Stigcykling / Enduro i och runt Skövde!

zyklom

Medlem
:) Blev en specialized enduro 650b. (Ska posta bild) Haft den snart 2 mån, maffig hoj. F.ö. har jag precis flyttat tillbaka till Norge o kommr hårdköra hojen mest på grefsen/holmenkollen framöver. Blir fett!
Sj då nöjd med din nya?

Senast ändrad:

Fribb

Ny medlem
Slänger in ett inlägg och håller ett öga på tråden, alltid kul med lite sällskap. Cyklar oftast ensam och har hyfsad koll på stigar häromkring, kanske man kan bidraga med något skoj nån gång. :)

Mr K

Ny medlem
Kul att höra Zyklom!
Kärleksstigen och de andra man kan nå från Frogneseteren är riktigt goa, sedan har Oslo Sommerpark 1-2 goa spår men ta dig upp till Hafjell för där finns himmelriket :)

Jag är nöjd med min nya hoj, ska bli riktigt roliga att testa den i bikepark i sommar!

Fribb:
vi kör en runda idag från parkeringen på Billingen 16:30 men det är kanske lite kort varsel?
Jag skriver här igen innan jag kör nästa helg..

Fribb

Ny medlem
Hmm får nog aktivera automat-mail från tråden för att inte missa/glömma nåt. Var ute en redig sväng idag, kan inte imorgon men blir mer åka av på lör/sön.

Mr K

Ny medlem
Goddagens!
Någon som vi göra mig sällskap o köra lite hopp o lek borta vid hoppspåren idag?

andreas_nas

Aktiv medlem
Hej!
Ska till Skövde på fotbollscup i helgen.
Tänkte ta med cykeln. Hur hittar man hoppspåren enklast?
Tips på andra roliga stigar?
Mvh
Andreas

Mr K

Ny medlem
Tror att jag beskrivit vart de ligger tidigare i tråden.
Hör av dig här när du vet vilken tid du kommer köra så kanske jag kan följa med och visa.

JPL

Aktiv medlem
andreas_nas sa:
Hej!
Ska till Skövde på fotbollscup i helgen.
Tänkte ta med cykeln. Hur hittar man hoppspåren enklast?
Tips på andra roliga stigar?
Mvh
Andreas
Misstänker att det är Ulva-cupen du ska besöka. Många bor då i Stöpen, och därifrån når du finfina singeltracks (tex ryds-lopen i Billingeracet) men inte så mycket hopp-skutt-dödsbrant-cykling. Även ganska enkelt att via stig och lite asfalt ta sej upp på Billingen via fina vandringsleder.

Mr K

Ny medlem
Ja det är verkligen fina stigar i Rydskogen, speciellt nu när det är så torrt men det är lite lurigt att hitta alla gobitar.
Uppe på Billingen är spåren uppmärkta så där är det lättare att få till en runda med flyt direkt.
Gillar du stök är det röda (8km) du ska börja med.

pkarlsson

Medlem
Är det okej att cykla alla leder på Billingen? Uppväxt i Södra Ryd och har hela familjen kvar där, så vore kul att kunna ta med hojen när man åker upp. :)

Kan även jag tipsa om skogen runt ryd. Mot stöpen, men även mot fjället.

mv70

Aktiv medlem
Såg en svart MTB led skylt vid slalombacken.
Var börjar det spåret ? Såg inget längst upp vid hotellet ?

pkarlsson

Medlem
mv70 sa:
Såg en svart MTB led skylt vid slalombacken.
Var börjar det spåret ? Såg inget längst upp vid hotellet ?
Det kan inte varit strupen dom tänkte på? Den löper ju ut vid backens slut.

Har googlat mig fram till att alltså finns fyra leder för enbart MTB på Billingen. Mer än jag vetat tidigare. Bådar gott för framtiden!

mv70

Aktiv medlem
Får nog bli en strupen/slalombacken tur imorgon ska kolla mer efter nya svarta skyltar.

Rally88

Medlem
Alla spår börjar vid skidstadion, även det svarta som är helt nytt. Inte helt färdigt än men går att hitta runt, det avslutas med sista delen av strupen.

mv70

Aktiv medlem
Rally88 sa:
Alla spår börjar vid skidstadion, även det svarta som är helt nytt. Inte helt färdigt än men går att hitta runt, det avslutas med sista delen av strupen.
Tack för svar. Jag cyklar genast upp och tittar om jag hittar runt :)

Rally88

Medlem
När du kommer ur skogen och kör över stora vägen upp till Billingen skall du in vid gamla Frisksportstugan.
Där inne kommer sedan "ättestupan" Finns A och B spår.

mv70

Aktiv medlem
jodå hittade runt, lite förvirrande med svårighetsgrad pilar först innan ja fatta man kan välja spår. Men sen funka det, ja förutom att svarta rundan kräver monsterkondition som en glad amatör inte alltid har. Så jag kommer nog forsätta harva på Röda ett tag till. Men kul att det händer nåt nytt på Billingen och tackar till dom som ligger bakom mtb spåren.

Mr K

Ny medlem
Verkligen kul att det kommit ett nytt spår på Billingen, grymt jobbat!
Skulle vara kul att se på när han som har KOM på Svarta tekniska utför kör, 14 sekunder nedför där då ligger t.o.m. Gwin i lä ;)

pkarlsson

Medlem
Ni som cyklat uppe på Billingen en del. Skulle ni säga att det är mycket rötter på leden? Fram till det att röd och blå delar sig från grön. Första gången jag cyklar i skogen och jag tyckte det var väldigt mycket rötter, men samtidigt vet jag ju inte vad som anses vara mycket eller inte i skogarna för MTB.

Mr K

Ny medlem
Finns en del rötter däruppe men det ingår ju i skogscykling.
Lila milen är helt utan sådant om du föredrar cykling på "skogsväg".
Tycker du ska kämpa på och köra hela gröna, den är ganska varierande och det kommer gå lättare och lättare när din teknik utvecklas.
Vi ses kanske på nästa runda.

pkarlsson

Medlem
Mr K sa:
Finns en del rötter däruppe men det ingår ju i skogscykling.
Lila milen är helt utan sådant om du föredrar cykling på "skogsväg".
Tycker du ska kämpa på och köra hela gröna, den är ganska varierande och det kommer gå lättare och lättare när din teknik utvecklas.
Vi ses kanske på nästa runda.
Tänkte på Lila milen först, men det är ju skog jag vill cykla så jag åkte in vid starten. Körde hela gröna, typ. Svängde av vid parkeringen istället för att åka tillbaka till starten, inte frivilligt utan hamnade lite fel. Var lite fundersam om det ansågs vara mycket eller lite rötter.

Tack för svar. :)

JPL

Aktiv medlem
Vissa/stora delar av de specifikt märkta mtb-lederna på berget är ju ganska "brötiga" och inte direkt "flowiga" stigar, så jag förstår vad du menar. Inte alla som tycker att det är den roligsta typen av skogscykling. Men som sagt ovan, lila milen finns ju och är ett bra motionspass dock ingen teknik som gör det utmanande på det viset.

Testa annars vandringslederna och/eller leta dej ut till stigarna i skogen mellan ryd/stöpen så hittar du trevliga alternativ med mer flowiga stigar.

pkarlsson

Medlem
JPL sa:
Vissa/stora delar av de specifikt märkta mtb-lederna på berget är ju ganska "brötiga" och inte direkt "flowiga" stigar, så jag förstår vad du menar. Inte alla som tycker att det är den roligsta typen av skogscykling. Men som sagt ovan, lila milen finns ju och är ett bra motionspass dock ingen teknik som gör det utmanande på det viset.

Testa annars vandringslederna och/eller leta dej ut till stigarna i skogen mellan ryd/stöpen så hittar du trevliga alternativ med mer flowiga stigar.
Tack för svaret. Lite sent kanske men minnet är som en guldfisk. Jag är uppväxt i Ryd så skogarna där skulle jag nog kunna hitta runt i. Det var min första gång i skog någonsin när jag körde den gröna slingan, så idag hade det nog varit lite lättare.

e; Finns det någon grupp på Facebook för Skaraborg likt Malmö Terrängcyklister? Ja, där skogsåkarna samlas och tipsar om slingor, samåker m.m.

Senast ändrad:

JPL

Aktiv medlem
Näe, det är nog mest här.
Men många av de fina rundorna finns som hela segment i Strava, och då kan orientera dej mha appen.

Ringen

Medlem
Nyinflyttad i Skövde bor i Ryd och cyklar i skogarna här regelbundet. Billingen ibland men vore kul att testa fler rutter. Står nånting om Skultorp och stigarna vid Simsjön, jag vet vart det ligger och vart där men ej på cykel. Kanske nån är sugen på att guida en liten runda i de trakterna?

Sunlake

Medlem
Nyinflyttad i Skövde bor i Ryd och cyklar i skogarna här regelbundet. Billingen ibland men vore kul att testa fler rutter. Står nånting om Skultorp och stigarna vid Simsjön, jag vet vart det ligger och vart där men ej på cykel. Kanske nån är sugen på att guida en liten runda i de trakterna?
Tveksamt om man får cykla på lederna vid Simsjön? Om du svänger in vid elljusspåret i Skultorp så har du ett gäng fantastiskt fina stigar där att njuta av😃

Ringen

Medlem
Perfekt, ska testa Skultorp och den delen av stan på Söndag kväll då. Är stigarna skyltade eller är det bara köra hullerombuller?

Tog en tur i Skultorp idag det var tur att jag hade trailforks att följa. Inga skyltar alls. Cyklade Trollskogen i trailforks och fick drygt 7 km. Massor med stigar så det blev en del fel innan jag såg det på mobilen. Cyklar ni runt Kroksjön så är bra att ta det lite lugnt där. Pratade med en farbror som klippte gräset efter bommen och det är en del fiskare där och ibland även barn som springer omkring. Det har cyklat en del fartraketer där tydligen men han var glad för att jag stannade och pratade lite. Jag cyklar fatbike och det var riktigt trevligt. Det blir en tur i morgon med om jag får tid.

Ringen

Medlem
Aha så inte så superkul att köra däromkring nu då? Vill gäran köra några mil men kanske inte blir så lätt där då?

Kolla på satellitbild på googlemaps så ser du att området inte är så stort. Kan bli tråkigt att bränna några mil där. Jag tycker att det var roligt iaf och kommer att utforska alla stigar där för ut kommer man ju alltid. Sen har jag hört att det finns bra stigar på övningsfältet men nån annan kanske vet bättre? Kombinera?

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer