Stigstatus i Stockholm? Uppdatera Här!

fhloston

Aktiv medlem
Jag cyklade nya lovöspåret I dag. Lerigt och halt, men inte supergeggigt. En del hala rötter

Dubbelpostar bilden från dagens bild-tråden
DSC_1704~2.JPG

ybs

Aktiv medlem
Jag gillade nya lovö-spåret skarpt. Körde det igår. Men rätt mycket är väl fortfarande fornstigen? Som sagt det var 10 år sen sist men tyckte jag kände igen många delar. Två "mental notes". Halvskönt att cykla förbi hästhagarna i kortbyxor när det var mycket tistlar och brännässlor. Och sen kan det vara bra att tvinga i sig en stor mängd kolhydrater innan hemfärd (var lite för snål) - rätt stumma ben vid tranebergsbron. Men blir defenitivt återbesök!

DanielS

Aktiv medlem
Jag gillade nya lovö-spåret skarpt. Körde det igår. Men rätt mycket är väl fortfarande fornstigen? Som sagt det var 10 år sen sist men tyckte jag kände igen många delar. Två "mental notes". Halvskönt att cykla förbi hästhagarna i kortbyxor när det var mycket tistlar och brännässlor. Och sen kan det vara bra att tvinga i sig en stor mängd kolhydrater innan hemfärd (var lite för snål) - rätt stumma ben vid tranebergsbron. Men blir defenitivt återbesök!
Ingen del av det nya spåret delas med Fornstigen. Däremot delas bitar med en del andra vandringsleder på Lovön.

ybs

Aktiv medlem
Ingen del av det nya spåret delas med Fornstigen. Däremot delas bitar med en del andra vandringsleder på Lovön.
Var fasen cyklade jag då för 10 år sen? Jag kommer ihåg att man startade vid drottningholmsparkeringen och sen upp i buschen men inte där starten nu gick - cyklade inte hästhagarna förra gången utan starten var några 100 meter mer västerut om jag minns rätt. Sen minns jag inte de två parkeringarna i mitten. Skit samma det var ett bra nytt spår

Berk

Aktiv medlem
Var fasen cyklade jag då för 10 år sen? Jag kommer ihåg att man startade vid drottningholmsparkeringen och sen upp i buschen men inte där starten nu gick - cyklade inte hästhagarna förra gången utan starten var några 100 meter mer västerut om jag minns rätt. Sen minns jag inte de två parkeringarna i mitten. Skit samma det var ett bra nytt spår

Man korsar Fornstigen flera gånger och delar kanske några bit av grusväg, men ingen stig.

Ja, nya spåret är bra!

josofin

Aktiv medlem
Min turtips är: Parkering Ellboda, Askrikerundan 1, grusväg västerut, stortallsrundan 1, Frosviksrundan västerut, grusväg österut, Frosviksrundan (en riktig tuff bit) till stortalsrundan 3, stortalsrundan-anslutning.
Idag var det dags att testa @Berk tips på tur på Bogesundslandet. Riktigt trevlig runda, tack 🙏🌞. Innehåller allt från tallskog och hällar till lummig lövskog. Bitvis med havets lugna vågskvalp som bakgrundsmusik. Ganska lättcyklat utan att bli tråkigt! Klart värt ett besök för alla som gillar stigcykling. 20 km blev det utifrån Berks beskrivning.
On topic så var stigstatus perfekt; torrt och folktomt 😃!
VideoCapture_20210910-095122.jpg

Atakua

Aktiv medlem
Nick-spåret i Igelbäckens naturreservat: stundtals blött men körbart (på en fatbike åtminstone). Inte lika snabbrullat som i sommar men sån är säsongen för kommande 5 månader.

Den ökända tekniska hällsklättringen är helt blockerad tyvärr med stora stenar. Detta är sidoeffekt på nyligen utfört vägarbete på den intilliggande bruksvägen ("Krutbana").

IMG_20211031_084948.jpg

B-linjen är framkomlig men den var aldrig något att föredra i min smak.

Atakua

Aktiv medlem
Men det där är nya a-linjen, bunnyhop krävs numera... ;)

Tyvärr visar bilden inte hur brant stenklippan efter stenarna faktiskt är. Dessvärre inleds manövern med en vänstersväng från bruksvägen som oftast är lerig och halt. Att ha tillräckligt hög fart för något hopp är problematiskt just där.

Denna plats har alltid varit spårets highlight. Lyckligtvis blev featuren inte obotligt förstörd, bara att flytta bort två 200-300 kg stenar.

Atakua

Aktiv medlem
Perfekt läge att bygga ett gaphopp upp på hällen med stenarna på plats ju 🙂

Själva stenarna ser faktiskt mycket lovande ut. De har väldigt platta ytor. Bara att flytta dem ett par hundra meter norrut. Där finns fler möjligheter att bygga huck-till-platt eller åtminstone att förstärka en berm på utförssträckan.

manneblask

Aktiv medlem
Själva stenarna ser faktiskt mycket lovande ut. De har väldigt platta ytor. Bara att flytta dem ett par hundra meter norrut. Där finns fler möjligheter att bygga huck-till-platt eller åtminstone att förstärka en berm på utförssträckan.

Jag har nog inte kört Nick på 2 år så har ingen aning om hur omdragningen ser ut. Men skulle gärna ta en titt om de fanns sådana features 😁

trailbiker

Aktiv medlem
Du är välkommen till arbetsgruppen för Sundbybergs Stigcyklister, vi har en hel lista med planerade åtgärder :)

DanielS

Aktiv medlem
Jag var där i slutet på augusti och det var generellt "torrt" men några ordentliga surhål fanns. Måste vara lerfestival delux nu
"lerfestival delux" skulle jag faktiskt inte kalla det, men gott om ställen där det var slirigt och en del lera. För min del får nog de stigarna vila från nu och under de blöta månaderna.

Atakua

Aktiv medlem
Du är välkommen till arbetsgruppen för Sundbybergs Stigcyklister, vi har en hel lista med planerade åtgärder :)

Det har jag funderat att vara med på länge. Tyvärr har jag inget Facebook- (Meta?) konto, så jag missar annonser om stigsarbetsdagar, bland andra olika roliga saker som händer omkring.

Min medlemsavgift betalar jag regelbundet för jag högt uppskattar vad som händer i Igelbäckens stigsområde.

Senast ändrad:

trailbiker

Aktiv medlem
@trailbiker kan ni skriva här när ni har stigfixardag (lr skicka mejl till medlemmarna) så att vi som inte har facebook kan också veta om den och delta?
Dom stora stigfixardagarna marknadsförs så ingen missar det. Men arbetsgruppen gör jobb emellan, typ spång / grusa mm och där är det värre med reklam, utan diskussion förs på fb...

radarminnet

Aktiv medlem
Oväntat torrt i Gömmaren nu faktiskt. Helt obegripligt efter den här hösten, men det är inte i närheten av hur blött det var långt in på försommaren.

DanielS

Aktiv medlem
Någon som cyklat på Lovön senaste dagarna? Mycket lera? Cyklade grusvägar förra helgen och då såg det väldigt lerigt ut i skogen...

Berk

Aktiv medlem
Någon som cyklat på Lovön senaste dagarna? Mycket lera? Cyklade grusvägar förra helgen och då såg det väldigt lerigt ut i skogen...

Skulle gissa att det är ok. Delarna av Fiskartorp blir snabbt lerigt när det är blött och torkar upp långsamt, men idag var det förvånansvärt torrt där.

fredrikw

Aktiv medlem
Fast det går inte riktigt att jämföra så, snarare man det vara helt tvärtom om det som i år är en förhållandevis regnfattig höst. Det kan vara grisigt på grusvägar när det har regnat en hel dag, men i skogen är det superfint då naturen ofta dränerar bättre än en grusväg. Säger förstås inget om Lovön, men på dagens pass i skogarna i Tumba och Rönninge var det absolut på det viset. Inte speciellt mycket väta och lera i skogen, däremot många vattenpölslabyrinter och lera på grusvägarna.

JALS

Aktiv medlem
Körde precis en runda på delar av NICK i Ursvik (drygt halva blev det idag). Förvånande torrt mestadels även om det naturligtvis är en del lerhål och vattenpölar på sina ställen. Absolut körbart skulle jag säga.

radarminnet

Aktiv medlem
Fast det går inte riktigt att jämföra så, snarare man det vara helt tvärtom om det som i år är en förhållandevis regnfattig höst. Det kan vara grisigt på grusvägar när det har regnat en hel dag, men i skogen är det superfint då naturen ofta dränerar bättre än en grusväg. Säger förstås inget om Lovön, men på dagens pass i skogarna i Tumba och Rönninge var det absolut på det viset. Inte speciellt mycket väta och lera i skogen, däremot många vattenpölslabyrinter och lera på grusvägarna.
Har det varit en regnfattig höst? Tycker det har regnat hela tiden jämfört med 2019 och 2020, men jag har inte fört bok…

KjellF

Aktiv medlem
Jag cyklar ibland på en traktorväg söder om Tungelsta. För två år sedan var den så översvämmad att jag under några hundra meter endast hade de orangea stolparna som rikthjälp. Jag hade vatten långt upp på smalbenen. Senast var det 10 -20 meter med max 1 dm vattendjup.

fredrikw

Aktiv medlem
Jo jag har också sett den där varningen, men alla jag har pratat med har uttryckt samma förvåning – ingen verkar tycka att det regnat lite.
Desto större anledning att lita på mätningar, magkänslan är inte alltid så exakt. Fakta är ju inte något man kan ha en åsikt om, den är ju vad den är. Är grundvattennivåerna låga har det inte regnat speciellt mycket.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer