Stigfinnare i Nackareservatet/Hellas

soderblom

Aktiv medlem
När jag bodde i Göteborg var jag aktiv i en tråd med fokus på att hitta stigar i närområdet (se länk nedan) och jag tänkte det måste finnas fler än jag som är intresserade av stigletning och är kartnördar i Hellas-trakten.

https://happyride.se/forum/read.php/1/1673740

Jag tillhör de som gärna letar nya stigar och gillar naturliga smala stigar. De senaste fem åren har A-trail, Gröna, mfl blivit så uppkörda att de är som 4-filiga motorvägar med passager förbi många svårigheter. Tycker det är en tråkig utveckling, men man får väl räkna med det med tanke på den kraftiga ökningen av antalet cyklister. Ett alternativ är ju att tänka stigvård, men min första tanke är istället att hitta nya stigar med tanke på hur stort området är och vilken potential som finns där.

Så tanken med denna tråden var att dela med sig av eventuella nya "fynd" eller presentera områden som har potential där man börjat reka. För min del handlar det oftast om att försöka hitta längre utförslöpor eller alternativa vägar förbi blöta områden.

Visst skulle man kunna använda sig av Trailforks eller liknande, men där tycker jag bara att "etablerade" stigar hör hemma, inte små rådjursstigar som är svårhittade.

Det finns ju alltid en risk med att de nya stigarna blir uppkörda med, men samtidigt så minskar ju belastningen med fler alternativ.

På kartan nedan har jag markerat lite områden där jag antingen börjat reka alternativ eller anser att det finns potential pga terräng eller redan existerande djurstigar. (Klicka för att zooma)
1896modified.jpg

Hänvisar mha numren som redan fanns på orienteringskartan.

I. Markeringen bredvid (1) är en tanke om att knyta ihop stigen från Gröna mot brandområdet med Mossad utan att behöva åka bort till "Hellas halaste häll". I närområdet kan ju även noteras att KGB är en av få klassiker som inte har blivit så uppkörd som övriga. Rensade den från sly i somras så den är i gott skick.

II. Lovande terräng för en loop/U-bahn som förlängning till Gröna mellan (1) och (2) på kartan. Inte hunnit utforska så mycket än.

III. Alternativ till Blå för att slippa det blöta partiet efter korsningen mot Area51/Corona vid (3). Fina djurstigar på höjden, men man kommer ner på grusvägen ner mot Erstavik istället för fortsättningen på Blå. Kanske kan vara möjligt att få till en avstickare som jag ritat in.

IV. Borde vara möjligt att koppla ihop Blå med OhDeer vid (4). Inget jag undersökt ännu.

V. Funderingar på att förlänga OhDeer västerut. Inte heller tittat närmre på än.

Fyll gärna på med egna förslag eller tankar kring de områdena jag markerat.

/David

Vid 1 märkte jag upp en myrstig för några år sen med tejpbitar, tror några av dom hänger kvar .

Screenshot_20170922-200013.jpg

Gillar initiativet.

Jag är också den som emellanåt letar alternativa stigar. Öster om Knipträsket längs med kraftledningsgatan norrut finns det en bra början till etablerad stig efter fjolårets underhållsarbete.

Förbi 3:an fanns det ett embryo till stig för nått år sen...

Edit kommer inte riktigt ihåg...

20170922_204004.jpg

Senast ändrad:
Med risk för att låta som en surgubbe men att gå ut på Happy o snacka om att "köra upp" stigar i ett naturreservat är ett så smart move... (vet dock inte om markerade områden är i eller utanför reservatet...)
I övrigt hejar jag så klart på för att det upptäcks mer stigar åt folket :)

larsaw sa:
Med risk för att låta som en surgubbe men att gå ut på Happy o snacka om att "köra upp" stigar i ett naturreservat är ett så smart move... (vet dock inte om markerade områden är i eller utanför reservatet...)

Iofs . Men lite bra att hitta alternativ runt dom värsta surhålen iaf.

larsaw sa:
???
Stigar har en begränsad livslängd. När dom blivit alltför uppkörda är det bäst för både cyklister, vandrare och natur att de lämnas ifred för att läka ihop och växa igen.
Att dra nya stigar, speciellt i hög torr terräng, är alltid en god gärning. Många stigar i närheten av svenska storstäder är helt galet dragna genom blötmarker mm som aldrig får en chans att läka ihop. Speciellt i naturreservat där stigarna verkar ha dragits av kommunal "reservarbetskraft" under torra sommarmånader utan spår av höstens blöthål.
Då är det väl mycket bättre att dom som vistas mycket i skogen, under alla årstider, etablerar nya hållbara stigar?

Senast ändrad:
3:an är väldigt cykelbar och rolig om man kör från väster till öster. Dock får man släpa hojen upp på bergknallen, men det är det värt.
Jag rekade väldigt mycket där förra sommaren och vi är några som cyklar den nån gång ibland. Lite svår att följa än så länge, men det ger sig med tiden.

Vet ej vem som var där först (fanns ingen stig när jag rekade första gången), men jag kallar den "Renlaven" efter de ymniga mängderna sådant uppe på berget:-) En utmärkt rutt för att slippa lerhålet på blå innan Erstaviksvägen.

Edit: Här är en liten film där vi joxar i området från i mars förra året. Från 30 sekunder in...

Senast ändrad:
Gamla stigar/körvägar går alltid lågt. Där var det enklare att röra sig med packning, driva djur och för ev hästar att dra fram vagnar eller timmer. Därför är de drygt 100 år gamla spåren genom skogen bitvis dragna så, efter resterna av gamla vägar/stigar.

Jag letar gärna stigar, tex alternativ till blöthål. Att organisera stigdragning här på ett publikt forum är jag lite mer tveksam till. Om stigarna blir bra kommer folk att köra på dem. Sedan får man leta nya.

jofahjalm sa:
Man får cykla på jättesmå stigar enligt allemansrätten.

Bara inte någon får för sig att skriftligen uppmana till att köra upp den "lilla stigen" för att bli mer framkomlig...

OBS! Jag tycker och tror verkligen inte att det är TS avsikt, utan precis som hen skriver, minskar ju belastningen med fler alternativ.
Mera stigar att välja bland, minskar trycket på "motorvägarna" (vilka är dom stråken som många gående stöter på oss cyklister på...)

larsaw sa:
Bara inte någon får för sig att skriftligen uppmana till att köra upp den "lilla stigen" för att bli mer framkomlig...

Varför inte? Man kör ju inte på stigen för att den ska blir mer framkomlig, utan det blir den av sig självt. Ett bra exempel i Hellas är stigen "Oh Deer" som rekats av en viss Mathias. Den var nästan inte skönjbar när han annonserade att fler borde cykla den, så det gjorde vi. Och nu är det en smal, trevlig stig som avlastar de stora vandringslederna men som väldigt få ändå hittar till.

Det handlar heller inte om framkomlighet, utan om att obefintliga stigar är svåra eller omöjliga att följa. En rimligt rekad stig blir efterhand använd av fler och fler, precis som alla de ursprungliga stigarna som skapats av fotgängare som banat sig väg genom terrängen.

Här är ett par bilder från just "Oh Deer" strax efter att jag fick höra om stigen (2015-06-22). Två år senare är den klart synlig men fortfarande smal, och avtrycket i naturen är minimalt. Den kan avlasta både blå och grön vandringsled.

DSC00459.jpg

DSC00460.jpg

Tillbaka
Topp