Stål!

Jonatan F

Aktiv medlem
Stål!
Vilka risker tänker du på med gassvets? Jag har kollat lite priser på rörset och muffar och runt 5000 kr för Columbusrör skulle det kosta, inte säkert att man skulle lyckas men det hade varit kul att cykla på en ram man själv lödat ihop. Jag hade i så fall utgått från min Miyata 610 men ökad utrymmet för däck med 8-9 mm.

Inte superkoll men syrgas kommer med lite mer risker. Dels kan man råka ut för explosionsartad brand i exempelvis kläderna man har på sig om man hanterar syretuben fel och sedan exv tänder en tändsticka (har jag hört av folk i branschen). Även lurigt att förvara tuberna brandsäkert för mig. Jag har gått kurs i mig och pinne och där känner jag att jag kan riskerna bättre men skulle inte vilja leka med gassvets utan en kurs etc.

Fördelen är väl att det inte är jättedyrt med utrustning till gassvets :)
 

jolov

Aktiv medlem
Stål!
@glitch https://www.curvecycling.com.au/pro...MI0L2f6Nzs_AIVmulRCh2c5QACEAAYASAAEgJShPD_BwE ?

DB8A80C7-8077-4664-B6FB-581045F587AE.jpeg



Edit: den var rätt lik min mehteh i geo
E32D53AC-754E-4D10-B579-B8955B498895.jpeg
 
Senast ändrad:

glitch

Aktiv medlem
Stål!
Vad är det som gör att t.ex. Curven och många i den kategorin bara ser långsamma ut? Tror det är det här med kort stabbig stam, och kort kompakt bock sen så klart all luft till underröret för att få däcksutrymme.
Jämför man med Mason nedanför så se ju den betydligt roligare ut för aktiv cykling (duh!) än t.ex Curven och många andra i tråden.
Samtidigt lyckas ju 3T på Exploron att ta massiva däck utan att det ser ut som en cykel på styltor.....

Screenshot_2023-01-29-19-10-29-289_com.android.chrome.jpg
 

n3wton

Aktiv medlem
Stål!
Vad är det som gör att t.ex. Curven och många i den kategorin bara ser långsamma ut? Tror det är det här med kort stabbig stam, och kort kompakt bock sen så klart all luft till underröret för att få däcksutrymme.
Jämför man med Mason nedanför så se ju den betydligt roligare ut för aktiv cykling (duh!) än t.ex Curven och många andra i tråden.
Samtidigt lyckas ju 3T på Exploron att ta massiva däck utan att det ser ut som en cykel på styltor.....

Visa bilaga 605498
Instämmer i analysen - kort och hög stam tar bort all fartkänsla. Att underröret hamnar nära framhjulet ger också en raceigare känsla. Så rakt överrör som möjligt är positivt av samma anledning. Det värsta man kan göra mot en cykel är att ge den en dämparkorrigerad gaffel, lex den där Mason In search of eller vad den heter som du länkade till. Då skaver det i ögonen.😛
 

glitch

Aktiv medlem
Stål!
Instämmer i analysen - kort och hög stam tar bort all fartkänsla. Att underröret hamnar nära framhjulet ger också en raceigare känsla. Så rakt överrör som möjligt är positivt av samma anledning. Det värsta man kan göra mot en cykel är att ge den en dämparkorrigerad gaffel, lex den där Mason In search of eller vad den heter som du länkade till. Då skaver det i ögonen.😛
Ja in Search of är hemsk knäcken på underröret är grädden på fulmoset🤢
mason-insearchof-iso-bike-review-5.jpg
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
Stål!
När jag letar ramar har jag några krav för att det ska kännas vackert, inte bara funktionellt:
• Rund profil på rör
• Horisontellt överrör
• Gärna ganska slack gaffelvinkel med mycket rake på gaffeln (men det funkar med 80-talsaggro också)
• Quillstam
• Ska kunna ta 30 mm däck.

Finns det något sådant för skivbroms? Aldrig haft en cykel med det.
 

n3wton

Aktiv medlem
Stål!
När jag letar ramar har jag några krav för att det ska kännas vackert, inte bara funktionellt:
• Rund profil på rör
• Horisontellt överrör
• Gärna ganska slack gaffelvinkel med mycket rake på gaffeln (men det funkar med 80-talsaggro också)
• Quillstam
• Ska kunna ta 30 mm däck.

Finns det något sådant för skivbroms? Aldrig haft en cykel med det.
Det horisontella överröret faller ju på att det kräver fler storlekar på cykel än vad tillverkare vill tillhandahålla. Fairlight, som har väldigt många storlekar att välja mellan, har ändå slopat röret av någon anledning. Men det är acceptabelt på en Strael tycker jag.

Quillstam är en utdöd standard, av ganska snarlika anledningar. Kräver att man har olika längd på styrröret på gaffeln till varje storlek på cykeln, och om man vill köpa ny gaffel måste man kunna gänga 1 1/8-tumsrör (entumsrör finns ju inte längre..). Man kanske kan få ihop det på valfri stålcykel om man vara löser gängningen förvisso, för jag antar att det finns quill-stammar till 1 1/8-tumsrör att få tag i.. Har dock aldrig sett någon göra så.

Surly har nog fortfarande rakt överrör på någon modell. Men de är ju knappast att betrakta som livliga och roliga landsvägscyklar (som jag antar du avser givet däckstorleken).

Stelbel har ofta raka överrör. Kostar väl apmycket dock..

Ett annat problem med moderna stålracercyklar är att de typ alltid kommer med en blaffig kolfibergaffel. Tillverkarna drar på stort i marknadsföringssnacket om hur extremt välavvägd varje detalj på ramen är, men sen när de kommer till framgaffeln är det bra postorderplast direkt från Kina som gäller. Där faller nog mycket av det där klassiska utseendet jag förmodar att du letar efter.

Och om någon cykel mot förmodan skulle råka ha en stålgaffel så är det nästan garanterat raka gaffelben på den, vilket också fäller hela klassiska looken. Synd att det är så svårt att kombinera klassiskt stiligt cykelbygge med modern funktion hos riktiga bromsar.

Edit:

Bild på första framgooglade Stelbelcykel.

71AE26DF-A0DE-4FF5-B69C-EDCB05C05C31.jpeg


Edit 2:

En annan ögon-skavare är cyklar med rakt head-tube i grövsta dimensionen. Moderna kolfibergafflar har koniska styrrör, och då väljer ofta tillverkaren att inte göra ett koniskt head tube då jag förmodar att det är krångligare. Stelbelen ovan har ett koniskt head tube (som ändå ser extremt biffigt ut...), medan min Strael nedan har fullösningen:

155055A3-0A46-4C17-BC25-7CC3A6BB051D.jpeg
 
Senast ändrad:

Berk

Aktiv medlem
Stål!
Kommer inte en All-City Space Horse nära? Stammen måste dock slammas (quill är död, tror jag).

all-city-space-horse-grx-2022.jpg


 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
Stål!
Det horisontella överröret faller ju på att det kräver fler storlekar på cykel än vad tillverkare vill tillhandahålla. Fairlight, som har väldigt många storlekar att välja mellan, har ändå slopat röret av någon anledning. Men det är acceptabelt på en Strael tycker jag.

Quillstam är en utdöd standard, av ganska snarlika anledningar. Kräver att man har olika längd på styrröret på gaffeln till varje storlek på cykeln, och om man vill köpa ny gaffel måste man kunna gänga 1 1/8-tumsrör (entumsrör finns ju inte längre..). Man kanske kan få ihop det på valfri stålcykel om man vara löser gängningen förvisso, för jag antar att det finns quill-stammar till 1 1/8-tumsrör att få tag i.. Har dock aldrig sett någon göra så.

Surly har nog fortfarande rakt överrör på någon modell. Men de är ju knappast att betrakta som livliga och roliga landsvägscyklar (som jag antar du avser givet däckstorleken).

Stelbel har ofta raka överrör. Kostar väl apmycket dock..

Ett annat problem med moderna stålracercyklar är att de typ alltid kommer med en blaffig kolfibergaffel. Tillverkarna drar på stort i marknadsföringssnacket om hur extremt välavvägd varje detalj på ramen är, men sen när de kommer till framgaffeln är det bra postorderplast direkt från Kina som gäller. Där faller nog mycket av det där klassiska utseendet jag förmodar att du letar efter.

Och om någon cykel mot förmodan skulle råka ha en stålgaffel så är det nästan garanterat raka gaffelben på den, vilket också fäller hela klassiska looken. Synd att det är så svårt att kombinera klassiskt stiligt cykelbygge med modern funktion hos riktiga bromsar.

Edit:

Bild på första framgooglade Stelbelcykel.

Visa bilaga 605523

Edit 2:

En annan ögon-skavare är cyklar med rakt head-tube i grövsta dimensionen. Moderna kolfibergafflar har koniska styrrör, och då väljer ofta tillverkaren att inte göra ett koniskt head tube då jag förmodar att det är krångligare. Stelbelen ovan har ett koniskt head tube (som ändå ser extremt biffigt ut...), medan min Strael nedan har fullösningen:

Visa bilaga 605525

Tja, en fin gaffel 1 1/8” går alltid att rota fram. Det finns quillstammar för den dimensionen men det är nästan bara mtb-grejer. Kan väl tänka mig Ahead också även om det (i mitt tycke) är mycket fulare.
 

scottparsley

Aktiv medlem
Stål!
När jag letar ramar har jag några krav för att det ska kännas vackert, inte bara funktionellt:
• Rund profil på rör
• Horisontellt överrör
• Gärna ganska slack gaffelvinkel med mycket rake på gaffeln (men det funkar med 80-talsaggro också)
• Quillstam
• Ska kunna ta 30 mm däck.

Finns det något sådant för skivbroms? Aldrig haft en cykel med det.

Det finns såklart: https://crustbikes.com/collections/...tic-tale-the-romanceur?variant=32950463725658

Eller: https://crustbikes.com/collections/frames/products/noreaster?variant=44266209837367
 

markar69

Medlem
Stål!
Jättesugen på att min nästa cykel ska vara en fs i stål med en reach runt 470. Egentligen vill jag ha en starling murmur men en M är för kort och en L är lika stor som den jag har nu vilket är lite för mycket för det mesta. En Cotic Jeht är nära nog egentligen förutom att jag inte går igång alls på Cotic och det är ju viktigast av allt! Man kan ge Starling mer pengar för att få custom men det blir bra jädra dyrt. Marino vill jag inte ha igen.

Finns det nåt annat kul som jag kanske missat? De jag känner till och har tittat på är Starling, Cotic, Swarf (verkar ha lagt ner), Marino (blä), REEB (dyrt).
Finns det nåt annat kul där ute med 150-160mm gaffel och 140-150mm i baken typ?
Pipedream the full moxie?
 

uandt

Aktiv medlem
Stål!
Undrar vad nästa trend blir? Något måste ju ändras för motivera folk att byta cykel.
"gravelcykling" blir en os och vm sport med många tittare. Efter bara ett litet tag inser alla att 26' är den ultimata hjulstorleken för gruscykling och uci, lyhörda som de är, skriver in standarden i regelboken. Som över en natt blir alla "jag-vill-ha-en-räcer-som-klarar-allt" cyklar i den här tråden helt omoderna och som det heter på happyspåk: "ocyklingsbara"
 

aben

Aktiv medlem
Stål!
Själv tror jag att stålet kommer fortsätta att öka i popularitet och om fler proffsstall börjar använda stålramar kommer det ta ordentlig fart.

Colnago har förresten fortfarande sin Master i produktion och priset för ett ramset är inte så blodigt ändå i jämförelse 1993 €

f7cf96314d9f5eae71cee843a20f3ed6e8863811-1707x1067.jpg
 
Senast ändrad:

Vippen

Aktiv medlem
Stål!
Jag är inte direkt på gång att köpa något men tänker att jag på lång sikt vill ha en stålram. På min nuvarande kör jag 43-622 däck med skärm och skulle säkert kunna få in 45 eller 47 utan större problem.
Finns det några rimligt prissatta* stålramar för gravel/lvg som klarar det?

* Max 8000 kr

Med ovanstående "spec" slänger jag in en liten rekommendation på Brother Cycles Kepler! Knåpade ihop en sådan för ett par månader sedan (https://happyride.se/forum/threads/byggtrad-klassisk-grusstalis-in-i-framtiden.3695134/), i primärt syfte att ha kul på grus och stig, och efter hand ersätta nuvarande stålpendlare. Måste säga att den är överraskande inspirerande att köra på, trots att den gått nästan uteslutande med ett glädjedödande piggadäck fram. Den lär inte vara den allra spritsigaste om man vill köra landsväg, men heller inte helt lokomotivtråkig, men det är ju lite beroende på ens referensramar och vad man vill ha ut av det.

Kör 44 mm, skärmar skulle inte vara ett problem. Bak går det säkert in 47-48 mm med skärm, fram kan höjden mot gaffelkronan kanske bli ett problem med större ostar.
 

DarkMatter

Aktiv medlem
Stål!
Med ovanstående "spec" slänger jag in en liten rekommendation på Brother Cycles Kepler! Knåpade ihop en sådan för ett par månader sedan (https://happyride.se/forum/threads/byggtrad-klassisk-grusstalis-in-i-framtiden.3695134/), i primärt syfte att ha kul på grus och stig, och efter hand ersätta nuvarande stålpendlare. Måste säga att den är överraskande inspirerande att köra på, trots att den gått nästan uteslutande med ett glädjedödande piggadäck fram. Den lär inte vara den allra spritsigaste om man vill köra landsväg, men heller inte helt lokomotivtråkig, men det är ju lite beroende på ens referensramar och vad man vill ha ut av det.

Kör 44 mm, skärmar skulle inte vara ett problem. Bak går det säkert in 47-48 mm med skärm, fram kan höjden mot gaffelkronan kanske bli ett problem med större ostar.
Den tråden har jag ju läst! Riktigt fin!
Har haft Kepler som kandidat. Det står att den klarar 700x45 nånstans på deras hemsida men det var oklart om det var med eller utan skärmar. Annars har de ju Mehteh också som ju tar ännu fetare gummin. Den verkar dock ha kolgaffel. Antar man inte kan få allt. (Kostar en slant mer dessutom.)
 

jolov

Aktiv medlem
Stål!
Den tråden har jag ju läst! Riktigt fin!
Har haft Kepler som kandidat. Det står att den klarar 700x45 nånstans på deras hemsida men det var oklart om det var med eller utan skärmar. Annars har de ju Mehteh också som ju tar ännu fetare gummin. Den verkar dock ha kolgaffel. Antar man inte kan få allt. (Kostar en slant mer dessutom.)

Jag kör mehteh med stålgaffel och 50mm däck :)

Cykeln är rätt ful däremot
37F02E9B-3FBA-4ABA-9F84-344F530AC1F2.jpeg
 

moros

Aktiv medlem
Stål!
Singular Peregrine kanske?

 

Vippen

Aktiv medlem
Stål!
Den tråden har jag ju läst! Riktigt fin!
Har haft Kepler som kandidat. Det står att den klarar 700x45 nånstans på deras hemsida men det var oklart om det var med eller utan skärmar. Annars har de ju Mehteh också som ju tar ännu fetare gummin. Den verkar dock ha kolgaffel. Antar man inte kan få allt. (Kostar en slant mer dessutom.)

Tackar!

Oklart om de menar att 45 är med eller utan skärm, men utifrån ögonmåttet i mitt garage säger jag att det lätt går in 45 MED skärmar! Begränsningen som sagt höjdmåttet mot gaffelkronan.

De var även konservativa angående storlek på framklingor, de säger 34 på lilla tvådelat, jag kör 36, det går lätt dit en 38.
 

aben

Aktiv medlem
Stål!
Asså, jefligt sugen på en Mr Wooden.

Har själv en sådan (fast det står Miyata på min ram) och det är en kul cykel - fast den här är ännu bättre med lite större hjul och riktigt snygg dessutom!

Edit. Och den har ramväxlar såg jag nu, kan inte bli bättre :)
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
Stål!
Blev ju riktigt snygg
Är du nöjd med hur den känns att cykla på?

Sedan undrar jag över styret och STI-reglagens montering o vinkel
Med STI-reglage är det vanligare att man monterar styre+STI mer så här
How-to-set-up-drop-handlebars-15.jpg

Tack, snällt sagt!

Jag sitter väldigt bra på den, trots ganska aggressiv drop från sadel till hoods. Det känns att det är en ”exklusiv” tävlingshoj - ganska snabbstyrd trots visst gaffelförsprång, lätt, responsiv.

Eftersom det är ett klassiskt bockstyre är det omöjligt att montera STI-reglage som på din bild. En modern bock är gjord för den typen av reglage och är raka ända fram till böjen som är brant och kort. Det här är en helt annan grej. Samtidigt funkar det svindåligt att ha brifters där man förr hade sina bromsreglage, det är inte vilsamt (tycker jag) och växlingarna tar stryk. Jag brukar faktiskt montera reglagen ännu högre men tänkte testa en mer aggressiv position den här gången.

Det skulle kunna gå genom att vinkla styret uppåt, men då kommer bocken att peka nedåt och det funkar inte alls för mig. Jag vill ha den parallellt med marken - som Erik Fåglum. 🥰
79781F71-399F-40C5-AC1A-E1C65DBFD3DA.jpeg
 
Senast ändrad:
Topp