Stål racer/gravel ram

etnica

Aktiv medlem
Stål racer/gravel ram
Funderar på en stål racer/gravel och är mycket lockad av en mason resolution då det är en modern variant med di2 uttag/tapered med mera. Dock kanske lite tung med sina 2kg.

Innan jag gör slag i saken tänkte jag se om nån har nått annat tips på andra moderna stålhojar.

Kommer passa tillsammans med min Ragley blue pig :)

Paco

Aktiv medlem
Stål racer/gravel ram
Min stålram, Marino, vägde in på 2650g med bakaxel och sadelklamma.
Med en totalvikt på 10,48kg så är det inget jag stör mig på iaf.

Mayhem

Aktiv medlem
Stål racer/gravel ram
Visst verkar Resolution vara en grym cykel, men att kalla det gravel är väl ändå lite missvisande då den inte lär rymma så mycket mer än 30 mm däck? Funkar förstås på enklare grusvägar men ska du köra gravel på riktigt är det väl snarare Bokeh som gäller, som dock bara finns i alu eller titan.

Fick själv tag på ett begagnat Bokeh ramset i somras som för tillfället är på omlackering. Den kommer få två hjulpar, det ena rustat med WTB ByWay 650Bx47 för gravel och enklare stig och det andra med WTB Exposure 700Cx30 när racer med skärmar behövs (huvudsakligen pendling).

etnica

Aktiv medlem
Stål racer/gravel ram
Nej Mason resolution är väll inte så mycket gravel.

Men tror den kommer funka på grusväg ändå med 30mm däck. Gissar på att det blir mer asfalt än grusväg ändå.

Klickade hem en men kommer inte levereras föränns Oktober. Nu skall jag bara bestämma mig om jag skall köra med di2 eller inte. Lutar mot att slippa ladda batterier.

Kommer dock bli ett långtidsbygge detta till nästa vår :)

c.o.h.j

Aktiv medlem
Stål racer/gravel ram
Letar detsamma fin lagomt lätt. Genesis CDF lite väl tung kanske som annars har det ja söker i ramväg

Ska rymma 38-40däck
För gravel/ Touring en gång per år.
T47/BSA

NickPick

Aktiv medlem
Stål racer/gravel ram
etnica sa:
Nej Mason resolution är väll inte så mycket gravel.

Men tror den kommer funka på grusväg ändå med 30mm däck. Gissar på att det blir mer asfalt än grusväg ändå.

Klickade hem en men kommer inte levereras föränns Oktober. Nu skall jag bara bestämma mig om jag skall köra med di2 eller inte. Lutar mot att slippa ladda batterier.

Kommer dock bli ett långtidsbygge detta till nästa vår :)
När jag jämförde var fairlight både billigare och kändes mer genomtänkt än en sån där Mason du har klickat hem. Verkar även vara mindre serier vilket är kul.

Tror skillnaden var typ 7 eller 9k för båda led ultegra... Fairlight strael 2 är en åretrunträser med plats för skärmar och så.

Kan vara värt att fundera på. Långa leveranstider pga efterfrågan dock.

Steel is Real

Aktiv medlem
Stål racer/gravel ram
desmo sa:
Jag visste inte riktigt var jag skulle posta denna. Men Brother cycles har en stålracer i sortimentet snart verkar det som. Jag tycker den liknar mycket på Fairlight Strael.
Brothercycles The Stroma: https://www.brothercycles.com/2019/12/the-stroma-our-new-reynolds-725-steel-all-season-road-frame/
Jag letar också och den där såg grym ut. Jag drog en fråga på deras Instagram om vikten (ish) för komplett cykel för deras senaste post.

Här är min bruttolista så här långt. Tummen ner betyder inte att någon cykel är kass, men något i specen som jag inte vill ha:

•Brother Cycles Stroma
•Space Chicken max 42t klinga👎🏻9,1kg
-Force1 650b 1699.99p = 21.169kr (1799.99p=22.414kr grilled lackad)
•Rondo Ruut 40t👎🏻 10,3kg
•Bombtrack Audax:10,4kg 650x47, 700x35
-TT 55,1, ST: 52,0 Pressfit👎🏻
•Fairlight Secan tar 42:or. 9,98kg
•Shand Stooshie 700x42c, 9,8kg +33k:-👎🏻
•Genesis volare disc 42:or frameset only👎🏻
•Ritchey outback -13k frameset
•Ritchey Swiss cross - Inga skärmfästen👎🏻
•Fairlight Strael 2.0 tar max 33:or. 8,9kg!
•Bombtrack HookExt 11kg 650x52, 700x45
-TT M 55,9 ST M: 54, TT S:54,1 ST S:51
-Seg på asfalt👎🏻
•All-city zig zag 9,57kg, 40k kr👎🏻
•Surly Midnight special 11,4kg👎🏻
•Brother Kepler 11,3kg👎🏻

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Stål racer/gravel ram
Pfaff sa:
Fjärdebrunn sa:
Jag har ingen själv, utan en gammal jäkel i Reynolds 725.
Med tanke på vad den har levererat på randolopp, åretruntpendling, grusrace mm i flera år skulle jag iaf kika på en ny ram i 853.
https://www.genesisbikes.co.uk/bike/croix-de-fer-853-fs-2020

Då är kanske https://www.svencycles.com/products/pathfinder-light-gravel-bike/?departmentID=39&page=1&q= intressant?
Såg trevlig ut. Gillar korta styrrör.

Steel is Real

Aktiv medlem
Stål racer/gravel ram
iMats sa:
Steel is Real sa:
Här är min bruttolista så här långt.
Saknar Veloheld i den där listan... Kika på IconX https://www.veloheld.de/bikesnframes
Finns lite alternativ när det gäller komponenter och det går till viss del även välja annat men kräver lite mail/telefonkontakt. Själv nöjd med min :-)
Klart intressant alternativ och är nu med på listan:-)

Btw så fick jag svar från Brother om deras Stroma, och vikten för komplett cykel är 9,5kg och kommer till försäljning i februari.

ovess

Medlem
Stål racer/gravel ram
Hur kommer det sig att så många av dessa stålcyklarna som kostar 20k+ är utrustade med vajerbromsar? Kan man inte förutsätta hydrauliskabromsar i den här klassen? Tänker att de här ramarna skulle kunna göras rätt billiga. Men kanske är det en låg volym som gör de dyra?

Senast ändrad:

Steel is Real

Aktiv medlem
Stål racer/gravel ram
Hur kommer det sig att så många av dessa stålcyklarna som kostar 20k+ är utrustade med vajerbromsar? Kan man inte förutsätta hydrauliskabromsar i den här klassen? Tänker att de här ramarna skulle kunna göras rätt billiga. Men kanske är det en låg volym som gör de dyra?
Fin-stål = Dyrt. Ful-stål = billigt. Svårare än så är det inte.

Många som kör stålramar pysslar med långdistans-cykling och då vill man kunna laga allt på cykeln själv i fält. Saker som komplicerar som t.ex hydrauliska bromsar, och invändigt dragna vajrar och Di2 m.m går därför bort. I alla fall i min värld.

ovess

Medlem
Stål racer/gravel ram

Många som kör stålramar pysslar med långdistans-cykling och då vill man kunna laga allt på cykeln själv i fält. Saker som komplicerar som t.ex hydrauliska bromsar, och invändigt dragna vajrar och Di2 m.m går därför bort. I alla fall i min värld.
Det låter ju självklart när du säger det så. Så en fin ram med hydraulisk bromsar är alltså udda och svårt att hitta. Fairlight är alltså inte dyr utan prisvärd. Typiskt. 😀

NickPick

Aktiv medlem
Stål racer/gravel ram

De flesta som kör långt verkar föredra di2 och sedan ett par år hydrauliska skivbromsar...?

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Stål racer/gravel ram
De flesta som kör långt verkar föredra di2 och sedan ett par år hydrauliska skivbromsar...?
Högst personligt och en fråga om hur långt. I de ”civilicerade” delarna av världen gör det väl inget om en broms tappar trycket eller ett batteri tar slut. Hjälp finns att få. Skulle jag ge mig ut riktigt långt bort skulle jag nog köra mek för att veta att jag kan nödfixa själv.

Senast ändrad:

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer