Stigstatus i Stockholm? Uppdatera Här!

Lingon

Aktiv medlem
Rapport från några av Stockholms gamla soptippar,
Hagakullen: Switchbacks ner mot motorvägen är helt snö- och isfri. DH-spåren norrut är isiga.
Flobban: Gamla DH-banan/träramp till sjön, lite tungrullad snö här och där men nästan ingen is. Helt ok! Creme de la creme, Is finns men inga problem utan dubb. Friirajdspåret, bra första biten men dödsis när man kommer ner en bit.

JTF

Ny medlem
Makten sa:
cwh1973 sa:
Tips till alla med cykelfeber men som känner sig osäkra på isiga underlag
Grymt bra pris på IceSpikerPro just nu, oslagbart pris hos cykelgear.se
https://www.cykelgear.se/reservdelar/dack/mtb-dack-275/schwalbe-ice-spiker-pro-275x225-57-584
/C
Notera att det är Performance-varianten som har stålvajer och fuldubbar. De kostar knappast sjuhundra spänn i vanliga fall.
Hos just Cykelgear kanske dom gör det. Finns faktiskt ännu högre ordinarie priser hos en del handlare i Sverige också. Men ca 500-600 är nog närmast ord. pris för det icke vikbara däcket hos prisvärda tyska handlare. (som exempel från B-C här ovanför)

JTF

Ny medlem
Makten sa:
JTF sa:
Men ca 500-600 är nog närmast ord. pris för det icke vikbara däcket hos prisvärda tyska handlare. (som exempel från B-C här ovanför)
Fast det hos B-C är det vikbara med findubbar. Klart rimligare normalpris alltså.
Nu syftade jag på det närmaste inlägget -> https://happyride.se/forum/read.php/1/1819977/3321575#msg-3321575 och det leder till det icke vikbara för 52,47 Euro.

Längre upp -> https://happyride.se/forum/read.php/1/1819977/3321569#msg-3321569 finns även länkat till Evo vikbart för 58,77 Euro.

Makten

Aktiv medlem
JTF sa:
Nu syftade jag på det närmaste inlägget -> https://happyride.se/forum/read.php/1/1819977/3321575#msg-3321575 och det leder till det icke vikbara för 52,47 Euro.

Längre upp -> https://happyride.se/forum/read.php/1/1819977/3321569#msg-3321569 finns även länkat till Evo vikbart för 58,77 Euro.
Ah, då är jag med!

happymtb.fr sa:
Är det nån som har provat nåt annat än Ice Spiker? Nicotine från 45nrth kanske?

Jag är inte direkt imponerad av Ice spiker...
Jag körde några Nokian med en sabla massa dubb för några år sen, men aldrig i skogen "på riktigt". Dock tappade jag inte en endaste liten dubb på flera år, medan ISP formligen sprutar dubbar om man tar i lite. Även efter noggrann inkörning.

Har kikat på 45NRTH men även om mönstret ser väldigt bra ut så är jag skeptisk med tanke på att casingen beskrivs som lätt. Antar att det är för att de inte ska bli för tunga. En av ISP:s största nackdelar är i min mening att de är sjukligt studsiga och flimsiga, vilket säkert beror på just tunn casing.

JTF

Ny medlem
happymtb.fr sa:
Är det nån som har provat nåt annat än Ice Spiker? Nicotine från 45nrth kanske?

Jag är inte direkt imponerad av Ice spiker...
Jag köpte nya Suomi WXC300 i vintras (visserligen för 26, men finns även till 29) och efter att tidigare kört ISP Evo i några år så tycker jag isgreppet är i princip lika bra på WXC men däremot känns WXC betydligt mer slitstarkt än ISP. Samma typ av lättviktsdubb med hårdmetallkärna och aluminium omkring, men gummidobbarna är något lite större och stabilare på WXC vilket jag misstänker är en anledning till att jag inte tappat en enda dubb på hela vintern, trots en del hårda törnar mot stenar och +ANNAT. På ISP tappades det dubb däremot...
(båda däcktyperna inkördes 4 - 5 mil enligt gällande anvisningar)

happymtb.fr

Aktiv medlem
Tack för återkopplingen!

Ice spiker har visst väldigt tuna sidoväggar, en Butcher Control känns dubbel så tjock i jämförelse...
Nicotine däcket känns ändå som rätt väg att gå med både dubbade och odubbade i mönstret. Synd att det verkar vara en klen casing bara.
Suomi däcket är ganska smal för min smak.

Vi får hoppas att isen försvinner istället ;-)

glitch

Aktiv medlem
Fiskartorpet börjar ta sig. Körde dubbfritt utan vurpa. Mycket barmark och i övrigt mycket rutten is som ändå greppar ok.
Biten längs med universitet är det dödsis på och klättringarna nere vid vattnet/hoppbacken.

MatteXC

Ny medlem
Nice, ja det brukar alltid vara isigt eller lerigt på den sidan mot universitetet och knixarklättringen.

Ni kan ju tacka mig för att våren är kommen (beställde nya ISP Evo igår, klart som fan våren dyker upp) ;)

Senast ändrad:

LasseB

Medlem
Rapporten gäller Älta, delar av sörmlandsleden och milbanan eftermiddag 7 april:
95% otrampade stigar är snö och isfria. Skuggpartier och norrsluttningar kunde fortfarande ha partier med 5cm slushig snö. De trampade stigarna var i stor del belagda med is, men den var mjuk och körbar med odubbat så länge man inte stod på, utan mer rullade rakt över.
Satsa på otrampade småstigar så borde du kunna få en trevlig tur. Dock är det rejält blött i marken.

LasseB sa:
Rapporten gäller Älta, delar av sörmlandsleden och milbanan eftermiddag 7 april:
95% otrampade stigar är snö och isfria. Skuggpartier och norrsluttningar kunde fortfarande ha partier med 5cm slushig snö. De trampade stigarna var i stor del belagda med is, men den var mjuk och körbar med odubbat så länge man inte stod på, utan mer rullade rakt över.
Satsa på otrampade småstigar så borde du kunna få en trevlig tur. Dock är det rejält blött i marken.
Tack Lasse då blir det stänkskärmar på idag.

MatteXC

Ny medlem
Körde fiskartorpet i torsdags, då märktes det att det tinar på bra, spåret varvades lerpölar/halvruttet lager av löv, döds-is och slush.

Kan tänka mig att det går att köra dubbfritt idag, får se om jag kikar förbi idag

MacBear

Medlem
Körde odubbat i Lövsta igår, inga problem alls. Det fanns en del isiga partier, men det övre lagret var mjukt så man fick ändå hyfsat med grepp

glitch

Aktiv medlem
MatteXC sa:
Körde fiskartorpet i torsdags, då märktes det att det tinar på bra, spåret varvades lerpölar/halvruttet lager av löv, döds-is och slush.

Kan tänka mig att det går att köra dubbfritt idag, får se om jag kikar förbi idag
Lerigt satan men nästan all is borta.

Gandalf

Ny medlem
Gömmarens gröna är kanon nu, faktiskt bättre än i höstas. Mycket få isiga partier och den is som finns är mjuk och inga problem att få fäste på med sommardäcken. Många av hösten surhål är istäckta så det är bara att rulla över.

20180408_122703.jpg

20180408_120117.jpg

MatteXC

Ny medlem
Var inye o cyklade men sprang nyss runt fiskis, tror att det är riktigt lerigt fortfarande men is är nog begränsat till de totalt skugglagda bitarna och borde vara i princip obefintligt

glitch

Aktiv medlem
Körde i torsdags, ingen is men bra lerigt. Man borde göra en insats och bygga lite spänger.
Vem står bakom spåret? Finns ju sjukt mycket vindfällen som skulle kunna bli spänger :)

MatteXC

Ny medlem
Jag TROR att det är någon eldsjäl vid fiskartorpets konferens som lyckats deala med djurgårdsförvaltningen, så det är väl att kontakta fiskis som gäller? Säg till om det blir spårvård så hänger jag med, har faktiskt gjort några egenmäktiga insatser med att röja i spåret tidigare, vore kul om det kunde bli lite mer seriöst :)

Bubblan163

Ny medlem
Blött och lerigt på fornstigen.

Någon har satt upp hinder på slutet. Är det för att man inte vill ha hästar på stigen eller är det cyklister man vill stoppa?

Atakua

Medlem
Dags att gruva ut den här tråden på nytt? Cyklade NICK-spåret idag: underlaget är hårt, isigt, halt. Det ligger ett tunt lager ny snö klistrad till isen vilken ger bara så mycket grepp så att man inte glider ur stigen hela tiden.

Rompa

Aktiv medlem
Paradiset, , tornbergslingan, sameslingan, brinkslingan, sml mot lida och sml från lida mot södertälje och etapp 62 är ?.

Mediokern

Ny medlem
Hellas idag på eftermiddagen - helt klart farbart utan dubb.
Åkte lite Blåa, lite Vita, lite Orangea.
Väldigt olika underlag; allt ifrån sopsaltat utmed Ältavägen till och från Hellas, till knöggelis med delvis sand på när man åkte större motionsslingrona, en hel del is på större stigar, till en del kornsnö ute i terrängen där inte så många rör sig, till helt barmark men fruset på vissa ställen. Fördelen med att det var delvis fruset är att det inte var så blött, utom i vissa surhål som inte frusit till helt.
Gick bra utom när man som n00b försökte för häftigt igångdrag innan diverse hinder - men som sagt helt ok överlag.

Var precis ute ett varv i Runbyskogen i Väsby, utan dubb. Nog var det lite halt på sina ställen, men stormfällda träd var ett betydlig större problem än is.

Tomcaten

Aktiv medlem
Hellas idag var det rätt mycket is på de vanligare stigarna som inte låg så högt upp. Ibland fem meter ren is-bana till landningsbana så det var stor risk att huvud bytte plats med fötter. Högre belägna stigar var jättefina o trevliga, tidvis gick det hiskeligt fort och när man just kom ned till slutet av sin sträcka så var det ofta hockey-rink framför en.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer