Stigstatus i Stockholm? Uppdatera Här!

Der Kaiser

Aktiv medlem
Ja, det är Slush puppie i Hellas idag.
Blöt snö, Slush puppie, massor av rinnande och stående vatten, en del hällar som är snöfria.
Förvänta er inga pb eller att klara några jobbiga klättringar, men ta det för vad det är o ut o njut 🙂

mtbloaf

Medlem
Var ute och gick delar av blåa och my deer nyss. Väldigt mycket slush där det har körts/gåtts mest på blåa, mindre slush och mer snö på my deer. Hoppas att det hinner smälta mer tills det fryser på igen, annars blir det rejäla ispartier.

Makten

Aktiv medlem
Nån som varit ute idag? Är det isbana eller saftsoppa på de tilltrampade stigarna? Kanske barmark på mindre stigar?

Berk

Aktiv medlem
Nån som varit ute idag? Är det isbana eller saftsoppa på de tilltrampade stigarna? Kanske barmark på mindre stigar?
Antar att det inte är bra:

EDIT: bug i webbsidan här, man får citat från första inlägget på sidan, inte inlägget man länkar till.

Makten

Aktiv medlem

EDIT: bug i webbsidan här, man får citat från första inlägget på sidan, inte inlägget man länkar till.
Nä, jag såg det, men det där är ju mer en sjö än en stig. Kanske inte så talande för hur resten ser ut. :unsure:

Berk

Aktiv medlem
Nä, jag såg det, men det där är ju mer en sjö än en stig. Kanske inte så talande för hur resten ser ut. :unsure:
Nej, kanske inte. Det finns många stig i Hellas som är högre upp. Kanske är dom cyklingsbart. Vet inte om det är värt det att gå ur och titta imorgon.

josofin

Aktiv medlem

Jo, jag var ute imorse, för första gången den här höst/vintern var det ocyklingsbart. Var inte i Hellas iof, men Stockholm iaf. Vissa partier låg under 5-10 cm vatten, andra var hårt packad snö förvandlad till blankis där det var svårt både att cykla och gå...Och sen som synes på bilden, is med 5 cm vatten ovanpå.... Och ja, ser ut som en sjö, men stigen jag brukar ta går där under någonstans...

glitch

Aktiv medlem
Jo, jag var ute imorse, för första gången den här höst/vintern var det ocyklingsbart. Var inte i Hellas iof, men Stockholm iaf. Vissa partier låg under 5-10 cm vatten, andra var hårt packad snö förvandlad till blankis där det var svårt både att cykla och gå...Och sen som synes på bilden, is med 5 cm vatten ovanpå.... Och ja, ser ut som en sjö, men stigen jag brukar ta går där under någonstans...
Tack för info! Funderade på utecykling idag men var skeptisk. Det där hjälpte mig fatta beslutet att slippa bli besviken:)

josofin

Aktiv medlem
Å nu sitter jag ändå här och tittar på solen och tänker att det kanske inte var så illa.. en liten tur kanske går bra..🤔... dumma cykelsjuka hjärna 😅...

Mediokern

Aktiv medlem
Sen post, men annat kom emellan efter att jag kom hem.

Även jag tvekade ett tag, men efter att ha läst tråden begav jag mig utåt Nacka/Hellas under sena eftermiddagen.

De stora promenadvägarna/grusvägarna ska man i vanlig ordning undvika då tilltrampad snö efter riklig nederbörd blivit till knögglig skridskobana och helt hopplösa att försöka cykla på. Det gick hjälpligt att ta sig fram vid sidan om emellanåt.

Ute i själva skogen på mindre stigar var det inte värre än en vanlig höstdag, dvs helt ok på högre belägna stigar mm. men i svackorna var det rejält blött: både stora vattensamlingar och ställen med rinnande vatten.

Lyckas man väl ta sig till de mindre stigarna är det faktiskt helt ok.

Fågelben

Aktiv medlem
Körde anstaltsbanan norr om Åkersberga idag. Helt ok!

Både hårdpackad snö och snabba frusna stigar. Inte så mycket is. Rejäla vattensamlingar på några ställen.

Stigarna upp från Garnsviken var tungkörda men också ok. Sista sträckan hade förvandlats till en bäck med smältvatten...

Stigen över fältet nere vid kyrkan var rena isbanan.

Makten

Aktiv medlem
Märkte på hemvägen i Hellas idag att det börjar frysa på hällarna och att det på vissa ställen var osynlig blankis. 😱 Så nu gäller det att passa sig även där det ser bra ut. Kommer det lite snö ovanpå så blir det rysk roulette.

Berk

Aktiv medlem
Märkte på hemvägen i Hellas idag att det börjar frysa på hällarna och att det på vissa ställen var osynlig blankis. 😱 Så nu gäller det att passa sig även där det ser bra ut. Kommer det lite snö ovanpå så blir det rysk roulette.
Ja, märkte också att flera häll med brantare sidan mot Norden och därför i skuggan var helt täckta av blankis. När vi körde var det tillräckligt ljus att uppmärka dock, efter överraskningen av den första.

josofin

Aktiv medlem
Blev en tur till Flemingsbergsskogen idag. De nedre delarna var en mix av fuktigt, fläckvis snö/is. Helt körbara. Högre upp konstigt nog mer snö och is och bara bitvis lite torrare.. transportsträckorna som väntat skridskobana! Allt var körbart med mina fusk-däck, men hade nog gått skapligt ändå.
20210124_150311.jpg
20210124_143713.jpg
20210124_144628.jpg

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Stack ut i solen på Erstaviksstigarna (Blå, Hällre, Corona, My deer, Bygg-Ole, Hällre) vid 12:30. På skuggsidorna rätt slippriga hällar. Allt eftersom temp föll fick jag ta det allt försiktigare. Mest is på de stora stigarna som Gröna och Blå. Rätt mycket is på Hällre där jag för första gången avstod branten osäker på fästet. Spåren från folk med dubb satt som hällristningar där... Bygg-Ole var isfri som den går i solen.

Mini_me

Aktiv medlem
Stack ut i solen på Erstaviksstigarna (Blå, Hällre, Corona, My deer, Bygg-Ole, Hällre) vid 12:30. På skuggsidorna rätt slippriga hällar. Allt eftersom temp föll fick jag ta det allt försiktigare. Mest is på de stora stigarna som Gröna och Blå. Rätt mycket is på Hällre där jag för första gången avstod branten osäker på fästet. Spåren från folk med dubb satt som hällristningar där... Bygg-Ole var isfri som den går i solen.
Vilket håll på Hällre? Med branten, menar du då den som man måste typ kravla sig uppför om man ska tya Hällre ner mot gruset?

Berk

Aktiv medlem
Vilket håll på Hällre? Med branten, menar du då den som man måste typ kravla sig uppför om man ska tya Hällre ner mot gruset?
Antar att branten är den i mitten jag brukar kravla mig uppför. Här på bilden kör min son (och jag efter) den för första gången nedför (i augusti):

2020-08-02-18-32-30.jpg

Makten

Aktiv medlem
Måste apropå allt detta avråda från Vilse (i Hellas alltså). Den är verkligen helt värdelöst genomblöt och lär vara det i ett antal dagar framåt trots kommande minusgrader. Varenda surhål har breddats rejält och jag gör tyvärr likadant själv eftersom det är hopplöst att cykla vidare om man blir blöt om fossingarna i kylan. Så undvik gärna den, både för att den inte är rolig och för att den slits som attan just nu.

Oh deer och Apan är nog de två bästa stigarna hittills av helgens cykling att döma. Väldigt lite is och tämligen torrt dessutom. 👌

Edit: Om man vill köra dubb så kan det vara vettigt att ha ett extra framhjul med dubbdäck. Går snabbt att byta, det är mest fram som is är läbbigt, och man rispar inte underlaget på samma sätt som med dubb bak. Om man nu bryr sig om sånt (jag gör det inte).

Senast ändrad:

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Ja, åt väster med storbranten på mitten.
Kändes som något av ett misslyckande (vuxet beslut) eftersom bromszonerna hade mysiga isfläckar. Att jag kör en gammal 26” SS med stel stolpe kan ju haft inverkan.

Som kuriosa drog jag allra första repan där när jag drog fram stigen. Då var hällen täkt av vitmossa.

klasburen

Ny medlem
Är det någon som varit ute i Hellas sedan snön kom tillbaka? Funderar på om det fortfarande är blankis under snön och halt som tusan.

Makten

Aktiv medlem
Precis. Av gårdagen att döma så var det bäst på stigar som var tilltrampade eftersom snön då inte släpper från eventuell is under, lika lätt. Fullt cykelbart i övrigt men ganska sketchy utan dubbdäck.

paxel

Medlem
Om man ska köra i Hellas i morgon, var borde man åka? Är det mest upptrampat i Sicklaskiftet eller runt Hellasgården?

Makten

Aktiv medlem
Går det att välja "de senaste dagarna" på den?
Trodde att det var de 2 senaste årens aktivitet, uppdaterad månadsvis?
Ingen aning, men man kan nog anta att den relativa trafiken ökar ännu mer på de mest trafikerade stigarna när underlaget är svårt.

Edit: Nu snöar det ju satan, så det kommer knappast vara uppkört till imorrn. Men lite tillplattat är betydligt bättre än ospårat, oftast.

mamme1

Aktiv medlem
Ingen aning, men man kan nog anta att den relativa trafiken ökar ännu mer på de mest trafikerade stigarna när underlaget är svårt.
Tack för svar. Det är ju dock relativt ointressant när det är en specifik dag man vill ut 😁

Edit: Nu snöar det ju satan, så det kommer knappast vara uppkört till imorrn. Men lite tillplattat är betydligt bättre än ospårat, oftast.
Så sant!
(Höstens spontana fatbikeinköp börjar kännas avsevärt mer genomtänkt nu än vad det gjorde under sura december)

Der Kaiser

Aktiv medlem
Vi körde upp happy ending 2 o feta vägen ne några gånger mitt på dan, jag drog dessutom dagens, tror jag, första spår på traktormakt, men det funkade rätt bra (förutom början från filosofens grav, ingen kom upp någon gång.) För första gången den här säsongen så höll isen på de stora pölarna, nästan iallafall, fast det knakade oroväckande.
Ja, det är lös snö på hårdare snö, eller is, klart opålitligt, men det är jättefint i skogen, ut o njut bara.

paxel

Medlem
Nån som har cyklat A-trail på sistone och vet om det är tillplattat?
Annars blir det allfarvägar. Tänker mig att Sicklaskiftet och Gröna borde vara vältrampade.

paxel

Medlem
Cyklade gröna igår fram till första grusvägen, var helt ok. Fick hybris och försökte mig på A-trail med. Vände efter 500 meter och ledde cykeln tlllbaka med.

simson

Aktiv medlem
Cyklade runt på Årstafältet och i hemmaskogen , fantastiskt kul
lite småspännande när man trampade igenom den packade snön å gled på knaggelisen under.
Å vädret världsklass 😃😃😃😃😃
Mange

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer