Det horisontella överröret faller ju på att det kräver fler storlekar på cykel än vad tillverkare vill tillhandahålla. Fairlight, som har väldigt många storlekar att välja mellan, har ändå slopat röret av någon anledning. Men det är acceptabelt på en Strael tycker jag.
Quillstam är en utdöd standard, av ganska snarlika anledningar. Kräver att man har olika längd på styrröret på gaffeln till varje storlek på cykeln, och om man vill köpa ny gaffel måste man kunna gänga 1 1/8-tumsrör (entumsrör finns ju inte längre..). Man kanske kan få ihop det på valfri stålcykel om man vara löser gängningen förvisso, för jag antar att det finns quill-stammar till 1 1/8-tumsrör att få tag i.. Har dock aldrig sett någon göra så.
Surly har nog fortfarande rakt överrör på någon modell. Men de är ju knappast att betrakta som livliga och roliga landsvägscyklar (som jag antar du avser givet däckstorleken).
Stelbel har ofta raka överrör. Kostar väl apmycket dock..
Ett annat problem med moderna stålracercyklar är att de typ alltid kommer med en blaffig kolfibergaffel. Tillverkarna drar på stort i marknadsföringssnacket om hur extremt välavvägd varje detalj på ramen är, men sen när de kommer till framgaffeln är det bra postorderplast direkt från Kina som gäller. Där faller nog mycket av det där klassiska utseendet jag förmodar att du letar efter.
Och om någon cykel mot förmodan skulle råka ha en stålgaffel så är det nästan garanterat raka gaffelben på den, vilket också fäller hela klassiska looken. Synd att det är så svårt att kombinera klassiskt stiligt cykelbygge med modern funktion hos riktiga bromsar.
Edit:
Bild på första framgooglade Stelbelcykel.
Visa bilaga 605523
Edit 2:
En annan ögon-skavare är cyklar med rakt head-tube i grövsta dimensionen. Moderna kolfibergafflar har koniska styrrör, och då väljer ofta tillverkaren att inte göra ett koniskt head tube då jag förmodar att det är krångligare. Stelbelen ovan har ett koniskt head tube (som ändå ser extremt biffigt ut...), medan min Strael nedan har fullösningen:
Visa bilaga 605525