Stigcykling till historiska lämningar

stigfinnare

Aktiv medlem
Nån mer som tycker att det är spännande att man vid mycket cykling i skogen kommer nära fornminnen och historia i allmänhet? Många som annars sällan besöks eller uppmärksammas för att de ligger otillgängligt mitt i skogen. Tänkte här att vi dels kan dela konkreta tips på historiska lämningar och fornminnen i närheten av stigområden, och olika kartor där man kan hitta dem.

Jag kan börja med Fornsök från Riksantikvarieämbetet där man kan hitta det mesta. Digitaliserat är det inte alltid så mycket info, men trycker man på ”Dokument” under ett fornminne kan man ibland få se en blyertsteckning nån arkeolog gjorde i sitt anteckningsblock på 70-talet. Hittade själv en rejäl grotta i närheten med Fornsök. Finns också ofta spännande namn på platser man kan använda om man lägger in nya stigar i Trailforks eller liknande.

Snuten

Aktiv medlem
Låter som att du borde kolla in Transwaves inlägg här på happy.

Makten

Aktiv medlem
Hos Lantmäteriet kan man numera gratis kika på historiska kartor, vilket kan ge ledtrådar till spännande grejer. Exempelvis såg jag att en gammal väg i Hellas fanns på en karta från 1600-talet. För att använda kartorna krävs nåt klurigt insticksprogram som är lite bökigt, men det är värt det om man är intresserad.

Skogsstyrelsen har också en omfattande karttjänst där man kan steglöst gå från flygfoto till karta till topografisk terrängskuggning och därmed ibland se avvikelser som skulle kunna vara nåt intressant: https://kartor.skogsstyrelsen.se/kartor/?startapp=skogligagrunddata
Gamla vägbankar kan synas i topografin även om de inte alls finns på en karta, till exempel.

Sarvi

Aktiv medlem
Skogsstyrelsen har också uppgifter inom projektet Skog och historia. Omfattar många lämningar som inte är fornlämningar, och syns också på skogsstyrelsens karttjänster (och ibland på RAÄs dito):

”Projektet Skog och historia inventerade och registrerade forn- och kulturlämningar under drygt tio år. De uppgifter som finns i Skog och historia-skikten är preliminära eftersom de inte har genomgått en fullständig kvalitetsgranskning för överföring till fornminnesregistret. När lämningarna är granskade och kvalitetssäkrade av behörig arkeolog flyttas uppgifterna över till Riksantikvarieämbetets kulturmiljöregister (KMR).”

ejma

Aktiv medlem
Jag kan börja med Fornsök från Riksantikvarieämbetet där man kan hitta det mesta.
Skoj! Hittade en avrättningsplats och tillhörande begravningsplats nära en av mina hemmastigar. Tråkigt dock att så pass lite information finns om platserna. Tex gravhögen på Löttingekulle i Täby som är hyggligt känd beskrivs enbart som stenröse.

Många stigcyklister respeketerar tyvärr inte historiska lämningar. Hur många bilder finns inte av cyklister som klättrat upp med cyklar på Löttingekulles gravröse? Korvgrillning 1 meter från gravröset?

stigfinnare

Aktiv medlem
Schyssta tips, nu har jag mer att kolla igenom!

Jag kan också rekommendera att kolla sin lokala torpinventering om man stöter på nån gammal husgrund eller stenmur i skogen. Själv upptäckte jag också att det legat ett torp under vårt äppelträd fram tills 1910.

FredriCX

Aktiv medlem
Hos Lantmäteriet kan man numera gratis kika på historiska kartor, vilket kan ge ledtrådar till spännande grejer. Exempelvis såg jag att en gammal väg i Hellas fanns på en karta från 1600-talet. För att använda kartorna krävs nåt klurigt insticksprogram som är lite bökigt, men det är värt det om man är intresserad.
www.kartbild.com

sih

Aktiv medlem

weldion

Aktiv medlem
Ett bra sätt att ta sig fram på nya stigar är helt klart att besöka fornlämningar.
Brukar själv kika i kartan efter gruvhål och trampar dit om jag hittar något nytt.
En liten hobby är att ladda in gamla fäbodstigar från Fornminnesregistret in i QGIS med ett kartlager under. Så ger man sig ut för att försöka hitta rätt på den gamla stigen.
Gör så själv och har engagerat några som har knatat stigarna en gång i tiden att märka upp så mycket som möjligt innan minnet börjar svika.
Inte alla stigar finns med på t.ex. Eniro, så då är det bra att ladda ur uppgifterna från Fornminnesregistret.
Här är ett exempel på en stig som nu är uppmärkt och går att använda som fäbodstig igen:
Skärmavbild 2021-01-28 kl. 10.57.42.png

Google maps som bakgrundslager i QGIS med brandgul linje inlagd via Fornminnesregistret.

sih

Aktiv medlem
bara för Internet Explorer :sneaky: synd
aha, nä det har kommit en Chrome version på beta nu också, grymt! Tänkte att Lantmäteriet får modernisera länken lite
Trodde jag hade pluginen i Firefox, men jag kanske minns fel. Sitter inte vid rätt dator nu så jag kan inte kolla.

Makten

Aktiv medlem
Trodde jag hade pluginen i Firefox, men jag kanske minns fel. Sitter inte vid rätt dator nu så jag kan inte kolla.
Vill minnas att man var tvungen att använda Safari för Mac, så det finns begränsningar i alla fall.

jansson99

Moderator
Forumvärd
bara för Internet Explorer :sneaky: synd
aha, nä det har kommit en Chrome version på beta nu också, grymt! Tänkte att Lantmäteriet får modernisera länken lite
Jag tror att vi håller på med ett arbete för att komma ifrån Djvu-träsket men vet inte riktigt hur det går. Det är ett jäkligt bra filformat med hög komprimeringsgrad utan kvalitetsförlust men kanske inte jättesmidigt att hantera. Det finns plugins till flera webbläsare och fristående program
t.ex Chrome: https://chrome.google.com/webstore/...reader/chnjifppcgdoacjkgnmkhphgfgdnkfjk?hl=sv
eller om du laddar hem pluginpaketet till Irfanview.

Finns en del fristående opensource också: https://sourceforge.net/projects/windjview/

Kan tipsa om Sveriges Länskarta som tillgängliggörs av våra Länsstyrelser, den länkar in information om det mesta som rör naturen vi rör oss i.
Se på: https://ext-geoportal.lansstyrelsen.se/standard/?appid=7b933d2ea9084c4dab4bfe38dd87f7ec
I kartans lagerlista kan du tända och släcka det du är intresserad av att se, det kan tex. vara smutt att överskådligt se var det är fågelskyddsområden, naturreservat, mm. och du hittar här också registrerade fornminnen.
Lagren går att tända på olika zoomnivåer, så bara zooma in om nåt lager inte ser tillgängligt ut, så blir det antagligen det.
Klickar du sen på reservat eller intressepunkter i kartan länkas du till reservatsinformation, anteckningar i fornsök, mm.
Trevlig helg!
// Oskar

Vi försöker utveckla ledbeskrivningar längs våra leder för fullt just nu, kommer bli ett stort arbete att gräva fram alla smaskiga detaljer, men det är en början. Kanske inte fornminnen, men bra gamla på många håll.

Exempel:

Kan det bli nåt?

OrjanX

Aktiv medlem
Ekebyholmstallen, norr om Rimbo i Roslagen, började växa på 1500-talet och beräknas vara drygt 470 år gammal (2020). Tallen är fridlyst enligt naturminneslagen.

Jag var på stigjakt norr om Rimbo i höstas. Såg ett sånt där run-B på nån karta och sökte mig dit. Hittade stortallen och flera stigar förstås. Tallen finns utmärkt på Trailforks som en sevärdhet.
Ekebyholmstallen på Trailforks

//Örjan

DSC_0272.JPG
DSC_0298.JPG

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer