[sthlm] "Här får man cykla"

Cykelfrämjandet

Aktiv medlem
Hej!

Cykelfrämjandet och Stockholms Stigcyklister hade möte med Helldén angående den trafikföreskriften som förbjuder cyklingen utanför anvisad leder för ett par år sedan, och har regelbundet kontakt med reservatsförvaltare och skogsförvaltare från Region Stockholm, Stockholmsstad, och stadsdelsförvaltarna. Det verkar lite förvirring i rapportering kring detta ärende, som handlar egentligen om den lokala trafikföreskriften, där cykeln behandlas som fordon, och inte något om naturreservatets föreskrifter, t.ex. cykeln nämns knappt i de föreskrifter för Älvsjöskogen. När det gäller Nackareservatet handlar det nya bara om den del av reservatet som ligger i Stockholms stad, dvs en del av Sicklaskiftet, där cyklingen är idag tekniskt sätt förbjudet.
Vi försöka styra upp ett möte just nu med de ansvariga för att diskutera det nuvarande förslaget.

Masjevel

Aktiv medlem
Efter att ha efterfrågat hur planerna för cykling i Grimsta ska se ut efter "öppnandet" av reservaten är nedan bild svaret.
Det enda nya på den bilden ser ut att vara några små snuttar kring Råcksta träsk samt motionsspåret dit från "fältet". Allt annat är redan idag tillåtet.

Tipsade om att Vildmarksspåret kunde tillåtas för MTB, ett spår som redan finns och som är väldigt lågfrekventerat jämfört med det som nu är tillåtet blev svaret:

Hej

Tack för ditt meddelande.
I Grimsta naturreservat är det som du skriver inte tillåtet att cykla längs Vildmarksspåret, utan bara längs de vägar som är blåmarkerade i bifogad karta. En anledningen är att cykling i terrängen ger upphov till slitage på bl.a. hällmarker och i blöta partier. Vissa växtarter kan ta skada och t.ex. fåglar störas under häckningssäsong. Dessutom är risken för konflikter med övrigt friluftsliv påtaglig. Det är många som vill bedriva olika aktiviteter i reservaten i Stockholm och behöver samsas i den natur som finns. Antalet besökare i naturreservaten ökar också.

I Nackareservatet i sydöstra delen av Stockholm är stigcykling/MTB tillåtet längs vissa sträckor som kommer att märkas ut i terrängen. Stigcykling kan även bli aktuellt i Kyrkhamn i nordvästra Stockholm. Det kommer att utredas närmare i samband med bildande av natur-/kulturreservat i Kyrkhamn och Lövsta.

I det projekt om cykling i reservaten som nu genomförts och resulterat i cykelkartor för respektive natur- och kulturreservat har miljöförvaltningen samarbetat med reservatsförvaltarna (i de flesta fall stadsdelsförvaltningarna) och analyserat behov, påverkan och möjligheter vad gäller cykling, utifrån underlag om rekreation och ekologi. Utifrån dessa analyser har förslag till cykelkartor tagits fram som har stämts av med bl.a. trafikkontorets trafikplanerare. Analysen har gjorts för cykling på parkvägar och stigcykling i terräng.

Vänliga hälsningar
Cecilia Persson
Ekolog

Miljöförvaltningen
Plan och miljö

Box 8136, 104 20 Stockholm
Telefon: 08-508 289 84
E-post: cecilia.persson@stockholm.se
start.stockholm

Bilagor

• cykel grimsta.jpg
    cykel grimsta.jpg
    127.1 KB · Besök: 56
Senast ändrad:

grondahl

Aktiv medlem
När jag bodde i Grimsta och cyklade på Vildmarksspåret så var den primära konfliktytan hundägare med lösa hundar.

Om man är orolig för slitage så är det ju bättre att dra en led (eller utnyttja befintlig) så man kan styra var slitaget sker.

H.

Aktiv medlem
Massa fördomar staplade på rad. Fråga gärna efter studier som stödjer det hon påstår och fråga på vilket sätt det skiljer sig från vandrare t.ex.
Ja, argumenten i sak är väl korrekta, men exakt samma argument gäller ju för all typ av rekreation i natur.

MrSthlm

Aktiv medlem
Efter att ha efterfrågat hur planerna för cykling i Grimsta ska se ut efter "öppnandet" av reservaten är nedan bild svaret.
Det enda nya på den bilden ser ut att vara några små snuttar kring Råcksta träsk samt motionsspåret dit från "fältet". Allt annat är redan idag tillåtet.

På frågan varför inte t ex Vildmarksspåret kunde tillåtas för MTB, som är väldigt lågfrekventerat jämfört med det som nu är tillåtet blev svaret:

Hej

Tack för ditt meddelande.
I Grimsta naturreservat är det som du skriver inte tillåtet att cykla längs Vildmarksspåret, utan bara längs de vägar som är blåmarkerade i bifogad karta. En anledningen är att cykling i terrängen ger upphov till slitage på bl.a. hällmarker och i blöta partier. Vissa växtarter kan ta skada och t.ex. fåglar störas under häckningssäsong. Dessutom är risken för konflikter med övrigt friluftsliv påtaglig. Det är många som vill bedriva olika aktiviteter i reservaten i Stockholm och behöver samsas i den natur som finns. Antalet besökare i naturreservaten ökar också.

I Nackareservatet i sydöstra delen av Stockholm är stigcykling/MTB tillåtet längs vissa sträckor som kommer att märkas ut i terrängen. Stigcykling kan även bli aktuellt i Kyrkhamn i nordvästra Stockholm. Det kommer att utredas närmare i samband med bildande av natur-/kulturreservat i Kyrkhamn och Lövsta.

I det projekt om cykling i reservaten som nu genomförts och resulterat i cykelkartor för respektive natur- och kulturreservat har miljöförvaltningen samarbetat med reservatsförvaltarna (i de flesta fall stadsdelsförvaltningarna) och analyserat behov, påverkan och möjligheter vad gäller cykling, utifrån underlag om rekreation och ekologi. Utifrån dessa analyser har förslag till cykelkartor tagits fram som har stämts av med bl.a. trafikkontorets trafikplanerare. Analysen har gjorts för cykling på parkvägar och stigcykling i terräng.

Vänliga hälsningar
Cecilia Persson
Ekolog

Miljöförvaltningen
Plan och miljö

Box 8136, 104 20 Stockholm
Telefon: 08-508 289 84
E-post: cecilia.persson@stockholm.se
start.stockholm

Väldigt intressant, tack för att du delade med dig av svar.

Jag gillar dock inte det här för fem öre, jag tycker det är fjanterier. Men jag tycker väl att ett litet slitage på ett spår är ok för att folk ska få cykla MTB i Hässelby/Vällingby/Grimsta/Bromma området. Helt sjukt mycket idrott i Grimsta samt närområde, BP är det som sticker ut mest kanske men finns en hel del annat också, hockey, paddling/kanot, löpning, minigolf, bad, en enorm uppläggningsplats för båtar, orientering, t.o.m en skjutbana mitt i reservatet med rambo nissar som springer runt och tuggar snus (sett varningsskyltar lite här och där för att undvika att man blir skjuten), ja man kan göra det mesta utan att just cykla MTB, irriterande. Undrar om ens cykelklubbar i närområdet följer detta förbud, det vet i sjutton.....

Att det sedan vore kul och ytterst bekvämt med ett vettigt spår nära mig och att lagligt kunna cykla MTB är en annan rent självisk sak. ;-) Jag är dock så irriterad på det här att jag inte skulle ha dåligt samvete för fem öre om någon fjant kom och hotade mig med böter, "be my guest". Nästan att jag får lust att köpa en ny mtb bums (min gamla blev stulen). Sedan kan jag registrera mina rides på äventyrsspåret i Strava och publicera dem på Internet, maila varenda jäkla runda till Cecilia Persson, sedan kommer jag i fängelse pga olovlig cykling i Grimsta och blir en martyr. Ok, nu svamlar jag igen. 😁

Krävs en hel del för att mina lååånga stubin ska brinna ut men det händer väl att någon lyckas😉 jag blir störd av den här typen av förmyndarfjanteri.

Topp 15 för i år (Vildmarksspåret), något att sikta på, jag suddar bort namnen, kanske är några löpare dock. ;-) Den snabbaste tiden för i år är dock näst snabbaste genom tiderna (för vildmarksspåret på Strava) tror jag, en snabb rackare, en kriminell cykelgangster, mafioso.
1630503243008.png

Senast ändrad:

hm

Aktiv medlem
Haha slitage på hällmarker...
Kan dom inte bara skriva att dom hatar cyklister som är nya normen i samhället .

Masjevel

Aktiv medlem
Intressant läsning.
På två rader i dokumentet nämns stigcykling.
På sid 14 där det under Skyltning/Aktivitet står "Idrottsförvaltningen skapar ett enhetligt skyltprogram för motionsspår/skidspår, sjöisbanor, friluftsområden, vandringsleder och leder för stigcykling."
och på sid 18 där det står "Stockholms stad ska utreda möjligheterna för att utveckla stigcykling på stadens mark".
Är det resultatet av detta vi ser nu när små stigsnuttar i vissa reservat tillåts för stigcykling?

Bilagor

• stockholms-stads-strategi-for-det-rorliga-friluftslivet-2018-2022.pdf
    1.4 MB · Besök: 10

MrSthlm

Aktiv medlem
Intressant läsning.
På två rader i dokumentet nämns stigcykling.
På sid 14 där det under Skyltning/Aktivitet står "Idrottsförvaltningen skapar ett enhetligt skyltprogram för motionsspår/skidspår, sjöisbanor, friluftsområden, vandringsleder och leder för stigcykling."
och på sid 18 där det står "Stockholms stad ska utreda möjligheterna för att utveckla stigcykling på stadens mark".
Är det resultatet av detta vi ser nu när små stigsnuttar i vissa reservat tillåts för stigcykling?

Ja, artiklar som dessa kan lätt misstolkas:

De snuttar som släpps fria är med stor sannolikhet inte de som MTB cyklisterna vill ha *LoL* men möjligen vissa gravel cyklister. Det som släpps fritt är väl mera pensionärs samt familjevänliga grusvägspartier.

hm

Aktiv medlem
Ja grusvägarna/promenadstråken runt flaten som är mina hodds är ju direkt olämpliga att cykla på fina dagar och är några backar på som till o med Agda kan få komma upp en respektabel hastighet ibland hundar och barnvagnar .

__jp

Aktiv medlem
Ja grusvägarna/promenadstråken runt flaten som är mina hodds är ju direkt olämpliga att cykla på fina dagar och är några backar på som till o med Agda kan få komma upp en respektabel hastighet ibland hundar och barnvagnar .

Jag kör (med min gruscykel) på dom sträckorna endast tidiga mornar. Fina dagar efter 10 blir det snabbt trångt. Men hursom kul att det nu officiellt kommer tillåtas - är ju en fin runda.

hm

Aktiv medlem
Jag kör (med min gruscykel) på dom sträckorna endast tidiga mornar. Fina dagar efter 10 blir det snabbt trångt. Men hursom kul att det nu officiellt kommer tillåtas - är ju en fin runda.

Nja om man nu är rädd för konflikter mellan olika besökare I reservaten tycker jag nog en skogsstig vore ett bättre alternativ att tillåta cyklister på . Men då kanske vi antigen stört romerna och deras stora bosättning mot Skarpnäck eller hamnat i konflikt med Enduro åkarna och deras spår upp mot skrubba ;) .

josofin

Aktiv medlem
Ja, artiklar som dessa kan lätt misstolkas:

De snuttar som släpps fria är med stor sannolikhet inte de som MTB cyklisterna vill ha *LoL* men möjligen vissa gravel cyklister. Det som släpps fritt är väl mera pensionärs samt familjevänliga grusvägspartier.
Svårt att veta om man ska skratta eller gråta åt de där kartorna... patetiskt...🤦‍♀️. De där sträckorna har inget med stigcykling att göra, mer än möjligen som transportsträckor till och från stigen...

__jp

Aktiv medlem
Nja om man nu är rädd för konflikter mellan olika besökare I reservaten tycker jag nog en skogsstig vore ett bättre alternativ att tillåta cyklister på . Men då kanske vi antigen stört romerna och deras stora bosättning mot Skarpnäck eller hamnat i konflikt med Enduro åkarna och deras spår upp mot skrubba ;) .

Va?! Tänker du inte på SLITAGET av skogen?! Man kan ju inte cykla på stigar. (Ironi)

Masjevel

Aktiv medlem
Massa fördomar staplade på rad. Fråga gärna efter studier som stödjer det hon påstår och fråga på vilket sätt det skiljer sig från vandrare t.ex.
Kände mig tvingad att som värsta rättshaveristen ställa lite motfrågor till hennes argument. :giggle:

Hej

Har tänkt lite på de skälen du anger nedan om varför Vildmarksspåret inte skulle kunna vara ett MTB-spår.

Du skriver: En anledningen är att cykling i terrängen ger upphov till slitage på bl.a. hällmarker och i blöta partier.

På vilket sätt skulle ett gummidäck slita på sten menar du? Länka gärna till någon studie som påvisar att cykling sliter mer än andra brukare. Det vore intressant att läsa om.

Om det finns ett känsligt blött parti kan man om viljan finns hitta en väg runt det blöta partiet, eller?

Du skriver vidare: Vissa växtarter kan ta skada

Vilka växter som idag växer på Vildmarksspåret riskerar att ta skada? Vildmarksspåret är ju idag en upptrampad stig. Inte mycket som växer där. Vore spåret så känsligt borde man inte få springa eller gå på den heller. Återigen, finns viljan kan man troligen dra om spåret om det mot förmodan skulle finnas någon sällsynt växt där som är värd att skyddas.

Vidare skriver du: fåglar störas under häckningssäsong.

På vilket sätt stör någon som cyklar mer än någon som springer eller går med hunden där? Finns det idag begränsningar för när man inte får använda spåret pga häckningssäsong? Skjutbanan som finns i reservatet stör nog djurlivet en hel del.

Avslutningsvis skriver du: Dessutom är risken för konflikter med övrigt friluftsliv påtaglig. Det är många som vill bedriva olika aktiviteter i reservaten i Stockholm och behöver samsas i den natur som finns. Antalet besökare i naturreservaten ökar också.

Och som svar på att undvika konflikter tycker ni att det är rätt att utesluta en grupps fritidsaktiviteter?

Min slutsats är att det aldrig funnits någon vilja hos Staden att hitta en vettig lösning för alla som gillar att cykla i naturen. Det ni är ute efter är att tydligt tala om att det är i princip totalförbjudet för alla som har stigcykling som fritidsintresse att kunna bedriva sitt intresse inom hela Stockholms Stad. Vilka andra motionsformer är förbjudna i Stockholm förutom stigcykling?

På sid 18 i det här strategidokumentet för 2018-2022 står det att "Stockholms stad ska utreda möjligheterna för att utveckla stigcykling på stadens mark."

Är "öppnandet" av naturreservaten slutprodukten från den utredningen?

https://insynsverige.se/documentHan...10 nationella mål för friluftslivet i Sverige.

Sthlm har väl jättefin grusvägscykling, iaf för de som har Nackareservatet eller Järva inom vettigt avstånd. Skaffa en gravel så slipper ni konflikter på stigarna och låter övriga skogsbesökare få en lugnare upplevelse.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Sthlm har väl jättefin grusvägscykling, iaf för de som har Nackareservatet eller Järva inom vettigt avstånd. Skaffa en gravel så slipper ni konflikter på stigarna och låter övriga skogsbesökare få en lugnare upplevelse.

Eller skaffa ett Netflixkonto! Även det är ju något annat än att cykla på stig, skulle jag säga. Jag har cyklat grusväg med krokigt styre sen årtusendet var ungt och det inte hade ett trendigt namn, men det är ju något helt annat än att cykla på stig.

etnica

Aktiv medlem
Varför skulle jag vilja cykla grusväg? Ganska stor skillnad mot stigcykling.

Aron

Moderator
Det där är ett helt felaktigt antagande. Konfliktytorna blir oerhört mycket större på grusvägar/spår där de flesta flanörer/löpare/hundrastare/osv rör sig än inne i skogen där det är i stort sett folktomt. Ute på gruset blir också cyklistens hastighet mycket högre vilket ytterligare ökar "störning" för den som passeras.

uandt

Aktiv medlem
Det där är ett helt felaktigt antagande. Konfliktytorna blir oerhört mycket större på grusvägar/spår där de flesta flanörer/löpare/hundrastare/osv rör sig än inne i skogen där det är i stort sett folktomt. Ute på gruset blir också cyklistens hastighet mycket högre vilket ytterligare ökar "störning" för den som passeras.
Håller med 100% Grusvägarna på järva är i princip fullbelagda på helger men i skogen finns det gott om plats för de som vill trampa hårt. För grussyklisterna finns det gott om riktiga grusvägar att cykla på utanför friluftsområdena

havet

Aktiv medlem
Tänk om landsvägscyklister skulle börja förbjudas på asfalterade vägar och skogscyklister då skulle säga till dem: ”Men det är ju bara att skaffa en mtb och cykla i skogen i stället!”

Ibland känns det som att den empatiska förmågan att sätta sig in i någon annans situation är lite … begränsad.

ooms

Aktiv medlem
Ja, var är empatin för de som vill köra motorfordon fritt i skogen men inte får?
Tråden är f.ö. intressant då det är uppenbart att det inte är naturupplevelsen som lockar (den får man ju även till fots, eller på de leder som nu öppnas upp för cykel), utan det är möjligheten att använda skogen som en slags arena som är det som lockar. Kommunen kanske borde offra några hektar på att anlägga en brötig stigarena?

johan44

Aktiv medlem
Ja, var är empatin för de som vill köra motorfordon fritt i skogen men inte får?
Tråden är f.ö. intressant då det är uppenbart att det inte är naturupplevelsen som lockar (den får man ju även till fots, eller på de leder som nu öppnas upp för cykel), utan det är möjligheten att använda skogen som en slags arena som är det som lockar. Kommunen kanske borde offra några hektar på att anlägga en brötig stigarena?
Men nu är du lite som farbrorn i utemagasinett som helt självsvådligt slog fast att cykling inte är friluftsliv (och därmed underförstått lite mindre värt) Jag är ute efter naturupplevelse som en del i helheten när jag stigcyklar, gissar att det är en rätt vanlig inställning. https://www.utemagasinet.se/artiklar/nyheter/20200722/kronika-sabba-inte-vara-stigar/

Senast ändrad:

Aron

Moderator
Du ser på frågan utifrån ditt eget perspektiv och värderingar. Om du verkligen vill förstå varför människor älskar stigcykling behöver du kliva ur den lådan och försöka se på frågan från andra håll. Ditt påstående är sant för vissa utövare, men jag vågar påstå att de flesta inte känner igen sig i den bild av utövarnas motiv du målar upp.

Senast ändrad:

__jp

Aktiv medlem

Varför är det uppenbart? Varför kan man inte lockas av kombinationen av både naturupplevelse och brötig stigcykling? Det är iaf precis det jag gör.

H.

Aktiv medlem
Varför åker folk till fjällen för att åka längdskidor, det går väl lika bra på konstsnöspåren på golfbanorna?

hm

Aktiv medlem
Skaffa en bil så slipper du bli svettig.
Har man

Ja varför inte ?
Kommunen upplåter mark till sparkabollplaner och andra aktiviteter som inte bara gör kostar mer utan förstör känsliga växter, berghällar och stör folk...

ooms

Aktiv medlem
Ja varför inte ?
Kommunen upplåter mark till sparkabollplaner och andra aktiviteter som inte bara gör kostar mer utan förstör känsliga växter, berghällar och stör folk...
Inte mig emot. Men jag tror att det skulle gnällas på en sån lösning också. Allt som inte innebär fri cykling överallt i skogarna verkar det klagas på. Att det finns andra som störs av detta verkar det finnas väldigt lite förståelse för. Apropå empati, som nån nämnde ovan.

johan44

Aktiv medlem
Inte mig emot. Men jag tror att det skulle gnällas på en sån lösning också. Allt som inte innebär fri cykling överallt i skogarna verkar det klagas på. Att det finns andra som störs av detta verkar det finnas väldigt lite förståelse för. Apropå empati, som nån nämnde ovan.
Har det någonsin visats att det är ett breddproblem och inte bara några få väldigt högljudda som störs? I processen där länsstyrelsen till slut gav upp och förbjöd cykling på fornstigen så tror jag det kom fram att det fanns 2-3 registrerade klagomål och rätt många vittnesmål, tex från mig, om trevliga och oproblematiska möten i skogen.

hm

Aktiv medlem
Ja såklart det gnälls.
Men just denna tråd handlar om att staden skulle märka upp stigar i reservaten att cykla på , men bidde populära grusade promenad stråk som är direkt olämpliga att cykla på i många fall.

hm

Aktiv medlem
Har man väl cyklat ut till Järva ,nacka eller Uppsala det ju inget problem, där är det fortfarande bara att styra rakt ut i spenaten

nisseson

Aktiv medlem
Det bidde inte ens en tumme. Ett halvt steg framåt att det nu inte längre är ett brott mot reglerna att cykla till badet på grusvägen, men 0% stig var ju lite oväntat dystert.

freddag

Aktiv medlem
fast syftet med att ha empati är ju att ha förståelse för andra. det blir kontraproduktivt om empatin även ska omfatta de inskränkta och oempatiska och leda till acceptans av ogrundat hat.

det förekommer definitivt mtb-cyklister som inte respekterar andra, som stör. men jag menar att frekvensen inte är större än bland genomsnittsmänskor. tvärtom! de allra flesta försöker vara trevligast på stigen och vara ambassadörer för mtb. generellt överkompenserar vi hela tiden för att inte hatarna skå få sina små halmstrån att bygga gubbar av.

att mtb stör beror alltså inte på att mtb är störande generellt. störande mänskor finns det gott om. och det är tråkigt, men inte ovanligt, att folk drar felaktiga slutsatser baserat på yttre attribut.

när det gäller motocross trumfar en annan princip, nämligen den att inte förstöra naturen eller stigen. alla vet hur en motocrossbana blir, där vill ingen vandra eller cykla.

hatarna som säger samma sak, att cyklister förstör stigen, har fel. om cyklister gör stor åverkan på en stig så är det inte i egenskap av cyklister, utan som besökare. de hade gjort ungefär samma åverkan till fots. hatarna drar en felaktig slutsats och hatar cyklister istället för att vara empatiska och glädjas åt att fler besökare hittar stigen. gränsen för empatin måste gå vid att inte börja ursäkta folks ogrundande hat.

sammanfattningsvis: vandrare och cyklister kan samexistera utan att någon förstör för den andra (om enskilda ej representativa högljudda hatare slutar hata och vara oempatiska). det kan inte motocross.

Masjevel

Aktiv medlem
Det intressanta är att Helldén o co slår på stora trumman och går ut med att "Nu öppnar vi reservaten för cykling" och i https://www.mitti.se/nyheter/kartsp...aturreservaten/repuhp!ozrLeztJQ89EZIhFlKXNjg/ finns en ruta där det står:

"Här är stigarna där du får cykla​

Stockholms stad ska tillåta cykling i naturreservaten Flaten, Grimsta, Hagsätra, Hansta, Judarskogen, Kyrksjölöten, Nacka, Rågsved, Sätraskogen, Älvsjöskogen, Årstaskogen och Årsta holmar samt kulturreservatet Igelbäcken."

Tittar man sen på kartorna så finns det inte en enda stig utmarkerad i Grimsta, Judarskogen, Hansta eller vid Igelbäcken. De andra områdena känner jag inte så bra så där vet jag inte men man kan ju gissa.

Helldén säger vidare: "Nu vill vi minska slitaget på den känsliga naturen men också ge cyklisterna en upplevelse."

Det iaf jag retar mig på är att Helldén o co vill få det att se ut som om cyklister och stigcyklister nu minsann ska släppas in i reservaten och välkomnas att cykla på inte alla men på några väl utvalda stigar när det i själva verket är precis tvärtom, dvs göra det tydligt att cykling på stig inte är tillåtet i Stockholm. Vore det inte bättre att säga det rakt ut istället för att mörka vad det egentligen handlar om?

Jag cyklar iofs ofta grus på Järva eller på xco banan i Järfälla så jag kommer klara mig bra även i framtiden men det är själva principen som stör mig. Att det i princip fortsatt ska råda ett totalt förbud mot cykling på stig i Stockholm och den totala oviljan hos politikerna att hitta ens en liten lösning.

Mats65

Aktiv medlem
Tittar man sen på kartorna så finns det inte en enda stig utmarkerad i Grimsta, Judarskogen, Hansta eller vid Igelbäcken. De andra områdena känner jag inte så bra så där vet jag inte men man kan ju gissa.
I Kyrksjölöten är det blåmarkerade redan sen tidigare markerat som cykelbana så där är det redan tillåtet att cykla. Men det är långt ifrån en stig. Det är en grusad gång/cykelbana som är några meter bred.

Makten

Aktiv medlem
Så går det när de som beslutar har noll koll på det de beslutar om. Lite som att "tillåta" golf på en oklippt gräsmatta. Väldigt generöst men helt ointressant för den som spelar golf.

CJ

Medlem

Vad vi än gör får vi inte störa häckande romer och motocrossförare som tankar sina bågar med servicebilar ute i skogen.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer