[sthlm] "Här får man cykla"

H.

Aktiv medlem
Om sen skogsmullarna, MTB-cyklisterna eller Jeep-förarna tycker sig vara överkörda av byråkratins godtyckliga regler så tycker jag inte civil olydnad är rätt väg att gå, för rättfärdigar man det för en grupp så rättfärdigar man det för alla.

Hyckleriet ligger i att man själv anser sig ha rätt att värna om sitt behov men inte ge andra samma spelrum.
Nej, det är inte hyckleri. Man kan tycka att reglerna är för hårda mot fildelning och ändå tycka att polisen ska få agera hårt mot nätpedofiler. Man kan tycka att ett regelverk med förbud författat innan MTBn uppfanns är otidsenligt och ändå tycka att eMTB borde förbjudas.

Vad gäller civil olydnad så handlar det om att man gör ett aktivt ställningstagande i en fråga och är beredd att ta ett eventuellt straff för det.

Foxis

Aktiv medlem
Tycker jag var väldigt tydlig tidigare, anser man att det finns behov att göra sig av med en grupp brukare (eller alla) så ska man ha möjlighet att göra det om omständigheterna kräver det.

Om sen skogsmullarna, MTB-cyklisterna eller Jeep-förarna tycker sig vara överkörda av byråkratins godtyckliga regler så tycker jag inte civil olydnad är rätt väg att gå, för rättfärdigar man det för en grupp så rättfärdigar man det för alla.

Hyckleriet ligger i att man själv anser sig ha rätt att värna om sitt behov men inte ge andra samma spelrum.
Det är klart att det passar dig att vara så generaliserande. Hade du noterat det jag skrivit hade du förstått de väsentliga skillnaderna som föreligger.
Sedan tror jag inte vi är överens vare sig om när och hur man bör följa myndighetsbeslut, eller om huruvida eMTBs borde finnas i skogen eller ej.

Men vi kan inte alla vara överens, tydligen. :)

DD88

Aktiv medlem
Nej, det är inte hyckleri. Man kan tycka att reglerna är för hårda mot fildelning och ändå tycka att polisen ska få agera hårt mot nätpedofiler. Man kan tycka att ett regelverk med förbud författat innan MTBn uppfanns är otidsenligt och ändå tycka att eMTB borde förbjudas.

Vad gäller civil olydnad så handlar det om att man gör ett aktivt ställningstagande i en fråga och är beredd att ta ett eventuellt straff för det.

Tycker du på allvar att man kan jämföra fildelning vs nätpedofiler på samma nivå som MTB vs eMTB? Isf har din moraliska kompass stort kalibreringsbehov.

DD88

Aktiv medlem
Det är klart att det passar dig att vara så generaliserande. Hade du noterat det jag skrivit hade du förstått de väsentliga skillnaderna som föreligger.
Sedan tror jag inte vi är överens vare sig om när och hur man bör följa myndighetsbeslut, eller om huruvida eMTBs borde finnas i skogen eller ej.

Men vi kan inte alla vara överens, tydligen. :)

Nej jag håller med, inget vettigt har framkommit.

Backar bandet till "Ser fram emot trådar där ”är vi tillräckligt många så kan dom inte förbjuda oss” och ”nu skiter jag i reglerna och kör där jag vill” fungerar som vettiga argument för eMTB i skogen" och släpper det där.

H.

Aktiv medlem
Tycker du på allvar att man kan jämföra fildelning vs nätpedofiler på samma nivå som MTB vs eMTB? Isf har din moraliska kompass stort kalibreringsbehov.
Det är upp till dig att förstå jämförelsen, men du verkar mest intresserad av att tjafsa. Det är du som påstår att om vi anser att en lag är fel och att man kan bryta mot den så borde vi anse att alla har rätt att bryta mot alla regler.

Jag menar bara att man har rätt att tycka olika i olika frågor. Det borde inte vara ett kontroversiellt ställningstagande.

Foxis

Aktiv medlem
Nej jag håller med, inget vettigt har framkommit.

Backar bandet till "Ser fram emot trådar där ”är vi tillräckligt många så kan dom inte förbjuda oss” och ”nu skiter jag i reglerna och kör där jag vill” fungerar som vettiga argument för eMTB i skogen" och släpper det där.
Det kommer aldrig finnas vettiga argument för eMtb i skogen. 😊

BorkaMattis

Aktiv medlem
Den tanken hade jag också för 20 år sedan när MTB var en nischföreteelse. Nu är jag mer kluven. Å ena sidan ploppar det upp roliga bikeparks här och där, å andra sidan har gemenskapen till viss del avtagit (man orkar inte lära känna alla när det är så många) och det känns också som att konflikterna blivit fler (om man får tro internet. Jag cyklar inte på särskilt befolkade ställen).

Ganska stor skillnad. Att äga en MTB möjliggör genom egen maskin att du utövar.

En eMtb kan vara oumbärlig för de som har svårt att ta sig fram för egen maskin men fortfarande vill ut på äventyr.

BorkaMattis

Aktiv medlem
Oj . Den inställningen trodde jag bara dom som sålde mtbs hade . Men det kanske du gör ..
Nä, arbetar inte med att sälja hojar. Däremot har jag pågående cellgiftsbehandling för steg 4 lungcancer med 25% lunga samt diafragma borttagen.

Hade jag haft råd med en eMtb hade jag absolut köpt en, för då hade jag kunnat ta riktigt ordentliga turer mycket enklare.

Gå och stirra in i en vägg och anta saker i tystnad istället för att slänga ur dig sånt där tjafs.

H.

Aktiv medlem
Beklagar, hoppas din behandling går bra!

Jag tror att du kan vara säker på att vi alla som vill ha tydligare reglering mot eMTB ändå vill ha undantag för dem som har medicinska skäl för att få använda en eMTB.

Foxis

Aktiv medlem
Beklagar, hoppas din behandling går bra!

Jag tror att du kan vara säker på att vi alla som vill ha tydligare reglering mot eMTB ändå vill ha undantag för dem som har medicinska skäl för att få använda en eMTB.
Jo, men exakt. Debatten från min sida (som jag skrev tidigare) handlar om de utan legitima skäl.

Beklagar också din situation, Borka. Håller tummarna. Krya!

Gullirull

Medlem
Vi kan konstatera att det här med elcykel är en vattendelare. För egen del så har jag inget emot om andra väljer att ha lite extra support från en elmotor, även om jag inte själv är intresserad av detta. Däremot blir det problematiskt om det leder till att allmänhetens tolerans för MTB generellt minskar.

För att återgå till frågan om att organisera sig, så tänker jag att det vore vettigt att visa att gruppen stigcyklister är både bred och civiliserad. Snarare än att perspektivet från politiker och allmänheten är att det är ett nisch-intresse för några knashattar som vill förstöra naturen och bryta alla tänkbara regler. En större organisation får sannolikt bättre gehör från både omvärlden och medlemmarna. Då kan man visa att cyklisterna är en tillgång snarare än en belastning.

Det känns också som att diskussionen om slitage på naturen och trängsel i skogen är ett uttryck för vissa gruppers krassa inställning i frågan. Dvs. att vissa tycker att cyklar inte hör hemma i skogen. När jag cyklar runt i nackareservatet är det ytterst sällan jag stöter på någon överhuvud taget. Samma gäller för den fjällcykling jag gjort. Så utifrån det perspektivet tror jag diskussionen hamnat helt snett.

attbresinhand

Aktiv medlem
Angående elcykel och särskilt e-mtb så verkar det som att "alla" som propagerar givetvis kör "trimmat". Sökte på taggen "levolove" och detta bra exempel kom upp. Verkar vara från en riktig emtbprofil i Sverige.
Det går ju ruskigt snabbt på små stigar. Det är liksom inte Järvsö med byggda nedförs. Snubben verkar ha skills dock!
Min poäng är att de som behöver e-mtb verkligen inte för hjälp av de som propagerar för det.

Gullirull

Medlem
Angående elcykel och särskilt e-mtb så verkar det som att "alla" som propagerar givetvis kör "trimmat". Sökte på taggen "levolove" och detta bra exempel kom upp. Verkar vara från en riktig emtbprofil i Sverige.
Det går ju ruskigt snabbt på små stigar. Det är liksom inte Järvsö med byggda nedförs. Snubben verkar ha skills dock!
Min poäng är att de som behöver e-mtb verkligen inte för hjälp av de som propagerar för det.
Det är han som designat lederna i Lofsdalen. Träffade honom på stigen förra sommaren och han var VÄLDIGT taggad på elcykel.

ponx

Aktiv medlem
Lofsdalen är ju jättebra anpassat för eMTB. Stenhårda leder upp och där det är brant har man separerat vandringsleden och MTB-leden. Lite surhål här och där, speciellt upp mot toppen men det är säkert något man jobbar på.

Det är rejält jobbigt att trampa upp och elcykel är nog en bra möjlighet för mindre vana turister att orka hela vägen.

Nedfarten är ju välbyggd med berms, hopp och spång. Vandring är förbjuden på leden ner och skyltad så också.

Man har alltså byggt bort en stor del av risken för konflikt med vandrare och även det mesta av hårt slitage.

ooms

Aktiv medlem
Lofsdalen är ju jättebra anpassat för eMTB. Stenhårda leder upp och där det är brant har man separerat vandringsleden och MTB-leden. Lite surhål här och där, speciellt upp mot toppen men det är säkert något man jobbar på.

Det är rejält jobbigt att trampa upp och elcykel är nog en bra möjlighet för mindre vana turister att orka hela vägen.

Nedfarten är ju välbyggd med berms, hopp och spång. Vandring är förbjuden på leden ner och skyltad så också.

Man har alltså byggt bort en stor del av risken för konflikt med vandrare och även det mesta av hårt slitage.
Va, menar du att man utestängt/förbjudit vandrarna fr att vara på cykelleden? Usch, det är ju att inskränka allemansrätten!

H.

Aktiv medlem
Va, menar du att man utestängt/förbjudit vandrarna fr att vara på cykelleden? Usch, det är ju att inskränka allemansrätten!
Om du inte förstår skillnaden mellan en sådan anläggning och naturstigar kanske du kan fundera lite över avsaknaden av upprörda röster att cyklister inte är välkomna på gocartbanor och i hästhagar.

simson

Aktiv medlem
Nu är det många år sen jag cyklade i hellas eller sörmlandsleden , där jag cyklar är jag så ensam att om inte djuren har gått på sina stigar får man bana väg själv .
De få hundägare och vandrare man möter hälsar oftast glatt.
Kommer inte det här att lösa sig på naturlig väg när coronarestriktionerna försvinner !?många i min omgivning som helt plötsligt fick för sig att vandra / cykla kommer så fort det bara går att återgå till Thailand å medelhavsområdet typ, svinjobbigt att tälta inga toaletter/duschar , kul men inget vi kommer göra igen.
då borde trängseln slitaget och nedskräpningen flytta nån annanstans oxå.
Mange

ooms

Aktiv medlem
Om du inte förstår skillnaden mellan en sådan anläggning och naturstigar kanske du kan fundera lite över avsaknaden av upprörda röster att cyklister inte är välkomna på gocartbanor och i hästhagar.
Bikepark är en sak, men här låter det som att det är helt vanliga leder på fjället. Varför ska vandrare kunna förbjudas på en cykelled när det ylas i högan sky om nån försöker sig på det motsatta? Naturstigar har jag inte hört att nån vill förbjuda cykling på, däremot vandringsleder (som dock säkert för ögat ibland kan se ut som en naturstig iom att vandrare sällan har behov av att bygga hopp, berms och annat).

ponx

Aktiv medlem
Det är väl inte så klurigt att förstå. Man har byggt leder för MTB och det skulle vara farligt och tråkigt för folk att vandra där. Vandringslederna finns ju fortfarande och på vissa bitar så delar man.

Men skulle man ha byggt en slinga runt parkeringen för MTB så skulle ju folk fortfarande cykla på vandringslederna och det är väl ungefär det som teoretiskt verkar hända i Stockholm.

ooms

Aktiv medlem
Det är väl inte så klurigt att förstå. Man har byggt leder för MTB och det skulle vara farligt och tråkigt för folk att vandra där. Vandringslederna finns ju fortfarande och på vissa bitar så delar man.

Men skulle man ha byggt en slinga runt parkeringen för MTB så skulle ju folk fortfarande cykla på vandringslederna och det är väl ungefär det som teoretiskt verkar hända i Stockholm.
Jag har absolut inga problem med att det ordnas leder med dedicerat syfte (markägartillstånd, skyltning, ev markarbeten, etc), det jag vänder mig emot är de dubbla måttstockar som en del här verkar ha att det är helt ok åt ena hållet men inte åt det andra.

Konvalj

Aktiv medlem
Naturstigar har jag inte hört att nån vill förbjuda cykling på, däremot vandringsleder (som dock säkert för ögat ibland kan se ut som en naturstig iom att vandrare sällan har behov av att bygga hopp, berms och annat).

Hur kan du ha missat det? Hela den här tråden handlar ju om att Stockholm vill förtydliga sitt förbud mot cykling på naturstigar. Förslaget på tillåtna "stigar" i mitt närområde sträcker sig bara till grusade anlagda vägar i naturreservatet, allt utanför inkl vandringsleder och naturstigar är alltså förbjudet.

MrSthlm

Aktiv medlem

Ja vad ska man säga, risken att få böter i Stockholm för otillåten stigcykling är nog helt exceptionellt liten, omätbart liten. Så även om du vill försöka göra ett aktivt ställningstagande, ta en böter med ett leende och lägga upp en debatt om stigcykling i tidningen så blir det nog nästan omöjligt. ;-) Möjligen om vi gör en gemensam drive, att ca 200 mtb cyklister samtidigt kör Vildmarksspåret i Grimsta att det kan hända något (om vi kör 75 varv så att enstaka förskräckta vandrare, en "Ove" eller två hinner reagera).

Som någon skrev tidigare i tråden så är det Stockholms stad som äger och förvaltar hela Nackareservatet och det förslag som ligger nu på vilka stigar som ska vara tillåtna för cykling är markerade med rosa på den här kartan: https://cykla.stockholm/contentasse...sista-underlag-for-cykling---c---21-08-19.pdf
Läser man på http://www.stockholmsstigcyklister.se/?p=384 så får man ju intrycket att det skulle ha handlat om att markera stigar för att styra merparten av cyklisterna till dessa, vilket i sin tur får en att tro att andra stigar ändå skulle vara ok. Men så är alltså inte fallet. Enligt förslaget är det endast de rosamarkerade stigarna som kommer att tillåta stigcykling. Det är beskedet från miljöförvaltningen på Stockholms stad.

Spindelbenen

Aktiv medlem
Helt magiskt hur det där någonsin skulle kunna efterföljas.. Det finns ju hundratals korsande stigar som man kan hoja in på och som gör att man isf missar några av de tiotusentals skyltar som någon måste sätta upp om någon ens ska ha möjlighet att försöka haja var man får cykla.
Men själva reservatet är alltså inte större än sådär? Det är ju knappt 5% av det område som brukar hoja i (något överdrivet såklart).

Står ju iaf ej cykling på SL och motionsspår. Men inget på annan stig ...
Ja, det reagerade jag också på, och tänkte att det kanske var det som var meningen när man skrev att man vill styra merparten av cyklisterna till uppmärkta leder. Men så här lät svaret på en direkt fråga:
– Ska jag tolka ditt svar som att de enda stigar i hela Nackareservatet - såväl Stockholms- som Nackadelen – som kommer att vara tillgängliga för cykling är de som är rosamarkerade på kartan du länkade till?
– Ja, det är rätt tolkning. De rosa slingorna på kartan är stigcykelleder. Vi jobbar med att ta fram tydligare kartor där legenden syns bättre.

För er som inte orkar kolla kartan. Det här är de stigar som kommer att vara tillåtna om beslutet fattas:

Traktormakt
Champs Elysées
Dow Jones
Fab Four (gamla Traktormakt original)
Babyheads nordväst från Ljusnevägen
Utsikt till bron
Variant på Ovanför bäcken
John Bauer, norra delen länkad med Humlan Norra
Södra delen av Ulvsjöslingan fram till Ulvsjövägen
Nån slags variant på Triceps

mzi

Aktiv medlem
Saxat från Nackas hemsida om Nackareservatet:
Nackareservatet är ett av landets mest välbesökta friluftsområden. Huvuddelen av Nackareservatet ligger i Nacka kommun och en mindre del i Stockholm.

All mark i reservatet ägs och förvaltas av Stockholms stad. Här finns många naturtyper och ett rikt växt- och djurliv.

(fetstilen kommer från orignalartikeln)

breding

Ny medlem
Kan vara intressant att kika på det underlag som Ekologigruppen lämnade till Stockholms Stad:

Jämför man det stignät som SSC föreslog 2018 med vad som sedan föreslogs av Ekologigruppen och sedan tittar på vad Staden landat i på den nya kartan så känns ordet ”totalslakt” relevant.

En sak är säker: Förtydligandet kring godkända stigar, märkningen av dessa och den nya kartan kommer sammantaget leda till en massa jidder ute i skogen.

Gullirull

Medlem
Jaha, nu ser jag. Det är ju mest i Erstavik som jag hojar.. Trodde att Nackareservatet var större...
Har du fått nån kläm på vilken mark som ägs av Erstavik och inte? Det är lite luddigt eftersom de skriver att "all mark i reservatet ägs av Stockholms stad" och samtidigt att Erstavik samarbetar med Nacka kommun för att hålla naturen öppen.

breding

Ny medlem
Har du fått nån kläm på vilken mark som ägs av Erstavik och inte? Det är lite luddigt eftersom de skriver att "all mark i reservatet ägs av Stockholms stad" och samtidigt att Erstavik samarbetar med Nacka kommun för att hålla naturen öppen.
I stort sett allt öster om Nackareservatet tillhör Erstavik.
451B2906-5A91-4FC3-860B-4FB1F72468E6.jpeg

Här ser man tydligt Nackareservatets utbredning inkl avgränsningen mellan den del som rent geografiskt ligger i Sthlm resp Nacka Kommun:
6E482668-9DF9-4A78-B015-56AE51D27761.jpeg

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer