SRAM S7 växelnav växlar inte ner som det ska

dabac

Aktiv medlem
Hej Happy,
Fick in en cykel med ett SRAM S7 växelnav som inte funkar riktigt. Växla upp går bra, men det växlar inte ned som det ska. Växelreglaget matar ut vajer, men navet drar inte efter. Vajerhöljet hoppar ur växelreglaget, så slapp blir vajern. Lossar jag däremot klickboxen, då dras vajern tillbaka som den ska.
Jag har en teori - efter att ha tittat på växelstången och växelröret - att navet går för trögt invändigt, vilket hindrar vajern från att dras tillbaka. Inget direkt uppenbart, det går bra att trycka in växelstång och växelrör med fingret.
Frågan är:
- går det att ta ut mekaniken ur navhylsan relativt i ett stycke?
- kan det hjälpa att tvätta ur gammalt segt fett?
- vad smörja med sen?
- låter teorin rimlig?

Salabaladala

Aktiv medlem
Ja du har rätt idé. Inte så jättesvårt att ta upp ett växelnav och fixa själv. Brukar gå till så att man tar av drevet och så kommer hela axeln med mekaniken ut på icke-drivsidan, men har inte pillat med S7 navet. Lite olika rekommendationer för smörjning, så nån som kan bättre får kommentera på det. Oftast så är det bara smörjfett, men ibland så ska vissa delar (typ spärrhakar) smörjas med olja.

Det svåraste på äldre grejjer brukar i min erfarenhet vara att få upp navet. Kan kräva gamla utdaterade verktyg och så kan saker sitta rätt hårt.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer