SS-utväxling på Finnmarksturen?

matswik

Ny medlem
Har en nybyggd SS med 26 hjul och fundera vilken utväxling jag ska välja. Har 38 kuggar fram och har provat 21 bak vilket var perfeckt i våran brottarbana i Rocklunda. Men va-n väljer man till Finnmarksturen? (har typ kört turen 7 ggr förut men bara ett träningspass på SSen)

Mats

Ta 38 fram och 15 bak, då du får ta i rejält i backarna men det klarar du, de vet vi, möjligtvis får du hoppa av på väg upp till Hillklinten och i Krabo-backen. Mnen du måste kunna hålla upp farten riktigt på de flacka grusvägspartierna.

Du måste vara en riktig hårding, som ens tänker tanken.

bengt skrev:
-------------------------------------------------------
> Ta 38 fram och 15 bak, då du får ta i rejält i
> backarna men det klarar du, de vet vi, möjligtvis
> får du hoppa av på väg upp till Hillklinten och
> i Krabo-backen. Mnen du måste kunna hålla upp
> farten riktigt på de flacka grusvägspartierna.
>
> Du måste vara en riktig hårding, som ens tänker
> tanken.

Jag tycker det verkar som att den gode bengt är den hårdaste av alla eller så driver han bara. 38x15 är självmord. Själv kör jag 36x18, har varit runt en del å vårt avlånga land och jag tycker det funkar på de flesta ställen. Satteh, 38x19 kanske vore något. 32x16 är ju annars svensk Single-speedstandard. Lycka till och hoppas vi ses den 29e i uppsala!

skulle jag få välja en växel att ligga på med min cykel så skulle jag nog köra 44*15 eller 44*14.... finnmarken är lättåkt och de riktigt branta backarna är få. men jag är jag och du är du... så du får väl experimentera lite vad som fungerar på liknande banor och vad du orkar med.

Tack för era synpunkter. Inte för att det blev lättare att välja typ, men de får bli 38-16 tror jag. Hård eller inte, det får jag reda på på lördag är jag rädd för.

Tillbaka
Topp