Stål!

aben

Aktiv medlem
Stål!
Kedjestagen på Fairlight Strael togs upp innan. Jag tror inte formen på dem tillför något, det ger ingen mening att göra stagen bredare när man inte kan komma ifrån att kedjestaget vid däcken måste vara smalt för att få plats. Dessutom utsätts stagen främst för drag- och tryckkrafter.
 

jolov

Aktiv medlem
Stål!
Instämmer. För varje millimeter kedjestag försvinner lite inspirerad cykling.. Gäller både på väg och i skog. Soffkänslan kan man spara till efter cyklingen tycker jag.

Edit: Jag har haft en Singular och den hade excentriskt vevlager, vilket jag ställde i "bakersta" läget när jag körde växlar. Är det sådant på den nya modellen, och hur mäts kedjestagslängden då egentligen?
Fortfarande eccentriskt. Mäts nog till centrum av bb hylsan, så du kan få +-5mm ish på det där. Tyvärr är det fortfarande jättelångt
Jag tycker precis tvärtom när det gäller kedjestag. För ren landsvägscykling i grupp är det en sak, en kort och kompakt cykel kommer här till sin rätt men den är definitivt inte optimal på grus. Det handlar inte bara om komfort utan längre kedjestag ger en mycket bättre balans mellan fram och bak och cykeln går så mycket bättre när underlaget inte är perfekt slätt och helt fritt från lösgrus.

När det gäller däcksbredd på grusväg tycker jag själv att 37-38 mm är den undre gränsen.

Lever hellre med en "instabilare" cykel som är lätt att slänga runt lite, bunnyhoppa/dra upp i manuals osv än att få den ultimata stabilitetskänslan. Har aldrig tyckt att exv karate monkeyn eller min mehteh känts det minsta instabil trots korta chainstays
 

glitch

Aktiv medlem
Stål!
Kedjestagen på Fairlight Strael togs upp innan. Jag tror inte formen på dem tillför något, det ger ingen mening att göra stagen bredare när man inte kan komma ifrån att kedjestaget vid däcken måste vara smalt för att få plats. Dessutom utsätts stagen främst för drag- och tryckkrafter.
Utveckla gärna mer. Liknande form har ju som sagt använts på bland annat Synapse respektive många mtb ramar förlitar sig på flex stays vilket jag tolkar det som är ungefär vad Fairlight ville åstadkomma. Max styvhet närmast BB men lite följsamhet längre ut mot bakhjulet för ökad komfort och i de tester jag läst verkar recensenterna överens om att komforten blivit ännu bättre samtidigt som en viss ärtighet bibehålls.

Som lekman och med egna erfarenheter av liknande koncept ser jag inte varför det skulle vara snake oil men jag lär mig gärna mer :)
 

glitch

Aktiv medlem
Stål!
En sjuk grej apropå ingenting, jag har inte mycket till övers för lila som färg, men av någon anledning är jag totalt torsk på lila på stålcyklar....vilket ju är rätt jobbigt när Strael finns i lila.....tidigare har jag också kunnat avstå för jag tyckte de existerande färgerna var lite fattiga och tidigare var ju inte gaffeln färgmatchad heller men det blir allt svårare att motstå.....
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
Stål!
En sjuk grej apropå ingenting, jag har inte mycket till övers för lila som färg, men av någon anledning är jag totalt torsk på lila på stålcyklar....vilket ju är rätt jobbigt när Strael finns i lila.....tidigare har jag också kunnat avstå för jag tyckte de existerande färgerna var lite fattiga och tidigare var ju inte gaffeln färgmatchad heller men det blir allt svårare att motstå.....

AC96A44D-187F-401A-88BE-8740DD0703A9.jpeg
 

n3wton

Aktiv medlem
Stål!
En sjuk grej apropå ingenting, jag har inte mycket till övers för lila som färg, men av någon anledning är jag totalt torsk på lila på stålcyklar....vilket ju är rätt jobbigt när Strael finns i lila.....tidigare har jag också kunnat avstå för jag tyckte de existerande färgerna var lite fattiga och tidigare var ju inte gaffeln färgmatchad heller men det blir allt svårare att motstå.....
Snabbsvar gällande Strael och färg; jag har en dassgrå med naken gaffel. Den ska snart byta färg i en byggtråd nära dig!
 

aben

Aktiv medlem
Stål!
Lever hellre med en "instabilare" cykel som är lätt att slänga runt lite, bunnyhoppa/dra upp i manuals osv än att få den ultimata stabilitetskänslan. Har aldrig tyckt att exv karate monkeyn eller min mehteh känts det minsta instabil trots korta chainstays
Inte instabilitet utan sämre balans mellan fram och bak. Men jag bunnyhoppar förstås inte när jag cyklar försker heller inte cykla på bakhjulet :)
 
Senast ändrad:

aben

Aktiv medlem
Stål!
Utveckla gärna mer. Liknande form har ju som sagt använts på bland annat Synapse respektive många mtb ramar förlitar sig på flex stays vilket jag tolkar det som är ungefär vad Fairlight ville åstadkomma. Max styvhet närmast BB men lite följsamhet längre ut mot bakhjulet för ökad komfort och i de tester jag läst verkar recensenterna överens om att komforten blivit ännu bättre samtidigt som en viss ärtighet bibehålls.

Som lekman och med egna erfarenheter av liknande koncept ser jag inte varför det skulle vara snake oil men jag lär mig gärna mer :)
Det man får genom att göra röret ovalt är främst ökad böjstyvhet i den led som ökar i bredd (och minskad i den led som minskar i bredd) men den bakre delen av kedjestaget utsätts inte för ett böjande moment, hade den gjort det hade man inte kunna stuka kedjestagen för att få plats med däck och framklingor. Och stukningen gör att kedjestaget även om delen bakom är styv i sidled ändå inte kan ta upp någon nämnvärt kraft i sidled eftersom röret kommer böja sig vid stukningen.

Tänk ett vanligt rör som du stukar till ordentligt vid mitten och sen förstärker ordentligt på resten så att dessa i princip inte kan flexa alls. Röret kommer ändå vara lätt att böja eftersom det böjer sig vid stukningen. Däremot kommer stukningen inte påverka om man drar i röret och det är därför det går att stuka kedjestagen utan att det påverkar så mycket.

Det är hur jag ser på det, jag vet att flera fabrikanter har liknade, främst på alu och kolfiber, har själv en Merida med sådana kedjestag. Och helt säker är jag ju inte, läste att förra versionen av Strael, 2.0 hade vanliga kedjestag och nya 3.0 de formade stagen, hade varit intressant med en direkt jämförelse, fast de har nog ändrat lite annat också som kan inverka.
 
Senast ändrad:

Steel is Real

Aktiv medlem
Stål!
@glitch

Cykeln du letar efter finns inte. Du vill ha två cyklar: En tajt fullblodsräser i stål sub 8kg med 28:or. Och en stålgruscykel med minst 40mm däck.

Ska du ha en cykel både för Lvg/Grus så blir det en komprimiss som inte är bäst på nånting. Men troligen ”ok” Men frågan är om man nöjer sig med ”ok”?
 

aben

Aktiv medlem
Stål!
Men det har med storleken på cykeln att göra också och varför cyklar har samma längd på kedjestagen oavsett storlek är underligt.

Kan lägga till att jag tror inte på S-formade sadelstag heller.
 
Senast ändrad:

jolov

Aktiv medlem
Stål!
Men det har med storleken på cykeln att göra också och varför cyklar har samma längd på kedjestagen oavsett storlek är underligt.

Kan lägga till att jag tror inte på S-formade sadelstag heller.
Jag vill ha korta kedjestag fastän jag kör L och XL på mina ramar.

Nu är det ju däremot rätt vanligt med sliding dropout så att man kan förlänga kedjestagen om man vill. Det är väl bra det, för det verkar ju onekligen vara en smakfråga :)
 

glitch

Aktiv medlem
Stål!
@glitch

Cykeln du letar efter finns inte. Du vill ha två cyklar: En tajt fullblodsräser i stål sub 8kg med 28:or. Och en stålgruscykel med minst 40mm däck.

Ska du ha en cykel både för Lvg/Grus så blir det en komprimiss som inte är bäst på nånting. Men troligen ”ok” Men frågan är om man nöjer sig med ”ok”?
Fast jag har en supertight aeroräser som oavsett blir kvar. Nu var det frågan om att eventuellt byta kolfibergräveln mot en mångsidig stålskapelse med raceranlag men däcksutrymme. Som en Open / 3T Racemax men i stål.
Exploron har ju ännu kortare kedjestag och ändå utrymme för rejält breda däck. Så allt går ju :)

Screenshot_2023-02-04-19-15-57-588_com.android.chrome.jpg
 

Tob

Aktiv medlem
Stål!

Att det är bekvämt med STI är vi alla överens om (hoppas jag)
Men exakt vad är det enl dig som är lättare med gamla styren och STI-reglage?
För som jag har förstått det är gamla styren (oftast) tyngre, moderna (och dyra) styren kan vara riktigt lätta: 126g!
Även (de flesta) STI-reglage är tyngre än jämförbara ramreglage + bromshandtag
(att det sedan är en försumbar viktskillnad och att bekvämligheten med STI mer än uppväger bortser vi ifrån i just det här fallet)
Även viktskillnaden är i verkligheten ett ickeproblem om man lämnar ritbordet
 

Jonatan F

Aktiv medlem
Stål!
Det borde inte vara så svårt.

Jag byggde en cykel av en gammal instegsracer. Svetsade på skivbromsfäste bak, bytte gaffel fram, tryckte till kedjestagen lite och bytte till 27,5” hjul. Inga problem alls att få in 42mm däck då. I övrigt hade den kvar sin stål racer geo mer eller mindre.

Borde inte vara svårt att lösa för andra producenter. Bifogar en bild från när den gick som vinter-pendlare i Göteborg. Vid det laget var den inte vacker :p

Men snackar man Exploro-pengar är ju custom stålcykel givet.

BD1684F2-DFCC-4ED8-A152-1A6528EBD6A9.jpeg
 

n3wton

Aktiv medlem
Stål!
Det borde inte vara så svårt.

Jag byggde en cykel av en gammal instegsracer. Svetsade på skivbromsfäste bak, bytte gaffel fram, tryckte till kedjestagen lite och bytte till 27,5” hjul. Inga problem alls att få in 42mm däck då. I övrigt hade den kvar sin stål racer geo mer eller mindre.

Borde inte vara svårt att lösa för andra producenter. Bifogar en bild från när den gick som vinter-pendlare i Göteborg. Vid det laget var den inte vacker :p

Men snackar man Exploro-pengar är ju custom stålcykel givet.

Visa bilaga 606724
Det är faktiskt lite svårt. Om 700-hjul är ett krav funkar din lösning inte på något annat än en helstel mtb från eran då 29-tummare var nytt och innan dessa cyklar blev allt för biffiga. Jag vet typ en, max två tillverkare som hade sådana cyklar. Om ens det.. Och ingen av dem hade "inspirerande" geometri.

Bortsett från mördar-stagen till bakskärmen gillar jag verkligen cykeln på din bild, men den är förmodligen en mil ifrån vad @glitch föreställer sig som sin nästa cykel.😛

Jag är verkligen jättemycket för att man återanvänder och bygger om och allt möjligt. Ungefär på samma sätt som att jag fullkomligt skulle älska att ha en fungerande vedspis i köket. Om jag däremot bara skulle få ha en vedspis samtidigt som barnen skrek efter mat och jag inte hunnit hämta in mat, så hade jag förmodligen blivit ganska less på det gamla möget.

Jag tror dessutom att vi ska fundera lite kring skillnaden mellan en cyklist som letar efter en cykel till inspirerad cykling eller för att cykla 30 mil i 30 km/h i snitt (ungefär vad jag tror att @glitch avser göra) och någon som lastar 15 kilo packning (inklusive extrakedjor, vax och kokkärl för att vaxa kedjan) och sen cyklar jättelångt men i en makligare takt (ungefär vad jag tror att @aben gör). Det är lätt att se till sitt eget behov först, men det kanske inte är detsamma som för någon annan. Så gör åtminstone jag själv ganska ofta.😛
 

Jonatan F

Aktiv medlem
Stål!
Det är faktiskt lite svårt. Om 700-hjul är ett krav funkar din lösning inte på något annat än en helstel mtb från eran då 29-tummare var nytt och innan dessa cyklar blev allt för biffiga. Jag vet typ en, max två tillverkare som hade sådana cyklar. Om ens det.. Och ingen av dem hade "inspirerande" geometri.

Bortsett från mördar-stagen till bakskärmen gillar jag verkligen cykeln på din bild, men den är förmodligen en mil ifrån vad @glitch föreställer sig som sin nästa cykel.😛

Jag är verkligen jättemycket för att man återanvänder och bygger om och allt möjligt. Ungefär på samma sätt som att jag fullkomligt skulle älska att ha en fungerande vedspis i köket. Om jag däremot bara skulle få ha en vedspis samtidigt som barnen skrek efter mat och jag inte hunnit hämta in mat, så hade jag förmodligen blivit ganska less på det gamla möget.

Jag tror dessutom att vi ska fundera lite kring skillnaden mellan en cyklist som letar efter en cykel till inspirerad cykling eller för att cykla 30 mil i 30 km/h i snitt (ungefär vad jag tror att @glitch avser göra) och någon som lastar 15 kilo packning (inklusive extrakedjor, vax och kokkärl för att vaxa kedjan) och sen cyklar jättelångt men i en makligare takt (ungefär vad jag tror att @aben gör). Det är lätt att se till sitt eget behov först, men det kanske inte är detsamma som för någon annan. Så gör åtminstone jag själv ganska ofta.😛


Tack för de fina orden! Tanken var att lacka och fixa bättre komponenter och göra den fin men det blev aldrig av. Nu är den såld/skänkt.

Jag började faktiskt med 700c hjul och 42 mm däck men då var det 1mm marginal mellan däck och ram och det var för lite tyckte jag. Men jag cyklade 15-20 mil med övernattning så också.

Rekommenderar ingen att göra som jag. Tar mycket tid och man måste gilla att inget någonsin funkar 100%. Å andra sidan funkar det alltid 90% till skillnad från mycket annat som är 100%/0%.

Min poäng var bara - det finns ju inget som säger att det är en omöjlig eller ens svår konstruktion för en större tillverkare att lösa. Det är väl bara inte något större intresse från kunderna.
 

aben

Aktiv medlem
Stål!
Jag tror dessutom att vi ska fundera lite kring skillnaden mellan en cyklist som letar efter en cykel till inspirerad cykling eller för att cykla 30 mil i 30 km/h i snitt (ungefär vad jag tror att @glitch avser göra) och någon som lastar 15 kilo packning (inklusive extrakedjor, vax och kokkärl för att vaxa kedjan) och sen cyklar jättelångt men i en makligare takt (ungefär vad jag tror att @aben gör). Det är lätt att se till sitt eget behov först, men det kanske inte är detsamma som för någon annan. Så gör åtminstone jag själv ganska ofta.😛
Jag brukar ha mer än 15 kg men du har rätt i att jag vill hålla nere tempot, ibland går det bra men ibland sämre och jag ligger och kör på för hårt.

Men jag tycker ni har fel i att längre kedjestag ger mindre "inspirerande cykling" när det gäller grusvägar (och egentligen även på asfalt). Något som däremot gör det utifrån mina erfarenheter är att lasta fram, styrkänslan är bland det viktigaste i det avseendet och packning fram förstör den helt tycker jag.
 
Senast ändrad:

HåkanC

Aktiv medlem
Stål!
Det går men man blir nog tvungen att använda böjt sadelrör på en stålram om man vill ha kortare kedjestag än 42,5-43 cm och det är kanske inte så kul.
Det finns och har funnits ganska många sådana varianter genom åren
Här är en som jag gissar har visats här tidigare
0981ae75dd5fcf7e3128cde38759d503.jpg

 

aben

Aktiv medlem
Stål!
Det finns och har funnits ganska många sådana varianter genom åren
Här är en som jag gissar har visats här tidigare
0981ae75dd5fcf7e3128cde38759d503.jpg

Jag vet, fanns flera olika varianter på böjningen, men du som har koll finns det någon som gör sådana landsvägsramar fortfarande?

Edit. Det jag främst tänkte på när jag skrev "inte så kul" var det estetiska. Jag brukar skriva att funktionen är det som räknas och att det finns en skönhet i det men någonstans måste man dra gränsen och en ram med böjt sadelrör är nog mer än jag skulle klara.

Schwinns klassiska ram:
images
 
Senast ändrad:

aben

Aktiv medlem
Stål!
Nja, sådana specialramar är jag övertygad om att du har bättre koll på,
håller du inte med om det?
Men en konstruktion som fortfarande tillverkas är ju

Flygande grinden
9ad4da8f-10c3-4379-b642-9dbc31f6275a.jpg
https://tjcycles.co.uk/
Jag cyklade Mälaren Runt för flera år sedan med en cyklist på en då relativt ny sådan.
Det var en av de mest udda ramar i tillverkning jag sett. Väldigt fint utförd, som ett konstverk och det är nog mitt intryck av hela cykeln - ett konstverk att hänga på väggen.
 

Singular

Aktiv medlem
Stål!
Senast ändrad:

Lazy_eye

Aktiv medlem
Stål!
Jag är inte direkt på gång att köpa något men tänker att jag på lång sikt vill ha en stålram. På min nuvarande kör jag 43-622 däck med skärm och skulle säkert kunna få in 45 eller 47 utan större problem.
Finns det några rimligt prissatta* stålramar för gravel/lvg som klarar det?

* Max 8000 kr
Jag gillar Somas cyklar, de har några modeller i den prisklassen. Har själv en doublecross.
 

Froste

Aktiv medlem
Stål!
Köpte en Parkpre Team 925 innan jul med idén att den skulle bli vinterpendlare. Satte på ett par skärmar och körde så någon vecka så. Gillade inte cykeln för den typen av hojjande då jag vill ha en mer utsträckt sittställning, hittade en annan cykel i samma veva som nu går som vinterpendlare.
Så cykeln blev återigen en mtb. Nu med mer bekvämt styre än original, nya däck och bromsbelägg. Blir en kul hoj att leka runt med med sonen i skogen istället.

Stål: ram, gaffel, stam och styre.
 

Bilagor

  • 66E689F5-9635-4BD6-A931-E58FDB524780.jpeg
    66E689F5-9635-4BD6-A931-E58FDB524780.jpeg
    892.5 KB · Besök: 54
Senast ändrad:

aben

Aktiv medlem
Stål!
Jag vill ha korta kedjestag fastän jag kör L och XL på mina ramar.

Nu är det ju däremot rätt vanligt med sliding dropout så att man kan förlänga kedjestagen om man vill. Det är väl bra det, för det verkar ju onekligen vara en smakfråga :)
Det jag tänkte på var att på en större ram (sadeln högre upp) hamnar tyngdpunkten längre bak med lika längd på sadelstag och samma sadelrörsvinkel. Fast mindre ramar brukar nog ha ett något flackare sadelrör så det kanske jämnar ut sig.

Körställningen påverkar såklart viktfördelningen väldigt mycket och om man har packning var den är placerad, så det är nog inte så konstigt att det finns olika uppfattningar om kedjestagens längd
 
Senast ändrad:

velman

Aktiv medlem
Stål!
Nu har jag bokat en Fairlight Holt! Preliminär leverans i juni.
De skickar snart (under våren) ut ramar till tidningar / recensenter och om den mottas väl kan det bli svårt att få tag på en ram i rimlig tid. Ångrar jag mig kan jag välja att inte fullfölja köpet och be att få handpenningen tillbaka.

Jag har en del delar hemma men resterande skall jag försöka hitta begagnat på K&S.

Någon som har en lång Thomson sadelstolpe i titan, 27,2? Inte för viktens skull, bara för att det är en så snygg färg/finish!

DSF6191-Edit-v2.jpg
 

jolov

Aktiv medlem
Stål!
Fast jag har en supertight aeroräser som oavsett blir kvar. Nu var det frågan om att eventuellt byta kolfibergräveln mot en mångsidig stålskapelse med raceranlag men däcksutrymme. Som en Open / 3T Racemax men i stål.
Exploron har ju ännu kortare kedjestag och ändå utrymme för rejält breda däck. Så allt går ju :)

Visa bilaga 606646
Det är iofs jättemycket lättare att forma kolfiber
Nu har jag bokat en Fairlight Holt! Preliminär leverans i juni.
De skickar snart (under våren) ut ramar till tidningar / recensenter och om den mottas väl kan det bli svårt att få tag på en ram i rimlig tid. Ångrar jag mig kan jag välja att inte fullfölja köpet och be att få handpenningen tillbaka.

Jag har en del delar hemma men resterande skall jag försöka hitta begagnat på K&S.

Någon som har en lång Thomson sadelstolpe i titan, 27,2? Inte för viktens skull, bara för att det är en så snygg färg/finish!

Visa bilaga 607034
kul! Vad räknar du den landar
På prismässigt?
 

Kashedian

Aktiv medlem
Stål!
Hej alla stålfantaster, jag behöver tips! Vad för ram ska jag köpa?

- tar åtminstående 28mm däck
- relativt lätt för att vara stål
- modern standard (11/12s kassetter utan att böja)
- flexar inte mycket

Både skiv- och fälgbromsat är intressant. Jag vet att Strael Fairlight finns, men den kommer aldrig ut på begagnadmarknaden och är därmed för dyr för mig (hej studentlivet!).
 

Singular

Aktiv medlem
Stål!
Hej alla stålfantaster, jag behöver tips! Vad för ram ska jag köpa?

- tar åtminstående 28mm däck
- relativt lätt för att vara stål
- modern standard (11/12s kassetter utan att böja)
- flexar inte mycket

Både skiv- och fälgbromsat är intressant. Jag vet att Strael Fairlight finns, men den kommer aldrig ut på begagnadmarknaden och är därmed för dyr för mig (hej studentlivet!)
Vad är budget och hur stor är du?
 
Topp