Stigstatus i Stockholm? Uppdatera Här!

radarminnet

Aktiv medlem
Desto större anledning att lita på mätningar, magkänslan är inte alltid så exakt. Fakta är ju inte något man kan ha en åsikt om, den är ju vad den är. Är grundvattennivåerna låga har det inte regnat speciellt mycket.
Alltså, det är inte så att jag misstror informationen. Jag har bara så oerhört svårt få ihop den med min upplevelse av den här hösten. Eller så var de två föregående höstarna jag jämför med ännu torrare?

radarminnet

Aktiv medlem
Alltså, det är inte så att jag misstror informationen. Jag har bara så oerhört svårt få ihop den med min upplevelse av den här hösten. Eller så var de två föregående höstarna jag jämför med ännu torrare?

Normal nederbörd för hösten i Stockholm är tydligen 158 mm. 2020 regnade det bara drygt 100 mm, men 2019 verkar ha varit ett normalår. Skulle vara intressant att veta vad 2021 landar på, om det är mer eller mindre än förra året.

Berk

Aktiv medlem

Normal nederbörd för hösten i Stockholm är tydligen 158 mm. 2020 regnade det bara drygt 100 mm, men 2019 verkar ha varit ett normalår. Skulle vara intressant att veta vad 2021 landar på, om det är mer eller mindre än förra året.

Om jag minns rätt var det också relativt torrt i November förra året. December var lite blötare.

Den här hösten är riktigt torrt. Lokala variation är dock stort kring Stockholm.

Tittade nu på SMHI. Nederbörd i Stockholm 1 sept till 13 nov är 75% av normal. 2021 hittills är 100 - 120% av normal. Så riktigt torrt höst, men första halvåret var riktigt blött.

radarminnet

Aktiv medlem
Om jag minns rätt var det också relativt torrt i November förra året. December var lite blötare.

Den här hösten är riktigt torrt. Lokala variation är dock stort kring Stockholm.

Tittade nu på SMHI. Nederbörd i Stockholm 1 sept till 13 nov är 75% av normal. 2021 hittills är 100 - 120% av normal. Så riktigt torrt höst, men första halvåret var riktigt blött.
Ok, men då är det ändå en marginellt blötare höst i år än förra året. 2020 var nederbörden ungefär en tredjedel av normalt. Sen även att det varit blött totalt sett under året gör att det är blött för att det aldrig torkat upp ordentligt. Där jag cyklar har det funnits blöthål hela säsongen, på ställen där det var helt upptorkat från maj till december förra året.

Skulle vara intressant att se de lokala variationerna också.

ybs

Aktiv medlem
Sen kan man inte bara stirra sig blind på mm regn. Vad har det varit för temperatur, frekvens, om det varit skyfall rinner mycket bort som ytvatten osv. Sen är det en jävla skillnad på var du bor i stockholms län. Jag har ett jobb där nederbörden spelar in så har hyfsad koll. Kolla nästa gång när det är 5-6 dagar i prognosen och det står 12-30 mm regn. Det blir nästan alltid 20-30% av prognosen vid den faktiska dagen för östra delarna av länet. Mailade smhi och frågade och det stämde att prognoserna på lång sikt visar för mycket nederbörd då långtidsprognoserna avser ett större upptagningsområde för att sen 1-2 dagar innan bli mer lokalt.

Berk

Aktiv medlem
Sen kan man inte bara stirra sig blind på mm regn. Vad har det varit för temperatur, frekvens, om det varit skyfall rinner mycket bort som ytvatten osv. Sen är det en jävla skillnad på var du bor i stockholms län. Jag har ett jobb där nederbörden spelar in så har hyfsad koll. Kolla nästa gång när det är 5-6 dagar i prognosen och det står 12-30 mm regn. Det blir nästan alltid 20-30% av prognosen vid den faktiska dagen för östra delarna av länet. Mailade smhi och frågade och det stämde att prognoserna på lång sikt visar för mycket nederbörd då långtidsprognoserna avser ett större upptagningsområde för att sen 1-2 dagar innan bli mer lokalt.

Jag har uppmärkt samma problem. Man skulle tänka att man förbättrar sin model om varje gång prognosen säger att det blir mer än 15 mm nederbörd det blir mindre än en tredjedel i verkligheten!

ybs

Aktiv medlem
Jag har uppmärkt samma problem. Man skulle tänka att man förbättrar sin model om varje gång prognosen säger att det blir mer än 15 mm nederbörd det blir mindre än en tredjedel i verkligheten!
Jag vet det är helt knäppt. Speciellt i och med att de svarade att de kände till att deras långtidsprognoser var mer "saltade" än korttidsprognoserna. Under det här året har Stockholm på den längre prognosen haft flera tillfällen då det visar att det ska komma asmycket regn för området dvs typ 20-30 mm vid en specifik dag och sen blir det nästan alltid typ 5 mm dag ett följt av 2.3 dag två he he. Man får väl vara glad att det inte är åt andra hållet förvisso. Men ur ett kommunikationsperspektiv är det ju ena riktiga muppar till meterologer vi har på smhi. Åtminstone avseende prognoser för Stockholm

J

JALS

Guest
Flottsbro har ju visserligen stängt för säsongen nu men är det någon som har koll på om dom jämnar alla hopp och berms med marken inför vintersäsongen? Eller om det sparas ngt öht?

Vore trevligt om det gick att cykla upp och ta nån vända eller två (eller bara nöta nån hopplinje) men Huddinge är andra sidan av stan för mig så vore skönt att inte åka hela vägen dit i onödan.

Hcb123

Medlem
Rudan på förmiddagen idag, kallt, is på vattenpölarna och rätt halt.
Började snöa halvvägs genom långa röda.

// Henrik

Berk

Aktiv medlem
Drömföre i Hellas. Knispriga stigar. Nästan alla vattenpölar är frusna och håller cyklister. De flesta spånger är inte för hala.
Många skridskoåkare på Dammtorpssjön.

fredrikw

Aktiv medlem
Perfekta stigar i skogarna runt Lida, några surhål med vatten som var lite knepiga, en(!) isfläck på en berghäll var lite väl spännande, men det var allt. Annars hårt och perfekt fäste med sommardäcken.

J

JALS

Guest
Oväntat bra i Nick-spåret i Ursvik också. Genomfruset i backen och varken lerigt eller särskilt halkigt. Har inte haft så här bra fäste på flera månader. Lite kyligt dock. Hade pälsat på mig ordentligt men glömt neopren-överdragen till skorna där frös jag en del under turen. Annars inga problem med kylan alls. Körde med Maxxis Minion DHR II & DHF och hade hur bra fäste som helst.

radarminnet

Aktiv medlem
Någon stigrapport från lördagen? Hur mycket snö är det ute i skogen och hur halt har det hunnit bli?
Jag körde extremt teknisk stig med knappa decimetern orörd nysnö, det var inte att rekommendera. Greppet var ok, men helt omöjligt att se rötter och stenar, så det blev alldeles för många obehagliga överraskningar och svårt eller omöjligt att få något flyt i åkningen. Mycket mer snö inne i skogen än jag räknat med. I mindre teknisk terräng hade det säkert gått bra.

Edit: detta var inte på lördagen, utan i torsdags när snön just kommit.

radarminnet

Aktiv medlem
kan bekräfta att det fortfarande är som ovan, nog betydligt tryggare om man känner stigen väl, hala rötter och sten som man inte ser är minst sagt spännande
Ja, det verkar ha kommit mycket mer snö söder om stan. Säker stora lokala variationer också.

Jag cyklade på stigar som jag normalt känner som min egen ficka och cyklar året om på, och jag blev ärligt talat helt paff av hur svårt det var i torsdags.

ybs

Aktiv medlem
Jag joggade på löpspåret vid Kaknäs igår och det var rätt slirigt bara att springa så skogen är nog ingen höjdare. Man får hitta en lagom lång backe och roa sig med intervaller på jonnen idag ;)

J

JALS

Guest
Körde NIck-spåret i torsdags och kan bara instämma i vad som skrivits ovan. Fostrande minst sagt. Lite mer vardagsedge än vad som kanske är roligt.

Lite intressant att se andras spår i nyfallen snö. I torsdags när jag körde vid 12-snåret fanns bara två cykelspår före mig. Det ena spåret hade skoavtryck bredvid sig rätt ofta (och så också för mig) medan den andra inte verkade behöva sätta ner foten på hela varvet. Imponerande.

thomalin

Aktiv medlem
Var ute i skogarna kring Vallentuna i går och det var perfekt före. Några centimeter snö, typ pudrat, och fortfarande rätt greppigt. Blir nog värre om det töar och fryser på.

fredrikw

Aktiv medlem
Funkade utmärkt på blandade stigar runt Bornsjön idag. Som tidigare påpekats var det bra att cykla välkända stigar då snön dolde mycket av rötter och stenar, men annars var det inga problem alls med underlaget. Snart kommer plusgraderna och sen minusgraderna, så det gäller att passa på nu.

Berk

Aktiv medlem
Föret i Hellasgården var över förväntan idag. Snöen var greppig. Det var bara att undvika diagonal placerade rötter med snö omkring. Hällarna var lite tungtrampad uppför.

manneblask

Aktiv medlem
Väldigt fint underlag ute i Görväln (Nordvästra Sthlm) idag. Lär ju bli slaskfest närmaste dagarna. Men jävlar vad halt det är på vissa delar, branter och saker man bombar kändes superläskiga. Typ många av dessa framhjulssläpp.
ezgif-7-bdeba1e9d6dd.gif

manneblask

Aktiv medlem
Idag var det supergrepp på barmarken blandat med isrink på hällarna. Grusvägar och mindre skogsvägar var dock de verkliga dödsfällorna i det här vädret.

Senast ändrad:

ybs

Aktiv medlem
Idag var det supergrepp på barmarken blandat med isrink på hällarna. Grusvägar och mindre skogsvägar var dock de verkliga dödsfällorna i det här vädret.
Ligger nog en del is ett par cm under marken också i och med att det varit så kallt? Ungefär som det kan vara tidig vår när man trycker till i en uppförsbacke - så släpper allt och så är det blankis under. Nä jag fegar tills nästa helg

ybs

Aktiv medlem
Riktigt förrädiskt i Gömmar skogen idag. Is, slask och åkbara partier avlöste varandra.
Blir det bättre om det fryser på tro?
Skulle inte tro det. Blir nog halt som f@n. Innan snön kom så kom ju minusgraderna ordentligt dag som natt samt att det inte hade regnat i anslutning. Då blir underlaget magiskt och rötter etc utan isbeläggning. Nu får vi nog vänta ett bra tag innan spåren upplevs torra. Blöta utan is behöver vi nog inte vänta mer än en vecka på

J

JALS

Guest
Tog precis en tur i Nick-spåret (Ursvik) och där var det riktigt bra förhållanden. Inte mycket ler- och vattenpölar och i princip ingen is heller. Lite hala rötter förstås men det kommer man ju inte undan i den här årstiden. Förvånansvärt bra.

J

JALS

Guest
Kollade precis yr.no... OM nu prognosen stämmer ser det ut att bli perfekt torkväder i några dagar (med plussgrader och sol) och sen lite lagom kallt (dvs strax under nollan) from måndag. Ingen snö till jul men däremot perfekta cykelförhållanden! :-)
Skärmavbild 2021-12-16 kl. 16.06.03.png

N_sandstrom

Aktiv medlem
Livsfarligt före igårkväll.
Nån slags ond kombination av hög luftfuktighet och sjunkande temperatur.
ALLT fick en tunn is-hinna, och handskarna frös fast i greppen om man höll sig på cykeln mer än några minuter :p

Det varade i nån timme, när det blev kallt på riktigt så var det vara lite normalt småhalkigt.

Marginellt behov av cykeltvätt.

Helgen kommer bli fantastisk.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer