Stigstatus i Stockholms Län? Uppdatera Här!

Berk

Aktiv medlem
Alla soliga bilder tagna under normal kontorstid borde glömmas i spoiler-taggar :p

Nu är det inget kvar av den utlovade solen 😢

Glömmas eller gömmas?

När jag kam ut med cykeln var solen också precis borta. Stigarna i Fiskartorpet är storadels torra som på bilden. Det finns en pol här och där, som man kan ser på överröret. Nästan ingen snö kvar.

2023-03-21-15-31-26-682.jpg

Der Kaiser

Aktiv medlem
Solen höll sig borta från Sicklaskiftet i morse. Inte mycket snö kvar, men rejält med vattenavrinning. Och här och där är fortfarande vinterns trädplockepinn tydligt.
IMG_20230322_084246.jpg

N_sandstrom

Aktiv medlem
Ja altså, det kom ju massa snö för två veckor sen, som låg i nån dryg vecka, men det är ju inte samma snö som kom i december.

Vi har haft vad, 4-5 veckor med snö på marken under 4 månader?

UprightCitizen

Aktiv medlem
Jag har förr cyklat under vintern. Det är isigt, kladdigt och jävligt även om det inte har snöat sista veckan. Har man cykeln stuvad i sin lägenhet är det lätt att nå en punkt då det inte känns värt att stå med cykeln i badkaret för att spola av fastfrusen modd längre. På vintern är det snowboard (om ekonomin tillåter), gym och tv-serier som gäller.

N_sandstrom

Aktiv medlem
Jag har förr cyklat under vintern. Det är isigt, kladdigt och jävligt även om det inte har snöat sista veckan. Har man cykeln stuvad i sin lägenhet är det lätt att nå en punkt då det inte känns värt att stå med cykeln i badkaret för att spola av fastfrusen modd längre. På vintern är det snowboard (om ekonomin tillåter), gym och tv-serier som gäller.
Det är ju på vintern man slipper vattenslangen :)
Det är först nu den fått komma fram, sen kanske man slipper den i Maj.

Berk

Aktiv medlem

Har lärt mig i filmen om Oliwer Kangas att svenskor är känd för att tvätta deras cyklar. Jag, som kommer från söder, tvättar aldrig mina cyklar (nja, tvättade just sonens MTB för att den ska säljas).

UprightCitizen

Aktiv medlem
Tror att ni missar problemet. Det är inte att cykeln ser smutsig ut som är problemet, det är att ler och grusblandad is/modd som fryser fast på cykeln hamnar på golvet i hela lägenheten.

Berk

Aktiv medlem
Tror att ni missar problemet. Det är inte att cykeln ser smutsig ut som är problemet, det är att ler och grusblandad is/modd som fryser fast på cykeln hamnar på golvet i hela lägenheten.

Ah, det är en mer seriöst problem. MTBn jag använder mest, också på vintern, står i rummet närmast framdörren på två gummimattor med rand runtom som är gjorde till smutsiga skor. Det löser förvaringen. Största problem jag har är när jag sätter ner cykeln och cykelskor utanför framdörren när jag ska ut och cykla. Då behöver jag ofta städa golven framför lägenheten.

N_sandstrom

Aktiv medlem
fast nu fokuserar du ju på dom få dagar då det faktiskt finns snömodd.
Det går utmärkt att cykla vissa dagar på vintern, man måste inte välja på allt eller inget :p

28 december:
28 dec.jpeg

15 january:
15 jan.jpeg

27 januari:
27 jan.jpeg

19 februari:
19 feb.jpeg

Sååå mycket snömodd, överallt, hela tiden!
Men visst, fattar om du inte vill cykla, det är frivilligt.

UprightCitizen

Aktiv medlem
fast nu fokuserar du ju på dom få dagar då det faktiskt finns snömodd.
Det går utmärkt att cykla vissa dagar på vintern, man måste inte välja på allt eller inget :p

28 december:
Visa bilaga 615260

15 january:
Visa bilaga 615257

27 januari:
Visa bilaga 615259

19 februari:
Visa bilaga 615258

Sååå mycket snömodd, överallt, hela tiden!
Men visst, fattar om du inte vill cykla, det är frivilligt.
Upplevelserna går isär helt enkelt. Tur att det snart inte spelar någon roll längre, för det drar ihop sig för cykelpremiär 🙂

JakobD

Aktiv medlem
Fiskartorpet körbart, snudd på fritt från is/vatten, bitvis soggigt men det är ett cykelspår så en behöver inte skämmas enl mig.

UprightCitizen

Aktiv medlem
Sicklaskiftet var lerigt som in i helvete ner mot lilla sickla. Rekommenderar ej. Annars många vattenhål. Tror inte stigarna mår jättebra av att cyklas när det är såhär faktiskt.

manneblask

Aktiv medlem
Ny dag, annan hoj och andra stigar (Västra Görväln mot Mälaren).
Helt underbar tur! Passade på att köra som mycket gnarl jag kunde då de stigarna var prima!
IMG_20230326_120220.jpg

IMG_20230326_110504.jpg

N_sandstrom

Aktiv medlem
Tog mig ut på HT'n. Oväntat mycket snö, men rätt crisp. Riktig kul underlag, så kul att jag huckade sönder bakdäcket nästan på direkten.

När jag hunnit hem och bytt cykel så var det betydligt varmare och slafsigare. Kul ändå, men man känner sig bra feg när framhjulet vill sticka på varenda rot :)
snööö.jpg

LasseB

Aktiv medlem
Idag var det ett oväntat bra underlag där ute. 5-7 cm torrt puder med en ganska greppig botten. Många större stigstråk var uppgådda men vissa andra helt obeträdda. Det var dessutom väldigt lätt att köra i det otrampade, nästan lättare än otrampad stig. Med fatbike då.
Glömde ta en bild, men ni fattar, vitt överallt med den vanliga marken därunder.

Topp