Stigstatus i Stockholm? Uppdatera Här!

Der Kaiser

Aktiv medlem
I princip ocykelbart på gröna kring masterna, med 2,6:or och superlågt tryck. Fatbike funkar nog, men i övrigt absolut inte värt det.

Håller med om ocyklingsbart. Jag valde 2.4 med fräscha mönster ist f. 2.8 med slitna och tror att det var bättre, har halkat runt en del med plusdäcken ovanför snön i år, men det var inte tillräckligt.
Gav upp efter försök att ta mig in mot två tornen och gröna från Kranglans väg.

Fredrik80

Aktiv medlem
Ere nu man skall köra med 1,7or så man bah går igenom smeten och kör på marken under :-)

Stalle

Ta med torrdräkten också, du kan behöva simma på några ställen :)

06-02-105-00-00.jpg

Makten

Aktiv medlem
Ere nu man skall köra med 1,7or så man bah går igenom smeten och kör på marken under :-)
Jag tror 5" funkar betydligt bättre. Det var när man sjönk igenom som det inte funkade, och det gick att cykla korta sträckor utan att sjunka igenom. Det ska nog vara bra löst innan smala däck lönar sig.

Jag provade att cykla lite utanför stigen och det gick bitvis faktiskt bättre. Det fina med det är att småstigarna kanske är cykelbara rätt snart då, eftersom snön där inte var tilltrampad innan det började töa. (y)

Makten

Aktiv medlem
För den som får för sig att det nog går att cykla grävel i Erstavik, glöm det. Stora Erstaviksvägen funkar nog även om den bara bitvis är snöfri, men alla de mindre vägarna jag körde idag såg ut såhär. På hemvägen tänkte jag ta Snöromsvägen men var tvungen att vända trots 2,6"-däck. Helt omöjligt. Bilden är från precis ovanför Sandasjön, mellan Äventyrsbanan och Strålsjön. Edit: Tenntorpsvägen heter den visst.

DSCF1038_fb.jpg

gavin_gadget

Aktiv medlem
Ja sånt där snömos var riktigt trögcyklat. Inte tillräckligt löst för att man ska gå igenom och för löst för att ge något grepp. Enda sättet för mig att komma framåt alls var att lägga så mkt tyngd som möjligt bak.... Skovelhjul kanske vore ngt likt Hill Climb-motorcyklar

josofin

Aktiv medlem
Jorå så att... slush även i södra storstan... blev en hel del promenad med cykel... Tvärtemot förra veckan var det utanför de hårt trampade stigarna det gick bäst idag... nå ja, ett par dagar till med mildväder så är det barmark. Vår i luften 🦋!

Någon som har kolla på hur stigarna på Järvafältet mellan Barkarbystaden och Sollentuna ser ut nu?
Var där ute igår och körde, fick ge upp stigarna och fokusera på grusväg istället. De gavin_gadget skriver ovan sammanfattar stigarna utmärkt, "Inte tillräckligt löst för att man ska gå igenom och för löst för att ge något grepp"

ZE

Medlem
Runt Tullinge vid branbrinks ip bara slush.... Håll er till plogade vägar som har tinats upp får vänta tills skogsstigarna torkat ut

Makten

Aktiv medlem
Cykelbart i Hellas igen! Det varierar rätt mycket, från total barmark via snö- och isfläckar (oftast mjuka) till större områden som fortfarande är heltäckta med snö. Men även där går det att cykla, sånär som att man kan behöva knuffa i nån enstaka uppförsbacke. Skapligt blött men inte överjävligt.

Jag startade vid masterna och körde gröna till röset -> U-bahn -> korsade Mossad och KGB -> Lyrik (akta isen i kurvan!!!) -> milspåret mot blå -> My Deer -> gena över till Corona via en snutt på blå -> A51 -> liten hemlig bredvid gröna -> Gröna mot masterna -> Nacke 1. Allt detta var cykelbart med bara några få ställen där jag fick stiga av.

Ungefär såhär ser det ut på de flesta ställen, illustrerat på Corona:

20210223_155118_fb.jpg

__jp

Aktiv medlem
Cykelbart i Hellas igen! Det varierar rätt mycket, från total barmark via snö- och isfläckar (oftast mjuka) till större områden som fortfarande är heltäckta med snö. Men även där går det att cykla, sånär som att man kan behöva knuffa i nån enstaka uppförsbacke. Skapligt blött men inte överjävligt.

Jag startade vid masterna och körde gröna till röset -> U-bahn -> korsade Mossad och KGB -> Lyrik (akta isen i kurvan!!!) -> milspåret mot blå -> My Deer -> gena över till Corona via en snutt på blå -> A51 -> liten hemlig bredvid gröna -> Gröna mot masterna -> Nacke 1. Allt detta var cykelbart med bara några få ställen där jag fick stiga av.

Ungefär såhär ser det ut på de flesta ställen, illustrerat på Corona:

Visa bilaga 471501

Snyggt!

Medans jag väntar på min nya cykel (som såklart är försenad) så får jag hålla mig till grusvägarna...

Der Kaiser

Aktiv medlem
Var ute en sväng runt lunch, mest på sicklaskiftet.
På skiftet rinner det en hel del men nästan ingen is eller snö kvar, däremot är en del sektioner av grusvägar (skuggiga sådana) is från kant till kant.

gavin_gadget

Aktiv medlem
Var också i Hellas idag. Ungefär Champs Elyse och en bit på traktormakt (cyklade dit det såg torrt ut). Som Der Kaiser sa; en hel del vatten som rinner och några pölar men rimligt torrt om man håller sig lite högt. Nästan ingen is/snö i skogen.

Vet någon förresten om man kan spola av cykeln någonstans i närheten? Utgick ifrån Hammarbybacken idag.

Der Kaiser

Aktiv medlem
Var också i Hellas idag. Ungefär Champs Elyse och en bit på traktormakt (cyklade dit det såg torrt ut). Som Der Kaiser sa; en hel del vatten som rinner och några pölar men rimligt torrt om man håller sig lite högt. Nästan ingen is/snö i skogen.

Vet någon förresten om man kan spola av cykeln någonstans i närheten? Utgick ifrån Hammarbybacken idag.

Där man brukar träffas för tisdagsraiderna var det åtminstone i fjol en tvättplats.

KjellF

Aktiv medlem
Jag behövde gena genom en skog direkt söder om Stockholm igår (Vidja). Det var ca 10 cm blöt snöslask hela vägen. Dock ingen is som jag kunde se.

BAPEsta

Aktiv medlem
Körde lite i Hanstaskogen i förrgår var lite lagom lerigt och fortfarande en del is men gick relativt bra att köra igenom. Var dock väldigt många fallna träd efter Astrid Lindgren Berg, tappade bort mig helt där då det var första gången jag körde där.

Mediokern

Aktiv medlem
Huddinge/Ågesta - körde mest grusväg och nån mindre stig. Bitvis blött men fast underlag på större grusvägarna.
Lite "höstkladdigt" på en del ställen i skogen, men även en hel del torrare partier. Roligt var det i alla fall!

Hcb123

Medlem
Rudan idag, 3-4 blöthål som vi inte vågade cykla igenom, lite snö och is kvar på grusvägarna där solen inte legat på.

Nya dragningen/spåren är mycket bra, dock missade vi nån korsning där 12km vek av, vi kom tillbaka efter ca 6 km.
Skyltningen till nya "spår tavlan" kunde varit bättre, såg ingen info vid parkeringen om att den skulle finnas nån km bort uppe på berget med en teknikbana, eller så missade vi det.

// Henrik

Crocko

Aktiv medlem
Chansar att folk som kikar in här är hyfsat aktiva i skogen, snubblade över detta i en FB tråd och antar att någon här kanske äger en sån fin lampa och saknar denna. PM’a om jag skall förmedla kontakt om man inte är medlem i FB gruppen.

Bilagor

• 5F2B0067-2839-44D0-9A91-37C10C832C6F.png
    5F2B0067-2839-44D0-9A91-37C10C832C6F.png
    837.7 KB · Besök: 111

thomalin

Aktiv medlem
Vallentunaskogarna idag var krispigt, i stort sett torrt, och de normalt sett mycket kladdiga häst och enduro -stigarna var hårda och snabba. Perfekt 👌

poqa

Aktiv medlem
Körde lite i Hanstaskogen i förrgår var lite lagom lerigt och fortfarande en del is men gick relativt bra att köra igenom. Var dock väldigt många fallna träd efter Astrid Lindgren Berg, tappade bort mig helt där då det var första gången jag körde där.
Om du passerar pelarsalen så är där alltid ett plockepinn av träd.

Principia

Aktiv medlem
Var fint på marken i Hellas idag men kallt som f-n i luften på morgonen. I skogen var det rätt skönt men på öppnare ställen var det surt.

BAPEsta

Aktiv medlem
Viker man av från Järvaleden(orangea skyltarna) vid fel plats så hamnar man mitt i ett hygge. Helt omöjligt att cykla vidare där. Har inte trailforks eller någon annan app så jag kan inte riktigt rapportera det men de som känner till Järvafältet kan nog förstå på ett ungefär när de ser på kartan.

Ungefärliga koordinater är 59.451928,17.883356

Bilagor

• Screenshot_20210305-140532.jpg
    Screenshot_20210305-140532.jpg
    629.1 KB · Besök: 24
  • Screenshot_20210305-140525.jpg
    Screenshot_20210305-140525.jpg
    568.5 KB · Besök: 24

stralle

Medlem
Viker man av från Järvaleden(orangea skyltarna) vid fel plats så hamnar man mitt i ett hygge. Helt omöjligt att cykla vidare där. Har inte trailforks eller någon annan app så jag kan inte riktigt rapportera det men de som känner till Järvafältet kan nog förstå på ett ungefär när de ser på kartan.

Ungefärliga koordinater är 59.451928,17.883356
Enligt skyltning tar man bort döda granar i det området.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer