Stigsabotage(?) Gömmaren

radarminnet

Aktiv medlem
Stigsabotage(?) Gömmaren
Vill bara varna alla som ger sig ut i Gömmaren att någon idag hade fått för sig att lägga ut ett antal grova grenar med avbrutna mindre grenar som sticker ut (tänk jättestor spikklubba) i backen ner från där svartvita och gröna delar sig (om du cyklar medsols). Fullständigt livsfarligt om du kommer i den backen i hög fart.

Jag tog bort grenarna, men det kan ju dyka upp liknande grejer igen, eller på fler ställen längs stigen.

larsaw

Aktiv medlem
Stigsabotage(?) Gömmaren
Vill bara varna alla som ger sig ut i Gömmaren att någon idag hade fått för sig att lägga ut ett antal grova grenar med avbrutna mindre grenar som sticker ut (tänk jättestor spikklubba) i backen ner från där svartvita och gröna delar sig (om du cyklar medsols). Fullständigt livsfarligt om du kommer i den backen i hög fart.

Jag tog bort grenarna, men det kan ju dyka upp liknande grejer igen, eller på fler ställen längs stigen.

Alltid dessa galningar :( tyvärr tycker dom säker detsamma om vissa MTBikers som laddar järnet i nerförsbackarna på Svart/Vita :/
Själv håller jag mest till på SBR-sträckorna på andra sidan skogen, dels pga bättre gravitation men lika mycket på avsaknaden av folk o fä i skogen...

radarminnet

Aktiv medlem
Stigsabotage(?) Gömmaren
Alltid dessa galningar :( tyvärr tycker dom säker detsamma om vissa MTBikers som laddar järnet i nerförsbackarna på Svart/Vita :/
Själv håller jag mest till på SBR-sträckorna på andra sidan skogen, dels pga bättre gravitation men lika mycket på avsaknaden av folk o fä i skogen...
Jo, jag är där ibland också, men jag tar svartvita dit...

Jeennney

Ny medlem
Stigsabotage(?) Gömmaren
Vet nån vad som gäller ang cykelförbud där? Vilka leder får man cykla? Svart-vita? Eller är det bara grusväg...? Har precis glad i hågen upptäckt Gömmaren som nyinflyttad söder om söder men fick just ledsamt höra av polare att det är i princip cykelförbud

grondahl

Aktiv medlem
Stigsabotage(?) Gömmaren
Vet nån vad som gäller ang cykelförbud där? Vilka leder får man cykla? Svart-vita? Eller är det bara grusväg...? Har precis glad i hågen upptäckt Gömmaren som nyinflyttad söder om söder men fick just ledsamt höra av polare att det är i princip cykelförbud

Gömmaren är väl det enda reservatet i Huddinge där det är explicit cykelförbud?

radarminnet

Aktiv medlem
Stigsabotage(?) Gömmaren
Jag är helt SÄKER på att jag vid något tillfälle i något slags officiellt dokument läst att det är generellt cykelförbud i Gömmaren, med undantag av just svartvita spåret. Men jag kan inte hitta det någonstans nu.

radarminnet

Aktiv medlem
Stigsabotage(?) Gömmaren
Den enda information som verkar finns nu är ju att cykling ”är tillåten endast på anvisad väg”, vilket är lite öppet för tolkning. Jag minns det som att svartvit ingår i anvisad väg här. Tror t.o.m. att det stod på informationstavlan vid parkeringen.

Oavsett så är cykling alltså i princip inte tillåten på t.ex. SBR-sträckorna eller TT-slingan. Å andra sidan har jag aldrig sett nåt annat än cyklister där, någonsin...

OrjanX

Aktiv medlem
Stigsabotage(?) Gömmaren
Svartvita ingår inte. Kolla kartbilden i PDF:en i mitt förra inlägg.

Den enda information som verkar finns nu är ju att cykling ”är tillåten endast på anvisad väg”, vilket är lite öppet för tolkning. Jag minns det som att svartvit ingår i anvisad väg här. Tror t.o.m. att det stod på informationstavlan vid parkeringen.

Oavsett så är cykling alltså i princip inte tillåten på t.ex. SBR-sträckorna eller TT-slingan. Å andra sidan har jag aldrig sett nåt annat än cyklister där, någonsin...

radarminnet

Aktiv medlem
Stigsabotage(?) Gömmaren
Jo, jag vet vad som står i det där dokumentet och syns på kartan. Jag menar bara att jag VET att jag har sett någon annanstans att svartvita ska vara OK.

lundatok

Aktiv medlem
Stigsabotage(?) Gömmaren
Hoja mot cykelförbud på enstaka område vs generellt förbud.

larsaw

Aktiv medlem
Stigsabotage(?) Gömmaren
Hoja mot cykelförbud på enstaka område vs generellt förbud.
Jag kollade med Huddinge kommun för en tid sedan. Svartvita är inte tillåten för cykling. Har du läst det någon annanstans så är det fel där.
Det där kan vara ett av de dummaste draget jag hört någon göra på länge!!
Har alltid tolkat Gömmarens S/V led som just markerad led som man därför kan (stig)cykla på. Jag har t.o.m. stött på poliser som hojar på den leden (dock ej i tjänsten så klart), men dom behöver ju inte för den skull veta bättre än kommunens personal.
Under dom 15-20 år jag till och från hojat S/V’a så har jag ALDRIG stött på någon som visat något som helst agg mot mig själv på cykel. Dock kör jag aldrig för att slå KOM, stannar/sänker hastigheten ALLTID vid möte.
Och då det blåser ner träd och annat över stigen har jag vid ett par tillfällen ringt in till kommunen och bett dom röja, ofta med en bild på det nedfallna trädet inkl. cykel (för att ge dom exakta GPS-koordinater), aldrig hört något negativt till svar!

radarminnet

Aktiv medlem
Stigsabotage(?) Gömmaren
Har alltid tolkat Gömmarens S/V led som just markerad led som man därför kan (stig)cykla på. Jag har t.o.m. stött på poliser som hojar på den leden (dock ej i tjänsten så klart), men dom behöver ju inte för den skull veta bättre än kommunens personal.
Under dom 15-20 år jag till och från hojat S/V’a så har jag ALDRIG stött på någon som visat något som helst agg mot mig själv på cykel. Dock kör jag aldrig för att slå KOM, stannar/sänker hastigheten ALLTID vid möte.
Och då det blåser ner träd och annat över stigen har jag vid ett par tillfällen ringt in till kommunen och bett dom röja, ofta med en bild på det nedfallna trädet inkl. cykel (för att ge dom exakta GPS-koordinater), aldrig hört något negativt till svar!
Samma här, men med betydligt kortare erfarenhet. Det är värre i trafiken på vägen TILL Gömmaren...

OrjanX

Aktiv medlem
Stigsabotage(?) Gömmaren
Jag har kollat med Huddinge kommun via mejl. Jag har kollat reservatsföreskrifter hos länsstyrelsen. Alla är entydiga. De tillåtna cykelvägarna är Brandvägen, Gömmarvägen och del av Huddingeleden som löper mellan Vårby och Gömmarvägen. Dessa är markerade på PDF-kartan med en cykelsymbol. Hur det ser ut i skogen vet jag ej. EDIT: Rimligen sitter där cykelskyltar likt de på PDF-kartan (så som det brukar sitta ridskyltar på ridstigar).

Om man förlitar sig på på vad andra säger/skriver på nätet, när det gäller förbud, utan att själva kolla källan är man naiv och lite dum. Om man dessutom sprider den felaktiga informationen vidare är man ännu dummare.

Bara för att man har brutit mot ett förbud och ingen har sagt till blir det inte mer rätt att bryta mot förbudet vidare och tycka att förbudet inte gäller. Dum kan du vara själv som inte kan tolka en enkel karta med symboler på. Sitter ingen sådan cykelsymbol på den svartvita. Hur mycket du än vill att det ska vara tillåtet att cykla svartvita så blir det inte det bara för att du tycker det, och dessutom sprider ordet att det inte gör något att man struntar i det. Sen kan man säga att svartvita är en fantstisk stig som man kan önska att de öppnade upp för cykling. Jag har cyklat den själv en gång utan att veta om förbudet och utan att kollat några föreskrifter. Men nu vet jag bättre.

Senast ändrad:

larsaw

Aktiv medlem
Stigsabotage(?) Gömmaren
Ja ja, tack för upplysningen paragrafryttaren där...
Senast jag kollade karta och informationsskyltar (typ tre år sedan) så fanns det då inga markeringar, så det har troligen satts upp efter det (IOM cykel/MTB boomen).
Tur att jag inte rullat S/V mer än en eller två gånger per år (brukar dessutom pricka den varmaste dagen, så brukar vara folktomt då).
Får väl utnyttja allemansrätten på annat ställe i fortsättningen, typ Sörmlandsleden 😜 eller redan överutnyttjade Nackareservatet...

OrjanX

Aktiv medlem
Stigsabotage(?) Gömmaren
Hej!

Förlåt mitt lite hårda tonläge. Inget ont menat. Du sätter fingret på några viktiga punkter. Den usla infomationen på plats (påpekas då och då i diskussioner) som att förbudet inte verkar vara så viktigt. Att få, om någon, uppfattar cyklingen i Gömmaren som ett problem. Frågan som uppstår blir varför det finns ett förbud över huvud taget. Jag har uppfattat att reservatets grundföreskrifter ger förvaltaren utrymme till att bestämma vad som får cyklas och inte.

Nu sticker jag ut och cyklar. 😊

/Örjan

Ja ja, tack för upplysningen paragrafryttaren där...
Senast jag kollade karta och informationsskyltar (typ tre år sedan) så fanns det då inga markeringar, så det har troligen satts upp efter det (IOM cykel/MTB boomen).
Tur att jag inte rullat S/V mer än en eller två gånger per år (brukar dessutom pricka den varmaste dagen, så brukar vara folktomt då).
Får väl utnyttja allemansrätten på annat ställe i fortsättningen, typ Sörmlandsleden 😜 eller redan överutnyttjade Nackareservatet...

Helkama raisu

Aktiv medlem
Stigsabotage(?) Gömmaren

Tror inte dessa ”grengubbar” inser att deras pinnar nog mest är ivägen för vandrare.

Helkama raisu

Aktiv medlem
Stigsabotage(?) Gömmaren
Hej!

Förlåt mitt lite hårda tonläge. Inget ont menat. Du sätter fingret på några viktiga punkter. Den usla infomationen på plats (påpekas då och då i diskussioner) som att förbudet inte verkar vara så viktigt. Att få, om någon, uppfattar cyklingen i Gömmaren som ett problem. Frågan som uppstår blir varför det finns ett förbud över huvud taget. Jag har uppfattat att reservatets grundföreskrifter ger förvaltaren utrymme till att bestämma vad som får cyklas och inte.

Nu sticker jag ut och cyklar. 😊

/Örjan
Förbudet verkar ju inte vara så viktigt för kommunen då man måste ha någon konstig fetisch för Huddinges hemsida för att lyckas hitta denna information. Hittar man informationen är det inte heller helt självklart vad de menar med sin formulering.
Bättre information på info tavlorna samt några skyltar skulle kunna göra det enklare att göra rätt.

Sen kan man undra hur detta beslut tagits då det fortfarande är tillåtet att rida på stigarna.
Kanske bästa lösningen vore att förbjuda vandring på vissa stigar och på det viset sprida slitaget och minska på möten mellan vandrare/ryttare/cyklister.

radarminnet

Aktiv medlem
Stigsabotage(?) Gömmaren
Idag var det visst något geni som tyckte att det var en bra idé att lägga ut det här, i botten på en av SBR-sträckorna:

D2D87FDF-BC61-49FD-A7A6-CE9C251A1E83.jpeg

ooms

Aktiv medlem
Stigsabotage(?) Gömmaren
Undrar vem det är som tänder här...
Kan väl vara bra för folk att veta att det är meningslöst att rösta om man inte bor i Huddinge.

thomalin

Aktiv medlem
Stigsabotage(?) Gömmaren
Jag skulle vilja veta varför det är förbjudet att cykla, alltså den vetenskapliga bakomliggande orsaken som styrker myndigheternas rätt att exkludera delar av befolkningen att på sina villkor vistas i naturen. En hänvisning till vetenskapligt grundad beslutsmotivering borde krävas för att ta bort kommunala tyckare. Slitagekortet är ju förbrukat eftersom ridning är tillåtet.

Helkama raisu

Aktiv medlem
Stigsabotage(?) Gömmaren
Jag skulle vilja veta varför det är förbjudet att cykla, alltså den vetenskapliga bakomliggande orsaken som styrker myndigheternas rätt att exkludera delar av befolkningen att på sina villkor vistas i naturen. En hänvisning till vetenskapligt grundad beslutsmotivering borde krävas för att ta bort kommunala tyckare. Slitagekortet är ju förbrukat eftersom ridning är tillåtet.
Enligt kommunen har man fått mycket klagomål från folk som vandrar i området.

josofin

Aktiv medlem
Stigsabotage(?) Gömmaren
Fast det mest Happykorrekta är ju att vara - Emot - MTB stigar. Gör man en MTB-led så blir det ju cykelförbud överallt i hela världen och allt måste sprängas.
Å nej, gjorde jag något som inte var Happykorrekt 😱... Tänkte bara att med en mtb-led för alla tids-hetsande cyklister kan jag få cykla ifred på vandringslederna, för några vandrare ser man aldrig där....🙄

😉😜

Berk

Aktiv medlem
Stigsabotage(?) Gömmaren
Å nej, gjorde jag något som inte var Happykorrekt 😱... Tänkte bara att med en mtb-led för alla tids-hetsande cyklister kan jag få cykla ifred på vandringslederna, för några vandrare ser man aldrig där....🙄

😉😜

Bästa lösningen till det är att få bort alla andra stigar från sträva.

EDIT: haha, rolig stavningsfel!

Senast ändrad:

josofin

Aktiv medlem
Stigsabotage(?) Gömmaren
Kan tilläggas om cykelförbudet i Gömmaren att sista jag mötte kommunens naturvårdare där, så bad han mig cykla ett extra varv på en av stigarna för att kolla efter ett nedfallet träd som han hade fått rapport om... Så kommunen verkar lite halvintresserade av att upprätthålla förbudet...

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer