Sthlm: Focus AM och Felt racer - stulna från andra våningen

ArgBestulen

Ny medlem
Har lurkat här i flera år, lärt mig jättemycket och fått ovärderlig hjälp i massor av cykelfrågor, stort tack för det!

Nu kände jag dock att det var läge att skapa en egen tråd för när jag kom upp imorse var det plötsligt tomt på vår balkong :-(

Både min Focus Thunder från 2008 och min splitter nya Felt Z95 racer var borta.

Någon har alltså någon av de senaste nätterna (eller dagarna?) klättrat upp fasadvägen till vår balkong en trappa upp, precis vid vårt sovrum vilket känns rätt obehagligt. Klippt av diverse Abus låswires som cyklarna satt fast i balkongräcket och varandra med och klättrat ned med dem på ryggen eller något. Granitlåsen antar jag att de väntat med till de kommit någon annanstans då de satt i ram/hjul.

Detta har skett mitt på en relativt stor gata med tvärbana, buss och biltrafik. Ska sätta upp lappar för att se om några grannar sett något, känns som ett svårt ställe att få igenom en sådan manöver utan att någon lägger märke till det.

Då balkongräcket är till största delen av betong kan man möjligtvis sett nedifrån ATT det står en cykel där men inte vad det är för något direkt, egentligen mest ett handtag som kunnat synas. Får en känsla av det är rätt rutinerade tjuvar som varit i farten då ingen amatör knappast spontant klättrar upp på balkonger för att stjäla cyklar.

Stölden skedde alltså någon av de senaste dagarna 16-19 september på Lugnets Allé i Hammarby Sjöstad i Stockholm.
Om någon ser eller hör något om någon av dem hör gärna av er!

Finns speciella kännetecken på Focusen men inte direkt på Felten då den var så ny.

Felt Z95 2014, körd typ 8 mil, alltså helt ny:
FeltZ952014.JPG

Focus Thunder 2008, speciella kännetecken finns men tar dem vid behov (dotterns 16-tummare fick var kvar, trots olåst, antar att den var för tung ;-) ):
FocusThunder2008.JPG

Så här tomt var det alltså imorse :-(
Efter-bild.JPG

Surt, men det verkar vara väldigt vanligt att cyklar stjäls från balkonger just i Hammarby sjöstad. Förvaring inomhus eller rejäl kätting och lås krävs nog för att få behålla cyklarna.

Kolla med Cykelhistoriska föreningen, finns på Facebook. Många har säkert gamla nav och delar liggande, men min erfarenhet av NOVO är att dom strular, dålig broms, taskig drivning m.m.
Ska du använda cykeln mycket så rekommenderar jag att leta rätt på ett gammalt F&S Torpedonav, dom är bättre förutom att bromsen kan vara dålig och även här är det brist på reservdelar, bl.a bromshylsor är svårt att hitta. NOVO och Torpedo har samma flänshöjd, så du kan använda dina gamla gröna ekrar. Lycka till!

När jag bodde i Hammarby Sjöstad (Sickla Kanalgata), och området var nybyggt, så var det vid flera tillfällen som jag såg en tjuv köra omkring i en skåpbil. Tjuven stannade till och tog sig över byggstaket(som fanns på den tiden) där han plockade på sig allt från byggmaterial till verktygslådor o liknande. Jag anmälde detta till Polisen.

Det här var som sagt när det var nybyggt så det är länge sedan men tjuvar håller väl till i områden dom känner till? Då hade han en ganska risig ommålad skåpbil, med högt tak, och jag kan tänka mig att det är så det har gått till. Han/dom har stannat nära intill din balkong, klättrat upp på skåptaket och sen lyft över cyklarna.

Så om du håller ögonen öppna efter en skåpbil med högt skåp så kanske du kan skugga bilen, förslagsvis på cykeln som blev kvarlämnad..? ;-)

reeta skrev:
-------------------------------------------------------
> Kolla med Cykelhistoriska föreningen, finns på
> Facebook. Många har säkert gamla nav och delar
> liggande, men min erfarenhet av NOVO är att dom
> strular, dålig broms, taskig drivning m.m.
> Ska du använda cykeln mycket så rekommenderar
> jag att leta rätt på ett gammalt F&S Torpedonav,
> dom är bättre förutom att bromsen kan vara
> dålig och även här är det brist på
> reservdelar, bl.a bromshylsor är svårt att
> hitta. NOVO och Torpedo har samma flänshöjd, så
> du kan använda dina gamla gröna ekrar. Lycka
> till!

Varför kopierar nicket reeta andras inlägg och lägger in dom i andra trådar?! Irrelevanta dessutom.

Läge att rigga något med extrem ljudsignal? Nåt som aktiveras vid flyttad cykel eller klippt vajer. Borde stressa även den mest härdade brottsling som står på en stege, eventuellt stege ovanpå en skåpbil. Sker stölderna på natten eller på dagen?

staine skrev:
> reeta skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Kolla med Cykelhistoriska föreningen, finns
> på
> > Facebook. Många har säkert gamla nav och
> delar
> > liggande, men min erfarenhet av NOVO är att
> dom
> > strular, dålig broms, taskig drivning m.m.
> > Ska du använda cykeln mycket så rekommenderar
> > jag att leta rätt på ett gammalt F&S
> Torpedonav,
> > dom är bättre förutom att bromsen kan vara
> > dålig och även här är det brist på
> > reservdelar, bl.a bromshylsor är svårt att
> > hitta. NOVO och Torpedo har samma flänshöjd,
> så
> > du kan använda dina gamla gröna ekrar. Lycka
> > till!
>
>
> Varför kopierar nicket reeta andras inlägg och
> lägger in dom i andra trådar?! Irrelevanta
> dessutom.

Hen reetas nog bara ;)

Vet ju inte om de sker på nätterna eller dagarna men har snackat med folk i affärslokaler runtomkring och ingen har sett några hantverkare eller liknande de senaste dagarna så det lutar åt nätterna.

Någon form av ljud är absolut en bra idé om jag nu inte kör inomhus framöver.

Till MCn kör jag ett sånt här i bromsskivan: http://www.stombergsracing.se/las-kedjor/las/oxford-boss-alarm-bromsskivelas-14mm.html

Borde ju gå faktiskt gå runt ramen på en racercykel, svårt att klippa bort då också!

ArgBestulen skrev:
> Vet ju inte om de sker på nätterna eller dagarna
> men har snackat med folk i affärslokaler
> runtomkring och ingen har sett några hantverkare
> eller liknande de senaste dagarna så det lutar
> åt nätterna.
>
> Någon form av ljud är absolut en bra idé om jag
> nu inte kör inomhus framöver.
>
> Till MCn kör jag ett sånt här i bromsskivan:
> http://www.stombergsracing.se/las-kedjor/las/oxfor
> d-boss-alarm-bromsskivelas-14mm.html
>
> Borde ju gå faktiskt gå runt ramen på en
> racercykel, svårt att klippa bort då också!

Fast jag tror ju at det skulle vara mest avskräckande om man hade ett ljudalarm som aldrig falsklarmar och som inte märks att det finns. När tjuven i lönndom klipper en vajer startar larmet helt oväntat. I värsta fall trillar han ner också. Då får man hoppas att det inte uppstår nån juridisk historia, men det där vet jag inte så mycket om. Verkar ju konstigt om man kan skylla på en lägenhetsinnehavare när man håller på med kriminella ninjahyss kombinerat med kroniska stöldbehov.

Jag kan ju lägga till att min favoritlösning skulle vara en tuschbomb som exploderar i ansiktet på tjuven och ser till att omöjliggöra all form av utomhusvistelse bland folk i typ en månad. Men det blir svårt att städa balkongen osv efter. Smurfmaker vore ett passande varunamn.

Surt. Hur hög balkong, gata till räcke? Min Spectral stals från en balkong med nästan 6 meter upp till överkant av räcket. Oturligt nog har grannen under en terass 150 com upp från gatan. Där placerades stegen...
Plats: Henriksdal i Sjöstaden

Beklagar stölden för övrigt. Det känns fördärvligt, jag vet.

Billift? Ingen kommunsnubbe som bytt/lagat lampor och sett in över balkongen? Bara en tanke med tanke på att man kan göra ett sådant jobb rätt ouppmärksammat med en billift då ingen reflekterar över det direkt..

staine skrev:
> reeta skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Kolla med Cykelhistoriska föreningen, finns
> på
> > Facebook. Många har säkert gamla nav och
> delar
> > liggande, men min erfarenhet av NOVO är att
> dom
> > strular, dålig broms, taskig drivning m.m.
> > Ska du använda cykeln mycket så rekommenderar
> > jag att leta rätt på ett gammalt F&S
> Torpedonav,
> > dom är bättre förutom att bromsen kan vara
> > dålig och även här är det brist på
> > reservdelar, bl.a bromshylsor är svårt att
> > hitta. NOVO och Torpedo har samma flänshöjd,
> så
> > du kan använda dina gamla gröna ekrar. Lycka
> > till!
>
>
> Varför kopierar nicket reeta andras inlägg och
> lägger in dom i andra trådar?! Irrelevanta
> dessutom.

Bot?

Furious, gissar på ca 4 meter till räcket i mitt fall så inte jättehögt.
Lugnets Allé i mitt fall så några kvarter från dig men säkert samma tjuv :-(

/R

Surt, men med tanke på hur många trådar man läst om cykelstöld från balkong i sjöstaden verkar det ju vara vardagsmat.

Bullabus skrev:
> http://gpshuset.se/hem/22-gps-tracker-cykel.html
> ;)

Det vore ju kul att ställa en cykel på Sjöstans balkonger som ser fräsch och dyr ut på håll men som bara består av kraschade sopor inklusive knäckt ram. I den en GPS-sändare och sedan se var den tar vägen.

Tillbaka
Topp