SRAM NX Eagle kassett erkänt dålig?

kais01

Aktiv medlem
Jag tycker det är synd att den utveckling som sker mest investeras i att få så många växlar som möjligt, för stigcykling tycker jag att det är minst lika bra med färre, kanske 9-10 är lagom. För xc när man sitter och trampar och vill ha optimal kadens kan jag däremot förstå att det är trevligt. Hade hellre sätt att utvecklingen gick mot så robusta, okänsliga system som möjligt.
men singelklingekassetterna som de utformas idag ger verkligen inte chansen till optimal kadens för 'svensk' xc, dvs långlopp. två kuggars hopp på de växlar man sliter på under grusvägssträckor är verkligen inte bra. i praktiken har man i det läget en två- eller treväxlad cykel. rena stenåldern.

dessutom är de minsta kuggdreven för små, men det har vi tjatat om på annan plats. : )

manneblask

Aktiv medlem
Den kassetten väger ju dock 650 gram (!), värre än Nx 12-del (om det är Box Two-E 9S som ingår i kittet).
Box One kassetten väger bara ca 365g eller så, men kostar tyvärr därefter.
Det har du helt rätt i. Ja Box One Prime 9 var riktigt saftig faktiskt. Jag har idag NX Eagle och har haft sjukt mycket strul och garantiärenden på bakväxel och kassett, är väldigt sugen på att bara byta till 10 delat.

Nypåmtb

Aktiv medlem
Det har du helt rätt i. Ja Box One Prime 9 var riktigt saftig faktiskt. Jag har idag NX Eagle och har haft sjukt mycket strul och garantiärenden på bakväxel och kassett, är väldigt sugen på att bara byta till 10 delat.
Ja tyvärr. Annars hade Box 2 varit ett vettigt alternativ!

11-del Shimano är prisvärt och hållbart annars. Har haft Shimano 11-46 bak och tyckt att det funkar mkt bra. Visst hoppet mellan 37-46 är lite stort, men i praktiken är det inget man stör sig på. Kan du leva med 11-42 är får du en ännu lättare kassett och ytterligare snabbare växling. Sen finns ju Sunrace 11-46 som påstås ha bättre spridning.

manneblask

Aktiv medlem
Ja tyvärr. Annars hade Box 2 varit ett vettigt alternativ!

11-del Shimano är prisvärt och hållbart annars. Har haft Shimano 11-46 bak och tyckt att det funkar mkt bra. Visst hoppet mellan 37-46 är lite stort, men i praktiken är det inget man stör sig på. Kan du leva med 11-42 är får du en ännu lättare kassett och ytterligare snabbare växling. Sen finns ju Sunrace 11-46 som påstås ha bättre spridning.
Precis.
Jo 11-delat är ju stabilt också. Jag tycker faktiskt 11-delat Sram har funkat kanon för mig innan och man slipper den långa bakväxeln aka grenfångaren. Nu har jag böjt en bakväxel igen så det lutar att byta helt även fast kassetten har liv kvar.

Jimel

Aktiv medlem
jag tycker också det var en onödig kommentar. men moderera...?

on t; niodelat är verkligen kärlek, men att dessa system skulle stå emot felväxlingar bättre? t ex kedjorna tycks mindre förlåtande i sidled och jag har fått för mig att kedjebrotten vid växling snarast ökar med färre växlar.
Det missade jag att dom gjort, trodde det bara var ett litet varnande finger för att det började gå lite långt, håller med om att moderera var överdrivet.

mtb565

Aktiv medlem
Mitt GX har funkat felfritt denna (första) säsongen. Behövt justera växlarna 1 gång efter byte av växelöra som fick en smäll. Jag växlar aldrig under FULL belastning men några mindre snälla växlingar blir det med jämna mellanrum. Jag vet inte vad det betyder eftersom dom som drar sönder sina grejer kanske cyklar en annan terräng, cyklar 10 ggr så mycket som jag, trycker ut dubbla mina watt i drivlinan osv. Jag skulle nog klara mig fint utan 12 växlat (tror jag) men 9 växlar låter lite snålt utan att ha provat. GX är ju iaf inte skit för alla.

Bengt-re

Aktiv medlem

bjorkkis

Aktiv medlem
Nu får jag knacka i trä men jag kör NX-Drivlina och förväntade mig att den skulle vara riktigt röten å många verkar ha åsikten/erfarenheten av att den är röten, men min har fungerar klanderfritt! Jag växlar inte under belastning, det är mest för att jag har det i bakhuvudet från när man var liten pojk och fick sin första cykel med växlar, då sas det att man aldrig skulle ta i och växla samtidigt :)

glitch

Aktiv medlem
Jag har haft två cyklar med NX eagle växlar och jag har inte haft några problem annat än när jag böjde bäxelörat. Det har växlats under belastning då och då men sen beror det säkert på hur brett man sätter det begreppet, brukar liksom inte växla över hela registret när man nästan står still i uppförsbacke. Det blir rätt oharmonisk cykling då:)
Men sen har jag kört SunRace kassett också så NX Eagle kassetten har jag inte använt.
Sen är ju NX Eagle sladdrigare / mindre förtroendeingivande när man bara känner på grejerna statiskt men när man cyklar tycker jag det funkar superbra för vad det är.
Med det sagt är Shimano SLX tightare.

n3wton

Aktiv medlem
Jag vill nog påtala att jag inte menar att man helt måste sluta belasta pedalerna, men om man ligger på full belastning och har lite effekt i benen så går grejerna sönder i förtid. Det finns ingen anledning att göra det heller, det är helt enkelt inte kompatibelt med den typ av system som normala utanpåliggande växelsystem utgör. Om man är tävlingscyklist och i en avgörande spurt hade jag själv inte tänkt en sekund på hur jag växlade, men det är ju inte samma sak som att säga att en motionscyklist till vardags ska misshandla sina grejer. Sen ska påtalas att åtminstone jag talar om att växla NER (dvs lägga i lättare växel), när man växlar UPP är det inte alls samma problematik eftersom kedjan då ramlar ner på ett mindre drev vilket går både snabbare och smidigare än att klättra över kuggarna på snedden.

Jag gissar grovt att jag halverar kraften vid växling, typ. Öronen och benen känner ganska väl om man går över gränsen för vad som är rimligt att göra, eftersom det både låter och känns illa i drivlinan. Det har hänt fler än en gång att man kört in i något hinder under stress och växlat ner och gått på med typ full kraft, så det är klart att hela skiten inte havererar direkt bara för det. Men ju större och vekare drev man har i det läget, ju större är risken att man kröker drevet.

Kneecap

Aktiv medlem
Jag vill nog påtala att jag inte menar att man helt måste sluta belasta pedalerna, men om man ligger på full belastning och har lite effekt i benen så går grejerna sönder i förtid. Det finns ingen anledning att göra det heller, det är helt enkelt inte kompatibelt med den typ av system som normala utanpåliggande växelsystem utgör. Om man är tävlingscyklist och i en avgörande spurt hade jag själv inte tänkt en sekund på hur jag växlade, men det är ju inte samma sak som att säga att en motionscyklist till vardags ska misshandla sina grejer. Sen ska påtalas att åtminstone jag talar om att växla NER (dvs lägga i lättare växel), när man växlar UPP är det inte alls samma problematik eftersom kedjan då ramlar ner på ett mindre drev vilket går både snabbare och smidigare än att klättra över kuggarna på snedden.

Jag gissar grovt att jag halverar kraften vid växling, typ. Öronen och benen känner ganska väl om man går över gränsen för vad som är rimligt att göra, eftersom det både låter och känns illa i drivlinan. Det har hänt fler än en gång att man kört in i något hinder under stress och växlat ner och gått på med typ full kraft, så det är klart att hela skiten inte havererar direkt bara för det. Men ju större och vekare drev man har i det läget, ju större är risken att man kröker drevet.
Tjena!

Nu är det ju inte bara dreven som krånglar. Jag belastar fullt rätt ofta och har ganska bra tryck i benen, har aldrig haft problem med att växla under tryck, så vidare att allt är rätt justerat.

Jimel

Aktiv medlem
Bättre än nx och sx eagle. Kassetten är tyngre än gx eagle.
På vilket sätt är den bättre? Baserat på vikt? ;) Själv har jag ingen aning då jag inte läst/testat men SRAM GX och Shimano SLX borde väl vara på samma nivå, sen vad man föredrar är väl den stora skillnaden.

glitch

Aktiv medlem
På vilket sätt är den bättre? Baserat på vikt? ;) Själv har jag ingen aning då jag inte läst/testat men SRAM GX och Shimano SLX borde väl vara på samma nivå, sen vad man föredrar är väl den stora skillnaden.
Den första parametern, det är Shimano! =)

moros

Aktiv medlem
Svaret gäller väl Pasifists fråga om SLX 12-del är bättre än "Eagle". Eagle är ju allt 12-delat från billigt till dyrt. Så, ja då är väl SLX bättre än NX och SX men kanske i linje med GX

Jimel

Aktiv medlem
Svaret gäller väl Pasifists fråga om SLX 12-del är bättre än "Eagle". Eagle är ju allt 12-delat från billigt till dyrt. Så, ja då är väl SLX bättre än NX och SX men kanske i linje med GX
Fast jag tycker inte svaret är så enkelt, nivån är bättre men om den verkligen är bättre vet ju ingen som inte använt båda och kan se bortom smak.

manneblask

Aktiv medlem
Kassetten har jag inte haft några problem med, bakväxeln är en annan femma. Bytte till GX istället där, men jag är skeptisk till 12-delat, den långa armen är väldigt illa utsatt många gånger tycker jag genomfört med t.ex. GX 11s som jag hade innan. När kassetten är körd så går jag troligtvis tillbaka till 11-delat.

glitch

Aktiv medlem
Kassetten har jag inte haft några problem med, bakväxeln är en annan femma. Bytte till GX istället där, men jag är skeptisk till 12-delat, den långa armen är väldigt illa utsatt många gånger tycker jag genomfört med t.ex. GX 11s som jag hade innan. När kassetten är körd så går jag troligtvis tillbaka till 11-delat.
Eller testa shimano 12 delat;-) sjukt bra.

NickPick

Aktiv medlem
Shimano är ju så mycket bättre på att göra kassetter som bara fungerar än SRAM. Växlar bra gör dom också.

glitch

Aktiv medlem
Bakväxeln är ju lång även för Shimano 12-delat så tvivlar på att det tar bort mina problem, även fast det skulle kunna funka med Sunrace-kassett och Shimano bakväxel.
jag har både NX Eagle och SLX / XT combo paralellt på två hojar, samt hade hoj innan med NX Eagle.
Shimanogrejerna är mycket robustare / tightare i toleranserna och mindre smäckiga än NX.
Båda funkar som de ska, men Shimano är vassare utan snack.

manneblask

Aktiv medlem
jag har både NX Eagle och SLX / XT combo paralellt på två hojar, samt hade hoj innan med NX Eagle.
Shimanogrejerna är mycket robustare / tightare i toleranserna och mindre smäckiga än NX.
Båda funkar som de ska, men Shimano är vassare utan snack.
Okej, funderar lite på kombon SunRace/SLX 12-delat för att testa härnäst.Var sugen på Box, men den lättare varianten var svindyr. Får se vart det landar, först ska skiten jag har gå sönder :)

ejma

Aktiv medlem
Hur håller shimanos nya frihjul? Finns någon risk att kassetterna skär in i splinesen som är vanligt på den klassiska modellen?

cykelkRash

Aktiv medlem
Shimano är ju så mycket bättre på att göra kassetter som bara fungerar än SRAM. Växlar bra gör dom också.
Håller med, har använt mig och använder även nu Deore M6000 komponenter och aldrig haft något bekymmer med de. Tunga men de är pålitliga och nästan bombsäkra.

Pasifist

Ny medlem
ShifterSRAM SX Eagle, 12-växlatShimano SLX M7100, 12-växlat
Rear DerailleurSRAM NX EagleShimano XT M8100, lång arm, max. 51T
CrankStorlekar: XS , S
Shimano MT610, 30T steel ring, Boost, 170mm
Storlekar: M , ML , L , XL , XXL
Shimano MT610, 30T stålkrans, Boost, 175 mm
Bottom BracketShimano SM-BB52, 73 mm, utvändigt gängat lager
CassetteSRAM PG-1210 Eagle, 11 - 50, 12-deladShimano SLX M7100, 10 - 51, 12-delad
ChainSRAM SX Eagle, 12-växlatShimano SLX M7100, 12-växlat

Köper förmodligen en cykel med Sram till vänster, men kan då exempelvis uppgrader till ett bättre, exempelvis Shimano till höger, eftersom det anses vara bättre?

jonte987

Aktiv medlem
ShifterSRAM SX Eagle, 12-växlatShimano SLX M7100, 12-växlat
Rear DerailleurSRAM NX EagleShimano XT M8100, lång arm, max. 51T
CrankStorlekar: XS , S
Shimano MT610, 30T steel ring, Boost, 170mm
Storlekar: M , ML , L , XL , XXL
Shimano MT610, 30T stålkrans, Boost, 175 mm
Bottom BracketShimano SM-BB52, 73 mm, utvändigt gängat lager
CassetteSRAM PG-1210 Eagle, 11 - 50, 12-deladShimano SLX M7100, 10 - 51, 12-delad
ChainSRAM SX Eagle, 12-växlatShimano SLX M7100, 12-växlat

Köper förmodligen en cykel med Sram till vänster, men kan då exempelvis uppgrader till ett bättre, exempelvis Shimano till höger, eftersom det anses vara bättre?
Ja, efter lite jidder m kassetten

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer