Stål!

Berk

Aktiv medlem
Stål!
Blev ju riktigt snygg
Är du nöjd med hur den känns att cykla på?

Sedan undrar jag över styret och STI-reglagens montering o vinkel
Med STI-reglage är det vanligare att man monterar styre+STI mer så här
How-to-set-up-drop-handlebars-15.jpg

Jag hade bromshandtag monterad nästan horisontellt på mina bådw KogaMiyatas. Men jag tycker inte alls om denna gamla formen av styret. Mina stora händer blir komprimerad mellan styret och greppet när jag håller i hoodsen, som jag för 90% av tiden. Och då är STI mycket bättre, för att som är större än gamla bromshandtag. Min KogaMiyata FullPro kam med första STI: DuraAce 7400. Endå har jag, som enda komponent, bytt styret till en modern styre som är mer horisontellt bakom handtaget. Mycket mer komfortabel, men utseendet matchade tyvärr inte så bra med resten av cykeln.
 

n3wton

Aktiv medlem
Stål!
Jag hade bromshandtag monterad nästan horisontellt på mina bådw KogaMiyatas. Men jag tycker inte alls om denna gamla formen av styret. Mina stora händer blir komprimerad mellan styret och greppet när jag håller i hoodsen, som jag för 90% av tiden. Och då är STI mycket bättre, för att som är större än gamla bromshandtag. Min KogaMiyata FullPro kam med första STI: DuraAce 7400. Endå har jag, som enda komponent, bytt styret till en modern styre som är mer horisontellt bakom handtaget. Mycket mer komfortabel, men utseendet matchade tyvärr inte så bra med resten av cykeln.
Jag gillar verkligen den estetiska dimensionen av cykling, men det viktigaste är ju ändå funktionen (åtminstone för mig). Många moderna grejer är ju bra på riktigt - allt är inte bara kommersiellt dravel!😛
 

Berk

Aktiv medlem
Stål!
Jag gillar verkligen den estetiska dimensionen av cykling, men det viktigaste är ju ändå funktionen (åtminstone för mig). Många moderna grejer är ju bra på riktigt - allt är inte bara kommersiellt dravel!😛

Ja, jag har cyklat i mer än 10 år på min FullPro och 5000 till 10000 km varje år, då vill man har det komfortabelt. Och det var den!
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
Stål!
Jag gillar verkligen den estetiska dimensionen av cykling, men det viktigaste är ju ändå funktionen (åtminstone för mig). Många moderna grejer är ju bra på riktigt - allt är inte bara kommersiellt dravel!😛

Balansen mellan form och funktion, skulle jag säga, är det viktiga. En grymt skön cykel som jag mår illa av att titta på är helt uteslutet. En vacker cykel som är omöjlig att trivas på likaså.

Det finns inget rätt och fel såklart, men för mig fungerar det utmärkt med STI och äldre styren. Inte lika snyggt som förr, men bekvämare och lättare. Samtidigt ligger jag mycket i bocken, kanske 30-40 procent av tiden.

En kompromiss, helt enkelt.
 

HåkanC

Aktiv medlem
Stål!
för mig fungerar det utmärkt med STI och äldre styren. Inte lika snyggt som förr, men bekvämare och lättare.
Att det är bekvämt med STI är vi alla överens om (hoppas jag)
Men exakt vad är det enl dig som är lättare med gamla styren och STI-reglage?
För som jag har förstått det är gamla styren (oftast) tyngre, moderna (och dyra) styren kan vara riktigt lätta: 126g!
Även (de flesta) STI-reglage är tyngre än jämförbara ramreglage + bromshandtag
(att det sedan är en försumbar viktskillnad och att bekvämligheten med STI mer än uppväger bortser vi ifrån i just det här fallet)
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
Stål!
Att det är bekvämt med STI är vi alla överens om (hoppas jag)
Men exakt vad är det enl dig som är lättare med gamla styren och STI-reglage?
För som jag har förstått det är gamla styren (oftast) tyngre, moderna (och dyra) styren kan vara riktigt lätta: 126g!
Även (de flesta) STI-reglage är tyngre än jämförbara ramreglage + bromshandtag
(att det sedan är en försumbar viktskillnad och att bekvämligheten med STI mer än uppväger bortser vi ifrån i just det här fallet)

Jag menar att det är lättare, alltså mindre krångligt, att växla. Inte att det är lättare i gram.
 

NiklasL

Aktiv medlem
Stål!
Så här gjorde jag för några år sedan med min Peugeot Ventoux från 1984. Styre och styrstam är original, STI-handtagen från runt 2006 (fast kanske inte lätt att se med en viss perspektivförvrängning med vidvinklig telefonkamera):
Ventoux_1000.jpg

Och jag ber på förhand om ursäkt för kedjans och ventilernas placering!
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
Stål!
Så här gjorde jag för några år sedan med min Peugeot Ventoux från 1984. Styre och styrstam är original, STI-handtagen från runt 2006 (fast kanske inte lätt att se med en viss perspektivförvrängning med vidvinklig telefonkamera):
Visa bilaga 606246
Och jag ber på förhand om ursäkt för kedjans och ventilernas placering!
Så här monterade många cyklister sina STI i början av 90-talet (bilden från 1990).
Men det är förstås skit samma så länge det fungerar som avsett och känns estetiskt godtagbart. Själv föredrar jag ramreglage och rena bromshandtag utseendemässigt, men får göra avkall på detta för STI-reglagens (tycker jag) överlägsna funktion.

Jag skulle aldrig fixa att ha bocken så nedvinklad som du har.
STI 1990.jpeg
 
Senast ändrad:

NiklasL

Aktiv medlem
Stål!
Och jag skulle aldrig ha reglagen som du. Det är inte estetiskt godtagbart.

Eftersom klassisk böj är en dysfunktionell form så har jag på min senaste Peugeot från 1990 ett modernt styre men med quillstam för 31.8. Fast personligen kan jag tycka att 31.8 inte riktigt passar med en klassisk stålram.
 

NiklasL

Aktiv medlem
Stål!
Som proffsen hade på 90-talet menar du?

Jag tycker inte att din styrlinda är estetiskt godtagbar heller. 😉
Trodde faktiskt att du skulle klaga på hjulen… Byggde även ett par med NOS Mavic MA2-fälgar vilka kanske vore estetiskt mera tilltalande.
Nåväl, du behöver inte oroa dig för att möta min hiskeliga Ventoux på vägarna då många av delarna numera bor på en Peugeot Perthus från 1990, utom just styrlinda, styre, styrstam och SLK-sadel.
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
Stål!
Trodde faktiskt att du skulle klaga på hjulen… Byggde även ett par med NOS Mavic MA2-fälgar vilka kanske vore estetiskt mera tilltalande.
Nåväl, du behöver inte oroa dig för att möta min hiskeliga Ventoux på vägarna då många av delarna numera bor på en Peugeot Perthus från 1990, utom just styrlinda, styre, styrstam och SLK-sadel.

Synd. Tycker att den är cool. Eller var cool kanske. 😢

Mycket smakfullt bygge. Du har känsla, det märks.
 

Jonatan F

Aktiv medlem
Stål!
Jag tycker styrets ände ska peka mot baknavet. Det är bekvämt både i drop och hood. Dessutom har jag sett i stentavlor från gud, i mitt horoskop och i det estetiska facitet jag har här bredvid mig att min åsikt är korrekt och helt omöjlig att ifrågasätta. Jag har även 3 års studier från HDK:s cykelestetiska linje så alla som inte håller med är bara okultiverad underklass som konsumerar skräpkultur och billig cykelestetik.
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
Stål!
Jag tycker styrets ände ska peka mot baknavet. Det är bekvämt både i drop och hood. Dessutom har jag sett i stentavlor från gud, i mitt horoskop och i det estetiska facitet jag har här bredvid mig att min åsikt är korrekt och helt omöjlig att ifrågasätta. Jag har även 3 års studier från HDK:s cykelestetiska linje så alla som inte håller med är bara okultiverad underklass som konsumerar skräpkultur och billig cykelestetik.

Halleluja! 😘
 

HåkanC

Aktiv medlem
Stål!
Jag har även 3 års studier från HDK:s cykelestetiska linje
HDK = Happys Diktators Kurs?

<REDIGERAT>
Även jag tycker att styret+STI-reglagen i #3.384
både ser bättre och bekvämare att cykla med jmf med motsv i #3.370
Men ingen av dem är ju min cykel, så jag hoppas att mina åsikter inte spelar ngn roll i praktiken för ngn av er.
 
Senast ändrad:

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
Stål!
I den riktigt gamla skolan vinklade man så att händerna mötte bocken vinkelrätt om man satt med sträckta armar och rak i ryggen

Visa bilaga 606304 Visa bilaga 606305

Men då höll man bara i bocken va? Och satt mycket rakare? Kolla överdelen styret, det är högre än sadeln respektive på samma höjd. Jag har det så på min pathracer också. Skulle jag köra så på min LVG-hoj skulle det vara helt värdelöst.
 

ADD

Aktiv medlem
Stål!
Reservationslöst medhåll på quill. Men varför har ingen petimäter kommenterat att styret lyser igenom mellan lindorna i inlägg #3390 ovan? I nederkant mitten på handtaget. Där finns förbättringspotential om estetiken skall vara fulländad.
 

Murdock

Aktiv medlem
Stål!
Ponera att man har en aero kolcykel, en kolgravel, nyligen sålt sin old school stålracer som var snygg men mer en prydnad än en cykel som används och funderar på en ny stålis som ska vara modern, snygg så klart, rymma breda däck (typ 700*45 minst och gärna 700*40 med skärmar) och funka som gravel när andan faller på men även som ren mile muncher på landsvägen. Gärna kännas kvick och responsiv och lite livlig, inte bara cadillac smooth. Jag vill inte heller ha en "jorden runt cykel" men den ska vara lika kul i 3 som i 30 mil.

Jag slutar alltid på typ Fairlight Secan eller typ Mason Bokeh (inte stål tyvärr...) men det Mason känns som den hängt med bra länge nu och en del borde hänt bland annat har man ju fattat nu att en cykel kan rymma breda däck och vara lite aero osv.

Vad mer finns det som ändå är rimligt prissatt och behåller landsvägskänslan trots tyre clearance? (främst lös ram)
Min hetaste kandidat till Fairlight Secan/Faran är:

Får alldeles för lite omnämnande på Happy, väl ovanliga i Sverige antar jag även om bike24 säljer dem. Dess egenskaper är väl kanske för mkt komfort och offroad än vad du söker.

Har du kollat på någon av Rondos stålisar?
 

glitch

Aktiv medlem
Stål!
Min hetaste kandidat till Fairlight Secan/Faran är:

Får alldeles för lite omnämnande på Happy, väl ovanliga i Sverige antar jag även om bike24 säljer dem. Dess egenskaper är väl kanske för mkt komfort och offroad än vad du söker.

Har du kollat på någon av Rondos stålisar?
Tack, jodå har koll på båda.
Ritchey är som du säger lite mycket off road / respektive spelar mycket på retroarvet. Har personligen ingen jättefaibless för Tom Ritchey eller historiken kring modellerna och märket så den delen väger inte in för mig.

Rondo är snudd på lite åt andra hållet, lite väl "loud" som varumärke med mycket marketing hype som flip chips i gaffeln osv. Gillar inte riktigt såna "fine tune the ride" grejer. Antingen är det rätt från början eller inte liksom. Har inget intresse av att hålla på ändra och labba fram och tillbaka mellan marginella ändringar som man ändå anpassar sig till efter en stund.
 

n3wton

Aktiv medlem
Stål!
Om du söker medhåll så har du en röst från min sida gällande din analys @glitch. Rörande överens kring slutsatserna som du gör här ovan. Ritcheyn VILL jag gilla men gör det inte av oklar anledning. Måste vara något mer än långa kedjestag, men kan inte sätta fingret på det...

Det enda jag kan inflika är att man lätt fastnar i stora däck som ett krav. Jag är där med. Men varje gång jag gått igenom "borde köpa ny do-it-all-cykel-grejen" så sansar jag mig och inser att jag redan har en cykel som är perfekt förutom att den "bara" rymmer 35/38-däck (bak/fram) med skärmar. Men i ärlighetens namn - den är komfortabel, hyfsat snabb, går att cykla överallt (förutom stig, men där är det inte roligt med bockstyre ändå - oavsett all markering BS som man blir matad av via Insta osv) och således saknar den ingenting.

Min slutsats är alltså att stora däck är till begränsad nytta och tillför mest lite extra vikt och lite mindre "vägkänsla". Om man känner så ligger världen öppen för att snegla mot ganska raceiga (läs "roliga") cyklar och ändå kunna ägna sig åt nästan all typ av cykling.

Jag själv kör med min ganska sportiga långfärdscykel med skärmar, dynamobelysning och hela skiten om jag ska cykla grus, men har gått i tankarna att börja köra med min Strael på "fingruscykling" (dvs torr grusväg = det som i folkmun kallas gravel numer). 32-or och följsam ram är näst intill optimalt att köra snabbt på grusväg med. Ibland i branta utförsbackar blir det en aning nervöst, men det är sällan. Det ska dock sägas att jag inte cyklat speciellt mycket grus med den och om jag körde distans på grus varje vecka med den hade jag kanske blivit lite less på att alltid vara lite på tårna då den inte är supertrygg.

Utifrån detta hade jag valt en Secan om jag skulle ha en cykel där skärmar kan komma att bli aktuellt. Jag hade inte letat efter en cykel med längre kedjestag, flackare gaffelvinkel eller mer däckutrymme, eftersom jag tror att alla dessa saker ger en tråkigare cykel. Det som marknadsförs som do-it-all-cykel är för mycket cykel, helt enkelt.
 

jolov

Aktiv medlem
Stål!
Jag ska bara gnälla lite till på nya singular swift modellen och den här 29+ trenden.

455mm chainstays. 32mm längre än min karate monkey som har korta och trevliga kedjestag trots att den klarar 29 2.8"

Den såg så fin ut annars :(
 

n3wton

Aktiv medlem
Stål!
Jag ska bara gnälla lite till på nya singular swift modellen och den här 29+ trenden.

455mm chainstays. 32mm längre än min karate monkey som har korta och trevliga kedjestag trots att den klarar 29 2.8"

Den såg så fin ut annars :(
Instämmer. För varje millimeter kedjestag försvinner lite inspirerad cykling.. Gäller både på väg och i skog. Soffkänslan kan man spara till efter cyklingen tycker jag.

Edit: Jag har haft en Singular och den hade excentriskt vevlager, vilket jag ställde i "bakersta" läget när jag körde växlar. Är det sådant på den nya modellen, och hur mäts kedjestagslängden då egentligen?
 

glitch

Aktiv medlem
Stål!
@n3wton det retar mig så att det är så nära - Jag behöver inte rymma mtb däck men runt 40 mm med lite marginal ska väl inte vara så svårt utan att det blir en trekkinghoj ;-)
Min numera sålda Bob Jackson fick jag in 40 mm på och den var grymt rolig på grus med sin lite gammeldags stålracer geo.
Dock var den alldeles för flexig och hade cantis men det var också ett proof of concept att en cykel mer åt racerhållet men med utrymme för lite fetare däck (gärna lite mönster) blir en grym allroad cykel men som även är en kul asfaltshoj.
Trenden är ju tydlig på kolfibersidan där gafflarna breddas hela tiden och däckutrymmet ökar generation för generation
Att man inte behöver monsterlånga kedjestag för syftet har ju visats i mtb 29er design i evigheter som nämnt tidigare lex karate apan.
Jag får väl vänta til Strael v4 ;-)
 

aben

Aktiv medlem
Stål!
Jag tycker precis tvärtom när det gäller kedjestag. För ren landsvägscykling i grupp är det en sak, en kort och kompakt cykel kommer här till sin rätt men den är definitivt inte optimal på grus. Det handlar inte bara om komfort utan längre kedjestag ger en mycket bättre balans mellan fram och bak och cykeln går så mycket bättre när underlaget inte är perfekt slätt och helt fritt från lösgrus.

När det gäller däcksbredd på grusväg tycker jag själv att 37-38 mm är den undre gränsen.
 
Senast ändrad:

SåsenFrÅsen

Aktiv medlem
Stål!
Min hetaste kandidat till Fairlight Secan/Faran är:

Får alldeles för lite omnämnande på Happy, väl ovanliga i Sverige antar jag även om bike24 säljer dem. Dess egenskaper är väl kanske för mkt komfort och offroad än vad du söker.

Har du kollat på någon av Rondos stålisar?
Den där med Break-away ligger bra till skulle jag säga!
 

SåsenFrÅsen

Aktiv medlem
Stål!
Instämmer. För varje millimeter kedjestag försvinner lite inspirerad cykling.. Gäller både på väg och i skog. Soffkänslan kan man spara till efter cyklingen tycker jag.

Edit: Jag har haft en Singular och den hade excentriskt vevlager, vilket jag ställde i "bakersta" läget när jag körde växlar. Är det sådant på den nya modellen, och hur mäts kedjestagslängden då egentligen?
Fortfarande ebb! Annars är ju custom med sliding dropouts från PMW ett alternativ om man vill ha justerbart kedjestagslängd. Fördelen är då att man också kan byta insert från 9*135 till 12*142
 
Topp