Empirisk testning av bästa cykel för slaskföre:
Tänkte att dagens weapon of choice helt klart skulle vara smalhjulingen då det smått unika före vi haft idag var poröst slask i olika former. Tänkte att man skulle behöva skära ner genom slasket och få grepp i någonting därunder som skulle säkra framdrift och kurvgrepp. Så jag satte iväg på endurogungarn med 2,25 ISP.
Ca 10 m in i skogen förstod jag att detta var självmord. Däcken skar ner halvvägs i slasket och gled runt på en oändlig smält piggelin där nere, Inget driv, och framhjulet tog varje chans att dra iväg så fort man försökte parera vingligheten på stigen. Det är enormt blöt snö efter dagens varmgrader och regn. Efter en kilometer gav jag upp och vände hem. Tänkte att jag skulle testa hur fethjulingen betedde sig i samma underlag och efter en testrunda på gräsmattan gav jag mig ut på stigen igen. Och se, det var ju natt och dag. Betydligt lugnare och säkrare beteende och både driv och kurvgrepp kändes kötbart, så jag körde på i en timme. Nej, det var inte den bästa turen genom tiderna, men jag kom iaf ut och rullade stig.
Visa bilaga 613586
Visa bilaga 613587