Stadscykel för 6000kr till sambon

Aabbcc

Ny medlem
Sambon fyller snart år och med tanke på att konstant lånar min cykel så tänkte jag att hon kunde få en trevlig stadscykel! Hon cyklar sällan längre än 5-6km någon gång då och då.

*Inte ute efter någon MTB eller hybrid
*3-7 växlar (nav)
*Max 6000kr
*Maxvikt 16kg (mindre är ju såklart trevligt) men hon tycker min cykel på 16kg funkar hur bra som helst
*Stänkskärmar fram och bak
*Sittställning som är rak i ryg
*Det går gärna ingå fram och baklampa
*Stilren (se nedan exempel)

Som sagt så tycker hon väldigt mycket om min Ortler Bricktown och har inga problem med vikten:

Jag är lite inne på att köpa damversionen men tänker att det kanske finns bättre alternativ för samma peng?

Ortler Bricktown 6000kr, 16kg

Valoretti caferacer - 516eur, denna väger betydligt mindre (13kg) men osäker på om det bara sitter skräp på. Då är det alltså versionen med 3växlar+handbroms

Saleti Roma 3s - 6000kr, 12kg

Electra loft 3i

Senast ändrad:

salle

Aktiv medlem
Eftersom det här är happy så utgår jag inte ifrån dina krav utan talar om vad min fru cyklar på istället :).
Hon är mkt nöjd med sin Kona Coco. Någon tusing ovan budget men snabb, lätt och snygg. Skivbromsar och utanpåliggande växlar är plus tycker jag som agerar mekaniker.

Aabbcc

Ny medlem
Eftersom det här är happy så utgår jag inte ifrån dina krav utan talar om vad min fru cyklar på istället :).
Hon är mkt nöjd med sin Kona Coco. Någon tusing ovan budget men snabb, lätt och snygg. Skivbromsar och utanpåliggande växlar är plus tycker jag som agerar mekaniker.
Jag som kommer bli utnämnd till ofrivillig mekaniker gillar inte utanliggande växlar :) men annars verkar Konan trevlig!

Aabbcc

Ny medlem
Egentligen kokar det ner till 7 växlar @ 16.5kg cykel vs 3 växlar @ 12/13kg. Vilket är att föredra? Hon kommer bara cykla på asfalterade vägar i Stockholm, vi bor lite utanför stan så det finns en del backar att ta sig upp för.

Aabbcc

Ny medlem
Så nu har cykeln anlänt. Dessvärre väger den hela 14.5kg och inte 12kg som listad på deras sida...ska försöka reklamera den. Den kom också med skeva fälgar :)

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer