Stigar som bjuder på lång nedförsåkning inom Stockholm?

MikeMiz92

Ny medlem
Jag tänker på stigar som sluttar nedåt och som inte kräver att man behöver trampa konstant för att behålla farten, gärna att det fortsätter i några minuter. Finns det något sådant eller är det bara önsketänk? :unsure: Här kan vi exkludera alla konstgjorda backar som Flottsbro, Högdalen, HBB, Väsjö, osv.

Förstår att Stockholm inte direkt är känt för sina höjder och att man inte troligtvis kommer få åka nedför i 20+ minuter. Men jag har åkt förbi många områden inom länet som har (vad jag anser) stora höjdskillnader, dock är det alltid tomt när man kikar på Strava & Trail Forks. Har även varit ute själv och kikat lite, problemet är bara att alla områden som har höjden och längden saknar typ alltid en stig.

Enda stigen jag som cyklat som bjuder på något liknande är stigen ner från Tornberget i Paradiset, men även om det är högsta punkten i Stockholm med sina 111 meter får man bara knappt 1 km nedför och endast 30 meters höjdskillnad.

Har ni några rekommendationer?

cakenyo

Medlem
Längsta jag kört i lutning ish i hellas området är holabandola , och hellre+Från hellre till progg ( heter lava flow på strava)

Finns på Trailforks

Der Kaiser

Aktiv medlem
Nej det finns inget sånt, inte om man räknar med att behålla högre fart än att man nätt och jämnt inte faller omkull och/eller pumpar.
Räkna själv lite på fallhöjden som skulle behövas, Även i Järvsö är ett åk 2-3 minuter som mest.

Berk

Aktiv medlem
Holabandola har jag kört, den var rolig men kort! Ska kika på Hällre och Hällre till progg
Hällre är mycket kortare än Holabandola. Hällre till prog är bara hälften nedför.
Hammarbybacken är väl längste nedförsåkning i Stockholm.

Aron

Aktiv medlem
Som du själv är inne på talar topografin emot det hela. Det du söker finns inte i Stockholmstrakten.

etnica

Aktiv medlem
Flytta ifrån sthlm är lösningen. Lite jobbigt att kolla youtube videos från BC och inse att inte ens om man åker till Norra Sverige kommer man i närheten av samma cykling.

H.

Aktiv medlem
50 hm och ca 5-10% lutning, dvs drygt 500m långt spår kan nog ge runt 1-2 min åktid. Men mycket mer än så finns sällan naturligt och kan vara svårt att hitta.

MikeMiz92

Ny medlem
Som du själv är inne på talar topografin emot det hela. Det du söker finns inte i Stockholmstrakten.
Säger stigrekaren #1 detta så stämmer det nog! Lite synd men förväntat. :)

Flytta ifrån sthlm är lösningen. Lite jobbigt att kolla youtube videos från BC och inse att inte ens om man åker till Norra Sverige kommer man i närheten av samma cykling.
Ja det är jävligt jobbigt, speciellt när man börjar inse att det är just nedför som man njuter mest av. 😭

larsaw

Aktiv medlem
Varför inte inkludera dom konstgjorda backarna? Är det en ovilja att använda lift? Det går ju alltid att veva sig upp för dessa sophögar... Och apropå sophögar så finns det ju stigar på Ekerö och Hallunda som numera har något/några grävda längre spår, men det är kanske för mycket bikepark för TS...

MikeMiz92

Ny medlem
Varför inte inkludera dom konstgjorda backarna? Är det en ovilja att använda lift? Det går ju alltid att veva sig upp för dessa sophögar... Och apropå sophögar så finns det ju stigar på Ekerö och Hallunda som numera har något/några grävda längre spår, men det är kanske för mycket bikepark för TS...
Dels för jag redan åkt på de flesta i mitt närområde men också för att de flesta har alldeles för mycket klättrande i förhållande till åktid. Tycker också att skicket på dessa handgrävda trails inte alltid är i bästa laget, såvida man inte underhåller det löpande som t.ex. Flottsbro.

Bike park är svinroligt men variation är också kul.

Makten

Aktiv medlem
Eller så kan man öva på tekniken så att man inte behöver "trampa konstant" bara för att det inte lutar nedför. :giggle:

Kneecap

Aktiv medlem
Tjena!

Det är väl rätt få ställen, som inte ligger i fjällen, som kan generera mer än 10 minuter, om ens något. Om man ska hålla lite högre fart iallafall.
Lite koll på Strava I Åre säger att med någorlunda fart så behöver man 150 hm för 5 minuters åkning. Då åker proffsen på 2.30 ungefär. Så 30hm/minut är väl en riktsiffra.

H.

Aktiv medlem
Hur ska du ha det då?
Tror han syftar på att 100 hm klättring skulle kunna erbjuda typ 3+ min utförsåkning om man inte slösar med höjden, men faktisk åktid på de flesta bikeparks ligger på dryga minuten för denna fallhöjd.

MikeMiz92

Ny medlem
Eller så kan man öva på tekniken så att man inte behöver "trampa konstant" bara för att det inte lutar nedför. :giggle:
Du får gärna visa mig tekniken som gör att du tar dig upp för stökiga backar utan att trampa 😀
Tjena!

Det är väl rätt få ställen, som inte ligger i fjällen, som kan generera mer än 10 minuter, om ens något. Om man ska hålla lite högre fart iallafall.
Lite koll på Strava I Åre säger att med någorlunda fart så behöver man 150 hm för 5 minuters åkning. Då åker proffsen på 2.30 ungefär. Så 30hm/minut är väl en riktsiffra.
30hm/minut känns nog rimligt, men antar att det också beror på lutning. Känns som man skulle kunna ha en ganska snäll lutning för att kunna behålla flowet över en längre tid.
Hur ska du ha det då?
Ja du, typ 2:1 förhållande kanske?

Makten

Aktiv medlem
Du får gärna visa mig tekniken som gör att du tar dig upp för stökiga backar utan att trampa 😀
Det är nåt helt annat än vad du skrev i ditt första inlägg. 😉 Jag menade förstås inte uppför, men jag ser många som borde öva lite på att försöka upprätthålla fart utan att trampa på böljande stig, istället för att sitta i sadeln och veva.

larsaw

Aktiv medlem
Du vill cykla nedför hela backen men bara uppför halva? Fullt rimligt men svårt att praktisera tror jag!😄
+1 men nu tror jag äntligen jag förstår TS frågeställning. Du vill alltså ha en välpreparerade långa jämna stigar, som du utan att svettas allt för mycket ska kunna veva dig uppför (alltså inte behöva gå av o push-bike’a) för att sen ”fri-rulla” (coast’a) nedförs?
Isf så kan jag endast tänka mig ngn lång traktorstig (finns nog ingen så lång i Sthlm) alt. som tidigare tipsats om, Flobban’s Endurospår, liften/asfaltsvägen upp (jämnare än så blir det ju inte).

soderblom

Aktiv medlem
+1 men nu tror jag äntligen jag förstår TS frågeställning. Du vill alltså ha en välpreparerade långa jämna stigar, som du utan att svettas allt för mycket ska kunna veva dig uppför (alltså inte behöva gå av o push-bike’a) för att sen ”fri-rulla” (coast’a) nedförs?
Isf så kan jag endast tänka mig ngn lång traktorstig (finns nog ingen så lång i Sthlm) alt. som tidigare tipsats om, Flobban’s Endurospår, liften/asfaltsvägen upp (jämnare än så blir det ju inte).
För att vara Stockholm så är ju spåren i Flottsbro som går från höjden ovanför campingen ändå hyggligt långa. Men då är det trampa och inte lift som gäller till skillnad mot bike parken.

I Hellas är det väl egentligen bara Hoola som är lite längd på. Biceps kan ju ta över minuten ifall teknik och kondition är bristfällig som min..

MikeMiz92

Ny medlem
Du vill cykla nedför hela backen men bara uppför halva? Fullt rimligt men svårt att praktisera tror jag!😄
2:1 som i att 15 minuters klättring ger minst 7.5 minuters åktid. :sneaky:
Ja exakt, en grusad brandväg eller liknande upp till toppen (eller så nära toppen som det går). Att kunna coasta ner vore drömmen, men det är inte världens undergång om man behöver göra ett par tramptag för att kunna behålla flowet.

Endurospåret i Flottsbro är riktigt kul och där tycker jag man kan hålla bra flow utan att trampa för mycket fram tills man når skogspartiet bredvid XCO spåret. Men även där är det partiet relativt kort i förhållande till klättringen från botten, med lift är det inga problem.
Tänk om det ändå hade funnits mtb-cyklar med nån slags hjälpmotor! Då hade man ju liksom fått typ nedförscykling även på platten!
Man är väl inte en ritkig MTB:are om man cyklar med hjälpmotor?
För att vara Stockholm så är ju spåren i Flottsbro som går från höjden ovanför campingen ändå hyggligt långa. Men då är det trampa och inte lift som gäller till skillnad mot bike parken.
Tänker du på XCO och teknikspåret dom har där?

clara

Medlem
2:1 som i att 15 minuters klättring ger minst 7.5 minuters åktid. :sneaky:

Ja exakt, en grusad brandväg eller liknande upp till toppen (eller så nära toppen som det går). Att kunna coasta ner vore drömmen, men det är inte världens undergång om man behöver göra ett par tramptag för att kunna behålla flowet.

Endurospåret i Flottsbro är riktigt kul och där tycker jag man kan hålla bra flow utan att trampa för mycket fram tills man når skogspartiet bredvid XCO spåret. Men även där är det partiet relativt kort i förhållande till klättringen från botten, med lift är det inga problem.

Man är väl inte en ritkig MTB:are om man cyklar med hjälpmotor?

Tänker du på XCO och teknikspåret dom har där?
Näe, kolla Trailforks, t ex Träramp till sjön, tror jag han menade.

Aron

Aktiv medlem
Jag började tänka efter och jag kommer inte på något liknande det du efterfrågar i Sverige. De riktigt långa utförsåken finns i fjällen, men där får man jobba en del för att ta sig till "toppen" först.

Infrastrukturen som krävs för att ta sig upp någorlunda enkelt hittar du nog på platser som Dolomiterna, eller kanske via något dammbygge i Norge.

hm

Aktiv medlem
Ska man frihjula när för Hoola tar det längre tid ner än upp ;)

MikeMiz92

Ny medlem
Jag började tänka efter och jag kommer inte på något liknande det du efterfrågar i Sverige. De riktigt långa utförsåken finns i fjällen, men där får man jobba en del för att ta sig till "toppen" först.

Infrastrukturen som krävs för att ta sig upp någorlunda enkelt hittar du nog på platser som Dolomiterna, eller kanske via något dammbygge i Norge.
Är ju inte fel att jobba hårt om man också blir bra belönad. När vi ändå pratar hela Sverige, vart i landet hittar man leden som bjuder på lång utförsåkning?

Aron

Aktiv medlem
Är ju inte fel att jobba hårt om man också blir bra belönad. När vi ändå pratar hela Sverige, vart i landet hittar man leden som bjuder på lång utförsåkning?
Låkkatjåkka › Björkliden är den längsta jag känner till. 9 km på 700+ fallhöjdsmeter. Inget för nybörjaren och man får räkna med att knuffa cykel en hel del på vägen upp.

larsaw

Aktiv medlem
Har inte Lofsdalen en sjukt lång grön nedfart?

EDIT: Hade fel med min killgissning, 3,6km var den (så bara lite lång...)
74C7C3B4-D998-4B1E-A1D0-413F387AE2C8.jpeg

Senast ändrad:

Andreas T

Medlem
Det var ett taggigt gps-spår som tappat rätt mycket. Den fick easy till 3,5 km. Hela easy är 5004 m enligt Skistar https://www.skistar.com/sv/sommar/sommar-i-are/cykling/are-bike-park/ledbeskrivningar/
och jag har fått något liknande mätt med rullande hjul. När man åker Organic svänger man av ett par hundra meter innan, så säg 4.800. Ingen som har mätt hela vägen ned med rullande hjul eller med bättre gps? Gps’er är rätt dåliga på att mäta sträcka när det svänger mycket och nere i lågzon är det dessutom mycket träd som inte gör saken bättre.

hm

Aktiv medlem
Flottsbro, är det del av xco,n ?
62 hm o 1.1km kan va svårt att slå i sthlm ?
Screenshot_20200822-091436_Trailforks.jpg

thomalin

Aktiv medlem
På min hemmaslinga på 4,8km, som går upp och nerför en flack sluttning får jag på ett av segmenten till runt 750m utförsflow med ~3,5% lutning och ~25m fallhöjd, stigarna som går upp till toppen är inte svårare/jobbigare än vanlig stig. Något sånt fast längre i Sthlm vore kul. Det behöver inte vara mer lutning för att det skall bli kul. Lutningen är precis så att man kan rulla, men om man trampar också då blir det riktigt kul.

fredrikw

Aktiv medlem
Flottsbro, är det del av xco,n ?
62 hm o 1.1km kan va svårt att slå i sthlm ?
Strava-segment är ju inte så exakta, men det är inte riktigt samma om man jämför segmenten "CFBC SuperSpecial" (röd, 1,27km -6% 75m höjdskillnad) med "XCO - Happy Ending" (blå, 0,91km -5% 44m höjdskillnad). XCO-spåret kommer inte heller uppifrån höjden innan segmentet Happy Ending startar.

Screenshot 2020-08-22 at 11.05.14.png

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer