Stabilare cykelstöd för central montering

Haft ett cykelstöd som varit väldigt vekt för att stödja cykeln så skaffade ett nytt som jag trodde skulle palla vikten bättre men det är något som gör att det inte heller lyckades. Är centralt monterat. Min sambos cykel har ett liknande centralt monterat men har aldrig haft problem att få den att stödja sig. Finns det något bättre stöd man kan använda som monteras centralt bakom pedalerna?

Modellen på bilden är väl bland de bättre? Många äldre stöd hade tuben svetsad för stabilitet. Numera är nästan alla stöd skruvade. Synd, för en del av stabiliteten är i infästningen, såklart. Sen görs det mest universal- stöd idag, där justeringsmöjligheten är att såga av det fotlösa benet i lämplig längd.

Det allmänna utbudet är väl anpassat till den förväntade efterfrågan, dvs så billigt som möjligt? Ett cykelstöd är inget så många vill betala särskilt mycket för.

Har inte sett något nytt, helgjutet eftermarknadsstöd på många år, så det blir till att leta NOS.
Det bjuds ut både en- och tvåbenta här och var. Många skriver dock inte ut( låtsas inte veta?) till vilken hjulstorlek stödet är avsett.
Ett för kort eller sopigt centralstöd gör att båda hjulen når marken med känt resultat.

Centralstöd på tex gamla 40-talscyklar är underbara. Vet inte hur svåra de är att få tag på. Jag har på en Hermes och på min Berini påhängare.

Du skriver "för central montering", och utifrån bilderna så menar du förmodligen stöd för ett "inbyggt fäste", så det kanske inte är ett alternativ med stöd på annat ställe.
Men, har en gravel/touring som har fäste för stöd på kedjestaget (heter det väl även på andra sidan?), längst bak mot navet. De cyklar jag haft med stöd har alltid haft det centralt så tyckte det såg mest konstigt ut, men det är väldigt bra. Även med full packning (bak) så är det inga problem med balansen.

Tror det finns såna för cyklar utan speciellt fäste.

Vi häckar på ett forum nedlusat av uppgraderingskåta och optionsfixerade.
Många väljer helt bort stöd och skärmar för viktens skull. Har gärna ett lås i var ände av rutten. Kedjeskydd förstör looken.

De gamla centralstöden i rätt storlek är de bästa oavsett vilken cykel man har. Men de väger, är dyra och svårfunna idag. Den allra bästa stabiliteten erbjuder såklart gamla bud- och brevbärarcyklar om man nu bortser från vikten av arrangemanget.

Bumpar denna...

Köpt en beggad Lifebike C-GO G7 20" hjul, har tänk o ha två st mindre barn bak, så behöver tips på bra centralstöd, hit me

Tillbaka
Topp