hamnar dör ändå med inflationen vi ser nu men ...

NickPick

Aktiv medlem
GX axs är ju riktigt tungt tyvärr. Jag har ett nytt set liggandes men shimano xt/xtr fungerar alldeles för bra för att göra ett skifte känns det som.

Grejen är att ”båda växlar ” men på olika vis.

SocialGimp

Aktiv medlem
GX axs är ju riktigt tungt tyvärr. Jag har ett nytt set liggandes men shimano xt/xtr fungerar alldeles för bra för att göra ett skifte känns det som.

Grejen är att ”båda växlar ” men på olika vis.
Jämfört med vajer-varianten o AXS är skillnaden i vikt minimal.

X01 o XX1 AXS är ungefär 300 gram lättare än GX AXS (inräknat kassett).

NickPick

Aktiv medlem
Jämfört med vajer-varianten o AXS är skillnaden i vikt minimal.

X01 o XX1 AXS är ungefär 300 gram lättare än GX AXS (inräknat kassett).
Xtr m9100 243g. Reglage plus vajer 126g till.
Gx axs 470g med batteri. Reglage 69g.

Den med vajer växlar bättre, men det beror nog även på shimano kedja plus kassett.

SocialGimp

Aktiv medlem
Xtr m9100 243g. Reglage plus vajer 126g till.
Gx axs 470g med batteri. Reglage 69g.

Den med vajer växlar bättre, men det beror nog även på shimano kedja plus kassett.
Bara för att förtydliga så jämförde jag alltså SRAMs vajervarianter med motsvarande AXS där skillnaden är minimal. Men jag ser att din XTR är betydligt lättare (såklart) än GX AXS vilket ju var väntat.

glitch

Aktiv medlem
Bara för att förtydliga så jämförde jag alltså SRAMs vajervarianter med motsvarande AXS där skillnaden är minimal. Men jag ser att din XTR är betydligt lättare (såklart) än GX AXS vilket ju var väntat.
haltar ju lite att jämföra xtr med gx....bytte från vajer XT 12s till axs gx, helt suveränt.

yonsson

Aktiv medlem
CDFF00C8-710D-4272-9A2C-B235DED07DC8.jpeg
A314A9E9-FE66-494A-B28D-ACEC39FFB395.jpeg

Vad säger ni om kedjelängden? Mätte upp med dämparen i bott som man ska men tycker den ser lite lång ut. Har dock aldrig haft 12s tidigare så jämför med 11s.

Berk

Aktiv medlem
Har bara 130mm slag. Jepp, har gjort exakt som SRAM rekommenderar. Dämparen i bott, lättaste växeln och 1.5 hel länk extra.

Ah, det såg ut som mer slag med den stora fjäder.

Sram säger en hel länk extra. Men antar att du då hamnade vid en halv länk, så blir det en halv länk till eller mindre.

Om kedjan går fri på minsta drevet är det ok. Med sag ser det redan bättre ut. Det är bara att undvika att använda minsta drevet i dagens-bilder-tråd.

SIE

Aktiv medlem
Nice. För dyrt för mig än, men lovande inför framtiden. Ser inte varför, bortsett från batteriet eventuellt, det inte skulle vara skalbart så att produktionskostnaden för elektroniska växlar blir mycket billigare än vajerstyrda.
Ja det vore intressant att veta vad (utöver den än så länge lägre produktionsvolymen samt nyhetsfaktorn) som håller priset uppe relativt mot vanliga kitet. Dyr motor?

SocialGimp

Aktiv medlem
Att det inte finns någon konkurrens är väl den största orsaken till att det går att hålla priset uppe. Grejerna säljer ju uppenbarligen ändå så det handlar nog inte så mkt om tillverkningskostnad utan mer om hög efterfrågan. Priserna har dock gått ner ngt sedan lanseringen.

glitch

Aktiv medlem
Att det inte finns någon konkurrens är väl den största orsaken till att det går att hålla priset uppe. Grejerna säljer ju uppenbarligen ändå så det handlar nog inte så mkt om tillverkningskostnad utan mer om hög efterfrågan. Priserna har dock gått ner ngt sedan lanseringen.
R2 sålde ju kit för knappa 400€ , hade de kostat 300-350€ tror jag Shimano hade haft svårt att få något XT sålt alls...

yonsson

Aktiv medlem
Fast är verkligen 4500kr så orimligt dyrt?
Då tycker jag priset på lätta kassetter är mer berättigat att ifrågasätta.

SocialGimp

Aktiv medlem
Fast en vajer-GX monterar man inte och justerar in på typ 7 minuter. Axs är så värt!
Jodå, fina grejer är det allt. Men jag menar bara att det fortfarande är ganska mkt dyrare än alternativet och att priset förmodligen fortfarande hålls uppe p g a brist på konkurrens. SRAM har monopol på trådlöst MTB-växlande.

Sedan finns det ju andra fördelar oxå, man köper ju in sig i AXS ekosystem med allt vad det innebär.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Det tråkiga är väl när man drar sin derailleur i en sten och måste köpa en ny för 3000 (?). Initialkostnaden tycker jag däremot är helt ok.

Samtidigt så har jag nu åkt två år på en axs bakväxel och brukar annars göra av med två xtr om året ungefär. Växeln har ett par grova repor och har blivit hängande / frisläppt lätt tio gånger, jag tror faktiskt det där funkar rätt bra. Givet helt anekdotiskt, men jag har snart sparat in den 🤔😅
Xx1

maRRtin

Aktiv medlem
Det tråkiga är väl när man drar sin derailleur i en sten och måste köpa en ny för 3000 (?). Initialkostnaden tycker jag däremot är helt ok.
Det verkar ju vara så att dom där växlarna är väldigt robusta. Jag har fortfarande inte stött på någon som har kört sönder sin AXS bakväxel, trots att folk har dunkat i den så hårt att växelörat har gått av.

Sen kanske man kan få rabatt på en ersättare om man har krashat?

Q: Do you have a crash replacement program?

A: As riders, we understand crashes are part of riding. If you have a product damaged in a crash, please have your dealer contact their SRAM Service Center for options. SRAM offers paid service or repair options for many products.

wasp

Aktiv medlem
Vill bara flika in att jag slet ut min AXS GX bakväxel på cirka tre månader (mycket bikepark) men slog aldrig bakväxeln nå överjävligt. Lite repor var det på den men har aldrig behövt rikta växelörat om jag säger så.
I vart fall så var varenda bussning i växeln sopsplut och den glappade grövre än käften på en sjöman.
Uppfattade också kopplingen som lite väl svag så jag fick mycket kedjerassel

Bytte till Shimano XT efter det.

maRRtin

Aktiv medlem
Vill bara flika in att jag slet ut min AXS GX bakväxel på cirka tre månader (mycket bikepark) men slog aldrig bakväxeln nå överjävligt. Lite repor var det på den men har aldrig behövt rikta växelörat om jag säger så.
I vart fall så var varenda bussning i växeln sopsplut och den glappade grövre än käften på en sjöman.
Uppfattade också kopplingen som lite väl svag så jag fick mycket kedjerassel

Bytte till Shimano XT efter det.
Imponerande att slita ut den på så kort tid.
Bra med input från någon som faktiskt lyckats köra sönder en också.

NickPick

Aktiv medlem
GX är ju känd för att vara ”dålig från början”. Sjukt att en sån produkt står högre än ”instegs” nu när det har lanserats flera enklare serier av sram. Jag är rätt säker på att det inte är själva elektroniken, utan växeln som är problemet.

SocialGimp

Aktiv medlem
GX är ju känd för att vara ”dålig från början”. Sjukt att en sån produkt står högre än ”instegs” nu när det har lanserats flera enklare serier av sram. Jag är rätt säker på att det inte är själva elektroniken, utan växeln som är problemet.
Vad menar du med att den är dålig? Håller den inte i längden menar du?

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer