SRAM GX vs Shimano Zee

MR Merlin

Medlem
SRAM GX vs Shimano Zee
Tjenixen,
Ska uppgradera till 1x10 och behöver köpa ny bakväxel och reglage.
Har kollat på SRAM GX och Shimano Zee för ungefär samma pengar.
Vad är bäst köp?
Kommer användas till liftassisterad cykling.

Makten

Aktiv medlem
SRAM GX vs Shimano Zee
Jag har 11-delad GX på ena hojen och 10-delad Zee på andra. Zee känns mycket smuttare tycker jag. Jag gissar dock att det mesta av det kommer från kassetten. Gillar visserligen reglaget mer också.
Sen är det förstås inte säkert att 10-delad GX är alls likadan.

Bladin

Aktiv medlem
SRAM GX vs Shimano Zee
De är nog bra båda två. Jag kör 7 delad zee på utförscykeln och det funkar bra. Fast jag gillar sram mer (kör x1 på stigcykeln). Man känner växlingarna bättre tycker jag. Men ska man köra 7 delat är zee enklare att få till tror jag. Bara att köra skruven för stoppläget i botten så har man bara 7 lägen i reglaget. På sram har jag läst att man ändå har 10 lägen i reglaget liksom.

MR Merlin

Medlem
SRAM GX vs Shimano Zee
Tack för bra input :)
En fördel jag såg var att GX tog max 42t och På Zee var det 36t
Men det är liftassisterad cykling mest så 36x36t räcker.

Senast ändrad:

Jensen

Aktiv medlem
SRAM GX vs Shimano Zee
Bladin sa:
De är nog bra båda två. Jag kör 7 delad zee på utförscykeln och det funkar bra. Fast jag gillar sram mer (kör x1 på stigcykeln). Man känner växlingarna bättre tycker jag. Men ska man köra 7 delat är zee enklare att få till tror jag. Bara att köra skruven för stoppläget i botten så har man bara 7 lägen i reglaget. På sram har jag läst att man ändå har 10 lägen i reglaget liksom.

Om du justerar växeln så att när kedjan ligger på minsta och tyngsta och sen skruvar in stopskruven på växeln lär du ju inte kunna växla de tre sista klicken på reglaget. Sram har väll till o med en 7-delad dh kassett?

Bladin

Aktiv medlem
SRAM GX vs Shimano Zee
Jensen sa:
Bladin sa:

Om du justerar växeln så att när kedjan ligger på minsta och tyngsta och sen skruvar in stopskruven på växeln lär du ju inte kunna växla de tre sista klicken på reglaget. Sram har väll till o med en 7-delad dh kassett?

Enligt ti-springs så ska det inte funka iallafall https://www.ti-springs.com/product/7-speed-conversion-kit. Men det kanske funkar på nyare grejer.

Jensen

Aktiv medlem
SRAM GX vs Shimano Zee
Bladin sa:
Jensen sa:
Bladin sa:

Enligt ti-springs så ska det inte funka iallafall https://www.ti-springs.com/product/7-speed-conversion-kit. Men det kanske funkar på nyare grejer.

Vet bara att vi gjorde så på framväxeln en gång i tiden när vi körde 2 delat fram men det bara såldes 3delat vevparti/reglage. Då la man 1an på reglaget på lilla och spärrade så när reglaget försökte växla upp på 3an så tog växeln emot. Borde bu går göra lika men tvärt om bak. Bättre att begränsa så än att vajern slakar

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer