Stål!

th0m

Aktiv medlem
Stål!
Ville uppdatera det ursprungliga ITM-styret på min Colnago till ett med mer modern utformning, så kortare reach, mindre drop och mer naturlig övergång till hoodsen, men samtidigt med klassiskt utseende. Blev ett Nitto M151 som är precis vad jag är ute efter. Anal som man är så kunde jag dock inte leva med styre och styrstam med olika utseende från olika märken, samtidigt som jag inte ville byta den fina ursprungliga stammen med Colnago-panto. Lösningen blev att köpa en Nitto-stam och låta "pantografera" helt enkelt. Kommer bli fantastiskt bra :)

Bilagor

• IMG_20210501_180819_657.jpg
    IMG_20210501_180819_657.jpg
    292.2 KB · Besök: 50
  • IMG_20210501_180827_907.jpg
    IMG_20210501_180827_907.jpg
    121.6 KB · Besök: 53

Peth

Aktiv medlem
Stål!
Ville uppdatera det ursprungliga ITM-styret på min Colnago till ett med mer modern utformning, så kortare reach, mindre drop och mer naturlig övergång till hoodsen, men samtidigt med klassiskt utseende. Blev ett Nitto M151 som är precis vad jag är ute efter. Anal som man är så kunde jag dock inte leva med styre och styrstam med olika utseende från olika märken, samtidigt som jag inte ville byta den fina ursprungliga stammen med Colnago-panto. Lösningen blev att köpa en Nitto-stam och låta "pantografera" helt enkelt. Kommer bli fantastiskt bra :)
Har ett Nitto M151, bra styre som jag gillar skarpt.

Jonatan F

Aktiv medlem
Stål!
Hur är Max-cyklarna att cykla på? Är jag helt beläst på Jan Heine och bicycling quarterly om jag tänker att de riskerar bli för styva?

Sedan noterar jag vinkeln på styret och utgår från att jag är en ungdom som inte vet hur ett styre ska sitta. :)

J2000E

Aktiv medlem
Stål!
Hur är Max-cyklarna att cykla på? Är jag helt beläst på Jan Heine och bicycling quarterly om jag tänker att de riskerar bli för styva?

Sedan noterar jag vinkeln på styret och utgår från att jag är en ungdom som inte vet hur ett styre ska sitta. :)

De är fantastiska att cykla på men som med mycket annat så är det subjektiv och personlig känsla. Och vad är egentligen "för styva"? Jag har svårt att tänka mig att en ram kan vara för styv. Då var det nog ett större problem förr att hårda killar och tjejer körde på 18-19mm däck... (jag var hård).

Styret sitter enligt de "regler" som gällde förr. Dvs. styrets nederdel är parallell med marken och bromshandtagets nedersta punkt i linje med styrets nederdel. Allt annat renderade mobbing. Och jag var och är en av mobbarna... ;-)

Singular

Aktiv medlem
Stål!
Det där funkar förstås utmärkt med klassisk eller ergonomisk form på bocken, men med modern kompaktform är det lite lurigare - life hack som sparat mig många timmar med syfthjälpmedel och vattenpass; styränden ska vara lodrät. Sen löser sig resten.

Jan Heine är säkert skeptisk till Max. Händelsevis säljer inte Jan Heine Max-rör, så...

J2000E

Aktiv medlem
Stål!
Man får inte heller glömma att dogma är dogma och att allt är mycket allvarligt... ;-) Men det är kul att vara lite anal när det kommer till sådant här - så länge man har mark-kontakt.
När jag bygger hjul ska man kunna läsa navets text genom ventilhålet. Självklart - eller hur!?

51084660827_8d61de27b7_b.jpg

Och jag tycker långa ventiler är djävulens avkomma. Därför kortar jag av dem.

51077873563_c1aab0b0da_b.jpg

Jonatan F

Aktiv medlem
Stål!
Uppväxt på ett annat cykelforum med minst lika anala medlemmar så kan jag inte annat än hålla med! I teorin i alla fall - bryter oftast mot reglerna själv...

Förresten, på tal om amerikaner. En gång fick jag lära mig att styrets nederdel ska peka på bakhjulets Axel. Det måste vara något amerikanskt påhitt?

På tal om att bryta mot regler. Inget stämmer på min stålcykel men vad gör det. Jag älskar den och har aldrig cyklat på en trevligare cykel. Den är byggd utifrån filosofin - mest cykel för minst pengar, minsta möjliga underhåll och minsta möjliga oro. Har skeppat den i lastrum på färja till Litauen, kört många mil grus, lämnat den låst både här och där, tourat osv. Hade inte varit så orosfri på en dyr kolfiberracer. Hade dock varit fint med lowriderfäste på gaffeln. Vågar inte sätta dit en sån där Clamp on men någon gång kanske man skulle prata med Tegnér eller någon om det... Men då skulle man nog köpa en cykel med mer däckutrymme istället.

Crescent (egentligen en Eddy). Ryktet säger landslagsram. Någon som vet mer vad det är för ram? Hade gärna lärt mig mer :)

Bilagor

• 31F57603-6A56-4534-8E9E-147B3388236E.jpeg
    31F57603-6A56-4534-8E9E-147B3388236E.jpeg
    886.8 KB · Besök: 134

J2000E

Aktiv medlem
Stål!
Uppväxt på ett annat cykelforum med minst lika anala medlemmar så kan jag inte annat än hålla med! I teorin i alla fall - bryter oftast mot reglerna själv...

Förresten, på tal om amerikaner. En gång fick jag lära mig att styrets nederdel ska peka på bakhjulets Axel. Det måste vara något amerikanskt påhitt?

På tal om att bryta mot regler. Inget stämmer på min stålcykel men vad gör det. Jag älskar den och har aldrig cyklat på en trevligare cykel. Den är byggd utifrån filosofin - mest cykel för minst pengar, minsta möjliga underhåll och minsta möjliga oro. Har skeppat den i lastrum på färja till Litauen, kört många mil grus, lämnat den låst både här och där, tourat osv. Hade inte varit så orosfri på en dyr kolfiberracer. Hade dock varit fint med lowriderfäste på gaffeln. Vågar inte sätta dit en sån där Clamp on men någon gång kanske man skulle prata med Tegnér eller någon om det... Men då skulle man nog köpa en cykel med mer däckutrymme istället.

Crescent (egentligen en Eddy). Ryktet säger landslagsram. Någon som vet mer vad det är för ram? Hade gärna lärt mig mer :)

Gammalt djungelordspråk = bästa cykeln är den man använder.

Jag körde rätt länge med en Blackburn lowrider fram på en Concorde som jag hade på 80-talet. Hållaren var av varianten för gaffel utan fäste. Fungerade klockrent. Lite känsla när man drar åt bygeln som sätts runt gaffeln så är det lugnt. Körde touring i Finland med den. På skitvägar och med för smala däck. Inga problem.

Eddyn - en landslagsram borde kanske ha en nummerplåtshållare. Men säker kan man inte vara. Den här köpte jag för länge sedan (och den är såld sedan nästan lika länge). Den var en landslagsram. Namnet på cyklisten står på ena fälgen men jag har glömt vem det var. Ingen superkändis. Jag har kvar utrustningen men ramen såldes omgående för den var för liten.

Ber om ursäkt för kass bild.

51158695289_8f8f08a915_b.jpg

Styret vinklat mot baknavet har jag hört också. Det är nog det mest ergonomiska. Regler har dock inget med det att göra... ;-)

Senast ändrad:

J2000E

Aktiv medlem
Stål!
Någon som vet mer vad det är för ram? Hade gärna lärt mig mer :)

Katalog 1988 men utrustningen är ju äldre - borde ha varit C-record vid det laget men Fåglums hade väl ett bra förråd med Super Record som de ville göra sig av med. Katalogen för 88 fotograferades väl dessutom 87 men SR var ändå på väg ut i kylan då. Skulle tro att din ram är en Corsa Extra. Om du PM: ar ramnumret så kan jag nog precisera närmare eventuellt.

51157290197_7ea148b493_o.jpg

th0m

Aktiv medlem
Stål!
Vad tog han i betalt för arbetet? Nyfiken...
Jag vet knappt vad det blev i slutändan om jag ska vara ärlig, då jag köpte både stammen och diverse tillbehör genom honom (för att slippa tullprocessen åt båda håll s.a.s.), utöver själva arbetet, och jag har inte kvar kostnadsspecen. Vet dock att han nämnde 75£ för panto inkl. renovering/polering/omfinishering av en gammal sliten stam. Billigare förstås om grejerna är nya.

th0m

Aktiv medlem
Stål!
Är det någon här som har någon som helst erfarenhet av Panasonic? Inte vad gäller VHS-bandspelare, utan när det kommer till cyklar? Har hört tidigare att vissa av deras 80-talshojar är högt ansedda, men såg nyligen att dom fortfarande gör ramar på beställning och blev genast sugen. Det här är ju en riktig jäkla pärla t ex:
img_ogimage_1200x630.jpg

Känns som att man hade varit ganska unik om man gled runt på en sådan här hemma.

Edit: Att 99% av befolkningen hade trott att man cyklar runt på en gammal reklamcykel ser jag också som ett stort plus.

Senast ändrad:

Raemoe

Aktiv medlem
Stål!
Näe... Panasonic är ett märke som förekommer på NJS-stämplade cyklar, i alla fall. Och keirin/track i Japan ligger väl inte i framkant av teknologiska framsteg men har extremt hög standard(isering) på ramar och komponenter. Nu är det inte en track-cykel du kollar på, men... Ja, vissa japaner cyklar i cirklar på Panasonic.

uandt

Aktiv medlem
Stål!
Med Panasonicen är det väl en prisfråga? Kan en få hem en ram för runt 10' så är det väl en ok deal? Att utvecklingen stått still och att man får en 25 år gammal cykel, fast gjord nu, det är ju inte bara dåligt.

uandt

Aktiv medlem
Stål!
Ram + Gaffel gör det svårt att komma under 15'? Är väl den vägen jag personligen hade gått om jag hade velat ha något nytt lite ovanligt. Annars, om jag såg ngn cykla runt på en sprillans Panasonic, då skulle jag bli glad, sen skulle jag fråga om hur dyrt med tull å skit det blev i slutändan...

th0m

Aktiv medlem
Stål!
Du kan få en ram från Italien för i stort sett samma pengar, gjord för dig.
Definitivt, men ser nästan större glädje i en custom Panasonic i så fall. Kvaliteten lär inte vara sämre (såvida man inte jämför med Passoni, Pegoretti osv kanske) och det känns kul och udda att folk i allmänhet kommer anta att man fått den på köpet med nya TVn. Ramen på bilden har grundpris 220 000 yen inkl. den vackra gaffeln, så ~17k. Sen tillkommer extra beroende på lackering, kromade detaljer osv, plus kostnaderna för import så klart.

Peth

Aktiv medlem
Stål!
Blivit många ”nya” cyklar på sistone, det här är den sista, lovar, det är fullt nu. En Gios Compact Pro Evolution från andra halvan av 90-talet. Utrustad med Campagnolo Scirocco 20-hjul samt en blandning av Veloce- och Athena-komponenter.
28714C53-A4FD-4F06-BC4D-838E4B983991.jpeg

Tror att Gios står 16 gånger på ram och gaffel, nån sorts rekord? Stilig är den i alla fall (bortsett från sadel och styrlinda då).

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer