Stänkor på MTB?

Der Kaiser

Aktiv medlem
Stänkor på MTB?
Och då visar bilden inte ryggen alls ... Mudhugger gör världens skillnad bak.

Men framstänkan skyddar väl mest styr-röret, om man inte gör ett eget som är längre bakåt, eller har en mudhugger, men ingen av dem gör nån större nytta heller, jämför med vad man behöver på sin allväderspendlare....

sandos

Medlem
Stänkor på MTB?
Jag har ju en lite större på ramen, känns vettigare än de där små på gaffeln? Jag brukar oftast ha ansiktet hyffsat centrerat över ämdå... Tycker det verkar fungera bra, dock ogillar jag lera så har väl inte testat superhårt... :)

gavin_gadget

Aktiv medlem
Stänkor på MTB?
Någon som provat att montera mudhuggers långa bakskärm på kedjestagen istället för sadelstagen? Borde täcka mer av cykeln då men skyddar den fortf något av baken och ryggen om jag kör ned den så långt?

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Stänkor på MTB?
Jag har buntbandat dit biltemas plaststänka för MTB bak på min stålcross. Den gör väldans skillnad.
Ska göra samma operation med framstänkan, men bak på min HT MTB.

gavin_gadget

Aktiv medlem
Stänkor på MTB?
Då lär den inte skydda ryggen, skulle jag tro.

Frid!
Det är även min misstanke men det hade varit fint att se om ngn provat...

Jag har buntbandat dit biltemas plaststänka för MTB bak på min stålcross. Den gör väldans skillnad.
Ska göra samma operation med framstänkan, men bak på min HT MTB.
Har du möjligtvis en bild? Tycker mudhuggern ser rejäl ut...

gavin_gadget

Aktiv medlem
Stänkor på MTB?
Vad spelar det för roll om ryggen blir kladdig? Man måste ju ändå tvätta allt efter en runda.
Om det åtm är lite semitorrt så blir jag ffa skitig om ryggen, smalbenen och skorna. Känns inte så hälsosamt för droppern med grus/sand och blir jag mindre blöt om baken är det inte en nackdel.
Jag som inte tävlar kan styra lite vilket väder jag ger mig ut i men nu tror jag det dröjer innan det torkar upp helt...

implor

Aktiv medlem
Stänkor på MTB?
Hehe min stänkskydd satt så nära min 2.5” däck att man sköt iväg kottar med en fruktansvärd hastighet mot den som låg bakom.

kör mud guard men gjort egna hål i dom. Funktionen Är som bäst när det är torrt eller lite fuktigt

Örjan Lax

Aktiv medlem
Stänkor på MTB?
De såg rejäla ut.
Det viktigaste först - hindrar de inte asballa manuals...?
Ser inte ut att gå hela vägen ner till växeln, är det ngt du märker av?
Och till sist - var hittar man sådana rejäla stänkskärmar som tar 2.6-2.8 (2.6 med dubb)?
Ursäkta att jag smyger in och svarar...

De heter SKS Bluemels 75 U och finns med två olika längder på bakskärmen. Själv har jag den längre modellen och täcker däck upp till och med 3.0" faktiskt, om man är noga och centrerar monteringen över däcken.

Lång:

Kort:

Finns naturligtvis att köpa hos många andra också.

Senast ändrad:

Jacke89

Aktiv medlem
Stänkor på MTB?
De såg rejäla ut.
Det viktigaste först - hindrar de inte asballa manuals...?
Ser inte ut att gå hela vägen ner till växeln, är det ngt du märker av?
Och till sist - var hittar man sådana rejäla stänkskärmar som tar 2.6-2.8 (2.6 med dubb)?
Se vad Örjan skrev
Cykeln för mig funkar som allt i allo. Pendling, Drar barnen med vagn och lite skogsvägar/stig. Så för mig är dom klockrena året om.

Klart dom blir säkert lite klumpig på stigarna knölig terräng osv. Sen är dom kanske inte vrålsnygga som så. Men då det ofta är blött på hösten tror jag endå dom kan komma till pass.

Lejon

Aktiv medlem
Stänkor på MTB?
Vad spelar det för roll om ryggen blir kladdig? Man måste ju ändå tvätta allt efter en runda.
Att inte få lera i ryggfickorna, lera på droppern och framförallt slippa blöt lera och vatten som rinner längs ryggen ner i stjärtskåran är jättebra tycker jag.
Men alla har vi olika böjelser. Själv kör jag med mudhugger i skogen. Den sköter jobbet fint.

Alex Supertramp

Aktiv medlem
Stänkor på MTB?
Jaja, happy thanksgiving på er. Vad skall jag köpa för sadelstolpfästa bakstänka när jag nu blev av med den fina jag hade från The Internet? (Drar en sista GT med float av tranbärsjuice och kommer cykla barbackad, bakfull och full av lera på ryggen imorgon oxå, skål!)
F870A6ED-A1EF-4900-AE9D-B20A83580B7B.jpeg

Stänkor på MTB?
Ursäkta att jag smyger in och svarar...

De heter SKS Bluemels 75 U och finns med två olika längder på bakskärmen. Själv har jag den längre modellen och täcker däck upp till och med 3.0" faktiskt, om man är noga och centrerar monteringen över däcken.

Lång:

Kort:

Finns naturligtvis att köpa hos många andra också.
Det där ser ju grymt intressant ut.
Har någon möjlighet att visa lite bilder på hur de fäster på cykeln. Bakstänkan alltså.
Fäster man bakskärmen endast i navet, eller ska den fästas i ramen också?
Jag vill skaffa något som ser precis ut som detta men jag har inga skruvhål eller liknande i ramen för bakstänkor.
Vore ju otroligt skönt att puttra runt i Hellas med torr bak.

Stänkor på MTB?
Alltså det här ser ju mer och mer lovande ut!

Kollade lite i manualen och två frågor återstår.
- jag trodde först man fäste stänkan mitt i baknavet på ngt sätt men det ser ut som att man fäster i ngt tänkt extrahål även där(?) Kanske kan man köra sån där klämma även där i såna fall och fästa i baksvingen(?)
- Har någon testat och kan ge info om man bör köra den långa eller korta varianten? Min baksving går mer eller mindre rakt fram från baknavet, vilket gör att jag lutar åt att den långa då skulle vara lämplig.

Bilagor

Örjan Lax

Aktiv medlem
Stänkor på MTB?
Det där ser ju grymt intressant ut.
Har någon möjlighet att visa lite bilder på hur de fäster på cykeln. Bakstänkan alltså.
Fäster man bakskärmen endast i navet, eller ska den fästas i ramen också?
Jag vill skaffa något som ser precis ut som detta men jag har inga skruvhål eller liknande i ramen för bakstänkor.
Vore ju otroligt skönt att puttra runt i Hellas med torr bak.
IMG_20200315_092741360.jpg

IMG_20200315_092752656.jpg

IMG_20200315_092551372.jpg

IMG_20200315_085203485 - kopia.jpg

Den fästs i ramen vid tre positioner som en traditionell bakskärm: Bakom vevlagret, kring sadelstagen, samt nere vid bakhjulet. Denna skärmtyp är alltså i första hand avsedd för cyklar med stel ram, och det underlättar enormt om det är förberedda fästen som jag har på min ram. Annars funkar ju givetvis gummiklämmor som freddag visade.

På en FS-hoj skulle jag hellre rekommendera en Mudhugger som bakskärm, det finns två versioner, och själv köpte jag nyligen en "Large" (extra lång) som jag ska ha på min FS i vinter.

Senast ändrad:
Stänkor på MTB?
Visa bilaga 455299
Visa bilaga 455298
Visa bilaga 455297
Visa bilaga 455301

Den fästs i ramen vid tre positioner som en traditionell bakskärm: Bakom vevlagret, kring sadelstagen, samt nere vid bakhjulet. Denna skärmtyp är alltså i första hand avsedd för cyklar med stel ram, och det underlättar enormt om det är förberedda fästen som jag har på min ram. Annars funkar ju givetvis gummiklämmor som freddag visade.

På en FS-hoj skulle jag hellre rekommendera en Mudhugger som bakskärm, det finns två versioner, och själv köpte jag nyligen en "Large" (extra lång) som jag ska ha på min FS i vinter.

Stort tack!

Problemet med min hojj och mudhugger är att den har assymetriskt bakstag. Så det blir meckigt att fästa huggern på ngt vettigt sätt.
Plus att jag tycker den på bilderna ser ganska najs ut, mindre risk att fastna bakom/i stänkan i branta utförsbackar.😁

gavin_gadget

Aktiv medlem
Stänkor på MTB?
Visa bilaga 455299
Visa bilaga 455298
Visa bilaga 455297
Visa bilaga 455301

Det där såg ju riktigt prydligt ut!

Lång plus kompislapp?

D i U

Aktiv medlem
Stänkor på MTB?
Jag har heller aldrig fattat vitsen med att försöka skydda sig från stänk på ryggen under en runda i skogen, som man inte blir sketen och måste tvätta ändå. Fram e en sak att få lite skydd mot sprut i ögonen och upp i gaffelröret men bak....så jävla larvigt.

D i U

Aktiv medlem
Stänkor på MTB?
Att inte få lera i ryggfickorna, lera på droppern och framförallt slippa blöt lera och vatten som rinner längs ryggen ner i stjärtskåran är jättebra tycker jag.
Men alla har vi olika böjelser. Själv kör jag med mudhugger i skogen. Den sköter jobbet fint.
lera i stjärten 😂. Låter som du har dåliga kläder för i stjärten har iallafall aldrig jag fått lera.

Lejon

Aktiv medlem
Stänkor på MTB?
Jag har heller aldrig fattat vitsen med att försöka skydda sig från stänk på ryggen under en runda i skogen, som man inte blir sketen och måste tvätta ändå. Fram e en sak att få lite skydd mot sprut i ögonen och upp i gaffelröret men bak....så jävla larvigt.
Nej att ha en lerig rygg och röv måste verkligen vara höjden av tuffhet!

Lejon

Aktiv medlem
Stänkor på MTB?
om resten av kroppen och cykeln e lerig så kan väl lika gärna ryggen också va de? Jag tycker det e töntigt med bakskärm i skogen.
Jag känner nog att detta är en rätt omöjlig diskussion att vinna men försöker ändå: kroppen i övrigt och cykeln blir inte i närheten lika lerig med en bra bakskärm som utan. Den skyddar benens baksida och bakre delen av cykeln ganska mycket.
(Om det hade varit så att den bara hade skyddat själva arselpartiet så vore det en stor vinst ändå enligt mig. Lerig rygg, sadel och bakdel är ett otyg. För att inte tala om det minskade slitaget på dropper och bakdämpare och länkage och drivpaket.)

havet

Aktiv medlem
Stänkor på MTB?
Och om en cyklar nån tur då och då kanske det är ashäftigt med lera och blöttja överallt så att en känner sig som en riktig cyklist, men flera långa rundor i veckan med kall jävlighet, ombyte och tvätt varje gång ...? Nä, fy sjutton vilka onödigheter. Har inte tvättat cykeln på några månader nu och den ser ut som en lycklig, lerrullad gris, men med stänkskärmar ser i alla fall inte jag likadan ut, även om lerlyckligheten finns där och värmer ändå. Nöff, på er. 🐽

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer