Stänkor på MTB?

Makten

Aktiv medlem
Stänkor på MTB?
..så jävla larvigt.
Kan du utveckla varför det är larvigt? Jag är genuint nyfiken! Att tycka att det är onödigt för att man själv inte stör sig på att vara genomblöt i röven är väl en sak, men hur blir det larvigt att hålla sig torr? :unsure: Tillför blötan något? Blir man snabbare?

Själv skulle jag gärna ha heltäckande stänkor både fram och bak, men jag tror tyvärr inte det funkar. De kommer flärpa sönder helt enkelt. Inte ens en Mudhugger håller i evigheter. Min har spruckit på mitten och buntbanden går av med jämna mellanrum. Men det vore helt fantastiskt att slippa cykla omkring med blöt, kall röv. För det tillför absolut ingenting annat än obehag.

Erik O

Aktiv medlem
Stänkor på MTB?
Framskärmen skyddar väl främst mot att få lersprut i ansiktet. Lätt värt.

Också testat mudhuggers bakstänka två gånger, tror det var samma som tand visade tidigare i tråden. Helt underbart att bara kunna braka på i blötan med torr röv. Tyvärr lyckades jag knäcka infästningen efter några turer vid nån hastig avstigning båda gångerna, så konstruktionen är väl tyvärr lite känslig.

D i U

Aktiv medlem
Stänkor på MTB?
jag förstår bara inte grejen, på leriga stigar blir man sketen vare sig man har skärmar eller inte så man kan väl lika gärna bli jätteskiten som skiten?? Tvätta måste man ju ändå.

Lejon

Aktiv medlem
Stänkor på MTB?
jag förstår bara inte grejen, på leriga stigar blir man sketen vare sig man har skärmar eller inte så man kan väl lika gärna bli jätteskiten som skiten?? Tvätta måste man ju ändå.
Nej du har uppenbarligen inte förstått eller prövat grejen: med skärmar kan du minska mängden lera och annan smuts som når din kropp och cykel högst väsentligt. Din rygg och stjärt är antagligen till och med helt ren även om de kan vara blöta. Är det spöregn i november måste man som du säger antagligen tvätta både kläder och cykel efter en tur ändå. Men inte lika mycket.
Är det däremot september och lite duggregn så kanske du faktiskt slipper tvätta hela cykel och ytterplagg efter en tur om du har skärmar.
(Är det däremot kruttorrt en julidag så kanske det spelar mindre roll, så för de som är utseendekänsliga är det en fullt rimlig prioritering även i mina ögon att montera av de töntiga skärmarna vid torra turer sommartid.)

Makten

Aktiv medlem
Stänkor på MTB?
Skillnaden är snarast mellan "lite småskitig" eller "halva jävla skogen i arslet". Det handlar inte om tvätten för min del utan som sagt att det är jobbigt att bli genomsur och kall i röven. Särskilt om man cyklar 2-timmarsturer 3-4 gånger i veckan och det bara är några plusgrader. Cyklar man en gång varannan vecka så kanske det är utståbart däremot.

Hur du sett nån köra motocross eller motoriserad enduro utan stänkor? Inte jag heller. :unsure:

Edit: Det är faktiskt rätt konstigt att det inte finns fler genomtänkta och fungerande stänkskärmar på marknaden. Borde vara kanon med nåt liknande en Mudhugger fast med smala stag ner till hjulaxeln så den blir stabilare och kan vara ännu lite längre.

n3wton

Aktiv medlem
Stänkor på MTB?
Jag cyklar utan skärmar i skogen, men det beror mest på att jag gör det för sällan för att bry mig på riktigt. Däremot så har jag sett mycket skärmar på andras cyklar, och det som kallas skärmar av skogscyklister är ju rena skämtet.

Skärmar behöver vara stabila och täcka hjulet väl. På rando- och lvg-sidan där jag lägger mest tid finns det sådana. I skogen behövs förvisso inte riktigt lika seriösa skärmar eftersom det inte skvätter från hjulen konstant som vid regn på en öppen asfaltsväg, samt att man till viss del kommer bli skiten ändå eftersom det inte finns skärmar nog som både täcker tillräckligt samtidigt som de inte sitter för tight så att grenar och annat fastnar bakom skärmen. Eftersom det alltid är varmare och mysigare i skogen än på den öppna vägen accepterar man också mer väta eftersom man inte lika snabbt blir nedkyld. Iallafall för min del.

Som Makten föreslår så tror jag det hade behövts stag från skärmens ytterkanter så att man får stadga i en längre skärm, utan att behöva gå upp i tjocklek på materialet och därmed få en väldigt tung skärm. Därtill hade stänklappar som tål att vikas undan när de får en smäll eller nuddar marken i ett blöthål varit fint.

Allt ovanstående kräver dock ganska avancerat monteringsarbete. Att inga skogscyklar är tillverkade med avsikten att kunna montera skärmar gör också att varje ny skärmmontering kräver att man uppfinner hjulet på nytt, i princip. Väl monterade orkar man därefter inte montera bort dom och då har man helt plötsligt alltid skärmar, även på sommaren. Sammantaget är det för meckigt att mecka riktiga skärmar.

Ska snart bygga monster-lvg med mtb-däck och skärmar tänkte jag, och har då för avsikt att tillverka en skärm som funkar i skogen. Återkommer med uppdatering då, någon gång i framtiden.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer