Stigcykling nära Åre

CHs

Medlem
Stigcykling nära Åre
Ska cykla i Åre en sväng, tips på roliga enduro slingor i området ? Tänker utöver Bike parken, finns det några must go ställen?

Hälsingland

Aktiv medlem
Stigcykling nära Åre
Våfflan är given 👍. Startar till höger om copper hill, sjukt bra. Har fått ett syskon till denna säsong., men jag har inte hunnit testa den än men är antagligen minst lika bra.

CHs

Medlem
Stigcykling nära Åre
Våfflan vid cooperhill, hur är den? Är det mycket rötter? Regnar som bara den idag så funderar om det är något mening att köra den idag

Hälsingland

Aktiv medlem
Stigcykling nära Åre
Våfflan vid cooperhill, hur är den? Är det mycket rötter? Regnar som bara den idag så funderar om det är något mening att köra den idag
Det är en del rötter absolut, den har varit lerig i veckan. Grymt kul dock, vet inte hur den är i riktigt misärväder. Den var helt ok igår, bilden är sen i söndags och då var den nog som sämst under tiden jag var där.
857C0520-22C4-4BD1-9437-4D8328F75BD5.jpeg

Glisseur

Aktiv medlem
Stigcykling nära Åre
Man kanske inte måste cykla Våfflan när det spöregnat i en vecka, just sayin’.

/ Ledbyggaren

Det är en del rötter absolut, den har varit lerig i veckan. Grymt kul dock, vet inte hur den är i riktigt misärväder. Den var helt ok igår, bilden är sen i söndags och då var den nog som sämst under tiden jag var där.
Visa bilaga 431519

Hälsingland

Aktiv medlem
Stigcykling nära Åre
Man kanske inte måste cykla Våfflan när det spöregnat i en vecka, just sayin’.

/ Ledbyggaren
Det har du såklart rätt i, du får låta bli att bygga så roliga leder så blir dom lättare att låta bli 😉.

Jag brukar låta bli den när det är för slaskigt av den anledningen, svårt att veta när man ska dra gränsen bara. Jag frågade ledbyggarna i björnen vad dom tyckte och dom trodde inte det var någon fara. Vet att dom inte byggt den men det var de bästa jag kom på att fråga.

/Tacksam cyklist som iaf försöker göra rätt

Glisseur

Aktiv medlem
Stigcykling nära Åre
Jag var lite överdrivet sarkastiskt smygsur i förra inlägget. Våfflan tål rätt ordentligt med regn numera, så det är ingen större fara att köra när den är plaskblöt. Det är väl egentligen bara den där sektionen som du la ut bild på som vi bråkat lite med på slutet och försökt få till ordentligt men eftersom det vägrar bli varmt och soligt så torkar den aldrig ihop och blir hård.

Men det är sjukt kul att folk gillar leden och cyklar den, det var liksom förhoppningen när vi började bygga Våfflan. Jag har aldrig fattat vitsen med att bygga hemliga leder, ju fler som kör dom desto bättre enligt mig.

Det har du såklart rätt i, du får låta bli att bygga så roliga leder så blir dom lättare att låta bli 😉.

Jag brukar låta bli den när det är för slaskigt av den anledningen, svårt att veta när man ska dra gränsen bara. Jag frågade ledbyggarna i björnen vad dom tyckte och dom trodde inte det var någon fara. Vet att dom inte byggt den men det var de bästa jag kom på att fråga.

/Tacksam cyklist som iaf försöker göra rätt

Hälsingland

Aktiv medlem
Stigcykling nära Åre
Jag var lite överdrivet sarkastiskt smygsur i förra inlägget. Våfflan tål rätt ordentligt med regn numera, så det är ingen större fara att köra när den är plaskblöt. Det är väl egentligen bara den där sektionen som du la ut bild på som vi bråkat lite med på slutet och försökt få till ordentligt men eftersom det vägrar bli varmt och soligt så torkar den aldrig ihop och blir hård.

Men det är sjukt kul att folk gillar leden och cyklar den, det var liksom förhoppningen när vi började bygga Våfflan. Jag har aldrig fattat vitsen med att bygga hemliga leder, ju fler som kör dom desto bättre enligt mig.
Lite gubbsur får man vara ibland 😄

Ja den är grymt rolig, antar El Perro är lika kul har inte hunnit testa den än. Blir väl nästa år antar jag då jag inte är i Åre och cyklar så ofta tyvärr. Spången på väg upp var bra, gillar dom sågade kryssen. Var med på insamlingen så kul att se att det blev bra, hoppas ni får in allmosor som täcker upp till sånt då jag utgår ifrån att det är ett stort antal som nöter på den.

CHs

Medlem
Stigcykling nära Åre
körde den idag, får säga att det är nog den bästa leden jag kört i sverige, men den var väldigt lerigt idag så fick inte riktigt upp en så bra fart som tänkt, sen var det väldigt praktiskt att enkelt kunna cykla upp via bilvägen. Rekommenderas starkt! Hitta filmen nedan på youtube så kan man se hur sträckan ser ut

https://www.youtube.com/watch?v=haRFfe3-KLo

Glisseur

Aktiv medlem
Stigcykling nära Åre
Som vanligt i juli har det börjat dyka upp diverse sniklinjer runt olika krux på Våfflan. Jag ägnade en stund ikväll åt att lite snabbt försöka lägga igen dom med det jag hittade i närheten men jag räknar iskallt med att bägge kommer att ha plockats bort inom några dagar. Det övergår mitt förstånd hur man kan spendera fem minuter av sin cykeltur med att plocka bort stenar och stockar som ledbyggaren lagt där för att blockera sidospår. Så den som håller på med sådan här s**t, sluta med det. Tack.

IMG_1835.jpeg
IMG_1836.jpeg
IMG_1838.jpeg

marr

Moderator
Forumvärd
Stigcykling nära Åre
Som vanligt i juli har det börjat dyka upp diverse sniklinjer runt olika krux på Våfflan. Jag ägnade en stund ikväll åt att lite snabbt försöka lägga igen dom med det jag hittade i närheten men jag räknar iskallt med att bägge kommer att ha plockats bort inom några dagar. Det övergår mitt förstånd hur man kan spendera fem minuter av sin cykeltur med att plocka bort stenar och stockar som ledbyggaren lagt där för att blockera sidospår. Så den som håller på med sådan här s**t, sluta med det. Tack.

Visa bilaga 432339Visa bilaga 432340Visa bilaga 432341
Trist :( både att göra sidospår och sen ta sig tiden att plocka bort det ni lägger där..

Hälsingland

Aktiv medlem
Stigcykling nära Åre

Trist med tanke på det jobb ni lägger ner! Men utan att peka finger åt något håll så träffade jag fler xc-cyklister med lycra-outfit på de tre rundor jag körde förra veckan än enduro-trailnissar. Några var en familj där yngsta antagligen var ca 10 år, inga av dom såg särskilt bekväma ut. Totalt 6 st i lycra och otb -cykel och 1 med shorts och trail-hoj.

Bara för att killgissa lite så kanske spridningen om våfflans förekomst har gått långt utanför de som normalt åker lite mer utför? Och det då blir lätt att man vill förenkla lite utan att tänka på att man förstör spåret.

Första bilden är ju dock en klassisk gening för att vinna tid på strava tror jag..

Nub

Medlem
Stigcykling nära Åre
Bara för att killgissa lite så kanske spridningen om våfflans förekomst har gått långt utanför de som normalt åker lite mer utför? Och det då blir lätt att man vill förenkla lite utan att tänka på att man förstör spåret.
1+
Vet inte varför, men Lycra-krigarna gillar att kapa grenar/flytta sten/förstöra drops på stigar de tycker är för svåra.. :rolleyes::cool:
(Som någon annan har anlagt dvs)

Kneecap

Aktiv medlem
Stigcykling nära Åre

Tjena!

Det är väl just av den anledningen som vissa bygger leder och håller dom hemliga. Vilket i sin tur är tråkigt som du skrev i fredags.
Men det är ju sen gammalt att sånt händer så fort det sprider sig. Välliste blev ju så, först var det bara locals som hängde där, men sen spred det sig fort och stigen blev totalt förstörd på två säsonger, på en sån stig går det ju ännu fortare eftersom ingen sköter den heller.
Keep up the good work och hoppas att folk låter bli alternativa linjer.

Glisseur

Aktiv medlem
Stigcykling nära Åre
Efter allt regn och snikande kände vi att det är lika bra att vi stänger Våfflan och El Perro tills efter helgen så dom får en chans att torka upp lite grand. Om ni är i Åre just nu så rekommenderar jag att ni håller er ifrån det mesta av stigcykling, det är helt enkelt för blött och geggigt just nu och många leder tar ordentlig skada. Så undvik även leder som Goffaberget, Jörgens, De-way och Kostigen m.fl. Egentligen är det bäst att bara hålla sig i bikeparken eller ledcentret i Björnen när det är som det är just nu.

IMG_1841.jpeg
IMG_1840.jpeg

Paco

Aktiv medlem
Stigcykling nära Åre
Fan fan fan! Kommer upp på lördag och prognosen ser inte direkt lovade ut.....😩

Men helt rätt att stänga lederna👍🏻👍🏻

Paco

Aktiv medlem
Stigcykling nära Åre
Regnade som fasen förra veckan också. Märks ju att det tar hårt på parken men fasen vad kul det är att cykla i lera ändå. På med regnjackan bara.
Jag är definitivt ingen solskenscyklist och trivs rätt bra när det är halt och kladdigt. Mina ”fan x3” gällde att Våfflan förmodligen inte är nåt bättre tills jag åker hem igen.

tanksen

Medlem
Stigcykling nära Åre
Bräcke var rätt hal (men härlig) i veckan också, särskilt träbron ut i skidbacken på slutet fick jag erfara efter bra flyt hela vägen dit... Trist med våfflan och att folk inte kan sköta sig. Jag sprang en del på flera vandringsleder också och det är verkligen extremt blött!

viggen

Aktiv medlem
Stigcykling nära Åre
@Glisseur: sjukt trist med folk som håller på å genar och har sig.. Nästan läge att lägga till en röd kvadrat på högkant under skylten vid toppen för att "avskräcka"?

@Paco: tänker att jag och farbror kanske ändå kommer kunna sladda runt på nån stig/led någonstans under din vistelse här.

@tanksen: just den där bron och min lite förslappade åkstil gjorde att jag slutade med huvudet först i bäcken/stenröset på andra sidan bron igår. Jag tackar min hjälm för adekvat skydd (numer kasserad), idag är jag lite öm i nacken och har en helt okej lårkaka.

tanksen

Medlem
Stigcykling nära Åre
@viggen Låter nästan exakt som min vurpa... Lätt att slappna av där efter att ha haft koncentration hela vägen ner. Jag klarade mig som tur med lite öm axel och repad cykel.

MtbIte

Aktiv medlem
Stigcykling nära Åre
Skulle snarare tippa på att dom som åker sniklinjer i våfflan och flyttar objekt för att kunna åka dom linjerna är strava hetsare som ska tjäna några sekunder på sitt åk.

Glisseur

Aktiv medlem
Stigcykling nära Åre
Skulle snarare tippa på att dom som åker sniklinjer och flyttat objekt för att kunna åka dom är strava hetsare som ska tjäna några sekunder på sitt åk.
Inte dom här linjerna. Den första skapar en ännu tvärare utgång ur kurvan och den andra går betydligt långsammare och är mer teknisk än att köra rakt över kruxet. Skit samma egentligen, folk borde ge f*n i att dra nya linjer i vilket fall som helst.

kaj a

Aktiv medlem
Stigcykling nära Åre
Tjena!

Hur har utvecklingen sett ut kring Järpen? Finns fina stigar värda att cykla på runt byn? Hemma nu och har för en gångs skull cykeln med men kommer bara ihåg hur det var för 25 år sen...

Skicka pm eller sms 0704-833350 om det är känsligt.

Glisseur

Aktiv medlem
Stigcykling nära Åre
Tjena!

Hur har utvecklingen sett ut kring Järpen? Finns fina stigar värda att cykla på runt byn? Hemma nu och har för en gångs skull cykeln med men kommer bara ihåg hur det var för 25 år sen...

Skicka pm eller sms 0704-833350 om det är känsligt.
Jag har dålig koll på Järpen tyvärr. Jag vet ett par rundor men kan inte direkt beskriva vägen dit med gott samvete. Pilgrimsleden borde gå fint att hoja och så finns det ju ett par kortare stigar på Tossön. Jag har kört Kyrkstigen från Nordsjön till Undersåkers kyrka en gång men den skulle jag inte rekommendera, speciellt inte nu när det är så blött som det är. Det kan finnas en XC-slinga vid ishallen och längdspåren, jag har hört rykten om det i alla fall.

Du får nog fråga någon annan helt enkelt...

Glisseur

Aktiv medlem
Stigcykling nära Åre
Det finns olika typer av människor. En är den typen som går runt och/eller kryper under 3 (!) avspärrningar samt skyltar med texten "avstängt" för att cykla en cykelled. Samma cykelled som samma personer som satt upp skylten lagt hundratals obetalda timmar på att bygga, för att alla ska ha en kul cykelled att cykla. En cykelled som är skapad i samförstånd med markägare och myndigheter och med krav på sig att vara hållbar, och därför stängd för att kunna ha en chans att torka upp efter en månad med regn och kyla.

Att i det läget krypa under den tredje avspärrningen och flytta på skylten som förkunnar att leden är stängd tyder på en rejäl dos arrogans och egoism. Må ni som cyklat Våfflan dom senaste dagarna, trots avspärrningarna, brinna i underjorden och alltid ha skitföre i alla era resterande cykeldagar.

Och till hen som satt upp en skylt om någon udda form av kvasireligiös antifilosofi, well...

IMG_1869.jpeg
IMG_1870.jpeg

Senast ändrad:

zinkpasta

Aktiv medlem
Stigcykling nära Åre
Inte för att hänga ut folk .. eller jo, förresten, rövhattar ska hudflängas. Några av dem som cyklat den de senaste dagarna verkar vara dumma nog att ha loggat det på Trailforks: https://www.trailforks.com/trails/vafflan/ridelogs/

(Antagligen kan man hitta betydligt fler genom att tråla Strava, men det lämnar jag som en övning till er andra.)

Från en av personernas Strava-logg:
1596392999742.png

..Högafflar fram!

Edit: Eller tja, personen kanske menar att han lyckades undvika de leriga delarna, men..

Glisseur

Aktiv medlem
Stigcykling nära Åre
Inte för att hänga ut folk .. eller jo, förresten, rövhattar ska hudflängas. Några av dem som cyklat den de senaste dagarna verkar vara dumma nog att ha loggat det på Trailforks: https://www.trailforks.com/trails/vafflan/ridelogs/

(Antagligen kan man hitta betydligt fler genom att tråla Strava, men det lämnar jag som en övning till er andra.)

Från en av personernas Strava-logg:
Visa bilaga 433519

..Högafflar fram!

Edit: Eller tja, personen kanske menar att han lyckades undvika de leriga delarna, men..
Hittat ett gäng på både Strava och Trailforks. Om man ska poacha avstängningar så får man i alla fall vara såpass streetsmart att man stänger av sin GPS-app. Och sen kanske inte skryta med att man kört den trots att den var stängd...

Screenshot 2020-08-02 at 20.25.09.png

Glisseur

Aktiv medlem
Stigcykling nära Åre
Vad är det för jävla fel på dessa idioter?!😡

@Glisseur Mitt erbjudande gäller fortfarande.
Haha, bara du tar på dig din traditionsenliga Suicidal Tendences-kepa först.

Hittat 13 pers som loggat Våfflan på Strava efter jag satte upp skyltarna i torsdags runt lunch, plus 3 till på Trailforks. Ett gäng av dom har till och med kommenterat att dom kört förbi avstängningsrepen och som lök på laxen tagit bilder på sagda rep. Om Sveriges MTB-community inte kan sköta sig bättre än så här ser inte framtiden ljus ut för vår kollektiva del.

Meercy

Medlem
Stigcykling nära Åre
Hittat ett gäng på både Strava och Trailforks. Om man ska poacha avstängningar så får man i alla fall vara såpass streetsmart att man stänger av sin GPS-app. Och sen kanske inte skryta med att man kört den trots att den var stängd...

Visa bilaga 433522
"It was closed......"
Hoppas ni förklarar vilken jävla idiot människan är 🤦‍♂️ och erbjuder en veckas ledunderhåll som botgöring 👌

eh

Medlem
Stigcykling nära Åre
Jag tror att en del tror att det är för att det blir för halt/farligt/svårt som det är avstängt. Att någon försöker skyddà dem eller frånsäga sig ansvar (typ som att skistar skulle stänga en led i bikeparken om en träbro gått sönder). Men att det inte gäller just dem för de är så bra så de kör ändå... Får man dem att inse att avspärrningen gäller för högt slitage så kör de inte. Sedan finns det skitskallar som skulle köra i vilket fall som helst. Men förståelse för varför det är en avspärrat borde hjälpa i en del fall tror jag.

Farsan

Aktiv medlem
Stigcykling nära Åre
Det köper jag inte alls. Dom är väl medvetna om vad som gäller .
Men nu är det ju så att för en by som Åre är turismen en förutsättning för att det ska kunna vara en viss nivå på aktiviteter och utbud i övrigt.
De som gör så här bor inte i byn utan är uppe några dagar/vecka för att sedan åka hem igen. De har bara ett visst antal dagar på sig och då ger man fan i att det är avstängt för att det är då och nu som gäller.
Det gäller både sommar som vinter, med mycket folk följer det alltid med ett gäng rövhattar som ska förstöra.
Men så är människor och det får vi leva med.

Glisseur

Aktiv medlem
Stigcykling nära Åre
Världen har större problem än att jag och ett par till får (ännu en gång) gå ut på Våfflan och fixa efter folk som kört när och där dom inte borde. Men i mina ögon är det här ett jäkligt stort tecken på hur vi stigcyklister som grupp, kollektivt, inte respekterar lagar, bestämmelser och rekommendationer – helt på grund av att det egna jag:et och egot hela tiden går för först. Något som i slutändan riskerar att sätta oss stigcyklister ännu mer i klistret och göra att vi ifrågasätts i förhållande till allemansrätten, myndigheter och markägare.

Jag fattar precis alla argument till varför folk skitit i avspärrningarna men jag köper dom inte för den sakens skull.
  • Jag har ju cyklat hela vägen upp hit och har ingen lust att vända.
  • Jag är på semester här i bara några dagar och vill cykla den här leden just idag.
  • Ingen märker om bara jag smiter under avspärrningen och kör.
  • Det blir ingen skada med bara ett par hjulspår till.
  • Jag anser inte att det är befogat att hålla leden stängd, ledbyggaren har helt enkelt fel.
  • Jag ser ingen motivering till varför det är stängt.
  • Ingen kan stänga en led enligt allemansrätten, jag kör hur jag vill.
  • Sedan kan vi lägga till en dos skryt på sociala medier och Strava som motiverande faktor.
Självklart skulle jag kunna ha satt upp en stor skylt om exakt varför Våfflan och El Perro hålls stängd just nu men jag tycker inte att jag ska behöva göra det, just för att det är dags att Sveriges stigcyklister börjar ta sig själva i kragen och visa större respekt för både varandra och sin omgivning, och att informera oss om vad som gäller för där vi befinner oss just här och nu. Det funkar väldigt bra på många andra ställen ute i världen, varför kan det inte funka här i Sverige? Ska jag behöva ringa runt till alla som har en stigcykel i Åre just den här aktuella dagen och de dom att inte cykla Våfflan och motivera varför?

I fallet med Våfflan har vi gjort det mesta enligt boken. Vi har frågat om och fått markägarnas tillstånd att anlägga en cykelled på just den här sträckningen. Vi har även sökt och fått marklov hos Länsstyrelsen med vissa förbehåll, som att fixa iordning en spång uppe på myren i starten och se till att leden är hållbar och underlaget inte skadas mer än nödvändigt. Vi har helt enkelt gjort allt enligt boken men när ett fåtal individer fortfarande inte kan respektera en enkel avspärrning minskar i alla fall min lust att fortsätta att slita för och lägga privata pengar på att Våfflan ska finnas och vara i bra skick samt skapa fler leder i samma område. Visst, vi började bygga Våfflan lite av egoistiska skäl, för att vi ville ha den här typen av cykling nära där vi själva bor. Men hela tiden har vi också haft förhoppningen att fler ska hitta dit och kunna njuta av rolig och teknisk stigcykling, samtidigt som vi agerar i samspel och samförstånd med alla andra aktörer som finns i området. De cyklister som skitit i avspärrningarna har helt enkelt brutit det förtroendekapital som många Årebor varit med och skapat, helt av egoistiska skäl.

Så ikväll, istället för att cykla själv, kommer jag att stå uppe vid starten på Våfflan bland tusentals knott och fixa hjulspår på samma ställe som jag och ett gäng andra redan fixat fyra gånger den senaste månaden. Jag kommer sätta upp ännu fler avspärrningar och en ny skylt, mitt i vägen. Jag har tyvärr inga större förhoppningar att dom kommer att efterlevas fullt ut.

Dessutom behöver jag inte fler "bra jobbat!" och andra käcka hejarop, jag vet att Våfflan är en bra cykelled och att vi gjort ett hästjobb med att bygga den. Då ser jag hellre att vi stigcyklister som kollektiv börjar ta lite större ansvar och faktiskt förtjäna det förtroende som andra, och faktiskt även vi själva lägger på oss. Eller kom ut och sätt hackan i marken med mig.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer