Stanton Switchback 18" long eller regular?

Steensma

Aktiv medlem
Hej

Som det står i rubriken så behöver jag lite råd angående ramstorlek.
Just nu kör jag en Banshee Spitfire i storlek large och jag är 188cm lång.

Jag vet inte riktigt vilken storlek jag ska välja då regular har en aningen kortare reach och long har lite längre reach än vad min Banshee har.

Kan även tillägga att jag just nu kör med en 50mm styrstam.

Steensma

Aktiv medlem
Jag har läst den tråden och den gjorde mig lite osäker på Stanton, men det känns dumt att skita i en sådan grym ram (enligt många) bara för en person hade problem med dem.
Jag vet inte om någon annan person har haft samma problem som han.

Vernersson

Aktiv medlem
Steensma sa:
Jag har läst den tråden och den gjorde mig lite osäker på Stanton, men det känns dumt att skita i en sådan grym ram (enligt många) bara för en person hade problem med dem.
Jag vet inte om någon annan person har haft samma problem som han.

Eftersom jag mindes tråden så ville jag bara göra dig uppmärksam på den.

mikipedia_

Aktiv medlem
Svalgis hade problem med att hans seattube var ovalt så stolpen gled oavsett moment och andra friktionsgrejer. Sök och du skall finna?

viced

Ny medlem
Köpte den första generationen slackline 18" (Large) från Stanton, inga problem. Trubbel kan dyka upp oavsett tillverkare eller leverantör. Enda säkra bör vara att handla från leverantör/mellanhand i Sverige vilket endast finns för Orange av de föreslagna alternativen mig veterligen.
Lycka till oavsett. Har varit mycket nöjd med min Stanton.

Steensma

Aktiv medlem
Enligt Stantons tabell passar ju long ramen mig. Den har även längre reach än vad min Banshee har.
Vad är det som gör att Orange ramen passar mig bättre än Stanton? Vad för reach borde jag ha? Eller är det något annat som gör att den är för liten?

happymtb.fr

Aktiv medlem
Stanton's cyklar har väldigt kort reach. Med mina 175cm skulle jag skaffa en 18" long om jag skulle gå på reach-måttet.
Banshee har nu längre reach på senaste version av Spitfiren som ligger i samma nivå som vad Orange har på P7an.
Men som du antyder, är reach lite av en smakfråga... prova gärna nåt liknande för att få en uppfattning.

Steensma

Aktiv medlem
Då hade jag läst fel. Har ni något annat förslag på en HT ram för 140-160mm slaglängd som även går att köra lite i bikeparks? Jag är inte jätteförtjust i hur te.x Ragleys ramar ser ut. Hur är det med Cotic BFe275?

Steensma

Aktiv medlem
Om man kolla runt så har Ragley Bluepig 425mm reach, Cotic BFe275 har 428.8mm i reach, så det känns inte som att Stanton är så kortare än de andra. Den enda som skiljer sig ur mängden är P7:an.
Det jag har tänkt använda cykel till är att ha kul i lokala skogen här i Tyresö och kanske testa någon runda i Järvsö.

EST

Aktiv medlem
Min är bara lite kort om man kör i snabba svängar i park. Kör med 50 stam 16" ram å är 173 cm. Har aldrig känts kort i skogen.
Big wig har jag.

happymtb.fr

Aktiv medlem
EST, du är en grym cyklist och skulle klara dig på vad som helst! ;)
Mindre duktiga cyklister som jag får bara fördelar av att cykla på längre cyklar.

längre ht cyklar:
Kona Explosif och Honzo (29)
Bird Zero (aluram)
Mondraker vantage (aluram)
Genesis latitude
Stif morf
...

happymtb.fr

Aktiv medlem
jofahjalm sa:
Om jag skulle köpa en HT-ram idag så hade jag valt en Orange P7.

Det finns en lång tråd där jag hånar många av de befintliga HT-ramarna:
http://happyride.se/forum/read.php/1/2756380/2756570

Alla får betyget "2/5, too pointy elbows - would not hit!". Efter den tråden köpte jag en TransAM och nu förbannar jag 35 mm BBdropp för att det är för lite.
P7 skulle det va för mig med om jag skulle köpa nåt idag. Men jag har hittat en happy place på min surge med 50mm stam på lägsta läget så att jag kan lägga mer vikt på framhjulet. Det gjorde stor skillnad både nerför och uppför! Gaffeln är nu på 140mm med ganska mycket sag så att jag slår i pedalerna tillräckligt sällan. Flackare ha hade varit bra om jag körde mer utför men för stigar häromkring funkar det kanon.

Kör din transam med 26" bakhjul vet jag! Då får du lägre BB direkt samt att du kan använda ghettocore för att undvika köra med dh fälg o däck! Win win liksom :)

jofahjalm

Aktiv medlem
happymtb.fr sa:
P7 skulle det va för mig med om jag skulle köpa nåt idag. Men jag har hittat en happy place på min surge med 50mm stam på lägsta läget så att jag kan lägga mer vikt på framhjulet. Det gjorde stor skillnad både nerför och uppför! Gaffeln är nu på 140mm med ganska mycket sag så att jag slår i pedalerna tillräckligt sällan. Flackare ha hade varit bra om jag körde mer utför men för stigar häromkring funkar det kanon.

Kör din transam med 26" bakhjul vet jag! Då får du lägre BB direkt samt att du kan använda ghettocore för att undvika köra med dh fälg o däck! Win win liksom :)

Äsch, jag bryr mig inte tillräckligt för att offra kompatibiliteten mellan cyklarna. Det är smidigt att ha ett lättrullat däck på ett bakhjul och ett bakhjul med ett köttigt däck. 35 mm bbdropp går att cykla på, men om jag köpte igen skulle jag välja en lägre cykel. Transan är faktiskt helt ok som hoj.

mats412

Medlem
Hej, jag kör också en L Spitfire och har en ram (Long) 18" Switchback i grönt till salu.

stanton_pb-1.jpg

I bra skick, säljes för att jag har för många ramar. Kört stig och parken i Hafjell. Riktigt skön känsla i bakänden.

Senast ändrad:

Steensma

Aktiv medlem
Blir ingen direkt byggtråd, då jag kommer använda min Banshee som donator. Kan däremot lägga upp bilder under transplantationen av delarna. Kommer även ev. komma ut på min första tisdagsrajd om 2 veckor, och då kommer den med.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer