Stel framgaffel till MTB sökes

Smörgåsen

Ny medlem
Halloj!
Min framgaffel tycker inte om vintern och i brist på ork att renovera just nu söker jag en stel framgaffel enligt följande:
1 ⅛
passar 26" däck (eller större, visst funkar det?)
Gärna runt 500mm axel - krona
Post-mount
Drop-out fästen

Jag tror jag fått med all nödvändig info där, saknas något så får jag komplementera.
Jag bor i Falun, finns den nära är det ju toppen
🙂

Senast ändrad:

tmalm

Aktiv medlem
Är inte 700mm axel-krona jääääääätelåååååångt?
Rakt eller tapered styrrör?

Skulle rekommendera sökning på Ebay, du får en kolgaffel för 500:- och uppåt.

/T

erik h

Aktiv medlem
445-470 borde vara lagom för att ersätta dämpgaffel på en 26”. 445 ersätter gamla 80-120-gafflar o 468 är egentligen 29” kortslagigt men kan ju ta över efter en längre 26-dämpgaffel.
Kan rekommendera Identiti, de har många bra alternativ i stål för en tusing. Eller Salsa CroMoto 29”.

Makten

Aktiv medlem
Jag kör en Selcof med ~500 mm A-C till min stela 29:a och längre än så blir nog svårt att hitta. Motsvarar typ 120 mm gaffel vid sag på min hoj men lite mer på din.

Gissar att du mäter från övre styrlagret, medan A-C syftar på det undre. 😊

Smörgåsen

Ny medlem
Fullt med tips, härligt! Ska kika runt lite, nu har jag lite spår att gå på iallafall. Igår satt jag och letade men det är svårt att hitta rätt i nya områden för en själv. Blir glad av att bli positivt bemött på forum iallafall, sånt är fint :)

Är inte 700mm axel-krona jääääääätelåååååångt?
Rakt eller tapered styrrör?

Skulle rekommendera sökning på Ebay, du får en kolgaffel för 500:- och uppåt.

/T

Haha ja jag mätte lite tokigt. Ska kika där, tack.

Jag kör en Selcof med ~500 mm A-C till min stela 29:a och längre än så blir nog svårt att hitta. Motsvarar typ 120 mm gaffel vid sag på min hoj men lite mer på din.

Gissar att du mäter från övre styrlagret, medan A-C syftar på det undre. 😊

Tack för förklaringen kring mätandet :)

frisk

Medlem
Mycket nöjd med min härifrån:

Fredrik80

Aktiv medlem
En till röst på eXotic gafflarna. Köpte en i carbon till min 29 XC hoj och har funkat kanon, inga problem efter ca 5 års användande. Lätt och skön att cykla med tycker jag.

erik h

Aktiv medlem
Är de full carbon i benen? Det är många "fulgafflar" som kör kolfiberklädda alu-rör men framgick inte där.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer