Stål!

MatsN

Aktiv medlem
Stål!
Det blev custom steel sensommaren 2020.
Daccordi Profidea
Dura-Ace 180 mm vevparti och Dura Ace reglage
Ultegra bromsar och Ultegra Di2 växelförare
Handbyggda aluminum hjul, DT Swiss RR411 fälg med Dura Ace nav, Veloflex Master 28mm däck.
Deda Superzero kolfiberstyre
Pro Stealth super light sadel
Alpitude flaskhållare och datorhållare.
Precis över 8 kg, och då är den byggd för mig som mäter in på 197 cm och 98 cm innerbenslängd.
Fantastisk att cykla på!
C1433290-0238-476E-B3A9-A831C817BD76.jpeg

E1BC326D-70DE-41E8-94F4-880FD4947A1E.jpeg

33CDF559-65E9-408F-8E0D-F7F18DD7F11D.jpeg

D7D4F985-EA55-4FC1-AFE6-8867E0560982.jpeg

Singular

Aktiv medlem
Stål!
Det blev custom steel sensommaren 2020.
Daccordi Profidea
Dura-Ace 180 mm vevparti och Dura Ace reglage
Ultegra bromsar och Ultegra Di2 växelförare
Handbyggda aluminum hjul, DT Swiss RR411 fälg med Dura Ace nav, Veloflex Master 28mm däck.
Deda Superzero kolfiberstyre
Pro Stealth super light sadel
Alpitude flaskhållare och datorhållare.
Precis över 8 kg, och då är den byggd för mig som mäter in på 197 cm och 98 cm innerbenslängd.
Fantastisk att cykla på!
Visa bilaga 495258

Visa bilaga 495259

Visa bilaga 495260
Visa bilaga 495261
Kul att se - jag har lurat lite själv på en sån. Berätta lite mer om processen!

MatsN

Aktiv medlem
Stål!
Processen, jag vände mig till Beijer i Malmö som måttade mig, vi snackade igenom spec etc.
Tillbaka från Daccordi kom "ritning" med mått på ramen. Ger OK på den sen börjar de svetsa och bygga ramen
Färg etc specar du själv, jag googlade på sånt jag gillar, testade lite i TREKs verktyg "ProjectOne".
När väl ramen kom så monterade Beijer den. Ganska okomplicerad process, kostar kanske lite mer, men betydligt mindre än en Dura Ace Di2 värsting från de stora leverantörerna.
Jag är ingen expert så valde att helt lita på erfarenheten från Daccordi och det blev väldigt bra.

Measure.PNG
Proposal v1.jpg
weld.PNG

kroem

Aktiv medlem
Stål!
Häftig! Kul med en lite sleeper-crescent och elektroniska växlar. Tycker det är riktigt snyggt! Vad är det för ram? 920?
Tack! Nae, ramen är en 92308 "Competition 12". Har för mig att det är mer en brukscykel, men historien är att jag tog över farsans hoj från källaren och tänkte att det kunde vara kul att renovera. Sen hitta jag en EPS-grupp...

En jäkla meck med fransk gänga och campa cups, men löste det med urknackade lager på ett threadtogether BSA BB.

Jonatan F

Aktiv medlem
Stål!
Tack! Nae, ramen är en 92308 "Competition 12". Har för mig att det är mer en brukscykel, men historien är att jag tog över farsans hoj från källaren och tänkte att det kunde vara kul att renovera. Sen hitta jag en EPS-grupp...

En jäkla meck med fransk gänga och campa cups, men löste det med urknackade lager på ett threadtogether BSA BB.

Underbart!

slice me nice

Aktiv medlem
Stål!

Stiligt!
Brukscyklar har den fördelen att de ofta har gott om plats för skärmar, eller bredare däck. Riktiga gammelracers får väl knappt plats med 25 mm annars.

Jonatan F

Aktiv medlem
Stål!
Stiligt!
Brukscyklar har den fördelen att de ofta har gott om plats för skärmar, eller bredare däck. Riktiga gammelracers får väl knappt plats med 25 mm annars.

Jag får in 28 med godkända 3-5 mm marginal i min Eddy - tror att alu och kolfibercyklar från typ 2010 är värre :) men vet ej. Däremot kan en stålram man inte är så rädd om dimplas vilket ju kan ge mer utrymme. Vågar dock inte på eddyn:)

kroem

Aktiv medlem
Stål!
Aha, samma plan som jag är inne på, men sen upp till FD då? Någon form av kabelkanal? Om du kan får du gärna skicka en bild eller två via PM, skulle uppskattas 🥳
Sorry! Kom på nu att hålet under funkade inte, vevlagret tog i. Gjorde ett nytt hål, sladdarna går från batteriet, under flaskstället och upp/bak till växlarna

Blev ganska clean tycker jag!

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    482.6 KB · Besök: 62
  • image.jpg
    image.jpg
    424.7 KB · Besök: 59
  • image.jpg
    image.jpg
    503.9 KB · Besök: 61
  • image.jpg
    image.jpg
    520.1 KB · Besök: 62

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer