Stål!

L.and

Aktiv medlem
Stål!
Här bryter vi sändningen för en bild på en stålcykel (!)
Hade jag bara får ha en cykel hade nog denna legat mycket bra till. Miyata triplecross

Bilagor

• 20221109_225208.JPG
    20221109_225208.JPG
    948.1 KB · Besök: 73
  • 20221109_225157.JPG
    20221109_225157.JPG
    1.2 MB · Besök: 74

revben

Aktiv medlem
Stål!
Jättesugen på att min nästa cykel ska vara en fs i stål med en reach runt 470. Egentligen vill jag ha en starling murmur men en M är för kort och en L är lika stor som den jag har nu vilket är lite för mycket för det mesta. En Cotic Jeht är nära nog egentligen förutom att jag inte går igång alls på Cotic och det är ju viktigast av allt! Man kan ge Starling mer pengar för att få custom men det blir bra jädra dyrt. Marino vill jag inte ha igen.

Finns det nåt annat kul som jag kanske missat? De jag känner till och har tittat på är Starling, Cotic, Swarf (verkar ha lagt ner), Marino (blä), REEB (dyrt).
Finns det nåt annat kul där ute med 150-160mm gaffel och 140-150mm i baken typ?

dogday

Aktiv medlem
Stål!
973553A9-C59D-42D2-9F65-2BB7147740C6.jpeg

Fairlight Secan 2.5. Tänkt som Den Sista Cykeln™ i denna kategori – därför kändes stål rätt med tanke på både håll- och lagningsbarhet (till det kommer förstås att den känns som ett riktigt hantverk med bra tänk kring det mesta). Ännu ocyklad pga väder, liv. 🙃 Snabbare Switchback Hill (650B x 48) väntar i stugan.

Senast ändrad:

velman

Aktiv medlem
Stål!
58T. Hade hoppats fixa R pga snyggare med kortare headtube, men gjorde en bikefit (på Pain Free Power, rekommenderas!) och T matchade rekommenderade mått på nån millimeter när.
Jo jag känner igen det där. Det är inte en slump att de flesta produktbilder på racers/gravel är i 54 eller 56. Sällan i 58.

Synd att du inte bor i Göteborg, hade gärna provat 58T. Hur lång är du? Innerbensmått?

dogday

Aktiv medlem
Stål!
Jo jag känner igen det där. Det är inte en slump att de flesta produktbilder på racers/gravel är i 54 eller 56. Sällan i 58.

Synd att du inte bor i Göteborg, hade gärna provat 58T. Hur lång är du? Innerbensmått?
Det hade du gärna fått. Den kommer bo i Rimbotrakterna så hamnar du ditåt kan du PM:a... Jag är 188 cm med 90 innerben.

glitch

Aktiv medlem
Stål!
Jättesugen på att min nästa cykel ska vara en fs i stål med en reach runt 470. Egentligen vill jag ha en starling murmur men en M är för kort och en L är lika stor som den jag har nu vilket är lite för mycket för det mesta. En Cotic Jeht är nära nog egentligen förutom att jag inte går igång alls på Cotic och det är ju viktigast av allt! Man kan ge Starling mer pengar för att få custom men det blir bra jädra dyrt. Marino vill jag inte ha igen.

Finns det nåt annat kul som jag kanske missat? De jag känner till och har tittat på är Starling, Cotic, Swarf (verkar ha lagt ner), Marino (blä), REEB (dyrt).
Ligger ju en Swarf ram på K & S ser fin ut men inget jag behöver själv fast lite sugen blir jag alltid när jag ser den.

Velocipeden

Aktiv medlem
Stål!

Pipedream?
Varför blä på Marino?

revben

Aktiv medlem
Stål!
Kollade på en full moxie, den verkar fin och uppfyller kraven så suger lite på den karamellen nu. Kollade även med Starling och fick ett erbjudande men räknade på det och det blir otroligt dyrt ändå med tull och sånt runt 34000:- så jag lägger ner det för tillfället.
Har haft två stycken Marino och det var fel på båda två så därför är det blä där.

EST

Aktiv medlem
Stål!

Polaren ska nog sälja sin Curtis men det är en 27 a

aben

Aktiv medlem
Stål!
Det verkar inte särskilt svårt att löda ihop en muffad ram, kanske något man skulle satsa på för att få den som man vill om eller när man behöver en ny. Här är en som lödar ihop en ram på gräsmattan utanför huset(!)

glitch

Aktiv medlem
Stål!
Ponera att man har en aero kolcykel, en kolgravel, nyligen sålt sin old school stålracer som var snygg men mer en prydnad än en cykel som används och funderar på en ny stålis som ska vara modern, snygg så klart, rymma breda däck (typ 700*45 minst och gärna 700*40 med skärmar) och funka som gravel när andan faller på men även som ren mile muncher på landsvägen. Gärna kännas kvick och responsiv och lite livlig, inte bara cadillac smooth. Jag vill inte heller ha en "jorden runt cykel" men den ska vara lika kul i 3 som i 30 mil.

Jag slutar alltid på typ Fairlight Secan eller typ Mason Bokeh (inte stål tyvärr...) men det Mason känns som den hängt med bra länge nu och en del borde hänt bland annat har man ju fattat nu att en cykel kan rymma breda däck och vara lite aero osv.

Vad mer finns det som ändå är rimligt prissatt och behåller landsvägskänslan trots tyre clearance? (främst lös ram)

Principia

Aktiv medlem
Stål!
Varit ute efter en enklare hoj (mekaniska skivor, billig) som är enkel att ta med till landet och funka för asfalt+grus, kan lämnas på jobbet och så vidare. Blev den här Black Friday. Bytte drivlinan till sådant jag hade och lite beggat. I övrigt är fulhjulen som kom med fortfarande på. Provrullade lite igår och tror det kan bli bra! Den kostade mig 5 000 i inköp + 1 500 för grejer så känns rimligt.
Nicasio.jpg

Amenvafan

Aktiv medlem
Stål!
Ponera att man har en aero kolcykel, en kolgravel, nyligen sålt sin old school stålracer som var snygg men mer en prydnad än en cykel som används och funderar på en ny stålis som ska vara modern, snygg så klart, rymma breda däck (typ 700*45 minst och gärna 700*40 med skärmar) och funka som gravel när andan faller på men även som ren mile muncher på landsvägen. Gärna kännas kvick och responsiv och lite livlig, inte bara cadillac smooth. Jag vill inte heller ha en "jorden runt cykel" men den ska vara lika kul i 3 som i 30 mil.

Jag slutar alltid på typ Fairlight Secan eller typ Mason Bokeh (inte stål tyvärr...) men det Mason känns som den hängt med bra länge nu och en del borde hänt bland annat har man ju fattat nu att en cykel kan rymma breda däck och vara lite aero osv.

Vad mer finns det som ändå är rimligt prissatt och behåller landsvägskänslan trots tyre clearance? (främst lös ram)
Jag har nog lite samma tankar och sneglat på https://standert.de/collections/pfadfinder

Men tar ”bara” 38mm

jolov

Aktiv medlem
Stål!

Nu är det här fel material, men tänkte att man kan länka iaf för att se ifall det är något sånt du tänkt dig?
https://singularcycles.co.uk/products/kite
68mm bb, klarar dubbelring, 45mm clearance

aben

Aktiv medlem
Stål!

Jag mejlade för några veckor sedan en förfrågan till Orlowsk för en måttbeställd randonneur liknande den han byggt nedan och fick ett pris på 1300 EUR för ram och 300 EUR för gaffel.

Readers-Rig-Codys-Custom-Orlowski-12-2000x1333.jpg

glitch

Aktiv medlem
Stål!
Nu är det här fel material, men tänkte att man kan länka iaf för att se ifall det är något sånt du tänkt dig?
https://singularcycles.co.uk/products/kite
68mm bb, klarar dubbelring, 45mm clearance
Fin ram, och intressant, den ser tyvärr alldeles för mycket ut som en mtb / monstercross för att passera det estetiska nålsögat även om geon inte var så extrem. Var tvungen att kolla geon och blev förvånad att den inte hade längre hjulbas och slackare gaffelvinkel än det var. Men även om den är oändligt bra ser den inte särskilt "racig" ut tyvärr vilket ingår i kravspecen :)

glitch

Aktiv medlem
Stål!
Jag mejlade för några veckor sedan en förfrågan till Orlowsk för en måttbeställd randonneur liknande den han byggt nedan och fick ett pris på 1300 EUR för ram och 300 EUR för gaffel.

Readers-Rig-Codys-Custom-Orlowski-12-2000x1333.jpg
Säker också fin,men jag inbillar mig att Fairlight / Masons customrör med exotiska former och zoner är en stor del bakom magin att de får såna enormt starka recensioner gång på gång - de har helt enkelt moderniserat sättet att jobba med stål för att tweaka ut egenskaper på ett sätt man annars gör genom avancerade kolfiberformer.

Jonatan F

Aktiv medlem
Stål!
Det verkar inte särskilt svårt att löda ihop en muffad ram, kanske något man skulle satsa på för att få den som man vill om eller när man behöver en ny. Här är en som lödar ihop en ram på gräsmattan utanför huset(!)

Vad jag förstår räcker ”egentligen” inte Map-gas om man inte kör jättedyrt lod eventuellt. Det ska enl uppgift krävas gassvets och det är en helt annan nivå av risker för min del :( men säg gärna till om du ser något som motbevisar det :)

Själv har jag nyligen byggt ihop denna. Otroligt härlig. Tyvärr skar lagret i bakhjulet :( 3A924A7A-069D-4D64-AAD2-83E1534B10FA.jpeg

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Stål!

Definitivt trögare än mina lvg men det låter som om min Croix de Fer kryssar de flesta lådorna. Jag kör 37 mm däck med skärmar. Gissar att man får in närmare 45 utan. Rimligt prissatt? Beror såklart på dina referenser, men när jag köpte var det klart smartare att köpa en färdig cykel än en ram.

aben

Aktiv medlem
Stål!
Säker också fin,men jag inbillar mig att Fairlight / Masons customrör med exotiska former och zoner är en stor del bakom magin att de får såna enormt starka recensioner gång på gång - de har helt enkelt moderniserat sättet att jobba med stål för att tweaka ut egenskaper på ett sätt man annars gör genom avancerade kolfiberformer.
Fairlight Secan använder väl 853 Reynoldsrör för huvudtriangeln och vanliga oreducerade 4130 för bakgaffeln? Jag tror inte det är något speciellt där men jag är med på vad du menar, deras ramar känns helt klart moderna i utformningen, jag vill själv ha åt andra hållet, en traditionellt byggd ram och då blir det lättare med en måttbeställd.

Senast ändrad:

aben

Aktiv medlem
Stål!
Vad jag förstår räcker ”egentligen” inte Map-gas om man inte kör jättedyrt lod eventuellt. Det ska enl uppgift krävas gassvets och det är en helt annan nivå av risker för min del :( men säg gärna till om du ser något som motbevisar det :)
Vilka risker tänker du på med gassvets? Jag har kollat lite priser på rörset och muffar och runt 5000 kr för Columbusrör skulle det kosta, inte säkert att man skulle lyckas men det hade varit kul att cykla på en ram man själv lödat ihop. Jag hade i så fall utgått från min Miyata 610 men ökad utrymmet för däck med 8-9 mm.

Senast ändrad:

glitch

Aktiv medlem
Stål!
Fairlight Secan använder väl 853 Reynoldsrör för huvudtriangeln och vanliga oreducerade 4130 för bakgaffeln? Jag tror inte det är något speciellt där men jag är med på vad du menar, deras ramar känns helt klart moderna i utformningen, jag vill själv ha åt andra hållet, en traditionellt byggd ram och då blir det lättare med en måttbeställd.
Jag tänker mer generellt, t.ex. kedjestagen på Strael som är utformade likt Cannondales Synapse hade förr för komfortens skull, ovaliserade topprör, olika reduceringar för rätt egenskap på rätt ställe osv. Det är inte bara en massa off the peg rör ihopsvetsade.
Som sagt en Strael med större däcksutrymme hade varit kanon :)
FAIRLIGHT-2021-STRAEL-FRM-GREY-Detail-0803.jpg

jolov

Aktiv medlem
Stål!
Fin ram, och intressant, den ser tyvärr alldeles för mycket ut som en mtb / monstercross för att passera det estetiska nålsögat även om geon inte var så extrem. Var tvungen att kolla geon och blev förvånad att den inte hade längre hjulbas och slackare gaffelvinkel än det var. Men även om den är oändligt bra ser den inte särskilt "racig" ut tyvärr vilket ingår i kravspecen :)
Jo. Den är helt klart monstercrossigare med titangaffeln och maxbreda 650s

Ser snabbare ut kokosgaffel å 700 hjul

A8CBF744-86CB-4D51-A2F0-C10938F18D72.jpeg

DarkMatter

Aktiv medlem
Stål!
Jag är inte direkt på gång att köpa något men tänker att jag på lång sikt vill ha en stålram. På min nuvarande kör jag 43-622 däck med skärm och skulle säkert kunna få in 45 eller 47 utan större problem.
Finns det några rimligt prissatta* stålramar för gravel/lvg som klarar det?

* Max 8000 kr

velovin

Aktiv medlem
Stål!
Jag är inte direkt på gång att köpa något men tänker att jag på lång sikt vill ha en stålram. På min nuvarande kör jag 43-622 däck med skärm och skulle säkert kunna få in 45 eller 47 utan större problem.
Finns det några rimligt prissatta* stålramar för gravel/lvg som klarar det?

* Max 8000 kr
Då är det ju lätt att hamna i Surly-träsket. Säga vad man vill om dem, men de kanske inte är så inspirerande att cykla på. Bra som pendlare eller packåsnor däremot.

DarkMatter

Aktiv medlem
Stål!
Då är det ju lätt att hamna i Surly-träsket. Säga vad man vill om dem, men de kanske inte är så inspirerande att cykla på. Bra som pendlare eller packåsnor däremot.
Jag kör ju både pendling och fritidscykling på den så den får gärna vara någorlunda bra på båda. Det lär hur som helst vara svårt att vara mindre inspirerande än min nuvarande ram.

Edit
Vilken modell är det man ska titta på hos Surly? Har kikat på Midnight Special nån gång men den tar väl bara 38 mm däck med skärmar?

Topp