[sthlm] "Här får man cykla"

H.

Aktiv medlem
Nu ska det bli tillåtet att cykla i alla natur- och kulturreservat i Stockholms stad, på särskilt angivna sträckor.

– Förhoppningsvis kan det här skydda reservaten och skapa ordning, och minska konflikterna mellan cyklister och andra, säger trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP).

Redan i dag cyklas det flitigt i reservaten, eftersom många inte känner till att det har varit förbjudet. Genom att tydligt peka ut var cykling är tillåtet hoppas staden kunna förebygga onödiga konflikter mellan besökare och styra över cyklingen till de bäst lämpade stigarna.

– Det har varit en oreglerad cykling överallt, men med informationstavlor i entréerna hoppas vi kunna påminna om att man måste visa hänsyn till varandra, säger Daniel Helldén.

Det är i dag inte tillåtet att cykla i Stockholms natur- och kulturreservat såvida det inte är skyltat med påbjuden cykling eller anges via lokal trafikföreskrift. I flertalet reservat saknas dock heltäckande skyltning om påbjuden cykling för vanliga parkvägar.

Det finns heller inga uppdaterade cykelkartor för reservaten, och stigcykling sker oreglerat i vissa reservat. Otydligheten leder till frågor om vad som gäller, liksom synpunkter kring samspelet mellan reservatens besökare. Dessutom kan oreglerad stigcykling leda till slitage av känslig natur.

– Vår förhoppning är att det här kan skydda reservaten, säger Daniel Helldén.

I varje reservat planeras entréskyltar där det framgår var i reservatet det är tillåtet att cykla. Det kommer också att tas fram skyltar med förhållningsregler om hänsynstagande. Kartorna är utformade med hänsyn till förutsättningarna i respektive reservat, vilket gör att mängden tillåtna stigar varierar. Staden kommer löpande att utvärdera om det finns behov av ytterligare skyltning.

I Nackareservatet är, förutom cykling på vanliga parkvägar, ett antal stigcykelleder föreslagna. En stigcykelkarta är framtagen för reservatet. Aktuella entréer inom Stockholms stad avseende stigcykelkartor är från Lilla Sickla, Björkhagen och Skarpnäck. Övrig terräng ska inte vara tillgänglig för cykling, främst för att skydda naturvärden.

Det blir okej att cykla längs hela Årstaviken, och i stort sett i hela Årstaskogen.

grondahl

Aktiv medlem
Det blir spännande att se hur det utvecklas. Är det någon som har koll vilka stigar som har valts ut?
Man undrar ju om det är allfartsvägarna eller mer cykelspecifika stigar.

H.

Aktiv medlem
Ja, det är ju ett steg åt rätt riktning, men om de inte gör det bra kommer det ju respekteras lika dåligt som nuvarande förbud.

nisseson

Aktiv medlem
Nackareservatet ligger i Nacka vad jag förstår, så detta påverkar väl inte det området? Eller kommer andra kommuner delta?

kontorsråttan

Aktiv medlem
Nackareservatet ligger i Nacka vad jag förstår, så detta påverkar väl inte det området? Eller kommer andra kommuner delta?
Det finns en liten del som ligger inom Stockholm. Den har ett eget regelverk än den större delen som ligger inom Nacka. Förstås... Det mesta som är bra ligger I Nacka, så vad jag förstår blir det ingen skillnad där.

nisseson

Aktiv medlem
Det finns en liten del som ligger inom Stockholm. Den har ett eget regelverk än den större delen som ligger inom Nacka. Förstås... Det mesta som är bra ligger I Nacka, så vad jag förstår blir det ingen skillnad där.
Det är en bra liten del får man säga...

Screenshot 2021-08-15 19.44.23.png

MrSthlm

Aktiv medlem
Hmmm, ja, undrar vad det här innebär, blir ju "intressant" att följa upp. Kanske snarare får effekten att fler nu faktiskt fattar att det är förbjudet att cykla i Stockholms alla naturreservat vilket förhoppningsvis får igång en debatt. Jag är hur som helst skeptisk, cykling och andra former av idrottande/motionerande ska enligt mig i första hand uppmuntras, inte stävjas.

Senast ändrad:

Johan T

Aktiv medlem
Men vore det inte en bra början att tillåta cykling i den skog som inte är naturreservat? Så kan vi ta reservaten senare? Även om de flesta reservat borde öppnas upp ordentligt oxå.

Johan T

Aktiv medlem
95% är väl reservat ? Utom liljansskogen? Och nån liten skvätt här o där ..
Så kanske det är, men jag skulle få ihop en hygglig runda i de gröna kilar som finns i mitt närområde här i Västerort. Speciellt som introduktion för barnen vore det perfekt med den möjligheten, mycket bättre än utpekade slingor här och där. Men visst, öppnade de upp Grimstaskogen skulle jag bli glad.

Spindelbenen

Aktiv medlem
Men Stockholms kommun äger väl den mesta av marken i Nackareservatet, även om den ligger i Nacka?
Ingen aning men om så är fallet är det kanske oklart om det isf betyder något. Enligt reportaget (om man nu får tro det) gällande de felaktiga skyltarna som fanns förut och som nu är nerplockade står det följande.

Merparten av reservatet ligger dock i Nacka kommun. Där får man cykla på samtliga anlagda gång- och cykelvägar samt stigar, med undantag för elbelysta motionsspår.

josofin

Aktiv medlem
Jag är tyvärr mkt skeptisk. Låter mer som att de vill stärka och förtydliga förbudet, genom att tillåta cykling på några få (troligen ur stigcyklings-perspektiv värdelösa) sträckor. Som det som händer i Järvsö tex, några slingriga gusvägar, som har mycket lite med stigcykling att göra, märks som mtb-leder (dessutom för 90 kr/dag) och så "förbjuds" cykling på andra stigar...
Men jag hoppas att jag har fel!

Bengt-re

Aktiv medlem
Jag är tyvärr mkt skeptisk. Låter mer som att de vill stärka och förtydliga förbudet, genom att tillåta cykling på några få (troligen ur stigcyklings-perspektiv värdelösa) sträckor. Som det som händer i Järvsö tex, några slingriga gusvägar, som har mycket lite med stigcykling att göra, märks som mtb-leder (dessutom för 90 kr/dag) och så "förbjuds" cykling på andra stigar...
Tyvärr så tror jag inte att du har fel. Jag har överhört diskutioner och rent krasst är det vårat eget fel. Hänsynslös stravajakt, fulfingrar och e-mtb har nog satt spikar i kistan för fricykling. Hoppas att jag har fel, men cyklister är hatade - tro inte annat

Berk

Aktiv medlem

Lövon i Ekerö kommun är motsatsen. Stig det man har förbjudit cykling har ersatts med en väldig bra stig! På Bogesundslandet, där man hade förbjudit allt stigcykling, finns nu också fina MTB stig. Det säger inte att Stockholm gör det lika bra, men det finns hopp.

josofin

Aktiv medlem
Lövon i Ekerö kommun är motsatsen. Stig det man har förbjudit cykling har ersatts med en väldig bra stig! På Bogesundslandet, där man hade förbjudit allt stigcykling, finns nu också fina MTB stig. Det säger inte att Stockholm gör det lika bra, men det finns hopp.
Hoppas kan man alltid....

__jp

Aktiv medlem

Ja, det vore hemskt synd om det blev så… Järvsös leder var en stor besvikelse och ska knappast kallas för stigcykling…

Det som talar emot är att även anläggning av slingriga grusstigar i skogen kostar en hel del pengar och engagemang.

Rimligt hade varit att välja ett gäng av de befintliga stigarna och bygga något och underhålla dessa..

__jp

Aktiv medlem
Tyvärr så tror jag inte att du har fel. Jag har överhört diskutioner och rent krasst är det vårat eget fel. Hänsynslös stravajakt, fulfingrar och e-mtb har nog satt spikar i kistan för fricykling. Hoppas att jag har fel, men cyklister är hatade - tro inte annat

Vad är det för diskussioner du har överhört och mellan vilka? Menar inte att ifrågasätta - är bara intresserad.

Atlas

Aktiv medlem
I princip hela Skåne har bara anlagda spår. Det suger. Men längtan att flytta "hem" till 08 igen kyldes av märkbart.

Är det inte bögarnas fel så är det el-mtb, det hävdar jag bestämt.

Välkomna till en framtid med sönderchippade spår där det rullas FS med 160mm fram och bak på stigar där en helstel SS egentligen är roligast. Om ni tror att Strava och pulsband är frekvent nu så vänta bara...

Swoop

Aktiv medlem
Jag vet att Stockholms Stigcyklister har varit insyltade, i alla fall i början när diskussionerna startade (typ 2015). Ståndpunkten var då att cykling ska vara tillåten på alla stigar men att det med uppmärkta stigar går att kanalisera och hjälpa gäster/noobs. Förvaltare verkade vara med på noterna då, eller sa sig iaf förstå.

Vad som exakt blivit kontentan vet jag inte eftersom jag flyttat från Stökholm och inte är med i styrelsen längre, och föreningen har väl dessutom somnat in...?

Ping @Cykelfrämjandet

__jp

Aktiv medlem
Jag vet att Stockholms Stigcyklister har varit insyltade, i alla fall i början när diskussionerna startade (typ 2015). Ståndpunkten var då att cykling ska vara tillåten på alla stigar men att det med uppmärkta stigar går att kanalisera och hjälpa gäster/noobs. Förvaltare verkade vara med på noterna då, eller sa sig iaf förstå.

Vad som exakt blivit kontentan vet jag inte eftersom jag flyttat från Stökholm och inte är med i styrelsen längre, och föreningen har väl dessutom somnat in...?

Ping @Cykelfrämjandet

En perfekt lösning enligt mig! Synd att Stockholms Stigcyklister verkar ha somnat in 😢

jonte987

Aktiv medlem
Jag tror det är en fördel att kanalisera volymen till uppmärkta stigar även för den som eventuellt tänker fortsätta cykla på mindre tillåtna stigar.

Problemet är att jag tror DC trenden drar volym tillbaka till buskarna

ooms

Aktiv medlem
Synd att Stockholms Stigcyklister verkar ha somnat in 😢
Du hade ju chansen att ändra det genom att engagera dig så sent som för ett par veckor sedan. Det var då beslutet togs, och det annonserades tydligt här på happy vad som var på gång, och att det fortf fanns chans att överleva om folk engagerade sig.

Swoop

Aktiv medlem

InlineOla

Aktiv medlem
I princip hela Skåne har bara anlagda spår
Vad yrar du om? Genarp o Bökeberg kryllar av icke anlagda spår. Österlen, Söderåsen, hela nord-nordöstra hörnet med Hovdala, Vånga, Åhus söderut, Kullen, Höör...

Sydvästra skåne saknar ju i princip helt skog så där får man väl va glad att det anlagts spår i de dungar som finns.

__jp

Aktiv medlem
Du hade ju chansen att ändra det genom att engagera dig så sent som för ett par veckor sedan. Det var då beslutet togs, och det annonserades tydligt här på happy vad som var på gång, och att det fortf fanns chans att överleva om folk engagerade sig.

Ja, jag vet. Jag har väl fortfarande rätt att tycka att det är synd?

MrSthlm

Aktiv medlem
Politikerna kanske borde fokusera mera på det kraftigt ökade antal skjutningar istället, det kallas att prioritera. Här anstränger man sig istället jäkligt hårt att göra problem av ett i det närmaste ett icke problem med mtb cyklister, grattis.

ooms

Aktiv medlem
Politikerna kanske borde fokusera mera på det kraftigt ökade antal skjutningar istället, det kallas att prioritera. Här anstränger man sig istället jäkligt hårt att göra problem av ett i det närmaste ett icke problem med mtb cyklister, grattis.
Det ligger på olika nivåer. Cyklisterna är de gangsters kommunpolitikerna har mandat att hantera,

Atlas

Aktiv medlem
Ja, för så länge det skjuts måste det ju vara lasses fair på allt annat.

MrSthlm

Aktiv medlem
Ibland får jag nästan intrycket av att en hel del personer finner ett nöje i att vara allmänt förbannade och bittra men förhoppnings har jag fel, att de går igång på sådant, de är helt enkelt roade av det och fullständigt älskar att leka polis. Man kanske borde prova på att leka Ove någon dag eller två och bara gå runt och vara jäkligt jobbig, bitter/sur allt mot alla, verkligen se till att alla regler efterföljs, hytta med näven och svära åt folk. Cyklister verkar störa en hel del människor något helt exceptionellt, den saken är klar. Har man tex börjat cykla en del landsvägscykling så är man tyvärr inte ett endaste dugg överraskad längre över att olyckor tyvärr förekommer då och då. En del bilister klarar helt enkelt inte kontrollera humöret alternativt gör idiotiskt farliga omkörningar medan fradgan yr i käften. I synnerhet blir man utsatt om man ibland cyklar i grupp, att cykla solo är något mindre dramatiskt.

Vore en bra extra-feature ifall Varia radarn kunde reagera extra på mängden fradga eller uppförstorade ögon som föraren bakom har, då vet att man att "Ok, nu måste jag ta det jäkligt lugnt". De känner sig tuffa bakom ratten men i verkligheten så är det sannolikt oftast sorgliga människoöden med anger management issues samt problem med högt blodtryck.

Senast ändrad:

Atlas

Aktiv medlem
Nu är det ju så... :) att folket som flyttade in i Hammarby Sjöstad först hade fullt upp med att flytta in i och renovera sina lägenheter. Så fort de började hitta ut i naturen blev de förbannade över att det cyklades i Sicklaskiftet, på ett synnerligen oreglerat och stökigt sätt. Så kan man ju inte ha det och vips had de med slagorden naturvärde och konflikthantering drivit igenom asfaltering och grusning av allt stök. Klart de blir förbannade på att folk bara flyttade ett hopp över vägen och hade roligt där. Roligt skall man ju inte få ha. Min gissning är att det kommer ordentligt asfalterade och grusade vägar hela vägen till Södertälje. I naturen skall man ju inte vistas. INGEN skall minsann få roa sig i stadsnära rekreationsytor.

Jag saknar Lagombra på ett motsägelsefullt sätt.

H.

Aktiv medlem
Jag saknar Lagombra på ett motsägelsefullt sätt.
Alla rasade på Lagombras byggen och menade på att det skulle bli dödsstöten för cyklingen. I själva verket blev det spamdexcyklisterna och elfolket som Lagombra själv gjorde narr av som bäddade för undergången.

Eller. Kanske helt enkelt att vi har varit dumma nog att berätta för folk hur kul det är. Tänk om alla bara hade trashtalkat hela Hellasområdet och cykling som hobby. Om alla hade slutat supporta sina LBSer, så alla nyfikna fått nöja sig med cyklar från biltema. Vad trevligt vi skulle kunna haft det. Som de där radionördarna.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer