Stänkskärmar till Canyon Roadlite AL 6.0 (2019)

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Hej!

Jag undrar om det går, och isf vilken typ, av stänkskärmar (fram och bak) jag ska ha till min Canyon Roadlite AL 6.0 (2019)? Det finns lite alla möjliga fästen, men jag är lite trög. Nedan följer några bilder på cykeln och eventuella fästpunkter (?).

Produktsida: https://www.canyon.com/sv-se/fitness-bikes/onroad-bikes/roadlite/roadlite-al-6.0/1967.html

2019-11-14_Roadlite_1_Edit.JPG

2019-11-14_Roadlite_2_Edit.JPG

2019-11-14_Roadlite_3_Edit.JPG

Untitled-2.jpg

Pfaff

Aktiv medlem
SKS longboards är bra. Fästpunkter har du och stagen som kommer med skärmarna är justerbara. Kan även bockas vid behov.

Edit, antar det finns plats mellan hjul o framgaffel.

Senast ändrad:

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Ja det finns lite utrymme, så borde inte vara något problem (men vem fan vet). Skulle gärna köpa något i någon butik, något billigt skit till att börja med bara för att testa samt kunna lämna tillbaka om det faktiskt inte går. Finns det något?

Skulle ju kunna tänka mig dom här: https://www.biltema.se/fritid/cykla...a-stankskarmar-till-standardcyklar-2000042925

Men jag ser inte hur jag ska kunna fästa dom någonstans på min Roadlite, i alla fall inte på framhjulet?

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Är inte Roadlite-skärmarna något canyon-specifikt? Canyon säljer iaf ett kit här: https://www.canyon.com/sv-se/gear/a...roduktgroesse=27.5"&dwvar_9100990_pv_farbe=BK

Om du inte vill ha just dem så är det nog dags att bocka skärmstag som gäller. Om jag har sett rätt på länken ovan så borde du ha eyelets på gaffeln halvvägs ner till navet. Kolla på insidan om de inte finns därute.

(Edit: "de"->"dem". Pinsamt.)

Senast ändrad:

Pfaff

Aktiv medlem
Dom går också bra men är lite korta så man behöver egentligen köpa 2 par o nita ihop för att få bra längd. SKS kränger XXL för 299:-

jingleyschmidt

Aktiv medlem
På framgaffelns insida finns det skruvhål, ungefär halvvägs ner på gaffeln.

Vad menar du med "så är det nog dags att bocka skärmstag som gäller."? :P

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Alltså: om du vill köpa andra skärmar än Canyons original så får du köpa ett par andra och bocka skärmstag själv, så att du lyckas montera skärmarna likt bilden i min Canyon-länk ovan.

Senast ändrad:

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Finns även ett skruvhål långst ner på baksida sadelrör så att säga, så det kanske finns tillräckligt med fästpunkter? Jag vet inte varför jag nojade så dant. :P

Pfaff

Aktiv medlem
På min Mason sitte fästpunkterna på gaffeln likadant. Inga problem. Som även jag skrev, du får kanske bocka nåt stag men det märkar du direkt vid montage.
Och du får sannolikt även korta ner ett stag eller två men det ger sig självt.

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Okej, hoppas jag slipper göra det ni säger att jag kanske behöver göra för jag är 1. helt värdelös och 2. förstår knappt vad ni snackar om. :P

Sixten Fors

Aktiv medlem

Bilagor

• SKS1.png
    SKS1.png
    19.8 KB · Besök: 33
Senast ändrad:

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Tack Sixten! Tror du 45mm får plats utan problem? Mätte lite nu, det ser iofs ut att rymma 45mm men det är nog absolut max också.

Sixten Fors

Aktiv medlem
Ja, jag tror på SKS i 45 bredd avsedda för 28-37 mm däck. Passar dina däck och bör funka utmärkt i din cykel. Jag har som du vet 37 mm däck i min nya Roadlite, körde med 36 mm däck i den gamla. Men utan skärmar.

SKS 35 är avsedda för max 28 mm däck.
SKS 53 är avsedda för max 47 mm däck.
SKS 65 är avsedda för max 60 mm däck.

salle

Aktiv medlem
jingleyschmidt sa:
Ja det finns lite utrymme, så borde inte vara något problem (men vem fan vet). Skulle gärna köpa något i någon butik, något billigt skit till att börja med bara för att testa samt kunna lämna tillbaka om det faktiskt inte går. Finns det något?

Skulle ju kunna tänka mig dom här: https://www.biltema.se/fritid/cykla...a-stankskarmar-till-standardcyklar-2000042925

Men jag ser inte hur jag ska kunna fästa dom någonstans på min Roadlite, i alla fall inte på framhjulet?

biltemas är funkis, jag har dem på flera av mina cyklar. Lätta att bocka fästen om man behöver över bromsadaptrar och dylikt. Går ju att använda rörklämmor som fullösning om det inte finns fästen på ram.

Asle

Medlem
Bontrager Ncs-1 fungerar nog utmärkt också (har dessa på Inflite som väl har identiska "skärmfästen" som Roadlite). Monteras på de fästen/skruvhål som sitter på insidan av framgaffel resp stagen bak.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer