Om du söker medhåll så har du en röst från min sida gällande din analys
@glitch. Rörande överens kring slutsatserna som du gör här ovan. Ritcheyn VILL jag gilla men gör det inte av oklar anledning. Måste vara något mer än långa kedjestag, men kan inte sätta fingret på det...
Det enda jag kan inflika är att man lätt fastnar i stora däck som ett krav. Jag är där med. Men varje gång jag gått igenom "borde köpa ny do-it-all-cykel-grejen" så sansar jag mig och inser att jag redan har en cykel som är perfekt förutom att den "bara" rymmer 35/38-däck (bak/fram) med skärmar. Men i ärlighetens namn - den är komfortabel, hyfsat snabb, går att cykla överallt (förutom stig, men där är det inte roligt med bockstyre ändå - oavsett all markering BS som man blir matad av via Insta osv) och således saknar den ingenting.
Min slutsats är alltså att stora däck är till begränsad nytta och tillför mest lite extra vikt och lite mindre "vägkänsla". Om man känner så ligger världen öppen för att snegla mot ganska raceiga (läs "roliga") cyklar och ändå kunna ägna sig åt nästan all typ av cykling.
Jag själv kör med min ganska sportiga långfärdscykel med skärmar, dynamobelysning och hela skiten om jag ska cykla grus, men har gått i tankarna att börja köra med min Strael på "fingruscykling" (dvs torr grusväg = det som i folkmun kallas gravel numer). 32-or och följsam ram är näst intill optimalt att köra snabbt på grusväg med. Ibland i branta utförsbackar blir det en aning nervöst, men det är sällan. Det ska dock sägas att jag inte cyklat speciellt mycket grus med den och om jag körde distans på grus varje vecka med den hade jag kanske blivit lite less på att alltid vara lite på tårna då den inte är supertrygg.
Utifrån detta hade jag valt en Secan om jag skulle ha en cykel där skärmar kan komma att bli aktuellt. Jag hade inte letat efter en cykel med längre kedjestag, flackare gaffelvinkel eller mer däckutrymme, eftersom jag tror att alla dessa saker ger en tråkigare cykel. Det som marknadsförs som do-it-all-cykel är för mycket cykel, helt enkelt.