Stigtips Stockholm - Hardtail

gavin_gadget

Aktiv medlem
Söker stigtips för hardtail. Kravet är väl ungefär att kunna få in några tramptag mellan stenar och rötter. Över rötter och sten står jag gärna för att kunna fästa med benen men det är svårt att få upp fart så om det inte lutar nedåt. Trevligt om man inte konstant skakar av pedalerna.

Fyll gärna på med en liten beskrivning och gärna länk till trailforks.

Region Stockholm med omnejd. Kanske max en timme i bil.

Senast ändrad:

gavin_gadget

Aktiv medlem
Jag börjar

Fiskartorpet. Ganska trampvänligt med några, enl mig, knepiga klättringar. Bryts upp av ett spår (Candyland) med hopp intill den gamla hoppbacken. Finns ett flowtrail/flowbana att variera med också. Ganska enkelt att hitta runt.

Fiskartorpet XC-bana on Trailforks
https://www.trailforks.com/trails/fiskartorpet-xcbana/

De delar som ligger lite högre upp är relativt torra vintertid. Candyland geggigt.

Senast ändrad:

Lejon

Aktiv medlem
Hacksta i Åkersberga. Ett lättåkt svetto-spår på ca 4 km, men när man drar upp farten lite blir det rätt tekniskt ändå men inte tekniskt som i rot-och-stenskak. Perfekt för att utvecklas på en HT enligt mig. (Jag har lyckats köra det i stort sett lika fort på en lätt helstel mtb som en lätt HT som en tung FSså det finns blandade partier.)
https://happyride.se/2018/07/13/video-stigkollen-hacksta-mtb-spar-i-osteraker/

gavin_gadget

Aktiv medlem
Lejon sa:
Hacksta i Åkersberga. Ett lättåkt svetto-spår på ca 4 km, men när man drar upp farten lite blir det rätt tekniskt ändå men inte tekniskt som i rot-och-stenskak. Perfekt för att utvecklas på en HT enligt mig. (Jag har lyckats köra det i stort sett lika fort på en lätt helstel mtb som en lätt HT som en tung FSså det finns blandade partier.)
Tack! Är det här rätt? Hacksta MTB on Trailforks
https://www.trailforks.com/trails/hacksta-mtb/

Lejon

Aktiv medlem
gavin_gadget sa:
Lejon sa:
Tack! Är det här rätt? Hacksta MTB on Trailforks
https://www.trailforks.com/trails/hacksta-mtb/
Ja.

n3wton

Aktiv medlem
gavin_gadget sa:
Der Kaiser sa:
Äh, hela Hellas ligger öppet!
Var börjar man? Trailforks är ett myller av spår. Är det bättre att utgå från deras egen spårkarta? Karaktär på de olika spåren?

Hemma, eller på en parkering där man ställt bilen. Har själv aldrig cyklat i Hellas men att det inte skulle gå att cykla hardtail där kan omöjligtvis stämma. Ut och cykla så kommer både lokalkännedomen och framkomligheten växa för varje tur!

När jag cyklat i okänd miljö brukar jag hålla lite koll på att ”komma runt” till starten på ett någorlunda vettigt sätt. Efter rundan brukar jag lite snabbt gå igenom hur jag kört och hur de stigarna förhåller sig geografiskt till andra som jag redan känner till. Att leta stigar på Trailforks samtidigt som man cyklar brukar resultera i tråkig cykling (om det inte gäller att typ hitta en enstaka stig eller så).

Der Kaiser

Aktiv medlem
gavin_gadget sa:
Der Kaiser sa:
Var börjar man? Trailforks är ett myller av spår. Är det bättre att utgå från deras egen spårkarta? Karaktär på de olika spåren?

Om man kommer med bil rekommenderar jag att parkera vid kyrkogårsaparkeringen dör ältavägen svängen ner mot Hellas, det är ingen avgift där, om fullt fortsätt till första bästa närmare Hellas.
En snäll första dag kan vara att cykla grusvägen på västra sidan om ältavägen söder om Hellasgården och svänga in i skogen väster om den på toppen, där finns snälla men fina spår som Peos punka och våta fötter, våta fötter har roliga nerförsavslutningar både i norr o i söder. Söder om den, på andra sidan den grusvägen, ligger bla hundbenet, en av de finaste stigsnuttarna i Hellas, något lättare i västlig riktning.

Jag har själv utforskat mycket i Hellas med trailforks på en mobilskärm på styret.
Både på fs och (27,5+) HT, det enda jag inte kört (än) med ht'n är nacke-sträckorna.

gavin_gadget

Aktiv medlem
n3wton sa:
gavin_gadget sa:
Der Kaiser sa:

Hemma, eller på en parkering där man ställt bilen. Har själv aldrig cyklat i Hellas men att det inte skulle gå att cykla hardtail där kan omöjligtvis stämma. Ut och cykla så kommer både lokalkännedomen och framkomligheten växa för varje tur!

När jag cyklat i okänd miljö brukar jag hålla lite koll på att ”komma runt” till starten på ett någorlunda vettigt sätt. Efter rundan brukar jag lite snabbt gå igenom hur jag kört och hur de stigarna förhåller sig geografiskt till andra som jag redan känner till. Att leta stigar på Trailforks samtidigt som man cyklar brukar resultera i tråkig cykling (om det inte gäller att typ hitta en enstaka stig eller så).

Det tvekar jag inte på. Den gula leden där, som jag promenerat, kändes dock som att jag skulle få promenera en hel del även om jag hade cykeln med mig. Samt köra rätt långsamt då och då för att inte skaka av (men generellt har jag inget emot rötter).

Anledningen till trådstarten är väl primärt att med två små barn hemma har jag inte så mycket tid att bara ut och cykla omkring en dag för att utforska. Så jag vill försöka hitta lite kvalitetsstig.

gavin_gadget

Aktiv medlem
Der Kaiser sa:
gavin_gadget sa:
Der Kaiser sa:

Om man kommer med bil rekommenderar jag att parkera vid kyrkogårsaparkeringen dör ältavägen svängen ner mot Hellas, det är ingen avgift där, om fullt fortsätt till första bästa närmare Hellas.
En snäll första dag kan vara att cykla grusvägen på västra sidan om ältavägen söder om Hellasgården och svänga in i skogen väster om den på toppen, där finns snälla men fina spår som Peos punka och våta fötter, våta fötter har roliga nerförsavslutningar både i norr o i söder. Söder om den, på andra sidan den grusvägen, ligger bla hundbenet, en av de finaste stigsnuttarna i Hellas, något lättare i västlig riktning.

Jag har själv utforskat mycket i Hellas med trailforks på en mobilskärm på styret.
Både på fs och (27,5+) HT, det enda jag inte kört (än) med ht'n är nacke-sträckorna.

Tack! Då har jag ngt att sikta på. Kompletterar med länkar. Tänkte att kanske fler än jag är intesserade :).

Våta fötter on Trailforks
https://www.trailforks.com/trails/vata-fotter/

Peos punka on Trailforks
https://www.trailforks.com/trails/peos-punka/

Hundbenet on Trailforks
https://www.trailforks.com/trails/hundbenet/

kontorsråttan

Aktiv medlem
Gula spåret är väl just ett av de stökigare, men det är väl annars lite en myt att det är så himla stökigt överallt i Hellas. Visst finns det gott om stökpartier, men man hinner med många tramptag däremellan... kan man tänka sig att ståcykla lite är en HT fullt funkis på de flesta stigarna om man inte skall hålla på heldagar kanske.

gavin_gadget

Aktiv medlem
Hacksta MTB kan klart rekommenderas

Byggt flowigt spår med nybörjarvänliga hopp. Avsaknaden av rötter gjorde det klart bekvämt på HT. A och B spår på mkt där även A spår är snällt. Det negativa: något smalt och löst spår samt sten lite väl tätt inpå som kan ge ett plötsligt stopp.

Gröna och Gula spåret i Hellas innehåller bitvis mkt stenhäll vilket även det är trevligt att trampa HT på...

Senast ändrad:

Berk

Aktiv medlem
Jag börjar

Fiskartorpet. Ganska trampvänligt med några, enl mig, knepiga klättringar. Bryts upp av ett spår (Candyland) med hopp intill den gamla hoppbacken. Finns ett flowtrail/flowbana att variera med också. Ganska enkelt att hitta runt.

Fiskartorpet XC-bana on Trailforks
https://www.trailforks.com/trails/fiskartorpet-xcbana/

De delar som ligger lite högre upp är relativt torra vintertid. Candyland geggigt.

Föredrar XC-FS i Fiskartorpet, stigarna är lite för snabbt för min HT. Kör stig-HT överallt kring Stockholm, framförallt i Hellas.

etnica

Aktiv medlem
Beror väll på vad det är för hardtail. Om det är en 10 år gammal ht xc hoj så var beredd att flyga över styret i hellas ibland ..

BAPEsta

Aktiv medlem
Jag kör mycket på Järvafältet, brukar börja bakom IKEA, köra mot Väsby gård och sen ta spår lite kors och tvärs för att sedan hamna vid Säby gård bakom IKEA igen!

Har en Trek X-caliber 9, så ingen supertuff HT, men den klarar sig bra på vad jag tycker är en trevlig blandning av berggrund, mossiga stigar, rotmattor och lera.

Makten

Aktiv medlem
I mitt fall en Vitus Sentier 27 VR. Ffa svårt att trampa och behålla fart när det är konstant rotmatta / större stenar...
Äsch, det lär man sig efter ett tag. Jag kör en del helstelt utan växlar i Hellas och det funkar utmärkt om man är lite vaksam med spårvalet. :giggle:
Om det är helt olidligt stötigt så kan det vara läge att sänka däcktrycket och/eller byta till större däck. 2,6" är en vettig kompromiss som inte kräver superbreda fälgar och får plats i många ramar och de flesta gafflar (men undersök det först).
Sen är det såklart en fråga om teknik. Man får "göra sig lätt" över större hinder. Alltså lite som att nästan hoppa fast man inte lämnar marken (om man inte har skills för det).

Edit: Ståcykla med tyngre växel gör underverk också. Sitter man ner och spinner med hög kadens så blir det väldigt mycket svårare.

gavin_gadget

Aktiv medlem
Äsch, det lär man sig efter ett tag. Jag kör en del helstelt utan växlar i Hellas och det funkar utmärkt om man är lite vaksam med spårvalet. :giggle:
Om det är helt olidligt stötigt så kan det vara läge att sänka däcktrycket och/eller byta till större däck. 2,6" är en vettig kompromiss som inte kräver superbreda fälgar och får plats i många ramar och de flesta gafflar (men undersök det först).
Sen är det såklart en fråga om teknik. Man får "göra sig lätt" över större hinder. Alltså lite som att nästan hoppa fast man inte lämnar marken (om man inte har skills för det).

Edit: Ståcykla med tyngre växel gör underverk också. Sitter man ner och spinner med hög kadens så blir det väldigt mycket svårare.
Så är det säkert - att det bara är för mig att nöta.
2.6" cyklar jag på idag och det är tacksamt. Ska kunna få in 2.8 också. Lite svårt att hitta rätt balans med däcktrycket men där är det nog också bara att laborera. Tyngre växel upplever jag också som positivt då jag får mer fart per tramptag men kör jag fast är det svårare att få fart igen. Försöker skutta över de grövsta hindren men svårigheten där upplever jag också är avsaknaden av fart (ibland), samt att jag ibland inte riktigt får till det och studsar över istället.

Det roliga är att det går bättre för varje gång :). Men kul också när man kan hitta spår med bra flyt.

Makten

Aktiv medlem
Så är det säkert - att det bara är för mig att nöta.
2.6" cyklar jag på idag och det är tacksamt. Ska kunna få in 2.8 också. Lite svårt att hitta rätt balans med däcktrycket men där är det nog också bara att laborera. Tyngre växel upplever jag också som positivt då jag får mer fart per tramptag men kör jag fast är det svårare att få fart igen. Försöker skutta över de grövsta hindren men svårigheten där upplever jag också är avsaknaden av fart (ibland), samt att jag ibland inte riktigt får till det och studsar över istället.

Det roliga är att det går bättre för varje gång :). Men kul också när man kan hitta spår med bra flyt.
Dåså, då är du redan "på väg"! Bara att fortsätta nöta. Sen är det väldigt bra om man kan cykla med folk som är lite duktigare så att man ser hur de bär sig åt, och kanske att man håller lite högre tempo än man brukar.

gavin_gadget

Aktiv medlem
Igår tog jag lila spåret på Lovön. Jättetrevligt. Cyklade början av det från vattenlaboratoriet några dagar tidigare men tyckte att jag fick en bättre runda med start från parkeringen i början av "Skogsrundan - norra"
Skogsrundan - norra
När man kommer ut från den skulle man hålla vänster på en grusväg, nedför en backe som går ut på en åker och sedan höger. Från nästa parkering går den lila slingan en runda och kommer tillbaka. Nästa gång ska jag prova högervarv.

Idag cyklades Holabandola och Corona samt lite däremellan.
Holabandola rekommenderas!
Fint rull och relativt snäll stig.

Corona blir mer klassiskt hellas-stök. Där åtm jag har svårt att hitta "flow".

BAPEsta

Aktiv medlem
Tips på ställe i norra Stockholm, Jakobsberg/Sollentuna där man kan få in lite hopp och liknande som relativ jag nybörjare? Jag har inte riktigt hittat något på Järvafältet.

gavin_gadget

Aktiv medlem
Tips på ställe i norra Stockholm, Jakobsberg/Sollentuna där man kan få in lite hopp och liknande som relativ jag nybörjare? Jag har inte riktigt hittat något på Järvafältet.
Parkera vid Görvälns slott, där har Järfälla CK en slinga. Det går upp för skidbacken en bit och därifrån finns det några berms och hopp. Även några riktigt stora men de låg avsides. Såg ut att finnas fler fina stigar förklaring också men jag har bara hunnit prova cykelklubbens spår.

De trevligaste hopp jag hittat som nybörjare tycker jag har varit de två tabletops som finns på Flowtrail:en vid Fiskartorpet. Du borde kunna få en rimligt trevlig tur dit också med Hagaparken och mtb-spåret i Liljansskogen som du borde kunna ansluta till.
Anslut till Fiskartorpet XC-bana
Så kommer du till
Fiskartorpets Flowbana

glitch

Aktiv medlem
Lidingö har två fina uppmärkta mtb spår som inte är så stökiga.
Dels med start vid Stockby, dels på norra sidan ut mot Elfvik. Där kan man enklast parkera vid hundträningsgården strax efter Rudboda när man åker mot Elfvik.

Alternativt ställer man bilen vid Lidingö kyrka och kör bägge spåren med lite fin grustransport längs kyrkviken emellan :)

gavin_gadget

Aktiv medlem
Tack för Lidingö-tipsen. Elfvik var fint! Körde båda i våras efter ditt tips @glitch.

Riktigt trevlig runda för några dagar sedan på Vilse - Gröna spåret och sedan A-Trail tillbaka. Blev en skön kort-runda att ta på lunchen. Tar gärna rekommendationer på förlängning.

Idag brottades jag med att hitta en trevlig runda från Hammarbybacken och ut. Skulle vilja ha 1-1,5h cykling på liite slätare stig men gärna något hopp eller drop på vägen. Lätt att komma bort sig i myllret av stigar runt Traktormakt och fastna i GPSen...

Senast ändrad:

Putte--

Aktiv medlem
Jakobsbergsmilen är trevlig och likaså Ängsjös Gröna slinga(trängmilen).
Nick 2.0 är en klassiker och sen finns vildmarksspåret i Grimsta. Lovön är riktigt najs och Sigtuna som ligger i utkanten av Stockholm har ju en ny jävligt rolig XCO bana.

gavin_gadget

Aktiv medlem
Jakobsbergsmilen är trevlig och likaså Ängsjös Gröna slinga(trängmilen).
Nick 2.0 är en klassiker och sen finns vildmarksspåret i Grimsta. Lovön är riktigt najs och Sigtuna som ligger i utkanten av Stockholm har ju en ny jävligt rolig XCO bana.
Cyklade JCKs MTB-bana intill Görvälns slott förut. Är Jakobsbergsmilen dragen i samma område?

Är detta Ängsjös gröna? Ängsjörundan Route

Nick har fått lite nya features under sommaren också. Jättekul! Denna t.ex.
20210910_135411.jpg

Bra tips med Sigtuna, tack!

Putte--

Aktiv medlem
Cyklade JCKs MTB-bana intill Görvälns slott förut. Är Jakobsbergsmilen dragen i samma område?

Är detta Ängsjös gröna? Ängsjörundan Route

Nick har fått lite nya features under sommaren också. Jättekul! Denna t.ex.
Visa bilaga 518759

Bra tips med Sigtuna, tack!
Nja, Jakobsbergsmilen ligger lite närmare Kallhäll, du kan parkera inne på kyrkogården och ansluta på slingan där eller börja i andra änden från ica-lagret men då startar det med klättring klättring och mera klättring.

Ängsjös gröna är ca milen och därför bara delvis den du länkat till, parkerar du nere vid första parkeringen så ser du ganska snart vart starten för vänstervarv börjar, själv gillar jag att köra medsols och då blir det en bit motionsspår i början.

Nick e bra då dom satsar mycket på att sköta om spåret.

Nackdelen med Sigtuna är att det blir ganska mycket cyklister på helgerna där, men vill man bara åka dit och leka lite och inte bry sig så mycket om att göra bra tider så kan det vara värt trippen för det är fina slingor.

Putte--

Aktiv medlem
Har precis laddat upp en Teaser på Ängsjörundan. Har dock använt mig av GoPros egna snabbredigering vilket klipper som den vill så den är inte riktigt rättvis men håll koll så kommer en mer utförlig redigering som är längre än 4 min.

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Ska man börja köra Hellas är det bra att studera Trailforks och sedan beta av spår efter spår. Gärna ett område i taget där du lär dig vad du gillar och inte.

Generellt sett är de gamla vandringslederna hårt slitna med sten, rötter och kärr. Jag väljer här helst de av cyklister spårade stigarna som går högre på hällarna och erbjuder mer flyt.

Jag kör 26” singlespeed med en gammal Fox Vanilla fram. Efter drygt 20 år i skogen väljer jag stigar med omsorg. De får gärna vara branta.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer