Stigbygge - Vad gjorde du idag?

zinkpasta

Aktiv medlem
Idag byggde/fixade vi ytterligare features vid Frölundaborg. En kulle med max 15 höjdmeter, men finns både berms, roadgaps (inom parentes kanske) och annat kul när man inte riktigt orkar ut i skogen.

IMG-20211223-WA0013.jpg

PXL_20211223_113428080.MP.jpg

PXL_20211223_112525028.PORTRAIT.jpg

PXL_20211223_110024483.MP.jpg

DD88

Aktiv medlem
Scoutade linjer och features.
Nyplanterade träd som jag måste navigera runt.
Skönt att markägaren inte har nått emot att man är där och att marken är sandig och att det finns mycket sten att bygga med.
Finns även en sandgrop att hämta material ifrån.

Stigen är på ett ungefär 666m lång.
Ganska platt på vissa ställen, så kommer behöva bygga rollers och lite annat kul.

Här är en del av den tänkta linjen.
Dropp för bergskant, pumpa över stubben för att sen droppa på stenen efter.
Visa bilaga 529575

Efter stora stenen är tanken att ha en lång landning, och att göra den rullbar.
Kommer behöva fylla ut med sten 🥲 (stackars rygg)
Visa bilaga 529576

Efter stendroppets landning är tanken att bygga en berm som tar en till nästa del med stenar och stubbar.

Kan verkligen rekommendera Map Plus om man planerar spår. Kan sätta nålar, lägga till foton och kommentarer samt hantera GPX-filer.

Brukar gå runt i ett rutnät och markera features som jag vill ha med, sen planera ett spår som fungerar mellan.

63ADF508-0BD8-4BF4-A40B-DFEB5A25882D.png

DD88

Aktiv medlem
Använder iPhone och då är det denna som gäller:

Vet inte om det finns till android.

mtb565

Aktiv medlem
Använder iPhone och då är det denna som gäller:

Vet inte om det finns till android.

iOS only, synd för det låter exakt som det jag letat efter.

zinkpasta

Aktiv medlem
Även postat i annan tråd, men alla kanske inte läser om hur föret i Göteborg är, så..

Nu även förbättrad landningsberm, som fått en liten egen kick att avsluta med.
WhatsApp Image 2022-02-11 at 5.15.51 PM.jpeg

Det kom förbi en gubbe och undrade vad jag gjorde, jag svarade att jag "gräver en sväng i naturskön miljö". Han verkade om inte nöjd, så iaf mållös. (Det känns alltså inte som att man våldför sig på några naturvärden just här, då är jag emot grävande..)
1644604564604.png

Senast ändrad:

putinion

Medlem
Tycker då det byggs för dåligt... Steppa upp nu victoringemar!!
Själv vart man på promenad i skogen igår och har under dagen scoutat karter hos lantmäteriet... Dags att smöra in sig hos skogsägarna tror jag!

zinkpasta

Aktiv medlem
Snyggt fångstnät för de som inte hinner med att svänga efter hoppet.
Tack, tror jag. Som den crash test-idiot jag är så här jag givetvis testat att totalcasea med HT:n och köra rakt fram genom landningsbermen. Jag kom inte hela vägen till asfalten, men bestämde mig för att fixa en premium kraschbarriär iaf.

zinkpasta

Aktiv medlem
Ja, är det bara jag som bygger..? (Eller så är det Gräv och tig som gäller.)
Landningsbermen har känts för liten ett tag (även om ingen nyttjat fångstnätet svjv), och nu när det regnat var det ett bra tillfälle att påbörja förbättringarna. Som vanligt är det inte personen i brevet som gjort jobbet, utan har fått bilder och beskrivning skickad till mig av en anonym källa.

Hittade lämplig stock i närheten, och lite mindre pinnar:
1653651128372.png

Prisvärd korp samt "Krafse" från Jula, bra grejer vid bermbygge:
1653651186876.png

Det tar sig:
1653651319790.png

..Och ett litet avslutande transfer-gap:
1653651477066.png

Nu får det torka, blötas upp och torka lite igen, så följer fortsättning när den har kunnat testköras på lämpligt manér.

Senast ändrad:

zinkpasta

Aktiv medlem
Det har tydligen fixats lite mer, och idag var det bra testkörningsförhållanden. Inser att berm 2 inte utnyttjas till fullo utan man (jag) kör ganska långt ner i den. Får se hur man ska få bukt med det.

Eventuellt ska det visst byggas det nån slags wallride-avslut; jag vet inte om det är en dum, jättedum eller så-dum-att-det-blir-smart idé.

Som vanligt ser ju allt så litet ut på film.. vilket får mig att respektera sånt som ser stort ut på film ännu mer.

Grönt och fint är det ju iaf (berm 1):
1653850181972.png

Wallride-to-be (berm 2)? Dock helt fel vinklar och för kort/få plankor i nuläget. Och så måste nån nog bygga upp nån slags landning isåfall.
1653850090424.png

Nu väntar jag på film från @Tore krok så man får reda på hur man kör det hela med stil! :-)

Rassemouse

Aktiv medlem
4B92713C-C223-4C3C-B4AC-6E421C60CAEB.jpeg
Byggde ett hopp på xc-slingan jag byggde förra året. Gissar att det kommer behöva byggas större om man inte ska flyga alldeles för långt med den fart man får innan hoppet. Flyga långt eller bromsa ner farten en hel del är det väl som gäller just nu. Hade dock inte tid att bygga större idag och ville inte lämna ett halvfärdigt hopp inför helgen.

josofin

Aktiv medlem
Det går ett spår här... eller..? Blev en kick och en berm. Bermen behöver mer kärlek, men nöjd med kicken... Mina co-riders kommer tycka den är för liten och landningen för kort...Men å andra sidan är allt de bygger för stort och för långt enligt mig...Så 🤷‍♀️...
20220604_142752.jpg
20220604_164726.jpg
20220604_164746.jpg
20220604_164635.jpg
VideoCapture_20220604-211451.jpg

Topp