Stages Dash L50

Glawe

Ny medlem
Stages Dash L50
Hej,

Jag är lite sugen på att testa Stages Dash L50 nu när dom har 20% på den.
Någon som har den och kan rekommendera den ?

Mvh

Mayhem

Aktiv medlem
Stages Dash L50
Länge varit intresserad av att prova och passade på att beställa en nu när det var bra pris. Ligger hos UPS och dyker förhoppningsvis upp imorgon…

K

Aktiv medlem
Stages Dash L50
Japp, jag har en. Grymt bra!

Stages Link är gratis, men köper man premium så får man ruskigt bra datavisualisering (bygger på todaysplan).

Har haft Garmin och Wahoo innan och Stages är absolut bäst på träningspass mm. Kartor tycker jag Garmin kanske var strået vassare på.

Stages skärm är magiskt bra, alltid tydlig och lätt att konfigurera.

Glawe

Ny medlem
Stages Dash L50
Härligt att höra. Jag beställde en igår med faktiskt. Har den förhoppningsvis innan helgen och återkommer med ett kort utlåtande när den varit med på en tur! :)

Mayhem

Aktiv medlem
Stages Dash L50
Fick visst hämta upp enheten redan idag. Första intrycket är att skärmen är stor, nära nog dubbelt upp mot den Wahoo ELEMNT Bolt jag använt senaste åren. Andra intrycket är att själva kopplingen mellan enheten och styrfästet är så uselt att jag inte vet om jag vågar börja använda datorn. Känns som att datorn kommer ramla av typ halvvägs genom första turen.

Mayhem

Aktiv medlem
Stages Dash L50
Verkar hålla för 6 sträckor EWS i Whistler. (Och alla andra Jesse körde)
Kanske inte är samma fäste?

Får man väl dit datorn så verkar den sitta. Problemet är att det, åtminstone när grejerna är helt nya, verkar kräva både micrometerprecision och extrem kraft. Över tio försök med det medföljande fästet lyckas jag kanske få datorn att klicka i korrekt en gång. Med det extra fäste jag köpte till för mitt integrerade styre får jag inte datorn att fästa överhuvudtaget.

Jag upplever datorn så pass svårmonterad att jag är rädd att ha sönder knapparna eller skärmen när jag försöker trycka dit den. Alternativt att jag någon gång kommer tro att jag har fått dit den men inte gjort det, så att den skakar loss i farten och åker i asfalten. Skall kontakta supporten först men överväger allvarligt att skicka tillbaka grejerna.

K

Aktiv medlem
Stages Dash L50
Håller med om att fästet är den svaga punkten.

Öppna fästet - i den ligger en gummibåt som skapar trycket, klipp av någon millimeter på denna så att den kan expandera i sidled när releasen åker ut vid montering. Gör det mycket lättare att sätta dit den. Jag har aldrig tappat min men använder alltid säkerhetsregler som ingår i köpet.

Mayhem

Aktiv medlem
Stages Dash L50
Hmm. Jag beställde ett extra blendr fäste till min Trek. Jag kör också bara landsväg.
Din Dash på ingång snart? Skall bli intressant att se om din upplevelse är samma som min eller ej. Supporten var inte särskilt hjälpsam, enligt dem skall man ha testat att ansluta enheten till samma originalfäste jag fått innan dessa tillsammans åkte ner i förpackningen. Enda lösningsförslaget är att applicera mer kraft.

Ställer jag övre halvan av originalfästet på ett bord (som mothåll) och tar i för kund och fosterland så fastnar visserligen datorn som den skall. Men detta kräver verkligen mycket mer kraft än vad som är möjligt att applicera med fästet monterat på en cykel. Originalfästet skulle snarast börja snurra runt styret, och med Blendr-fästet jag behöver till min Canyon skulle jag vara rädd för att de limmade insatsgängorna skulle slitas ur botten på styret. Det finns överhuvudtaget inga likheter med hur lätt och ledigt Stages support med enhandsfattning ljudligt klickar enheten i fästet.

Tror tyvärr jag får skicka tillbaka enheten och invänta en bra deal på en Roam istället.

Glawe

Ny medlem
Stages Dash L50
Din Dash på ingång snart? Skall bli intressant att se om din upplevelse är samma som min eller ej. Supporten var inte särskilt hjälpsam, enligt dem skall man ha testat att ansluta enheten till samma originalfäste jag fått innan dessa tillsammans åkte ner i förpackningen. Enda lösningsförslaget är att applicera mer kraft.

Ställer jag övre halvan av originalfästet på ett bord (som mothåll) och tar i för kund och fosterland så fastnar visserligen datorn som den skall. Men detta kräver verkligen mycket mer kraft än vad som är möjligt att applicera med fästet monterat på en cykel. Originalfästet skulle snarast börja snurra runt styret, och med Blendr-fästet jag behöver till min Canyon skulle jag vara rädd för att de limmade insatsgängorna skulle slitas ur botten på styret. Det finns överhuvudtaget inga likheter med hur lätt och ledigt Stages support med enhandsfattning ljudligt klickar enheten i fästet.

Tror tyvärr jag får skicka tillbaka enheten och invänta en bra deal på en Roam istället.

Jag får troligen min imorgon. Återkommer om hur det går med infästningen. Hur är mjukvaran annars då ? Eller du har inte cyklat med den ?

Mayhem

Aktiv medlem
Stages Dash L50
Hur är mjukvaran annars då ? Eller du har inte cyklat med den ?

Ingen cykeltur ännu och tveksamt om det alls kommer bli någon. Min enda cykel som är i rullande tillstånd är finracern med integrerad cockpit och jag lyckas verkligen inte trycka fast datorn på det fästet som krävs. Vilket Blendr-fäste beställde du, typen Upper eller Lower? Det som strular för mig är den första.

Mjukvaran verkar kraftfull och flexibel men omständig att konfigurera. Allt går att göra direkt i enheten om man så vill men interfacet upplevs som långsamt och knapparna hårda (DCRainmaker klagade också på detta). Appen för iOS är helt uppenbart inte kodad mot nativt API utan något annat framework för att kunna ha gemensam kodbas med Android. Konfigurering av displayfält hade varit en dröm om det funnits stöd för drag-and-drop, utan… not so much.

Glawe

Ny medlem
Stages Dash L50
Dom hade skrivit fel adress på mitt paket, så jag fick ta mig 5 mil till Malmö för att hämta ut paketet som dhl vägrade leverera.

Jag beställde ett upper blendr fäste som mycket riktigt knappt med våld går att få på plats.
[Edit] Jag lyckades få fästet att fungera ganska bra genom att lossa på skruvarna och sen spänna dom igen när den satt på plats.

Och när jag försökte registrera min device på webbsidan så gick det inte.

Efter ett snack med supporten så visar det sig att dom ibland skriver fel, så det kan ta några dagar innan jag kan regga min device och få 2 månader trial på deras tjänst för gpsen. Sen måste man betala $20 i månaden för att ens göra kartor. Det visste jag inte innan jag beställde.

Sen provade jag att starta en runda med en gpx jag kopierat manuellt till den, gick ut för att se hur kartan såg ut. Efter 10 mins med "No GPS" gav jag upp och gick in igen. Mar mailat supporten och frågat hur man returnerar den. Sjukt besviken :(

Senast ändrad:

Glawe

Ny medlem
Stages Dash L50
Okej,

Så jag lyckades fixa blendr fästet genom att lossa skruvarna. Tycker faktiskt den sitter riktigt bra nu och är lätt att få på plats.
Och efter en stund när jag lagt den ute så gick gps:en igång. Så jag tog en kort runda på lite drygt 2 mil för att testa den.

Den är faktiskt riktigt trevlig! Skärmen upplever jag som lite liten, men jag är ju van vid min Karoo. Kartfunktionen är helt klart bättre på Karoon och Strava live segments finns inte (ännu?). Skärmen är galet tydlig och även om jag kanske önskat att den uppdaterade skärmen lite snabbare så är det nog en bra trade-off för mer skärmtid. Karoon klarar knappast några ultradistanser :)

Jag skall ge den en chans nu, och nu när jag lyckats komma över den absolut horribla onboarding processen så verkar det faktiskt vara riktigt bra.

IMG_1073.jpeg

IMG_1078.jpeg

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer