Stigstatus i Stockholms Län? Uppdatera Här!

Kung Stalle

Aktiv medlem
Nån som var ute igår i Sickla/Hellas och kan berätta om det finns något upptrampat?
Tog en kort prommenad ut i terrängen här vid Björkhagen men där hade varit ytterst svårcyklat.

Stalle

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Nån som var ute igår i Sickla/Hellas och kan berätta om det finns något upptrampat?
Tog en kort prommenad ut i terrängen här vid Björkhagen men där hade varit ytterst svårcyklat.

Stalle
Här i andra änden av skogen är det mycket snö och väldigt ospårat, tyvärr. De drar nya skidspår på golfbanan istället.

Mediokern

Aktiv medlem
Samma erfarenhet som Stalle - i närheten av Björkhagen/Kärrtorp är det decimeterdjupt med snö ute i skogen.
På de vanliga promenadvägarna/löpspåren är det spårat för längdskidåkning och att cykla där uppskattas vanligtvis inte av skidåkarna.

AX3L

Aktiv medlem
Ja precis, skippa att cykla i Hellas i alla fall imorgon är mitt råd. Var ute en tur runt Bagis/Brotorp på en sån cykel med inbyggd medvind, och inte ens då funkade det. Ett väldigt fåtal ställen där det går extremt mycket folk typ Sörmlandsleden vid Linje 17 gick skapligt att rulla, men det spårade ändå som satan. Ospårat är inte att tänka på.

Enda möjligheten som jag ser det till att det går att cykla i helgen är om det blir några plusgrader så det blir ordentlig kramsnö imorgon, och sedan fryser på så det blir rodelbana. I kombination med hög trafik av vandrare.

LasseB

Aktiv medlem
Idag var det första dagen sedan i onsdags (postapokalyps) som det gick att rulla runt i hundpromenadsspåren. Runt strålsjön iaf. Nästan helt utan frustration. Tipset är nog nära bebyggelse där tillräckligt många hundägare tvingats ut morgon-middag-kväll. Snön var torr och mjölliknande med en hel del stickiness så fram och bakhjul håller sig i spåret. Hade turen att nån har stakat sig runt på skidor så där gick det finfint att trampa på i mittsträngen.
Ja, alltså med förbehåll att du kör fatso. Med <3.0" kommer det nog att vara slumpmässigt psykbryt och att vara utrustad med sjuklig positivitet som gäller.
PXL_20230310_163015959.jpg

Senast ändrad:

LasseB

Aktiv medlem
Fettoperspektivet är att det var en superfin eftermiddagsrunda. Väldigt annorlunda från en sommardag såklart då man nu istället är helt begränsad till platt, oteknisk mark där det finns en någorlunda upptrampad gång att rulla på. Det gör ju dock att det blir snabbare XC-lik cykling snarare än klassisk Hellas-bröt. Snön är fortfarande torr och har nu packats lite mer och håller samman bättre, så det blir mindre att sladda runt på "mittenkorven".

manneblask

Aktiv medlem
2 veckor utan hojande pga sten mot revbenen så var jag taggad på att ta mig ut och njuta lite. Konstigt nog var Görvälns dödsigaste stig bäst och nästan flowig 😂

Kontentan:
* Stigcykling - Nej.
* Hitta en lämplig kulle med bra nedfarter och en lämplig upptramad väg upp - Ja.

IMG_20230312_115944.jpg

N_sandstrom

Aktiv medlem
Hade kul dom flesta sekunderna ute idag.
I tät skog var snödjupet inte så farligt, där kunde man bitvis cykla nästan som vanligt.

Annars var det trampade med rumpan bakom sadeln för att få grepp, snudd på att välta i varannan sväng, och pushbike i nästan varje uppförsbacke.

5 av 5, är det vår snart?

20230312_140703-01.jpeg 20230312_133421-01.jpeg

Mediokern

Aktiv medlem
Inte så mycket "stig"rapport men ändå.
Cyklade Erstaviksvägen runt och Snörom tillbaka.
Generellt är de större grusvägarna väl plogade och tillkörda så det går säkert att köra även utan dubb.
Gav dock snabbt upp försöket att cykla mindre stigar då det antingen var helt opistat eller bara tilltrampat av folk som promenerat och inte vidare kul att cykla på.
Högst oklart hur kommande dagars nederbörd och växlande temperaturer påverkar föret i skogen.

LasseB

Aktiv medlem
Idag tycker jag ändå att det var cykelmöjligt även för 2.3or. Snurrade runt några varv i Sicklaskiftet på Indianer, Traktormakt och lite mittimellan. Snabba, upptrampade, vindlande stigar på ca 30 cm bredd och bra botten gjorde det flowigt på fethjul och skapligt på kompisens 2,3. Vi körde även några bitar i helt ospårat och där var det ombytta roller; lättare att få grepp i klätter och svängar på de smalare hjulen som skär ner genom snön medans mina bredare sulor glider runt halvvägs ner i den torra snön. Finvädret var en bonus.
PXL_20230312_091559778 (1).jpg

mtbloaf

Medlem
Har varit ute och skidat en hel del i hellas på sistone. Det skulle helt klart gå att cykla lite bredvid skidspår och på gångstigar, men det kanske inte uppskattas av folk.

LasseB

Aktiv medlem
Empirisk testning av bästa cykel för slaskföre:
Tänkte att dagens weapon of choice helt klart skulle vara smalhjulingen då det smått unika före vi haft idag var poröst slask i olika former. Tänkte att man skulle behöva skära ner genom slasket och få grepp i någonting därunder som skulle säkra framdrift och kurvgrepp. Så jag satte iväg på endurogungarn med 2,25 ISP.
Ca 10 m in i skogen förstod jag att detta var självmord. Däcken skar ner halvvägs i slasket och gled runt på en oändlig smält piggelin där nere, Inget driv, och framhjulet tog varje chans att dra iväg så fort man försökte parera vingligheten på stigen. Det är enormt blöt snö efter dagens varmgrader och regn. Efter en kilometer gav jag upp och vände hem. Tänkte att jag skulle testa hur fethjulingen betedde sig i samma underlag och efter en testrunda på gräsmattan gav jag mig ut på stigen igen. Och se, det var ju natt och dag. Betydligt lugnare och säkrare beteende och både driv och kurvgrepp kändes körbart, så jag körde på i en timme. Nej, det var inte den bästa turen genom tiderna, men jag kom iaf ut och rullade stig.
PXL_20230314_164723554.jpg

PXL_20230314_171241435.jpg

Senast ändrad:

Makten

Aktiv medlem
Empirisk testning av bästa cykel för slaskföre:
Tänkte att dagens weapon of choice helt klart skulle vara smalhjulingen då det smått unika före vi haft idag var poröst slask i olika former. Tänkte att man skulle behöva skära ner genom slasket och få grepp i någonting därunder som skulle säkra framdrift och kurvgrepp. Så jag satte iväg på endurogungarn med 2,25 ISP.
Ca 10 m in i skogen förstod jag att detta var självmord. Däcken skar ner halvvägs i slasket och gled runt på en oändlig smält piggelin där nere, Inget driv, och framhjulet tog varje chans att dra iväg så fort man försökte parera vingligheten på stigen. Det är enormt blöt snö efter dagens varmgrader och regn. Efter en kilometer gav jag upp och vände hem. Tänkte att jag skulle testa hur fethjulingen betedde sig i samma underlag och efter en testrunda på gräsmattan gav jag mig ut på stigen igen. Och se, det var ju natt och dag. Betydligt lugnare och säkrare beteende och både driv och kurvgrepp kändes kötbart, så jag körde på i en timme. Nej, det var inte den bästa turen genom tiderna, men jag kom iaf ut och rullade stig. Visa bilaga 613586
Visa bilaga 613587
Jag har empiriskt kommit fram till ungefär samma sak vid pendling i modd. Folk påstår att "smala däck skär igenom", men det stämmer fan inte. Brukar vara helt omöjligt att styra över huvud taget med smaldäck, medan lite bredare däck fint och snällt flyter ovanpå möget.

Makten

Aktiv medlem
Cyklade en bit på gröna från masterna och österut. Det går ju, men särskilt roligt var det inte. Fruset slask där folk trampat upp stigen och bristande skare utanför.

P3150048_2048.jpg

Sen cyklade jag Snöromsvägen bort och tänkte ta Tre amigos. Där blev det promenad. 100% ocykelbart.

20230315_184408_2048.jpg

Tittade såklart till cykelhållarträdet också. Viktigt!

P3150051_2048.jpg

Så, ska man cykla så är det till att välja stigar där så många som möjligt har promenerat. Bara att fetglömma småstigar. Dubbdäck skadar inte, men stor volym är lika mycket värt. Bra motion blir det i alla fall. Sjukt jobbigt.

LasseB

Aktiv medlem
Fetglömma och fetglömma. Med fethjuling går det ganska fint just nu med rådande skare att trampa ospårat.
Betydligt snabbare och enklare än igår kan jag lova. Bjuder på bild från Strålsjöns badplats idag, som dock ljuger om hur det egentligen ser ut i skogen
PXL_20230315_165221352.jpg

Makten

Aktiv medlem
Jag tänkte cykla lite grusväg efter jobbet, men se den gubben gick inte utan dubbdäck. Komplett skridskobana. Så jag provade lätt stig istället, vilket var mycket tveksamt med smala däck. 😑 😂

DSCF8205_2048.jpg

Erstaviksvägen var rätt fin dock. Bara is här och där. Och lite degig här och där.

Der Kaiser

Aktiv medlem
Jag tänkte cykla lite grusväg efter jobbet, men se den gubben gick inte utan dubbdäck. Komplett skridskobana. Så jag provade lätt stig istället, vilket var mycket tveksamt med smala däck. 😑 😂

Visa bilaga 613960

Erstaviksvägen var rätt fin dock. Bara is här och där. Och lite degig här och där
Det var inte superföre på några stigar igår förmiddags med breda däck heller.
Var relativt ok på delar av gröna (följde ett fräscht spår av en cykel en del där, Maktens kanske) men sen trodde jag att det var någorlunda upptrampat på Mossad. Fel, det var bara en person+hund, Mossad till stor del ocyklingsbar. Både fram och bak sjönk genom skaren, fram hade sen svårt att rulla fram, och bak kom halvvägs ner men men snurrade sen bara i den lösa snön.
Och så fortsatte det, vissa få ställen var barmark, hårt och snabbt, men ersattes snart nog av halvfrusen snö, tungt/ocyklingsbar.
Men det var fint väder och jag blev trött 🙂

Sulfaten

Aktiv medlem
Var ute i Hellas igår. Grusvägarna var fruset slask som gjorde att det kändes som att cykla på de rotigaste stigarna. Sjukt tungcyklat! Ölen efteråt var väldigt god.

LasseB

Aktiv medlem
Idag var det bättre före på alla sätt för fethjul. Isen var mushigare och ospårat var det bara att köra på. Den lösa snön har sjunkit ihop, så den är kanske 5cm och greppig i botten. Kan inte svara på hur det funkar för <4.0", men för fetton är det bar' å åk!

Makten

Aktiv medlem
Vet inte riktigt var ni hittar all den där barmarken. Inte är den kring Nackamasterna i alla fall. Idel elände!

20230318_151523_2048.jpg

P3180053_2048.jpg

Fullt cykelbart dock, men jag var tvungen att avbryta på grund av värdelösa kläder. Regn och två grader funkar liksom inte utan heltätt regnställ. Får övergå till galon tror jag. 😑

Topp