sram vevarm lossnar hela tiden, varför?

cubefritzz

Aktiv medlem
Som rubriken låter, Helt ny Sram Vevarm XX1 sitter på cykeln, har kört ca 8 mil med den och den blir lös.
Förstår inte varför? Jag drar åt lås skruven med insekstnyckel tills det inte går längre, hårt som tusan.
Använder minsta spacern, skruvar åt den andre spacern på andra vevarmen tills den tar i vevnavet enligt manualen.
Skruvar åt låskruven på andre spacern. Skruvar åt allt så det sitter stenhårt. Vad gör jag för fel? Skall man använda loctide? Eller rörmokar tejp på insekstsskruven?
Allt är rent, vevnavet är inte skadat, alla gängor sitter som de skall osv mm.

GurraG

Aktiv medlem
Använder du rätt verktyg?
1618082484938.png

Crossmax

Aktiv medlem
Som rubriken låter, Helt ny Sram Vevarm XX1 sitter på cykeln, har kört ca 8 mil med den och den blir lös.
Förstår inte varför? Jag drar åt lås skruven med insekstnyckel tills det inte går längre, hårt som tusan.
Använder minsta spacern, skruvar åt den andre spacern på andra vevarmen tills den tar i vevnavet enligt manualen.
Skruvar åt låskruven på andre spacern. Skruvar åt allt så det sitter stenhårt. Vad gör jag för fel? Skall man använda loctide? Eller rörmokar tejp på insekstsskruven?
Loctite är väl inte en dum ide, men framför allt ska du dra till över 50 Nm, vilket är jävligt hårt.

Pfaff

Aktiv medlem
Monterar du vevpartiet helt enligt manualen med alla brickor, skruvar och muttrar och fan och hans mormor med rätt moment, på rätt plats och i rätt ordning bör det ju inte lossna?

cubefritzz

Aktiv medlem
Vevarmen på högersida som kedjan sitter på med den stora skruven som kräver stor insektsnyckel lossnar/glappar. Jag drar åt den så hårt att den inte går att dra åt mer. Ändå måste jag hela tiden dra åt den efter en cykeltur på cs 3,5-4 mil. Vad gör jag för fel? Se bild.

Bilagor

• 4AF205E8-28E2-4352-BB24-D9FEDC11D858.jpeg
    4AF205E8-28E2-4352-BB24-D9FEDC11D858.jpeg
    64.9 KB · Besök: 39

Crossmax

Aktiv medlem
Vevarmen på högersida som kedjan sitter på med den stora skruven som kräver stor insektsnyckel lossnar/glappar. Jag drar åt den så hårt att den inte går att dra åt mer. Ändå måste jag hela tiden dra åt den efter en cykeltur på cs 3,5-4 mil. Vad gör jag för fel? Se bild.
Vad drar du med? Du behöver sannolikt dra den hårdare, skaffa något med längre hävarm.

Hälsingland

Aktiv medlem
Drar du med en vanlig insexnyckel orkar du sannolikt inte dra tillräckligt hårt. Använd ett 1/2" spärrskaft med insexhylsa om du inte vill köpa en momentnyckel.

Edit: snarare ett 3/4" kanske, morgontrött var jag nog..

Senast ändrad:

d_anders

Aktiv medlem
Utöver tipsen om att lusläsa instruktionen och använda verktyg med lång arm:

Fetta först in axeln ordentligt. Sen när du monterar så knacka med handflatan eller något tungt inlindat i tyg. Kolla så att axeln verkligen kommer igenom vevlagret som den ska. Den kan råka haka fast i vevlagret och stanna några mm för tidigt. Det är inte säkert att den släpper även om man drar tillräckligt hårt.

När du har monterat så slit i vevarmarna utåt och inåt. Det ska vara stumt.

Valhalla_

Aktiv medlem
Med vanlig insexnyckel har du väl ett 10 cm (ish) skaft och då lägger man väl på kraften typ 6 cm från vridcenteum och ska du då lyckas dra 50+ Nm med det så får du ju dra med hela din kroppsvikt för att lyckas. Du behöver nog dra väsentligt hårdare än du gör. Skaffa momentnyckel, eller åtminstone ett normallångt 1/2" spärrskaft, och insexhylsa istället. Frågan är väl dock, om inte grejerna redan är "toast", nu när de väl lossnat. Man förstör nämligen splinesen av det, så risken är att du aldrig kan få det att hålla nu. Men börja med stt dra så hårt som man ska. 54 Nm vill jag minnas men det står nog i manualen.

cubefritzz

Aktiv medlem
Med vanlig insexnyckel har du väl ett 10 cm (ish) skaft och då lägger man väl på kraften typ 6 cm från vridcenteum och ska du då lyckas dra 50+ Nm med det så får du ju dra med hela din kroppsvikt för att lyckas. Du behöver nog dra väsentligt hårdare än du gör. Skaffa momentnyckel, eller åtminstone ett normallångt 1/2" spärrskaft, och insexhylsa istället. Frågan är väl dock, om inte grejerna redan är "toast", nu när de väl lossnat. Man förstör nämligen splinesen av det, så risken är att du aldrig kan få det att hålla nu. Men börja med stt dra så hårt som man ska. 54 Nm vill jag minnas men det står nog i manualen.
Vad är en splins? Åker till Biltema eller Bauhaus och köper en momentnyckel idag. Jag kan inte se några fysiska skador någonstans. Varken på gängorna, vevnavet, osv.

Valhalla_

Aktiv medlem
Vad är en splins? Åker till Biltema eller Bauhaus och köper en momentnyckel idag. Jag kan inte se några fysiska skador någonstans. Varken på gängorna, vevnavet, osv.
Alltså den "tandade" infästningen mellan axel och vevarm.

Gör rent ordentligt och dra ihop med korrekt moment som sagt, har du tur så funkar det och lossnar inte. Kolla vad manualen specificerar angående om du ska fetta in eller ej. Och förstås, vilket moment det ska vara. Fortsätter det att lossna trots rätt moment är det nytt vevparti som gäller.

jomialno

Ny medlem

Hade samma problem med en Hollowgram vevarm, efter att vevarmen lossnat några gånger så måste det blivit ett litet glapp mellan vevarm och axel som gjorde omöjligt att bara dra åt på skruven/muttern. Efter jag haft på Loctite 641 på splinsen så är det inget problem längre.

Crillan74

Ny medlem
Den ska du väl inte röra/skruva på överhuvudtaget egentligen. Står det inte typ - Do not remove?!? Är den (läs drevsidan) lös ska du nog reklamera!!

cubefritzz

Aktiv medlem
Plockadr isär, gjorde rent tänderna/splinsen och de ser ut som original inga repor, ingen metallflis som fattas eller syns osv. Åker strax till biltema och köper en moment nyckel. Kommer även testa loctide. Återkommmer om hur det går och stort tack allihop. 👍

cubefritzz

Aktiv medlem
För att klargöra vilken skruv som är lös som jag pratar om se bifogad bild. Alltså den som är gulfärgad som man drar åt med insektsnyckel bits.

Bilagor

• B8B39B2D-B61A-40DA-8895-E8CF40ECAA44.jpeg
    B8B39B2D-B61A-40DA-8895-E8CF40ECAA44.jpeg
    269.2 KB · Besök: 59
Drar du med en vanlig insexnyckel orkar du sannolikt inte dra tillräckligt hårt. Använd ett 1/2" spärrskaft med insexhylsa om du inte vill köpa en momentnyckel.

Edit: snarare ett 3/4" kanske, morgontrött var jag nog..
3/4" är ofattbart onödigt i detta sammanhanget.

Är momentet inte mer än 50-54 Nm så räcker en 1/2" momentnyckel med passande hylsa utmärkt.

earnstrom

Aktiv medlem
Som andra sagt, 54Nm är jättemkt och går inte att dra med ett verktyg (insex eller insekts) som har 10cm hävarm. Men jag brukar lyckas om jag förlänger hävarmen med en extra fast nyckel tex. Får du till 3dm hävarm så drar du 18kg med armen vilket är tungt men rimligt.

jonte987

Aktiv medlem
3/8 har ju charmen att det passar i BBT-79 men otrevligheten att inte passa i medelsvenssons befintliga hylsor

Pfaff

Aktiv medlem
Det kan vara min obildning. Farsan körde 1/4 & 1/2 och jag har för mig att det var det som gällde på golvet på tetra pak också. Jag har knappt varit medveten om att annat finns

Jag har alla tre och därtill passande momentnycklar. De har alla sina användningsområden.
Sen finns ju även 3/4”, bra om man råkar ha en lastbil modell större stående. Det har inte jag.

Spinx

Aktiv medlem
Någonting är felmonterat...
Sitter det rätt antal distansbrickor? Det finns ju även en kontrajustering på andra sidan.
Du drar åt med centrumskruven och låster sedan med gängade låsbrikan utanpå.
Men det har du väll listat ut.
Funkar inte det så har du ngt ett produktionsfel i splinsen.

solgule

Aktiv medlem
Sitter det en preload adjuster på andra sidan så ska den skruvas upp helt innan man drar 54Nm. Sen tappar man med klubba och spänner preload.

Ska vara rikligt med fett på splines. Se video här:

Manurhin2

Aktiv medlem
Någonting är felmonterat...
Sitter det rätt antal distansbrickor? Det finns ju även en kontrajustering på andra sidan.
Du drar åt med centrumskruven och låster sedan med gängade låsbrikan utanpå.
Men det har du väll listat ut.
Funkar inte det så har du ngt ett produktionsfel i splinsen.
+1 på felmonterat och ev fabrikationsfel.
-1 på låsbrickan.

Manurhin2

Aktiv medlem
Se till att ytorna är smorda, att du har tillräckligt axiellt glapp för att kunna dra ihop veven utan att det tar i någon annanstans och dra sen insexen enligt spec.
Glappminska sen på andra sidan.
Släpper veven ändå så är det ngt fel på axel eller vevarms fräsning.
Rör inte stora brickan, den är bara där för att driva av vevarmen.

Edit: reklamera om det inte funkar.

cubefritzz

Aktiv medlem
Tack för all hjälp. Besökte Biltema, köpte momentnyckel. Gjorde rent som föreslagits här, skruven gängorna osv använde även loctide. Drog åt lite mer än 54 Nm. Splinen är hel och har inte flisat sig osv mm som tidgare nämnts. Har följt videon. Hoppas jag gjort rätt se bilder.

Bilagor

• C1F5C0F9-82F8-4771-87D6-922CFCCC6C47.jpeg
    C1F5C0F9-82F8-4771-87D6-922CFCCC6C47.jpeg
    518.5 KB · Besök: 39
  • 1454BFF9-D322-4F0F-B5F5-D663BEF537EB.jpeg
    1454BFF9-D322-4F0F-B5F5-D663BEF537EB.jpeg
    498.3 KB · Besök: 40

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer