Jag cyklar utan skärmar i skogen, men det beror mest på att jag gör det för sällan för att bry mig på riktigt. Däremot så har jag sett mycket skärmar på andras cyklar, och det som kallas skärmar av skogscyklister är ju rena skämtet.
Skärmar behöver vara stabila och täcka hjulet väl. På rando- och lvg-sidan där jag lägger mest tid finns det sådana. I skogen behövs förvisso inte riktigt lika seriösa skärmar eftersom det inte skvätter från hjulen konstant som vid regn på en öppen asfaltsväg, samt att man till viss del kommer bli skiten ändå eftersom det inte finns skärmar nog som både täcker tillräckligt samtidigt som de inte sitter för tight så att grenar och annat fastnar bakom skärmen. Eftersom det alltid är varmare och mysigare i skogen än på den öppna vägen accepterar man också mer väta eftersom man inte lika snabbt blir nedkyld. Iallafall för min del.
Som Makten föreslår så tror jag det hade behövts stag från skärmens ytterkanter så att man får stadga i en längre skärm, utan att behöva gå upp i tjocklek på materialet och därmed få en väldigt tung skärm. Därtill hade stänklappar som tål att vikas undan när de får en smäll eller nuddar marken i ett blöthål varit fint.
Allt ovanstående kräver dock ganska avancerat monteringsarbete. Att inga skogscyklar är tillverkade med avsikten att kunna montera skärmar gör också att varje ny skärmmontering kräver att man uppfinner hjulet på nytt, i princip. Väl monterade orkar man därefter inte montera bort dom och då har man helt plötsligt alltid skärmar, även på sommaren. Sammantaget är det för meckigt att mecka riktiga skärmar.
Ska snart bygga monster-lvg med mtb-däck och skärmar tänkte jag, och har då för avsikt att tillverka en skärm som funkar i skogen. Återkommer med uppdatering då, någon gång i framtiden.