STA, dropper posts och sadelposition

Hej

Efter för mycket internetcyklande och för lite fysiskt cyklande har jag funderat på en sak. Har detta avhandlats förut får ni gärna länka mig dit. Jag har sökt, men kanske på fel saker.

Kommer avståndet vevparti - sadel vara samma oavsett sadelstolpens effektiva vinkel? För att det ska kännas likadant.

Bakgrunden till detta är att jag idag har en stigcykel (YT Jeffsy förra ramen) som på håret passar mig pga långt sadelrör kombinerat med 150 mm dropper post. Jag har nästan sadelstolpen justerat längst ner i ramen. Jag vet alltså att 480 mm är nästan max med 74° och 150 dropper. Min tilltänkta nya cykel kommer ha brantare sadelstolpsvinkel (ESTA, effective seat tube angle, som det står i många specar) än min nuvarande. Jag vill även ha en lång 180-210 mm dropper post på min nya hoj. Så jag undrar hur långt sadelstolperör jag kan ha. Den nya jag tittat på har 460 L eller 480 XL. https://www.propain-bikes.com/en/product/framesets/frameset-tyee-al-29/ .

Kan man jämföra sadelstolpsrörets längd mellan cyklar som har olika sadelstolpsvinklar?
(Jag fattar att olika dropper posts har olika mycket "dölängd", men för detta exempel har alla 150, 180, 210 samma dölängd)

skier

Aktiv medlem
problemet med att räkna fram det är att du inte vet vilken höjd som propain har räknat ut sadelstolpsvinkeln för.
Har du en högre sadel än de räknat med så får du en flackare sadelstolpsvinkel.
Om du kan få rätt på vad den har för sadelstolpsvinkel på den höjden du vill sitta så går det väl att räkna fram vad uppsticket blir.
Annars har ju Propain en rekommendationstabell över hur lång dropper som funkar till olika benlängd, kan du inte bara använda den?

Berk

Aktiv medlem
Skillnaden mellan "äkta" och effektiva sadelrörsvinklar gör maximal några millimeter skillnad i avståndet mellan ram och sadel, så man kan ignorera det.

liveforthis

Aktiv medlem
Vevhuset och sadelröret sitter ju alltid ihop med fram triangel . Så ett 48cm är alltid 48cm så sadeln är alltid lika långt ifrån vevhuset oavsett vinkel .

Berk

Aktiv medlem
Vevhuset och sadelröret sitter ju alltid ihop med fram triangel . Så ett 48cm är alltid 48cm så sadeln är alltid lika långt ifrån vevhuset oavsett vinkel .
Ja, men tror att frågan här var om distansen mellan sadel och ram. Den blir lite större om sadelrör inte är vinklad mot vevlagret.

liveforthis

Aktiv medlem
Ja, men tror att frågan här var om distansen mellan sadel och ram. Den blir lite större om sadelrör inte är vinklad mot vevlagret.
Ja jag hade en propain tyee med effektiv sadelrörs vinkel på typ 68grader och sadeln på 92cm från pedalen har det även nu på min ht med 79grader. Så som du sa det måste bara va någon mm isf

Senast ändrad:
Ja jag hade en propain tyee med effektiv sadelrörs vinkel på typ 68grader och sadeln på 92cm från pedalen har det även nu på min ht med 79grader. Så som du sa det måste bara va någon mm isf
Precis det som jag undrade.

Jag nördade vidare som vanligt. Startade jobbdatorn på semestern och ritade istället upp geometrierna uppe på varandra för att se skillnaden. En YT Jeffsy 2018 i L (fick mäta verklig vinkel på sadelstolpen med smartphone för att få sketchen helt bestämd) och datan från Propain Tyee i XL. Mätte även vevlager till railen på sadeln ~720 mm.

Propain Tyee med Oneup v2 210 mm sadelstolpe i botten ger 722 mm upp till sadelns rails. Och YT Jeffsy med 150 mm ethirteen trs+ har jag ca ~20 mm upp från botten på ~720 mm.

Insåg att sadelstolparnas stack är väldigt olika. Oneup v2 har 33 mm och ethirteen trs+ har 75 mm.
1594642746616.png

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer