Stigstatus i Stockholm? Uppdatera Här!

Atakua

Medlem
Efter solnedgången smög jag in i Igelbäcken. Greppet är äntligen tillräckligt bra efter de gångna isiga dagarna.

Stigen är nu nästan ren av nedfallna grenar och träd. Tack till okända personer som högg genom den här tjocka stocken:

IMG_20190120_170209.jpg

Trots det behöver man ha ett smalt styre (smalare än 700 mm) för att klara den. Eller ha utmärkta manövreringsförmåga.

Jag själv sågade itu några få mindre grenar som låg på marken, såsom de här vid stigens huvud:

IMG_20190120_155103.jpg

Vet inte om det har ändrat stigen till bättre för alla eller sämre för några som vill ha mer utmaning, men de här grenarna tyckte jag inte om.

Det enda "nya" hinder som fortfarande inte är åtgärda är den nedfallna tallen av vilken jag tog en bild som finns i mitt föregående inlägg.

Atakua

Medlem
Cyklade ikväll i Hansta och Östra Järvafältet.

1. Hanstaleden — bra undanröjde och väldigt trampade stigen trots senaste orkanen. Det visar sig att man troligen använde en fyrhjuling för att dra nedfallna träd undan. De träd som ligger kvar går att köra om eller köra över.

2. Gröna milspåret (mellan Fäboda och Bögs gård) har varierande egenskaper. På den västra halvan finns flera stora träd liggande. Med mycket besvär kröp jag och drog min cykel under det paret på bilden nedan.

På den östra halvan är läget bättre, nästan ingen stock under fötter. Under kraftledningen finns en vältrampad stig som ger fint flytt. Hård snö har utjämnat alla ojämnheter och get bra grepp.

En mindre nedtrampade del ligger vid stigens sydliga spets där behöver man breda däck för att ta sig fram.

Bilagor

Atakua

Medlem
Besökte Fiskartorpet i eftermiddags. Var tvungen att vänta tills vägarna hade blivit mer framkomliga efter nattens snöfall.
Som förväntat träffades jag där med 25 cm djup snö så att jag önskade att jag skulle ha haft 10 tum breda däck på cykeln. Det skulle ta väldigt mycket trampande innan man kan till och med hitta cyklingsstigen.

Där skrämde jag några pulkaåkare, en skidåkare, en löpare, föll två gånger i mjuk snö eftersom bromsarna blev alldeles blockerade med snön, tog ett par bilder och kröp långsamt hemåt.
IMG_20190203_141842.jpg

rotmys

Ny medlem
Hej, har någon som varit ute och cyklat de senaste dagarna stigstatus i Stockholm? Helst Hellas.

Senast jag försökte var det mjukt slask som inte gick att cykla på. Men det var över en vecka sedan. Kanske har töat bort nu?

AX3L

Aktiv medlem
rotmys sa:
Hej, har någon som varit ute och cyklat de senaste dagarna stigstatus i Stockholm? Helst Hellas.

Senast jag försökte var det mjukt slask som inte gick att cykla på. Men det var över en vecka sedan. Kanske har töat bort nu?
På större leder är det mestadels is, med tung djup slush (typ ocyklingsbart utan fatbike) vid sidan. Mindre stigar har den snön överallt dvs typ omöjligt att köra. Barmark bitvis, men rätt korta partier. Detta var igår kväll. Det gick ju att köra i, men frågan är om det kan kallas cykling.

En hyfsat representativ bild:

Bilagor

mamme1

Aktiv medlem
AX3L sa:
rotmys sa:

På större leder är det mestadels is, med tung djup slush (typ ocyklingsbart utan fatbike) vid sidan. Mindre stigar har den snön överallt dvs typ omöjligt att köra. Barmark bitvis, men rätt korta partier. Detta var igår kväll. Det gick ju att köra i, men frågan är om det kan kallas cykling.

Mycket tydligt klargörande av läget, tack!
Har du nån koll på grus/transport/gångvägar i Hellas/Erstavik. Funderar på om en dubbfri cx-runda kan vara ett alternativ, eller är det mest en massa skuggade blötispartier nu?

AX3L

Aktiv medlem
mamme1 sa:
AX3L sa:
rotmys sa:

Mycket tydligt klargörande av läget, tack!
Har du nån koll på grus/transport/gångvägar i Hellas/Erstavik. Funderar på om en dubbfri cx-runda kan vara ett alternativ, eller är det mest en massa skuggade blötispartier nu?
Jag kan bara redogöra för grus/motionsbanorna inne i Hellas så att säga, och det var fan ännu värre. Där har man ju konsekvent plattat till snön för att göra skidspår. Ska man cykla på ordentligt är det nog asfalt som gäller, där man saltat bort skiten.

AX3L

Aktiv medlem
mamme1 sa:
Makten sa:
mamme1 sa:
Glöm det. Bara glöm.
Oh jaevlar! Jag glömmer, tack!
(Tack även till AX3L)
Blåbäret som cyklar längst fram på bilden är för övrigt undertecknad ?

Också nyfiken på hur det är idag! Har vi nån långtidsprognos till tisdagsrajden?

Berk

Aktiv medlem
Provade (igen) att köra tre amigos, gick inte. Mindre is på torra vita och gröna var bättre. Tror att jag cyklade/gick 50/50%, men jag är ingen duktigt stigcyklist och är också försiktigt. Fin därute idag!

KiwiQ

Ny medlem
Kan någon snälla tipsa om ett spår/område som går att cykla på utan att kliva av och gå, fram/bakdäck gräver ner sig i snö/ls osv osv

Tipsa snarast, vill ut!

Mini_me

Aktiv medlem
KiwiQ sa:
Kan någon snälla tipsa om ett spår/område som går att cykla på utan att kliva av och gå, fram/bakdäck gräver ner sig i snö/ls osv osv

Tipsa snarast, vill ut!
Några var ute på/vid Gålö igår , döma av bilderna så såg det najs ut.

Hellas ska utforskas idag. Men enligt bilden ovan så borde gröna vara ok att köra om det på bilden är den snöigaste biten.

KiwiQ

Ny medlem
Mini_me sa:
KiwiQ sa:

Tipsa snarast, vill ut!
Några var ute på/vid Gålö igår , döma av bilderna så såg det najs ut.

Hellas ska utforskas idag. Men enligt bilden ovan så borde gröna vara ok att köra om det på bilden är den snöigaste biten.
Blir att utforska dessa alternativ, tack så mkt för tips

glitch

Aktiv medlem
Gröna är körbar med äggskal under pedalerna. Is men för det mesta greppar det ok. De lägre stigarna / där inte alla gått är kass.

larsaw

Aktiv medlem
Generellt så gäller det att hitta stigar som inte trampats upp så det bildats en svårsmält iskaka.
Så hitta ut till era ”hidden tracks”!

Rompa

Aktiv medlem
huddingeskogarna, paradiset, ghettot, flobban, bitar av SML var dåliga idag. det bästa var väl cykelbanan från huddigevägen till flobban....

Mini_me

Aktiv medlem
Champ från HBB till kyrkogården är lite jobbig. Många som går där och ganska mycket ligger i skugga/lågt. Dvs is. Men det fanns bitar som var kul.

Sen om man tar sig över vägen och kör gröna så är det typ 50-50 is och barmark.

Gula (den delen vi körde , via jubileumsklippan) var ok fast dom långa uppför/nedför var is.

Desto högre man kommer desto bättre blir det.

Dubb gör isen kul men stenar och allt annat blir lite segare. Utan dubb så tvärtom.

Men med sol så var det lätt värt det.

Bilagor

Tomcaten

Aktiv medlem
Fortfarande ett tag kvar. Det var en hel del is på tisdagsrajden.

Men eftersom det är 0 is i Malaga så drar jag dit imorn, tja ses om ett tag. /T

roskai

Aktiv medlem
Tomcaten sa:
Fortfarande ett tag kvar. Det var en hel del is på tisdagsrajden.

Men eftersom det är 0 is i Malaga så drar jag dit imorn, tja ses om ett tag. /T
Tomcaten, du är ju en jävla hjälte! Is i hellas, fuckit drar till Malaga :D

Edit: keyboard fuckup

Senast ändrad:

Atakua

Medlem
Försökte cykla på NICK-spåret igår kväll, men vände mig snabbt tillbaka. Halt is i på ungefär 50% sträcka. Dessvärre var det att det är mörkt igen under nattid (vita snön har ju smält) och att man inte kan se var en isfläck slutar och var man kan bromsa igen. Det skulle bli bättre i helgen vid plusgrader.

Mini_me

Aktiv medlem
Hellas är magiskt bra!

Körde från Hammarbybacken till lilla Kyrkogården - sen runt lite grön / gul / blå (Se Strava).

Namnls.jpg

Hårt i marken och hur mycket grepp som helst. Bara gasa. Max 5% is kvar som man lätt tar sig förbi/över.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer