In med fler Miyator i Ståltråden (!) säger jag!Här bryter vi sändningen för en bild på en stålcykel (!)
Hade jag bara får ha en cykel hade nog denna legat mycket bra till. Miyata triplecross
Fina de där tycker jag! Låg en på k&s länge där det ryckte i köp-tarmen trots att den var fel storlek och att jag inte behövde den.Mockup på min Thorn Brevet. Väntar på rätt verktyg, och större plånbok :) Långt ifrån klar, men ja kan se ljuset :)
Japp! D va ja som köpte den heheFina de där tycker jag! Låg en på k&s länge där det ryckte i köp-tarmen trots att den var fel storlek och att jag inte behövde den.
Ser ut att ha potential att bli riktigt fin.Mockup på min Thorn Brevet. Väntar på rätt verktyg, och större plånbok :) Långt ifrån klar, men ja kan se ljuset :)
Var det den hemmalackade i Hägersten?Japp! D va ja som köpte den hehe
Vilken storlek är det på den?Visa bilaga 605088
Fairlight Secan 2.5. Tänkt som Den Sista Cykeln™ i denna kategori – därför kändes stål rätt med tanke på både håll- och lagningsbarhet (till det kommer förstås att den känns som ett riktigt hantverk med bra tänk kring det mesta). Ännu ocyklad pga väder, liv. 🙃 Snabbare Switchback Hill (650B x 48) väntar i stugan.
58T. Hade hoppats fixa R pga snyggare med kortare headtube, men gjorde en bikefit (på Pain Free Power, rekommenderas!) och T matchade rekommenderade mått på nån millimeter när.Vilken storlek är det på den?
Jo jag känner igen det där. Det är inte en slump att de flesta produktbilder på racers/gravel är i 54 eller 56. Sällan i 58.58T. Hade hoppats fixa R pga snyggare med kortare headtube, men gjorde en bikefit (på Pain Free Power, rekommenderas!) och T matchade rekommenderade mått på nån millimeter när.
Det hade du gärna fått. Den kommer bo i Rimbotrakterna så hamnar du ditåt kan du PM:a... Jag är 188 cm med 90 innerben.Jo jag känner igen det där. Det är inte en slump att de flesta produktbilder på racers/gravel är i 54 eller 56. Sällan i 58.
Synd att du inte bor i Göteborg, hade gärna provat 58T. Hur lång är du? Innerbensmått?
Tack, det är en bit att åka men faktiskt nästan värt det om det blir aktuellt att köpa en sådan ram. :)Det hade du gärna fått. Den kommer bo i Rimbotrakterna så hamnar du ditåt kan du PM:a... Jag är 188 cm med 90 innerben.
Ja d e ett par väldigt fina hjul för pengen! Stämmer, blir nån form av grus/pendlar/långdistans frankenbike :)Ser ut att ha potential att bli riktigt fin.
Ett par Ksyrium funkar alltid på en svart hoj!.
Stor kassett. Blir det 1× setup?
JajemenVar det den hemmalackade i Hägersten?
Ligger ju en Swarf ram på K & S ser fin ut men inget jag behöver själv fast lite sugen blir jag alltid när jag ser den.Jättesugen på att min nästa cykel ska vara en fs i stål med en reach runt 470. Egentligen vill jag ha en starling murmur men en M är för kort och en L är lika stor som den jag har nu vilket är lite för mycket för det mesta. En Cotic Jeht är nära nog egentligen förutom att jag inte går igång alls på Cotic och det är ju viktigast av allt! Man kan ge Starling mer pengar för att få custom men det blir bra jädra dyrt. Marino vill jag inte ha igen.
Finns det nåt annat kul som jag kanske missat? De jag känner till och har tittat på är Starling, Cotic, Swarf (verkar ha lagt ner), Marino (blä), REEB (dyrt).
Finns det nåt annat kul där ute med 150-160mm gaffel och 140-150mm i baken typ?
Har sett den och det det varit en Swarf 155 istället så hade jag slagit till.Ligger ju en Swarf ram på K & S ser fin ut men inget jag behöver själv fast lite sugen blir jag alltid när jag ser den.
Ligger ju en Swarf ram på K & S ser fin ut men inget jag behöver själv fast lite sugen blir jag alltid när jag ser den.
Pipedream?Jättesugen på att min nästa cykel ska vara en fs i stål med en reach runt 470. Egentligen vill jag ha en starling murmur men en M är för kort och en L är lika stor som den jag har nu vilket är lite för mycket för det mesta. En Cotic Jeht är nära nog egentligen förutom att jag inte går igång alls på Cotic och det är ju viktigast av allt! Man kan ge Starling mer pengar för att få custom men det blir bra jädra dyrt. Marino vill jag inte ha igen.
Finns det nåt annat kul som jag kanske missat? De jag känner till och har tittat på är Starling, Cotic, Swarf (verkar ha lagt ner), Marino (blä), REEB (dyrt).
Finns det nåt annat kul där ute med 150-160mm gaffel och 140-150mm i baken typ?
Polaren ska nog sälja sin Curtis men det är en 27 aJättesugen på att min nästa cykel ska vara en fs i stål med en reach runt 470. Egentligen vill jag ha en starling murmur men en M är för kort och en L är lika stor som den jag har nu vilket är lite för mycket för det mesta. En Cotic Jeht är nära nog egentligen förutom att jag inte går igång alls på Cotic och det är ju viktigast av allt! Man kan ge Starling mer pengar för att få custom men det blir bra jädra dyrt. Marino vill jag inte ha igen.
Finns det nåt annat kul som jag kanske missat? De jag känner till och har tittat på är Starling, Cotic, Swarf (verkar ha lagt ner), Marino (blä), REEB (dyrt).
Finns det nåt annat kul där ute med 150-160mm gaffel och 140-150mm i baken typ?
Jag har nog lite samma tankar och sneglat på https://standert.de/collections/pfadfinderPonera att man har en aero kolcykel, en kolgravel, nyligen sålt sin old school stålracer som var snygg men mer en prydnad än en cykel som används och funderar på en ny stålis som ska vara modern, snygg så klart, rymma breda däck (typ 700*45 minst och gärna 700*40 med skärmar) och funka som gravel när andan faller på men även som ren mile muncher på landsvägen. Gärna kännas kvick och responsiv och lite livlig, inte bara cadillac smooth. Jag vill inte heller ha en "jorden runt cykel" men den ska vara lika kul i 3 som i 30 mil.
Jag slutar alltid på typ Fairlight Secan eller typ Mason Bokeh (inte stål tyvärr...) men det Mason känns som den hängt med bra länge nu och en del borde hänt bland annat har man ju fattat nu att en cykel kan rymma breda däck och vara lite aero osv.
Vad mer finns det som ändå är rimligt prissatt och behåller landsvägskänslan trots tyre clearance? (främst lös ram)
Precis, det faller alltid på nåt sånt. Strael låter ju också bra tills man kommer till däckfrigång.Jag har nog lite samma tankar och sneglat på https://standert.de/collections/pfadfinder
Men tar ”bara” 38mm
Ponera att man har en aero kolcykel, en kolgravel, nyligen sålt sin old school stålracer som var snygg men mer en prydnad än en cykel som används och funderar på en ny stålis som ska vara modern, snygg så klart, rymma breda däck (typ 700*45 minst och gärna 700*40 med skärmar) och funka som gravel när andan faller på men även som ren mile muncher på landsvägen. Gärna kännas kvick och responsiv och lite livlig, inte bara cadillac smooth. Jag vill inte heller ha en "jorden runt cykel" men den ska vara lika kul i 3 som i 30 mil.
Jag slutar alltid på typ Fairlight Secan eller typ Mason Bokeh (inte stål tyvärr...) men det Mason känns som den hängt med bra länge nu och en del borde hänt bland annat har man ju fattat nu att en cykel kan rymma breda däck och vara lite aero osv.
Vad mer finns det som ändå är rimligt prissatt och behåller landsvägskänslan trots tyre clearance? (främst lös ram)
Jag mejlade för några veckor sedan en förfrågan till Orlowsk för en måttbeställd randonneur liknande den han byggt nedan och fick ett pris på 1300 EUR för ram och 300 EUR för gaffel.Ponera att man har en aero kolcykel, en kolgravel, nyligen sålt sin old school stålracer som var snygg men mer en prydnad än en cykel som används och funderar på en ny stålis som ska vara modern, snygg så klart, rymma breda däck (typ 700*45 minst och gärna 700*40 med skärmar) och funka som gravel när andan faller på men även som ren mile muncher på landsvägen. Gärna kännas kvick och responsiv och lite livlig, inte bara cadillac smooth. Jag vill inte heller ha en "jorden runt cykel" men den ska vara lika kul i 3 som i 30 mil.
Jag slutar alltid på typ Fairlight Secan eller typ Mason Bokeh (inte stål tyvärr...) men det Mason känns som den hängt med bra länge nu och en del borde hänt bland annat har man ju fattat nu att en cykel kan rymma breda däck och vara lite aero osv.
Vad mer finns det som ändå är rimligt prissatt och behåller landsvägskänslan trots tyre clearance? (främst lös ram)
Fin ram, och intressant, den ser tyvärr alldeles för mycket ut som en mtb / monstercross för att passera det estetiska nålsögat även om geon inte var så extrem. Var tvungen att kolla geon och blev förvånad att den inte hade längre hjulbas och slackare gaffelvinkel än det var. Men även om den är oändligt bra ser den inte särskilt "racig" ut tyvärr vilket ingår i kravspecen :)Nu är det här fel material, men tänkte att man kan länka iaf för att se ifall det är något sånt du tänkt dig?
https://singularcycles.co.uk/products/kite
68mm bb, klarar dubbelring, 45mm clearance
Säker också fin,men jag inbillar mig att Fairlight / Masons customrör med exotiska former och zoner är en stor del bakom magin att de får såna enormt starka recensioner gång på gång - de har helt enkelt moderniserat sättet att jobba med stål för att tweaka ut egenskaper på ett sätt man annars gör genom avancerade kolfiberformer.Jag mejlade för några veckor sedan en förfrågan till Orlowsk för en måttbeställd randonneur liknande den han byggt nedan och fick ett pris på 1300 EUR för ram och 300 EUR för gaffel.
![]()
Orlowski kan jag gå i god för. Bra jobb, men lång ledtid.Jag mejlade för några veckor sedan en förfrågan till Orlowsk för en måttbeställd randonneur liknande den han byggt nedan och fick ett pris på 1300 EUR för ram och 300 EUR för gaffel.
![]()
Det verkar inte särskilt svårt att löda ihop en muffad ram, kanske något man skulle satsa på för att få den som man vill om eller när man behöver en ny. Här är en som lödar ihop en ram på gräsmattan utanför huset(!)
Standert skulle vara toppen om dom inte envisades med den fula katten på alla ramar.Jag har nog lite samma tankar och sneglat på https://standert.de/collections/pfadfinder
Men tar ”bara” 38mm
Ponera att man har en aero kolcykel, en kolgravel, nyligen sålt sin old school stålracer som var snygg men mer en prydnad än en cykel som används och funderar på en ny stålis som ska vara modern, snygg så klart, rymma breda däck (typ 700*45 minst och gärna 700*40 med skärmar) och funka som gravel när andan faller på men även som ren mile muncher på landsvägen. Gärna kännas kvick och responsiv och lite livlig, inte bara cadillac smooth. Jag vill inte heller ha en "jorden runt cykel" men den ska vara lika kul i 3 som i 30 mil.
Jag slutar alltid på typ Fairlight Secan eller typ Mason Bokeh (inte stål tyvärr...) men det Mason känns som den hängt med bra länge nu och en del borde hänt bland annat har man ju fattat nu att en cykel kan rymma breda däck och vara lite aero osv.
Vad mer finns det som ändå är rimligt prissatt och behåller landsvägskänslan trots tyre clearance? (främst lös ram)
Brother Kepler kanske?Vad mer finns det som ändå är rimligt prissatt och behåller landsvägskänslan trots tyre clearance? (främst lös ram)
Fairlight Secan använder väl 853 Reynoldsrör för huvudtriangeln och vanliga oreducerade 4130 för bakgaffeln? Jag tror inte det är något speciellt där men jag är med på vad du menar, deras ramar känns helt klart moderna i utformningen, jag vill själv ha åt andra hållet, en traditionellt byggd ram och då blir det lättare med en måttbeställd.Säker också fin,men jag inbillar mig att Fairlight / Masons customrör med exotiska former och zoner är en stor del bakom magin att de får såna enormt starka recensioner gång på gång - de har helt enkelt moderniserat sättet att jobba med stål för att tweaka ut egenskaper på ett sätt man annars gör genom avancerade kolfiberformer.
Vilka risker tänker du på med gassvets? Jag har kollat lite priser på rörset och muffar och runt 5000 kr för Columbusrör skulle det kosta, inte säkert att man skulle lyckas men det hade varit kul att cykla på en ram man själv lödat ihop. Jag hade i så fall utgått från min Miyata 610 men ökad utrymmet för däck med 8-9 mm.Vad jag förstår räcker ”egentligen” inte Map-gas om man inte kör jättedyrt lod eventuellt. Det ska enl uppgift krävas gassvets och det är en helt annan nivå av risker för min del :( men säg gärna till om du ser något som motbevisar det :)
Jag tänker mer generellt, t.ex. kedjestagen på Strael som är utformade likt Cannondales Synapse hade förr för komfortens skull, ovaliserade topprör, olika reduceringar för rätt egenskap på rätt ställe osv. Det är inte bara en massa off the peg rör ihopsvetsade.Fairlight Secan använder väl 853 Reynoldsrör för huvudtriangeln och vanliga oreducerade 4130 för bakgaffeln? Jag tror inte det är något speciellt där men jag är med på vad du menar, deras ramar känns helt klart moderna i utformningen, jag vill själv ha åt andra hållet, en traditionellt byggd ram och då blir det lättare med en måttbeställd.
Jo. Den är helt klart monstercrossigare med titangaffeln och maxbreda 650sFin ram, och intressant, den ser tyvärr alldeles för mycket ut som en mtb / monstercross för att passera det estetiska nålsögat även om geon inte var så extrem. Var tvungen att kolla geon och blev förvånad att den inte hade längre hjulbas och slackare gaffelvinkel än det var. Men även om den är oändligt bra ser den inte särskilt "racig" ut tyvärr vilket ingår i kravspecen :)
Då är det ju lätt att hamna i Surly-träsket. Säga vad man vill om dem, men de kanske inte är så inspirerande att cykla på. Bra som pendlare eller packåsnor däremot.Jag är inte direkt på gång att köpa något men tänker att jag på lång sikt vill ha en stålram. På min nuvarande kör jag 43-622 däck med skärm och skulle säkert kunna få in 45 eller 47 utan större problem.
Finns det några rimligt prissatta* stålramar för gravel/lvg som klarar det?
* Max 8000 kr
Jag kör ju både pendling och fritidscykling på den så den får gärna vara någorlunda bra på båda. Det lär hur som helst vara svårt att vara mindre inspirerande än min nuvarande ram.Då är det ju lätt att hamna i Surly-träsket. Säga vad man vill om dem, men de kanske inte är så inspirerande att cykla på. Bra som pendlare eller packåsnor däremot.