SRAM s7 nav, växelproblem

Skruff

Aktiv medlem
Hallå!
Fixar en cykel åt brorsan som har srams s7 bakhjul.
Navet har följande klickbox:
174943717-origpic-b17bdb.jpg

Problemet är att vid korrekt inställning så fungerar växel 3, 4 & 5 men övriga växlar " spökväxlar", dvs de hamnar i ett mellanting mellan växel och friläge, vilket gör dem obrukbara.

Jag hittar inget glapp/spel mellan vajer och hölje, men ska kika en gång till bara för att vara säker.

Några andra förslag?

Trim

Aktiv medlem
Jag har på Logan Smögen Sram S7 finns ladda ner men jag kollade tog lätta loss med lilla skruven pa växellnavbox är plast rött och en stålpinne den pinne är en skåra är trattformad i änden som måste gå i boxen styr stift vid montering tillbaka och sedan lilla skruven dras. Lätt till baka för hand den synk ställs på 4 växel i handtaget pil och navboxen sträck linje.
Jo när man växlar måste man lasta av pedalerna eller kick back men räcker frirulla avlasta den belastning låser till skillnad från drev växlar cykel.

Senast ändrad:

Trim

Aktiv medlem
Jag har på Logan Smögen Sram S7 finns ladda ner men jag kollade tog lätta loss med lilla skruven pa växellnavbox är plast rött och en stålpinne den pinne är en skåra är trattformad i änden som måste gå i boxen styr stift vid montering tillbaka och sedan lilla skruven dras. Lätt till baka för hand den synk ställs på 4 växel i handtaget pil och navboxen sträck linje.
Jo när man växlar måste man lasta av pedalerna eller kick back men räcker frirulla avlasta den belastning låser till skillnad från drev växlar cykel.
Jo den där pine är ett tunt plåt rör och i den ett smal stålpinne tappa inte bort den lätt hänt om man lutar röret liknar en stift pen stift går säta tillbaka med röda plast och sedan vajer växel huset och dra fast med skruv baktill lätt komma åt göra för kjedje sträckning glöm inte navets armkläma andra sidan för kjedje sträckning.

Trim

Aktiv medlem
Det blev ett litet problem när jag monterade till baka vajer hus växlar jag la ej i 1 växel då missar lilla hävarm lilla stiftet blev konstant högsta växeln hur jag än växlade var bara göra om i med växel 1.

Jag laddade inte ner manualen men listade ut det.

Skruff

Aktiv medlem
Det blev ett litet problem när jag monterade till baka vajer hus växlar jag la ej i 1 växel då missar lilla hävarm lilla stiftet blev konstant högsta växeln hur jag än växlade var bara göra om i med växel 1.

Jag laddade inte ner manualen men listade ut det.
Jag gjorde service på brorsans cykel häromdagen, han har sram s7. Han klagade på att bara 5ans växel fungerade.
När jag provade de andra växlarna såg jag att hjulaxeln snurrade i dropoutsen! Haha, bakhjulet va så gott som löst. Gissar att en bricka saknades så får komma tillbaka. Att den kan skruva upp sig själv så är ju inte bra..

Trim

Aktiv medlem
Mitt framtida blir total om ekring för Logan Smögen har inte rostfria erkrer.
monterade.

Jag monterade bak i ramen lamphållare som skjev indikator för hjulet köpt för 14 kr liggande men ekra gick av rostat fast sedan jag tagit av däck för att fälgband inte låsa nipplar.
Blev ersättning blev rak fälg men misslyckats montera växel korrekt till baka glömt lägga 1 växeln vid av montering då på blev missa växel pinne i navet.

Växeln synkas på 4 sedan i reglaget och märket vid navet den växeln är direkt växel med drevet inte saktate och inte fortare skall då navet rotera lika med kuggdrevet bak på navet.

Senast ändrad:

kais01

Aktiv medlem
sram växelklickboxar är taffliga helt undermåliga produkter mest ägnade åt att ge problem för användaren. förutom miserabel hållbarhet ger de upphov till kraftig friktion som knäcker de likaledes undermåliga växelhandtagen på löpande band.

undvik till varje pris.

det vettiga alternativet om man vill behålla sju navväxlar är att ekra in nexus 7 -nav istället. till en kostnad av dryga tusenlappen, motsvarande bara några stycken av dessa plasthelveten till sram växelboxar.

njut sedan av perfekt mjuka växlingar utan underhållsbehov i decennier framåt.

kais01

Aktiv medlem
aldrig sett box på nexus 7-växlad? hursom säljs de sedan ett par decennier tillbaka med en hållbar konstruktion bredvid drevet, skyddad innanför kedjestaget.

Topp