Sram kassett på XD body

Frycke

Aktiv medlem
Sram kassett på XD body
Hej!

Är just i färd med att skruva fast min nya kassett, Sram XG-1299 på mitt nya bakhjul.
Känner och ser att kassetten ”sätter” sig i splinesen längst bak på XD drivern, men när jag ska dra fast den så tar det tvärstopp, alltså till den gräns att jag är osäker på om jag vågar ta i nått mer eftersom jag kan inte ens rubba kassetten. Vore väldigt dumt att ha sönder nått.

Är detta allmänt känt med xd kassetterna, att dom är tröga? För det känns ju som att nått i kassetten ska rotera så den gängar in i själva bodyn. Så alla tips och trix mottages

Mvh

AndersJB

Aktiv medlem
Sram kassett på XD body
Dom kassetterna går lite trögt.
Ta bort kassetten,sätt i hylsan och dra runt muttern "i tomme" så känner du vilket motstånd själva muttern har.

Frycke

Aktiv medlem
Sram kassett på XD body
Dom kassetterna går lite trögt.
Ta bort kassetten,sätt i hylsan och dra runt muttern "i tomme" så känner du vilket motstånd själva muttern har.
Var någonstans ska jag sätta i hylsan? Hänger inte riktigt med på hur du menar. Har testat att hålla kassetten med ena handen och vrida med min drive ratchet med hylsa och kassett verktyg i andra, tar i för kung och fosterland men inget händer.

AndersJB

Aktiv medlem
Sram kassett på XD body
Om du har kassetten löst,sätter i hylsan/kassettverktyget så ska du kunna dra runt muttern(som du satt verktyget i) när du håller i kassetten.

Frycke

Aktiv medlem
Sram kassett på XD body
Ja jag vet inte, får ta den till min LBS så får dom kika. Observerade att det sitter en liten ring längst ut just ovanför 10t. Är inte så att den hindrar nått?

Bilagor

• 070AF644-EC71-4095-A07B-AEF49574C0BE.jpeg
    070AF644-EC71-4095-A07B-AEF49574C0BE.jpeg
    632.3 KB · Besök: 66

cerro

Aktiv medlem
Sram kassett på XD body
Den låsringen ska sitta där, var rädd om den. Men den svarta hylsan ska gå att röra på, annars kan du inte skruva fast den. Har du svårt att hålla kassetten så ta en trasa eller kedjepiska så du får hylsan att gå runt.

Frycke

Aktiv medlem
Sram kassett på XD body
Den låsringen ska sitta där, var rädd om den. Men den svarta hylsan ska gå att röra på, annars kan du inte skruva fast den. Har du svårt att hålla kassetten så ta en trasa eller kedjepiska så du får hylsan att gå runt.
Det gick tillslut, när jag provade på bodyn nyss. Hade behövt mera hävarm för att slippa ta i så mycket, men jag hittade inga längre verktyg. Hur som helst så upptäckte jag att råkade ”cross-threada” slutade direkt när det började gå segt. Så nu behöver jag piska för att få upp eländet och göra om 😅

MarcusL79

Aktiv medlem
Sram kassett på XD body
@Fryke hur gick det för dig tillslut? Fick du på nya kassetten fast du sneddrog?

Ska föra över gamla kassetten till nya hjulen och är inte så sugen på att sabba kassett/body..

Drog du till 40nm?
Tror nog inte den var dragen till 40 när jag tog bort den.

Topp