Stål!

Tob

Aktiv medlem
Stål!
Ni som kan stål?
Om en ram är columbus slx.
Är det samma ram oavsett vilket namn som sitter på?
Eller köpte olika cykeltillverkare rör av Columbus och byggde dem själva på sina sätt?
 

Peth

Aktiv medlem
Stål!
Ni som kan stål?
Om en ram är columbus slx.
Är det samma ram oavsett vilket namn som sitter på?
Eller köpte olika cykeltillverkare rör av Columbus och byggde dem själva på sina sätt?
SLX är stål- och rörkvaliteten. Dvs, tillverkarna köper rör och sätter sedan ihop dessa till en ram efter eget huvud.
 

LWB

Aktiv medlem
Stål!
Universalverktyget = sax, eller? :D

Nu har den fått,skärmar. Var tvungen att sätta fästet bakom gaffel fram, borde inte vara några problem? 32mm kom inte in annars.

Sen hade jag bara orange BB... Sorry gudarna

Visa bilaga 593107
Ska inte vara några problem. Kört så i många år på flera cyklar (av samma anledning som dig)
Med orange BB? 😀

Håller med, gudarna kan tycka vad de vill, du har rätt ändå. Snyggt!
 

Tob

Aktiv medlem
Stål!
Testar lite mer:
20221115_130641.jpg

Helsvart med Mavic Ksyrium

20221115_130657.jpg

Fulcrum med lite mindre svart.

20221115_130900.jpg

Mad Fiber tub. 66mm bak och 60mm fram.

Gillar både den lite mer klassiska stilen med lågprofil och ljusa däcksidor och högprofil och tunna rör.
 

Singular

Aktiv medlem
Stål!
Gamla landsvägslok är i mitt tycke ofta svåra att rocka helsvart nygammellook på, eftersom de påfallande ofta har kromade detaljer/gafflar, polerade styrlager och -stammar). En helrå look är lättare att leva med då (dvs "naken" metall och kolfiber). Jag kan på min höjd sträcka mig till klassiskt gråeloxerade fälgar.

Madfiberhjulen är ju svinballa, men sitter som bäst på 90/00-svullna aluhäckar.
 

Tob

Aktiv medlem
Stål!
Madfiberhjulen är ju svinballa, men sitter som bäst på 90/00-svullna aluhäckar.
Håller med.
De är lite svåra att få till på många cyklar ser man när man googlar om dem.
Finns en del som lyckats på äldre stålramar.
Min riktiga plan för dem är nog egentligen det du är inne på. En äldre alu eller kolfiber ram.
Tanken är att hitta en tidig Cannondale Caad. 😊
 

ostrand

Aktiv medlem
Stål!
Köpte mig en Bottecchia som jag hämtade för några veckor sedan.
Krokigt växelöra, en salig blandning av komponenter, men potential.

Har ingen aning om vad det är för rör i ramen... men ska försöka forska lite.
Verkar iallafall vara från 80-talet baserat på dekalerna:

 

Bilagor

  • Bottecchia_1.jpg
    Bottecchia_1.jpg
    118.4 KB · Besök: 72
  • Bottecchia_2.jpg
    Bottecchia_2.jpg
    93.4 KB · Besök: 71
  • Bottecchia_3.jpg
    Bottecchia_3.jpg
    94.9 KB · Besök: 70

Jonatan F

Aktiv medlem
Stål!
Köpte mig en Bottecchia som jag hämtade för några veckor sedan.
Krokigt växelöra, en salig blandning av komponenter, men potential.

Har ingen aning om vad det är för rör i ramen... men ska försöka forska lite.
Verkar iallafall vara från 80-talet baserat på dekalerna:


Bottechia är ju bland de finaste lackeringarna jag vet
 

ostrand

Aktiv medlem
Stål!
Så här står det på sidan du länkade till
"Tubes: Columbus SLX"
Men du kanske inte länkade till den ram du har köpt?
Nej, det är tydligt att det inte är samma ram, däremot är dekalerna samma.
Min ram saknar dekaler om rörkvaliteten och jag har svårt att avgöra den.

Hittade en likadan som har legat ute här på Happyride - med Colombus Aelle -rör.

och en liknande med gula dekaler med Columbus SL

 

aben

Aktiv medlem
Stål!
Nej, det är tydligt att det inte är samma ram, däremot är dekalerna samma.
Min ram saknar dekaler om rörkvaliteten och jag har svårt att avgöra den.

Hittade en likadan som har legat ute här på Happyride - med Colombus Aelle -rör.

och en liknande med gula dekaler med Columbus SL

SL och SLX tror jag brukar ha 27,2 mm sadelstolpe om det är 28,6 rör men Aelle har en mindre.
 

boson

Aktiv medlem
Stål!
Än så länge är jag nöjd, men jag har bara kört en testrunda än.

Jag tycker att det verkar genomtänkt och välkonstruerat. Snygg finish.

Dock var det lite pilligt att montera med flera olika distanser, så det är nog inget man tar av och på alltför ofta. Men det beror delvis på vilket styre man har (det är en fördel att inte ha en ”taper” där pakethållaren ska fästa. Då slipper man ett par distanser).
 

Jonatan F

Aktiv medlem
Stål!
Än så länge är jag nöjd, men jag har bara kört en testrunda än.

Jag tycker att det verkar genomtänkt och välkonstruerat. Snygg finish.

Dock var det lite pilligt att montera med flera olika distanser, så det är nog inget man tar av och på alltför ofta. Men det beror delvis på vilket styre man har (det är en fördel att inte ha en ”taper” där pakethållaren ska fästa. Då slipper man ett par distanser).

Intressant! Mitt use case är ju pendelcykeln och då vill man kunna ta av morgon och kväll. Känns som en dålig lösning för det?
 

boson

Aktiv medlem
Stål!
Intressant! Mitt use case är ju pendelcykeln och då vill man kunna ta av morgon och kväll. Känns som en dålig lösning för det?
Beror lite på. I mitt fall var jag tvungen att ha dubbla distanser på varje sida eftersom styret smalnar av lite där racket ska sitta. Då blev det lite pilligt. Om man slipper det blir det lättare.

Racket satt också ganska hårt på styret, men det kanske blir lättare med tiden att plocka av och på.
 

Jonatan F

Aktiv medlem
Stål!
Beror lite på. I mitt fall var jag tvungen att ha dubbla distanser på varje sida eftersom styret smalnar av lite där racket ska sitta. Då blev det lite pilligt. Om man slipper det blir det lättare.

Racket satt också ganska hårt på styret, men det kanske blir lättare med tiden att plocka av och på.

Intressant! Ska ta med mig det iaf :)
 

velman

Aktiv medlem
Stål!
Jag står i valet och kvalet mellan att bygga en gravel eller XC HT i stål. Till gravel har jag tittat en del på Fairlight Secan som ser väldigt trevlig ut och har fått riktigt fina recensioner.

Vad finns det för bra alternativ om man vill bygga ihop en XC i stål? Den skall klara mellan 100 och 120 mm fram och vara mer av en grusraket än stigcykel. Skall fungera till bikepacking om jag slänger på väskor. Gärna fina rör med "rätt" stålkänsla. Stål i sig är inget självändamål, den måste ju vara bra med!

Det tar tid att sätta sig in i marknaden så jag tar gärna emot lite hjälp här!
 

Sam

Aktiv medlem
Stål!
Jag står i valet och kvalet mellan att bygga en gravel eller XC HT i stål. Till gravel har jag tittat en del på Fairlight Secan som ser väldigt trevlig ut och har fått riktigt fina recensioner.

Vad finns det för bra alternativ om man vill bygga ihop en XC i stål? Den skall klara mellan 100 och 120 mm fram och vara mer av en grusraket än stigcykel. Skall fungera till bikepacking om jag slänger på väskor. Gärna fina rör med "rätt" stålkänsla. Stål i sig är inget självändamål, den måste ju vara bra med!

Det tar tid att sätta sig in i marknaden så jag tar gärna emot lite hjälp här!
Publikationen(?) Bikepacking.com har under 2022 lyft fram Cotic SolarisMax som en finfin cykel för ändamålet. Det intressanta är att de ofta lyfter fram samarbetspartners (läs: sponsorer) i de flesta sammanhang, men SolarisMax har stått ut helt enkelt. Nytt för 2023 är dessutom Solaris i Cotics utbud som är än mer anpassad för just det du efterfrågar med 100 till 120mm slag istället för 130 till 140 på SolarisMax.
 

aben

Aktiv medlem
Stål!
Jag står i valet och kvalet mellan att bygga en gravel eller XC HT i stål. Till gravel har jag tittat en del på Fairlight Secan som ser väldigt trevlig ut och har fått riktigt fina recensioner.

Vad finns det för bra alternativ om man vill bygga ihop en XC i stål? Den skall klara mellan 100 och 120 mm fram och vara mer av en grusraket än stigcykel. Skall fungera till bikepacking om jag slänger på väskor. Gärna fina rör med "rätt" stålkänsla. Stål i sig är inget självändamål, den måste ju vara bra med!

Det tar tid att sätta sig in i marknaden så jag tar gärna emot lite hjälp här!
En möjlighet är en måttbeställd ram, priset på en Fairlight Secan-ram är klart överprissatt tycker jag när man får en måttbeställd och tillverkad i Europa för ungefär samma. Och jag är själv inte så förtjust i hur Fairlighten är byggd, alldeles för styv i mina ögon, har en motsvarande ram i Columbus-rör och jag gillar den inte något speciellt.
 

KjellF

Aktiv medlem
Stål!
Jag står i valet och kvalet mellan att bygga en gravel eller XC HT i stål. Till gravel har jag tittat en del på Fairlight Secan som ser väldigt trevlig ut och har fått riktigt fina recensioner.

Vad finns det för bra alternativ om man vill bygga ihop en XC i stål? Den skall klara mellan 100 och 120 mm fram och vara
Jag sökte i höstas efter något liknande, en mtb grusraket för lite packning men jag fick inte riktigt ihop det hela. Det krav som stoppade de flesta ramar var ca 45 tänder i fram. Andra krav som ställde till det var fästpunkter för skärmar och pakethållare.
För tillfället (?) får jag nöja mig med en Secan och en sporthybrid.
 

velman

Aktiv medlem
Stål!
En möjlighet är en måttbeställd ram, priset på en Fairlight Secan-ram är klart överprissatt tycker jag när man får en måttbeställd och tillverkad i Europa för ungefär samma. Och jag är själv inte så förtjust i hur Fairlighten är byggd, alldeles för styv i mina ögon, har en motsvarande ram i Columbus-rör och jag gillar den inte något speciellt.
Tack (@Sam med)
Jag inser att jag nog inte riktigt vet vad jag vill ha för cykel. Får känna på det under året, har tänkt bygga ihop den nästa år.

Jag gillar känslan i min 26" HT som jag pendlar med. Gammal med brant gaffelvinkel men fungerar utmärkt i stan och på asfalt. Så antingen en gravel eller en lite raceigare XC-ram i stål. Den behöver inte primärt vara gjort för att köras i skogen.

Den skall mest köras på asfalt, grus och enklare stigar.
 

Berk

Aktiv medlem
Stål!
Jag står i valet och kvalet mellan att bygga en gravel eller XC HT i stål. Till gravel har jag tittat en del på Fairlight Secan som ser väldigt trevlig ut och har fått riktigt fina recensioner.

Vad finns det för bra alternativ om man vill bygga ihop en XC i stål? Den skall klara mellan 100 och 120 mm fram och vara mer av en grusraket än stigcykel. Skall fungera till bikepacking om jag slänger på väskor. Gärna fina rör med "rätt" stålkänsla. Stål i sig är inget självändamål, den måste ju vara bra med!

Det tar tid att sätta sig in i marknaden så jag tar gärna emot lite hjälp här!

Har du inte sett Holt hos Fairlight??

FAIRLIGHT-2022-LS2-Ashridge-HOLT-L1130611-scaled(1).jpg
 

aben

Aktiv medlem
Stål!
Tack (@Sam med)
Jag inser att jag nog inte riktigt vet vad jag vill ha för cykel. Får känna på det under året, har tänkt bygga ihop den nästa år.

Jag gillar känslan i min 26" HT som jag pendlar med. Gammal med brant gaffelvinkel men fungerar utmärkt i stan och på asfalt. Så antingen en gravel eller en lite raceigare XC-ram i stål. Den behöver inte primärt vara gjort för att köras i skogen.

Den skall mest köras på asfalt, grus och enklare stigar.
Jag har nog själv gett upp, man kan bli gråhårig för alla valmöjligheter, och kommer cykla med det jag har och inte bry mig så mycket om vad som är helt optimalt.
 

velman

Aktiv medlem
Stål!
Jag sökte i höstas efter något liknande, en mtb grusraket för lite packning men jag fick inte riktigt ihop det hela. Det krav som stoppade de flesta ramar var ca 45 tänder i fram. Andra krav som ställde till det var fästpunkter för skärmar och pakethållare.
För tillfället (?) får jag nöja mig med en Secan och en sporthybrid.
Grusraket i stål är väl en bra sammanfattning av vad jag söker.
Har du inte sett Holt hos Fairlight??

Visa bilaga 604828
Det var ju den jag letade efter! Såg en bild på den i någon tråd men sen tappade jag bort den. Kunde inte komma ihåg vad det var jag hade sett.

Den ser ju trevlig ut, skall kila lite på den. Någon som har erfarenhet av den?
 

revben

Aktiv medlem
Stål!
Tack (@Sam med)
Jag inser att jag nog inte riktigt vet vad jag vill ha för cykel. Får känna på det under året, har tänkt bygga ihop den nästa år.

Jag gillar känslan i min 26" HT som jag pendlar med. Gammal med brant gaffelvinkel men fungerar utmärkt i stan och på asfalt. Så antingen en gravel eller en lite raceigare XC-ram i stål. Den behöver inte primärt vara gjort för att köras i skogen.

Den skall mest köras på asfalt, grus och enklare stigar.
En sån här kanske https://sour.bike/en/candy-shop/bikes/pasta-party/
 

Berk

Aktiv medlem
Stål!
Det var ju den jag letade efter! Såg en bild på den i någon tråd men sen tappade jag bort den. Kunde inte komma ihåg vad det var jag hade sett.

Den ser ju trevlig ut, skall kila lite på den. Någon som har erfarenhet av den?

Jag skulle säga att köregenskaper av en (stål-)HT framförallt bestäms av geometrin, som är lagom, så bra, på Holt. Och den funkar till bikepacking, och är riktigt snygg!
 

velman

Aktiv medlem
Stål!
Jag skulle säga att köregenskaper av en (stål-)HT framförallt bestäms av geometrin, som är lagom, så bra, på Holt. Och den funkar till bikepacking, och är riktigt snygg!
Ja den ser riktigt fin ut! Jag står ju som sagt var i valet och kvalet mellan en gravel och en grusraket. Men just idag lutar det åt Holten.

Nu skall inte priset styra typ av cykel men den är billigare än Secan och jag har en hel del bra komponenter jag kan sätta på Holten direkt.

Finns det någon här som har en Holt? Hittar inga recensioner på nätet.
 

Berk

Aktiv medlem
Stål!
Ja den ser riktigt fin ut! Jag står ju som sagt var i valet och kvalet mellan en gravel och en grusraket. Men just idag lutar det åt Holten.

Nu skall inte priset styra typ av cykel men den är billigare än Secan och jag har en hel del bra komponenter jag kan sätta på Holten direkt.

Finns det någon här som har en Holt? Hittar inga recensioner på nätet.

Jag tror att om något hade en här då hade den redan dykt upp.

Prisen verkar orimligt lågt för en ram med såna fina detaljer! Jag hade köpt den direkt om jaghade varit ute efter den typ av cykel. Valet mellan gravel och MTB för bikepacking kan dock var svår.
 

n3wton

Aktiv medlem
Stål!
Ja den ser riktigt fin ut! Jag står ju som sagt var i valet och kvalet mellan en gravel och en grusraket. Men just idag lutar det åt Holten.

Nu skall inte priset styra typ av cykel men den är billigare än Secan och jag har en hel del bra komponenter jag kan sätta på Holten direkt.

Finns det någon här som har en Holt? Hittar inga recensioner på nätet.
Känner igen mig i dina grubblerier - lätt att hamna i sådana där cirkelfunderingar!😛

Men en HT och en gravel är faktiskt två någorlunda olika cyklar. På många vis är de lika, men bock eller inte gör en värld av skillnad i min bok åtminstone.

Jag anser att både en Holt och en Secan har alla möjligheter att bli en riktigt bra kompis för massor av år framåt, men när budgeten är satt såpass högt behöver du nog veta lite mer exakt vad du tänker att du ska göra med cykeln.

För ren grusvägsåka tycker jag en Secan är biffig nog alla dagar i veckan. Sällan är en grusväg så dålig att man behöver rakt styre - sådant är för stigcykling. På en Secan får du bättre packningsmöjligheter (större triangel), slipper släpa på en onödig och servicekrävande gaffel och får dessutom en bättre sittställning och fler handpositioner, vilket åtminstone jag uppskattar för grusvägsåka och framförallt bikepacking.

Att en Secan är för styv, i jämförelse med typ allt annat som säljs idag, ger jag inte mycket för. Om den är något sånär likvärdig i sin ändamålsenlighet och känsla för grusväg som min Strael är för asfaltsåka så kommer det vara en fantastisk cykel. Jag har väldigt många gånger under åren kommit tillbaks till att det är en Secan jag ska ha för att bygga "riktig" bikepackingcykel på. Varje gång avbryter jag mig själv en stund in i funderingarna när jag inser att jag redan har en ganska snarlik och perfekt ändamålsenlig cykel för det bruket, sånär som att den saknar fästen på gaffel och undersida underröret.

Mao, rätt svar är en Secan om du ska köra grusväg! Blir det mer stig än i undantagsfall behöver man fundera lite till..
 

glitch

Aktiv medlem
Stål!
Dyr, snygg, stål och ny - Mason SLR
Också Mason men rätt ful https://masoncycles.cc/shop/categories/insearchof-bikes

Eller en Nordest Super Albarda

Eller Standert Pfadfinder eller Erdgeschoss

eller någon Alpkit.....eller....det finns typ hur mycket som helst nuförtiden.
 

aben

Aktiv medlem
Stål!
Och jag är själv inte så förtjust i hur Fairlighten är byggd, alldeles för styv i mina ögon, har en motsvarande ram i Columbus-rör och jag gillar den inte något speciellt.
Borde kanske utvecklat det lite och skrivit att det finns olika åsikter om det här, en del (de flesta gissar jag) föredrar en styvare ramkonstruktion med OS-rör, andra som jag trivs bättre med något mera flex i ramen.
 

HåkanC

Aktiv medlem
Stål!
Borde kanske utvecklat det lite och skrivit att det finns olika åsikter om det här, en del (de flesta gissar jag) föredrar en styvare ramkonstruktion med OS-rör, andra som jag trivs bättre med något mera flex i ramen.
Men det är väldigt få, förutom du, som inte tycker att vobbel är något som bör undvika och att det tom kan vara en potentiell olycksrisk.
Du får helt enkelt acceptera att de egenskaper hos en cykel du har vant dig vid och åtminstone numer föredrar skiljer sig från det som de flesta(alla?) andra föredrar, inte mins för den säkerhet det ger med en vobbelfri cykel.
Sedan är det även så att det är skillnad på trampstyvhet och vridstyvhet och det är ffa vridstyvheten som behöver vara tillräckligt hög för att minimera vobbelrisken.
Sedan mitten/slutet av 90-talet, alltså sedan minst 25 år, har det funnits ramar som erbjuder hög säkerhet, dvs minimal vobbelrisk genom (tillräckligt) hög vridstyvhet, utan att samtidigt ge en onödigt stum trampstyvhet. Hos moderna ramar är det vanligare, men det finns förstås fortf undantag.
Det finns det mätningar som visar.
 

Jonatan F

Aktiv medlem
Stål!
Men det är väldigt få, förutom du, som inte tycker att vobbel är något som bör undvika och att det tom kan vara en potentiell olycksrisk.
Du får helt enkelt acceptera att de egenskaper hos en cykel du har vant dig vid och åtminstone numer föredrar skiljer sig från det som de flesta(alla?) andra föredrar, inte mins för den säkerhet det ger med en vobbelfri cykel.
Sedan är det även så att det är skillnad på trampstyvhet och vridstyvhet och det är ffa vridstyvheten som behöver vara tillräckligt hög för att minimera vobbelrisken.
Sedan mitten/slutet av 90-talet, alltså sedan minst 25 år, har det funnits ramar som erbjuder hög säkerhet, dvs minimal vobbelrisk genom (tillräckligt) hög vridstyvhet, utan att samtidigt ge en onödigt stum trampstyvhet. Hos moderna ramar är det vanligare, men det finns förstås fortf undantag.
Det finns det mätningar som visar.

Jag håller nog ändå med aben. Och dig med egentligen. Jag tycker inte man ska vara kategorisk. En av mina absoluta favoritcyklar spök-växlar på framväxeln när jag står och bryter för ramen är så flexig. ÄLSKAR den cykeln. Känns enormt snabb och explosiv och jag vill bara trycka på ännu mer när vi är ute. Sedan finns det mindre flexiga cyklar som jag trivts väldigt bra på också. Däremot har jag aldrig varit med om att det skulle vara farligt. Är det shimmy du tänker på då? För jag har cyklat på en 30-tals dam-cykel med u-ram som var så mjuk att den speed-vobblade våldsamt när man cyklade utan att hålla i styret o 25 kmh. Jag cyklade både långt (Göta kanal mm) och många mil (7-8 km per dag i några år) utan olyckor. Vobblet nerför blev aldrig värre än att det gick att cykla med den. Och skulle det blivit det hade jag väl fått ta tag i styret igen :)

Men eftersom man inte styr med sadeln utan med styret (och att luta) så brukar flexibilitet inte påverka. Jag har aldrig sett en cykel som är så mjuk att framhjulet inte svänger när styret svänger.
 

aben

Aktiv medlem
Stål!
For the record: Samtliga cyklar jag cyklar på är förhållandevis styva, den med mest flex är en Miyata 610 som är byggd som en touringcykel med en för den tiden styv ram och den klarar utan minsta problem långturer med full packning och går som på räls, cyklade senaste turen bara för en vecka sedan med 25 kg på pakethållaren bak. Ramen är för övrigt allmänt ansedd som en av de bästa långfärdsramarna som gjorts. Att den skulle vara farlig att cykla på är rent nonsen, helt bort i tok.

Min reflektion i valet av ram är att om det finns möjlighet så är detatt själv prova, och helst på en lite längre tur, för att se hur man gillar ramen och cykeln. Det är så mycket det beror på och så olika från person till person.
 
Senast ändrad:

Köp & Sälj

Topp