SRAM kasett till Ultegra växel ?

puzzled

Ny medlem
Tjo,

Bad min lbs om ett enklare trainerhjul till min hoj som har Shimano Ultegra. Hojen har de sålt till mig så de har koll på den.

Fick ett beggat hjul ( ok ) med en ny SRAM PG-1070 kasett på, verkar inte helt kompatibelt när jag testar, vibration i vevpartiet och inget som jag vill trycka till på under trainerpasset, bytte tillbaka till originalhjulet och allt rullar fint. Frågade om kasetten innan då jag undrade och fick besked om att det var kompatibelt. Lite sur då detta trainerpass gick åt att testa, skulle ju bli återkomsten efter 3 veckors förkylning :(

Skall kolla med dem imorgon men om någon har koll så dela med er :)

Jonas Hemberg

Ny medlem
Kan vara så att du behöver justera om din bakväxel för det nya hjulet, vissa hjul, kassetter, bodys används spacers eller inte.
Därför kan det diffa lite mellan olika hjul,kolla ändlägena och vajerspänningen på växeln så ska det nog funka.

puzzled

Ny medlem
Skulle det vara så faller ju iaf mitt koncept med att snabbt byta mellan hjulen, kan ju då lika gärna byta däck på finhjulet (nästan iaf). Puuh att en sån "enkel" sak kan strula

henka35

Medlem
Skicket på kedjan? Den och orginalhjulets kassett kanske är mera slitet vilket gör att du får problem med den nya SRAM kassetten? Men kolla att det inte sitter en spacer bakom SRAM kassettet. För PG1070 ska inte ha någon för annars får man felaktig position på dreven. Den kan även ta tag i ramen om man har otur.
Själv kör jag SRAM PG1070 med Dura-ace 7800 kedja utan problem.

//Henrik

Jonas Hemberg

Ny medlem
Ja skicket på kedja i förhållande till kassett har stor betydelse. Jag kör samma kedja till samma kassett, så är det hjulbyte är det kedjebyte :) livsläng på både kedja o kass blir avsevärt längre.

puzzled

Ny medlem
Ja, det är pga sånt här jag använder min lbs, åker in med grejorna imorgon så får de fixa... Skall vara enkelt, kedjan är relativt ny och den är faktiskt en SRAM den med, verkar mera som hela kitet ligger lite fel i sidled, kan ju vara spacer eller något sånt.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer