Stigstatus i Stockholms Län? Uppdatera Här!

Berk

Aktiv medlem
Ja nu är de lömskt. Höll på att få en nyckelbenssmäll i Fiskartorpet på relativt torra södersidan men hann få ut ett ben.

Har det blivit värre de sista två dagarna? Jag körde på söndag med sonen och det var riktigt bra. Sonen vågade hoppa på träbiten över geggan (jag inte). Vi klarade jobbiga klättringen bredvid sjön inte, med det var inte för att det var blött, men för att det fanns för många löv på stigen.

ybs

Aktiv medlem
Har det blivit värre de sista två dagarna? Jag körde på söndag med sonen och det var riktigt bra. Sonen vågade hoppa på träbiten över geggan (jag inte). Vi klarade jobbiga klättringen bredvid sjön inte, med det var inte för att det var blött, men för att det fanns för många löv på stigen.
Jag cyklade i lördags. Jag tycker inte att det var riktigt bra - det var ok. Jag klarade att cykla upp för de två branta backarna och hade inga problem med löven i backarna men utför, framför allt i norrlägena, så är/kan rötterna vara hala och ha löv över sig. Dessutom på just fiskartorpet så är många kurvors dosering "fel" och många rötter i de lägena går snett över stigen. Men visst jag kan hålla med om att för årstiden är det ok.

Berk

Aktiv medlem
Det är lite blött i skogen, men inte farligt. Hade bara en läskigt moment. Bakbromsen på min helstel räckte inte för att stanna på hala hällen ovanpå korta, branta nedförsbacken på blå inte korsningen med Hällre. Men jag sladde tillräckligt rakt för att rulla ner utan problem.

Och en eller två dager till ..

2022-11-02-14-37-00-156.jpg

Andreas12345678

Aktiv medlem
Verkligen torkat upp rejält! Riktigt fin runda nu på kvällen med lite snöfall.

Tyvärr tappade jag klockan, så nu ligger de en Fenix 6 ute på Järvafältet och skräpar. Troligen nära Viby om någon vill göra ett försök..
Hade nå nytt jäkla armband från Amazon som tydligen inte dög för att hålla den på plats.

QSVESAH

Ny medlem
Verkligen torkat upp rejält! Riktigt fin runda nu på kvällen med lite snöfall.

Tyvärr tappade jag klockan, så nu ligger de en Fenix 6 ute på Järvafältet och skräpar. Troligen nära Viby om någon vill göra ett försök..
Hade nå nytt jäkla armband från Amazon som tydligen inte dög för att hålla den på plats.
Jag bor i Viby och om du har någon mer specifik plats så kan jag hålla utkik när jag ska ut i helgen igen.

Cyklade f.ö. en massa stigar på Järvafältet idag, främst mellan Viby och Översjön och stigarna var torrare än jag trodde och fina.

Andreas12345678

Aktiv medlem
Jag bor i Viby och om du har någon mer specifik plats så kan jag hålla utkik när jag ska ut i helgen igen.

Cyklade f.ö. en massa stigar på Järvafältet idag, främst mellan Viby och Översjön och stigarna var torrare än jag trodde och fina.
Vore ju hyggligt! Tror de står nån skylt om "fornberget" eller liknande? nån rätt högt belägen utkiksplats. Rätt säker på att jag hade klockan där, sen drog jag vidare längst viby och insåg väl att jag inte hade klockan "en stund senare".
Försökte knalla/cykla tillbaka med telefonen på sökläge, men rätt lönlöst. Men den lär vara igång och lär svara på blåtand några dagar i alla fall.

Edit: säkert värdelös beskrivning, men så van att bara "kötta på" och inte bry mig så mkt om stigval. Finns så mycke att välja på ;)

HåkanC

Aktiv medlem

Andreas12345678

Aktiv medlem
Gjorde ett försök nu på lunchen, hittade en betydligt mycke bättre blåtands-scannings-app. Mitt i skogen fick jag kontakt med en samsung tv, men ingen klocka, så jag tvivlar på att klockan är igång. (MAC ska börja på CB:40:35..")

"fornborgsberget" hette tydligen stället jag tänkte på. Tror jag hade klockan där.
Nåväl!

QSVESAH

Ny medlem
Gjorde ett försök nu på lunchen, hittade en betydligt mycke bättre blåtands-scannings-app. Mitt i skogen fick jag kontakt med en samsung tv, men ingen klocka, så jag tvivlar på att klockan är igång. (MAC ska börja på CB:40:35..")

"fornborgsberget" hette tydligen stället jag tänkte på. Tror jag hade klockan där.
Nåväl!
Ok, antog att du menade det. Cyklade därifrån ut till kraftledningen och sen under den?

VAB idag så jag kom inte ut på någon lunchrunda tyvärr.

KjellF

Aktiv medlem
Kul idag! Men singlespeed hade varit perfekt. På kuggarna (speciellt den nedre) på bakväxeln så bildades det is så fort man stannade lite så växlingen blev kaos. Hade nog varit kanon med några minusgrader idag istället.
Visa bilaga 594520
Känner igen problemet. En gång räddades jag av en termos med vatten, det räckte till att töa upp det värsta.

Berk

Aktiv medlem
Kul idag! Men singlespeed hade varit perfekt. På kuggarna (speciellt den nedre) på bakväxeln så bildades det is så fort man stannade lite så växlingen blev kaos. Hade nog varit kanon med några minusgrader idag istället.
Visa bilaga 594520

Du verkar har mindre snö än i Hellas. Jag tvekade mellan singlespeed och växlar. Jag tog växlad för att jag var rädd att SS hade för tung utväxling i tung snö och det skulle vara svårt att inte få bakhjulssladd. Jag tror att jag valde rätt.

På eftermiddagen är några stiger kanske mer upptrampad, då skulle jag välja SS.

Der Kaiser

Aktiv medlem
Min hellas-uppleveöse var att det var i princip ocyklingsbart i skogen, vid 14-tiden, jag gav upp 20 meter in på Dow Jones, då tröttnade jag på push-bike...
Edit: med foto på eländet, Lapplands Väsby har ju knappt fått marken täckt...

Bilagor

• IMG_20221120_142336.jpg
    IMG_20221120_142336.jpg
    1.3 MB · Besök: 30
Senast ändrad:

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Jag gick en sväng i skogen med hunden efter lunch. Östra änden av Erstavik. Det var tungt att gå bara. Cykla hade varit kul, utför då.

LasseB

Aktiv medlem
Drar mitt strå till stacken, men inte riktigt realtidsuppdatering.
Utgångsläge är fatbike 4,8". Om du försöker detta på smaldäck så kommer det inte att gå.

I tisdags var det smått utmanande att ta sig runt Strålsjön, Hellas/Älta när det var helt otrampat och fortfarande ganska sammanhållen kramsnö. Låg ca 20-40 cm. Tog mig 4,2km på 55 minuter. Hundstigar var inte uppgångna utan det var sporadiska skoavtryck i större stigars generella riktningar, vilket gjorde det enormt stötigt att skära igenom mellan skohålen Jag hade mest lycka på grusvägarna där det fanns en blandning av trampad ränna och skidspår. Lyckades kanske som mest få ihop 100m sammanhållen cykling innan det blev till att pusha eller åtminstone sätta ner en fot. Väldigt mycket fallna träd och grenar över alla stigar där det blir glesare mellan träden. Många tallar som brutits på mitten av vikten av blötsnön.
Igår onsdag var det mer upptrampat och inledningsvis kändes det nästan som att det skulle bli lite rodelbana känsla som det kan göra på packade snöstigar i januari. Men det förbyttes ganska snart i frustration över att plusgraderna hade gjort snön blötare, glidigare och tyngre. Resulterade i att backdäcket började sladda ur så fort det blev minsta skrå eller motlut. Omöjligt att ens klättra upp för ett par graders lutning om man inte hade rejält med fart med sig, vilket såklart var svårt att få upp. Kom ungefär lika långt denna lunchrunda.
Idag var det kontorsdag så då njöt jag av pendelstråket Älta-Södermalm vilket var bättre än läget i måndags, men fortfarande var bitvis oplogade cykelbanor, men mestadels saltad asfalt.
Vi får se hur det blir imorgon lunch i skogen, men jag förväntar mig misär-deluxe.

Bilagor

• PXL_2022.jpg
    PXL_2022.jpg
    437.6 KB · Besök: 24

Andreas12345678

Aktiv medlem
Utgångsläge är fatbike 4,8". Om du försöker detta på smaldäck så kommer det inte att gå.

I tisdags var det smått utmanande att ta sig runt Strålsjön, Hellas/Älta när det var helt otrampat och fortfarande ganska sammanhållen kramsnö. Låg ca 20-40 cm. Tog mig 4,2km på 55 minuter. Hundstigar var inte uppgångna utan det var sporadiska skoavtryck i större stigars generella riktningar, vilket gjorde det enormt stötigt att skära igenom mellan skohålen Jag hade mest lycka på grusvägarna där det fanns en blandning av trampad ränna och skidspår. Lyckades kanske som mest få ihop 100m sammanhållen cykling innan det blev till att pusha eller åtminstone sätta ner en fot.
Ofta funderat på hur stor skillnad de är med en fatbike vs vanlig i sånt här snöläge. Men om inte ens en fatbike klarar den här snön som ligger så minskar in villhöver rejält. Mängden snö är ju normalt sällan en anledning att inte cykla här i sthlms-trakten, snarare isen som kan stoppa. (Men då finns de ju dubb om man nu vill gå den vägen).

Så mängden cykelbara dagar lär ju inte öka nog mycket för att de ska kännas värt med en fattie, nog för att de säkert kan vara skoj på andra sätt!

LasseB

Aktiv medlem
Ofta funderat på hur stor skillnad de är med en fatbike vs vanlig i sånt här snöläge. Men om inte ens en fatbike klarar den här snön som ligger så minskar in villhöver rejält. Mängden snö är ju normalt sällan en anledning att inte cykla här i sthlms-trakten, snarare isen som kan stoppa. (Men då finns de ju dubb om man nu vill gå den vägen).

Så mängden cykelbara dagar lär ju inte öka nog mycket för att de ska kännas värt med en fattie, nog för att de säkert kan vara skoj på andra sätt!
Jag skulle nog hävda att fatbiken adderar mellan 30-90 dagar ytterligare cykling för mig på ett år. Dels för att det inte ger mig någon som helst anledning till att inte ge mig ut även den sämsta av dagar. Dels för att jag ofta cyklar på landet, uppe i dalarna, där det är vandringsleder och skoterspår som gäller vintertid december - mars. Det är omöjligt på smalhjulingen innan isen satt sig och dubbdäcken regerar. På lösare snö, över 5cm är fattien överlägsen.
Jag cyklar varje dag och om jag inte pendlar till jobbet så tar jag en timme i skogen. Under pandemin när jag jobbade uteslutande hemifrån så skulle jag påstå att jag körde ca 60 dagar på fattien i stockholm för att det funkade bättre. Även t.ex. på slush-isen i slutet på snösäsongen när de stora stigarnas iskakor blir som långa slushies funkar fattien bättre än 2,5".
Men allt är ju en fråga om vilken smärtgräns man har. Jag föredrar att komma ut i skogen och slåss mot snön i 4,2 km istället för att vara zwift-tomte samma tid. Får se hur morgondagens upplevelse blir.
Återkommer.

Der Kaiser

Aktiv medlem

I tisdags var det smått utmanande att ta sig runt Strålsjön, Hellas/Älta när det var helt otrampat och fortfarande ganska sammanhållen kramsnö. Låg ca 20-40 cm. Tog mig 4,2km på 55 minuter. Hundstigar var inte uppgångna utan det var sporadiska skoavtryck i större stigars generella riktningar, vilket gjorde det enormt stötigt att skära igenom mellan skohålen Jag hade mest lycka på grusvägarna där det fanns en blandning av trampad ränna och skidspår. Lyckades kanske som mest få ihop 100m sammanhållen cykling innan det blev till att pusha eller åtminstone sätta ner en fot. Väldigt mycket fallna träd och grenar över alla stigar där det blir glesare mellan träden. Många tallar som brutits på mitten av vikten av blötsnön.
Igår onsdag var det mer upptrampat och inledningsvis kändes det nästan som att det skulle bli lite rodelbana känsla som det kan göra på packade snöstigar i januari. Men det förbyttes ganska snart i frustration över att plusgraderna hade gjort snön blötare, glidigare och tyngre. Resulterade i att backdäcket började sladda ur så fort det blev minsta skrå eller motlut. Omöjligt att ens klättra upp för ett par graders lutning om man inte hade rejält med fart med sig, vilket såklart var svårt att få upp. Kom ungefär lika långt denna lunchrunda.
Idag var det kontorsdag så då njöt jag av pendelstråket Älta-Södermalm vilket var bättre än läget i måndags, men fortfarande var bitvis oplogade cykelbanor, men mestadels saltad asfalt.
Vi får se hur det blir imorgon lunch i skogen, men jag förväntar mig misär-deluxe.
Ungefär så kändes det i söndags på 27,5+en.
Det var inte värt att aldrig kunna trycka i någonting med benen för då skar man ut, eller halkade.

mtbloaf

Medlem
Rapport ifrån hellas:

I skogen ligger minst 10cm snö, ofta mer.
På väl använda gångvägar finns en 10-15cm yta som är hårt packad och körbar om man har bra balans och gillar självplågeri :)

Fotot med det upptrampade spåret är från en belyst grusväg. Det andra är från avslutningen på dow jones, innan bron.

Kan säkert bli kul om det trampas lite mer och fryser på!

Bilagor

• 3A32B843-23D6-4B4E-8181-2601F23258D5.jpeg
    3A32B843-23D6-4B4E-8181-2601F23258D5.jpeg
    1 MB · Besök: 39
  • 7DBDBA6B-2BB3-48CB-A350-BC39DC0B1020.jpeg
    7DBDBA6B-2BB3-48CB-A350-BC39DC0B1020.jpeg
    1.1 MB · Besök: 39

LasseB

Aktiv medlem
Idag var det snäppet bättre än i onsdags. Det är fortfarande samma slushhalka, men de större stråken är lite mer upptrampade här ute runt Strålsjön. Dock är det som ovan smalcyklist rent självplågeri att försöka utan övermänsklig balans och tålamod utan fetdäck. Det är ju en helt annan typ av cykling än en torr sommardag, men det är fortfarande i naturen och det är ett rejält träningspass både för pulsen, balansen och tekniken. Det är en väldigt speciell körstil som behövs där man får ha ett löst grepp runt styret för att inte hålla på och överparera för att hålla sig på den upptrampade stigen och samtidigt gäller det att lägga vikten på bakdäcket för att få tillräckligt grepp och inte sjunka ner med framdäcket i lössnö.

En intressant observation är hur folks rörelsemönster är när det är otrampade stigar. Hur man gärna följer så låga linjer som möjligt och så fort det kommer en minsta gren ivägen för det uppgånga snöspåret så börjar folk gå lite överallt. Praktisk gruppsykologi för hobby beteendevetare.

Som synes på bilderna så är det varierande bred på det upptrampade spåret.

PXL_20221125_114824025.jpg

PXL_20221125_115723868.jpg

Även mängden träd som fallit. Här ligger 3 på ca 40m.

PXL_20221125_115745811.jpg

Sörmlandsleden ner mot strålsjön.
Det har gått 2 pers där på en arbetsvecka,

PXL_20221125_122218653.jpg

Detta var idag runt 12.30. Kanske är det mer värt att försöka tidigare på morgonen då det var runt nollan och lite hårdare i morse när jag var ute och rekade till fots.

manneblask

Aktiv medlem
Ja Söderort fick nog mycket mer än vi i nordväst. De breda vandringsstigarna var det barmark på men stundtals rätt grisiga. Helt "off pist" var dock rätt jobbigt 😅

Topp