Status Klarälvsbanan

Sidde

Medlem
Status Klarälvsbanan
Mina kamrater far till Mallorca på 10-14 dagars cykelresa. Låter trist!

För att själv komma ut och cykla tänkte jag mig en resa till Karlstad istället - och prova Klarälvsbanan. Säkert lika kul...
Hur är status där - isigt, grusigt eller fint?

Förresten, finns det några bra fik i Deje som är öppna i påsk?

theBrand

Aktiv medlem
Status Klarälvsbanan
Sidde skrev:
-------------------------------------------------------
> Mina kamrater far till Mallorca på 10-14 dagars
> cykelresa. Låter trist!
>
> För att själv komma ut och cykla tänkte jag mig
> en resa till Karlstad istället - och prova
> Klarälvsbanan. Säkert lika kul...
> Hur är status där - isigt, grusigt eller fint?
>
> Förresten, finns det några bra fik i Deje som
> är öppna i påsk?
banvallen snöröjs inte mellan Ulvsby och Forshaga. Där var det istäckt för en vecka sedan, jag tror inte de plogar på sträckan mellan Forshaga och Deje heller. Jag kan återkomma under veckan med läget på sträckan Karlstad-Forshaga under veckan. (Jag kanske kan ta en sväng till Deje och kolla också, vi får se)

theBrand

Aktiv medlem
Status Klarälvsbanan
Mja, så värst mycket skidspår vet jag inte om det har varit. Några kilometer halvhjärtade spår på ena sidan, frusetFotspårsKraterHelvete på andra sidan :/
Har för mig att det var en del grus mellan Karlstad och Ulvsby sist jag åkte där, men jag kan minas fel, jag var lite upptagen med att meditera över att det var -15° ;)

Men som sagt, ska ta en tur under veckan, återkommer.

Sidde

Medlem
Status Klarälvsbanan
Fin-fint! Jag håller utkik här framemot torsdag. Klarälvsbanan är ju idealisk för att köra sina "base-miles". Ingen egentlig lutning (lätt att ligga i "zonen") och bilfritt (tyst och lugnt).

Senast ändrad:

Pebben

Ny medlem
Status Klarälvsbanan
Sidde skrev:
> Mina kamrater far till Mallorca på 10-14 dagars cykelresa. Låter trist!

Okamratligt om du frågar mig.

> För att själv komma ut och cykla tänkte jag mig en resa till Karlstad istället - och prova

Ja om inte mer kul.

Tyvärr så ser det mörkt ut. Var upp tii Forshaga och Deje i dag och det var osopat och jävligt, det jag såg.

Kollade även av lite altvägar som normalt är trevliga att cykla på. Och tyvärr är det isigt, blött (smältvatten) och allmänt jäklig på sina håll. Så jag vet inta riktigt vad jag skulle rekommendera. Ja förutom att återkomma i sommar.

> Förresten, finns det några bra fik i Deje som är öppna i påsk?

Du det är Deje du frågar om. Men du kan ju alltid prova "Brukscafeet". Om det är bra eller ej får andra avgöra eller du, om du besöker det.

http://www.varmland.se/arrangement/22291

"Ta avtagsväg till höger mot Deje centrum. Cafeét ligger i centrumhuset vid torget i Deje."

Vad du än gör. Blinka inte. Då missar du lätt centrum;)

theBrand

Aktiv medlem
Status Klarälvsbanan
Pebben to the rescue!

Och det var ju tur, jag hade helt glömt att frun skulle opereras igår, cykling rymdes inte riktigt i schemat då :/

Pebben:
Var det isfritt mellan Ulvsby och Forshaga?

Sidde

Medlem
Status Klarälvsbanan
Då skall vi se, en kort RR:

Körde från K-d upp till Forshaga igår. Fint väder och inte mycket blåst, men en kass vårform förhindrade att äventyret orkade räcka hela vägen till Deje och tillbaka. Ville ju gärna hem till Flandern runt...

Karlstad - Ulvsby så är det snustorrt men grusigt. Inte alls "dödsgrus" som jag läst så mycket om. Från Ulvsby till Forshagas östra förort (Bengtsbol) är det väldigt snö- och isigt. Men det är (igår) torrt och fint isigt med bra grepp. Först på returresan hade det moddat till sig på vissa passager. Jag körde på Marathon Winter på min hybrid och skulle inte velat köra odubbat på den sträckan. MTB funkar nog.

Från Bengtsbol in till Forshaga city är det lyxsandat (grusåssand - inge kross här inte).

Fikat intogs på CåPa-kiosken som hade ett bra fik. Fick sitta och lyssna på diverse munhuggningar PRO-maffian emellan. Det bästa citatet var "En får va glâ så länge man är fresk nog te å klage." Klassisk värmlandslogik!

Pebben

Ny medlem
Status Klarälvsbanan
Nu väntar vi bara på att "sopbilen" gör sitt på KLärälvsbanan så att vi kan cykla LVG där. MTB går ju bra hur som. Undrar hur det ser ut Norr Deje. Någon som vet? Man vill ju gärna cykla upp till Munkfors.

theBrand

Aktiv medlem
Status Klarälvsbanan
Status i måndags var snö och grusfritt fram till Forshaga. Fast det kan nog vara smart att ta bilvägen över älven, för efter bron var det rätt grusigt fram till nästa korsning. Längre upp vet jag tyvärr inte, men eftersom det inte snöröjs utanför Forshaga så är det nog inte så mycket grus där.

Pebben

Ny medlem
Status Klarälvsbanan
JinJin skrev:
> Oj, det var tidigt :)

Och det gör inget. I år hoppas vi på en mycket, myket tidig vår. Just nu. Snö och isfritt, lätt duggregn och ett par grader varmt. Ungefär som VR för ett par år sedan. Ja förutom att då var det inte duggregn.

Pebben

Ny medlem
Status Klarälvsbanan
Statusen på banan är så att säga kass. Inget för LVG i alla fall. Körde på Edsgatan och skulle upp på banvallen. Men nej det skulle jag inte. Dessutom pågår ett grävarbeten som gör det minst sagt svårt/omöjligt att cykla där. Så tyvärr får jag/vi allt vänta ett bra tag på att cykla där. I alla fall om man som jag bara cyklar LVG.

kimlill

Medlem
Status Klarälvsbanan
Tog en sväng upp endå i mörkret inget att rekomendera utan bra lampa efter vägbygget ca 6 kilometer till så var det is kände jag. Cykeln fick sig en liten glidtur. men klarade sig bra förutom att ena reglaget flyttat sig lite kunde jag inte enns se en repa mer än i mitt knä :) inget tjockare islager dock så snart går det iaf att trampa cx utan problem :D

Pebben

Ny medlem
Status Klarälvsbanan
Det där lät inget trevligt. Is och elände. Hoppas bara att det gick bra med dig så det inte kommer surt efter.

Själv spänner jag nog upp cykeln igen och kör mina pass i förrådet ett tag till.
Men satan va trevligt att få köra, om än kort. Ett pass ute bara så här. Torr och fin var vägen i stort sett hela vägen runt sjön Alstern. Dock en lite varning. Nere vid "bron" så var det lite slipprigt och i utförslöpan S-ut så var det också lite så där så jag fick hålla igen.

kimlill

Medlem
Status Klarälvsbanan
nope men snart är dte körbart med cross o lite grövre däck iaf försöker mig på en tur på dagtid till helgen igen så får vi se vad som erbjuds då.

Forshaga

Ny medlem
Status Klarälvsbanan
Någon som har färsk info ang. status nu? Jag har sett sopbilen fara omkring i Forshaga i ca en vecka så tänkte ta en tur i helgen, kanske uppåt mot munkfors typ...

Pebben

Ny medlem
Status Klarälvsbanan
Cyklade upp till Forshaga på banan i dag. Karlstad/Edsgatan fortfarande osopat, tyvärr. Vid/efter Ulfsbyn var det kanonfint ända upp till Forshaga, tycker jag. Ja innan det började snöa då.

Drosa

Aktiv medlem
Status Klarälvsbanan
Med tanke på karlstads "vägunderhåll" kanske ngn vecka innan midsommar. Forshaga och uppåt vet jag inte men betydligt tidigare än så skulle jag tro.

theBrand

Aktiv medlem
Status Klarälvsbanan
HåkanC skrev:
> Plogas, och sandas, Klarälvsbanan norr om Ulvsby
> numer?
>
>
> /Håkan

Nej

Manurhin2

Aktiv medlem
Status Klarälvsbanan
HåkanC skrev:
> Plogas, och sandas, Klarälvsbanan norr om Ulvsby
> numer?
>
>
> /Håkan

tyvärr skidspår

Pebben

Ny medlem
Status Klarälvsbanan
holymaco skrev:
> Hallå!
>
> Vart står brukar det stå när banan är sopad
> första gången för året?
>
> Mvh Holymaco

Här kan du få svar på den typen av fråga.

http://www.klaralvsbanan.se/om-banan-leden/underhall-av-klaralvsbanan

Tyvärr är det väl typ inte prio 1. för dem. Brukar ta ett bra tag innan de sopar banan.

Håkan du får komma förbi och cykla lite på banan.

HåkanC

Aktiv medlem
Status Klarälvsbanan
Visst ser jag fram mot en, eller flera, vändor på Klarälvsbanan även i år
Men jag väntar nog ett par tre månader. Bilden är från 20140517 (en annan norgedag!)

/Håkan

Bilagor

• 20140517_Klaralvsbanan_min.png
    20140517_Klaralvsbanan_min.png
    72.8 KB · Besök: 68

Drosa

Aktiv medlem
Status Klarälvsbanan
Bilden är tagen i deje antar jag? Ett tips om du ej redan vet så har du edeby cafe en halvmil uppåt från deje. Mysigt och trevligt ställe att stanna och fylla på koffein och andra saker.

holymaco

Ny medlem
Status Klarälvsbanan
Då verkar det som det inte är någon panik med att åka dit iaf.. får bevaka tråden så kanske man får lite information om läget framöver våren.

Marcus_A

Medlem
Status Klarälvsbanan
hej,
Karlstad-Forshaga är fritt från snö, is och grus, med undantag för vid Edsgatan där vägarbete pågår.
Bitvis lite skräp (kvistar mm), inget nämnvärt problem för cykling, men kanske för inlines.
Mvh Marcus

Sidde

Medlem
Status Klarälvsbanan
Sidde skrev:
> Mina kamrater far till Mallorca på 10-14 dagars
> cykelresa. Låter trist!
>
> För att själv komma ut och cykla tänkte jag mig
> en resa till Karlstad istället - och prova
>
> Förresten, finns det några bra fik i Deje som
> är öppna i påsk?

Får citera mig själv och konstatera att läget är precis som för 2 år sedan. D.v.s. många är på Mallorca och jag åker till Karlstad. Någon som vet hur det ser ut på 'banan nu i påsk?

Kristoffer

Aktiv medlem
Status Klarälvsbanan
Ganska säker på att det är sopat upp till Forshaga, därefter vet jag inte. De bygger fortfarande om vid Edsgatan så där är det lite bökigt.

Sidde

Medlem
Status Klarälvsbanan
Körde upp till Deje (från Karlstad) t.o.r. idag och det är sopat/fint hela vägen. Lite grus/sten vid markarbetet vid Edsgatan.

Klarälvsbanan måste ju det bästa som finns när man vill träna puls-baserat!
Det är bara bestämma sig för vilken ansträngning passet skall hålla. Tänka ut en kadens och välja växel. Sen är det bara att trampa.

Långa och (få) svaga stigningar, inga korsningar eller andra trafiksituationer som stör rytmen. Bara tystnad och fågelkvitter. Skönt!

Senast ändrad:

Pebben

Ny medlem
Status Klarälvsbanan
Sidde skrev:
> Körde upp till Deje (från Karlstad) t.o.r. idag och det är sopat/fint hela vägen. Lite
> grus/sten vid markarbetet vid Edsgatan.

Å så har ungarna Påsklov. Vad ska det vara bra för? Jag vill ju cykla.

> Klarälvsbanan måste ju det bästa som finns när man vill träna puls-baserat!
> Det är bara bestämma sig för vilken ansträngning passet skall hålla. Tänka ut en
> kadens och välja växel. Sen är det bara att trampa.

Det ligger något i det. Det är bara att mata på med sin gamla "Diesel" motor.

> Långa och (få) svaga stigningar, inga korsningar eller andra trafiksituationer som stör
> rytmen. Bara tystnad och fågelkvitter. Skönt!

Magiskt är det, magiskt. Bara att mata på mil efter mil efter mil.

Bilagor

• 015.JPG
    015.JPG
    83 KB · Besök: 85

JinJin

Ny medlem
Status Klarälvsbanan
Inte sopat denna söndagen men det var i princip rent mellan Deje och skjutbanan norr om Forshaga och mellan Forshaga och Ulvsby. Enligt kommunens hemsida påbörjades sopning i måndags dock vet jag inte om Klarälvsbanan är klar än :)

SvenC

Aktiv medlem
Status Klarälvsbanan
Jag kommer att befinna mig några dagar i Uddeholm i April och funderar på att ta med cykeln. Ska man köra norrut eller söder ut från Uddeholm? Vilken typ av cykel är lämpligast?

Manurhin2

Aktiv medlem
Status Klarälvsbanan
Från Uddeholm har du ca 9 mil cykelväg ända till Karlstad . Racer går fint Mao.
Blir lite enformigt och störande med ett tiotal bommar men det funkar . Framförallt om det är första gången.

M

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer