Stockholm- Kalmar, vad är den kortaste vägen? Endast asfalt

Carlos-Silva

Aktiv medlem
Hej alla, i år planerar jag att göra den här cykel resa igen, på en gång. Men den här gången vill jag åka med en landsvägscykel som inte tillåter mig att ta alternativa vägar utan asfalt Så jag skulle vilja ha lite tips från det coolaste forumet i Sverige!!

Säger till om någon vill göra det också och följa med mig så är det mycket välkommet.

🚴🏾💨💨💨💨

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Har cyklat Verkebäck - Stockholm ett par gånger. Min väg går ett par mil på grus mellan Stegeborg och Valdemarsvik. Vet inte om närmast men rätt fin. Ingår en bit på E22 Verkebäck - Almvik. Den får man ta vid lågtrafik. Söder om Verkebäck går det bra att köra E22 en bra bit.https://strava.app.link/IcCX4qwOjqb
1653485313899.png

GoranS

Aktiv medlem
Har tyvärr ingen koll på den aktuella sträckan men det finns ju ibland 2+1-vägar och andra vägar som är olagliga eller i alla fall klart otrevliga att cykla. Om man har otur blir det då skapliga omvägar om man vill cykla och hålla sig på asfalt medan man kan klara sig med betydligt mindre omvägar om man accepterar någon liten bit grus.

Jag föredrar själv absolut asfalt om jag cyklar lvg-cykel. Har dock inget problem att slänga in någon mil grusväg om vinsten är tillräcklig. Typiskt brukar det inte vara något problem cyklingsmässigt om jag kör med viss försiktighet (typ saktar ner ordentligt i kurvor om det är lite löst grus). Med detta bara sagt att jag tror inte man behöver vara rädd för att inkludera lite grus. Men valet är förstås helt ditt.

NLC

Aktiv medlem
Standardsvaret är väl - börja med att kolla på http://roadfinder.se/ och inse att Småland inte blivit särskilt rikt belönat m.a.p. cykelvänlig infrastruktur (belagda vägar). Håller man sig lite inåt landet (Gamleby - Hallingeberg - Ankarsrum - Kristdala - Fliseryd) kanske man åtminstone kan undvika de flesta "svarta" vägarna

GoranS

Aktiv medlem
Standardsvaret är väl - börja med att kolla på http://roadfinder.se/ och inse att Småland inte blivit särskilt rikt belönat m.a.p. cykelvänlig infrastruktur (belagda vägar). Håller man sig lite inåt landet (Gamleby - Hallingeberg - Ankarsrum - Kristdala - Fliseryd) kanske man åtminstone kan undvika de flesta "svarta" vägarna
Sen beror det ju på om man föredrar hult, ryd, måla, rum eller någon annan ändelse på orterna man passerar.

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Jag har cyklat Blackstad - Hjorted och det är finfina små vägar med varierande beläggning. Skulle jag undvika E22 som är belastad skulle de vara ett alternativ. Öster om E22 finns bara grus en bra bit syd Västervik

Grimpeur

Aktiv medlem
Cyklat några gånger Södertälje till Kalmar med asfaltscyklar. I början följde vi Östkusten ifrån Stegeborg till Oskarshamn. Numera kör Linköping till Oskarshamn. Vi har dock aldrig cyklat någon rutt helt utan grus. Tror att det är svårt att få till både fina vägar och helt grusfritt.

Ilritorno

Aktiv medlem
Tufft det blivit i Småland i dessa dagar. När jag var ung och bodde i Oskarshamn var det ju ytterst sällan en träningsrunda inte omfattande nån bit på E22:an. Måste vara en rejäl utmaning att få ihop lite variation i rundorna i dessa dagar då den inte längre cyklingsbar.

NLC

Aktiv medlem
Brukar inte de gilla att dra lederna på grus?
Kartan drar inga leder, den visar bara vilka som finns. Skyltad led på grus- resp belagd väg har olika markering.

Strava, RideWithGPS, Garmin mfl har också stöd för att visa vägbeleäggning/underlag i sina ruttningsmotorer, fast ibland lider de av dålig kartdata och anger t.wx asfalterade GC-banor som grusväg.

Dr D

Aktiv medlem
Trafikverket har ju en bra sida annars, om man ska ut på långtur:
Filtrera först på "slitlager" (uppe till höger) för att se var det är asfalt, sen på "vägtyp" för att se var det är mötesfritt.

NLC

Aktiv medlem
Trafikverket har ju en bra sida annars, om man ska ut på långtur:
Filtrera först på "slitlager" (uppe till höger) för att se var det är asfalt, sen på "vägtyp" för att se var det är mötesfritt.
Vilket precis är vad roadfinder.se visar fast aggregerat (tillsammans med vägbredd, hastighetsgräns och trafikintensitet) i en klassificering 1-5.

Dr D

Aktiv medlem
Är det nån som vet var roadfinder.se hämtar sin data? Jag kollade lite snabbt i mina hemtrakter och hittar direkt en väg som är markerade som "nivå 1" (=asfalterad, riktigt bra väg) i roadfinder, men som jag VET är grusväg. Och den har nog aldrig ens varit asfalterad...
Så man kanske inte ska lita blint på roadfinder.

nisseson

Aktiv medlem
Är det nån som vet var roadfinder.se hämtar sin data? Jag kollade lite snabbt i mina hemtrakter och hittar direkt en väg som är markerade som "nivå 1" (=asfalterad, riktigt bra väg) i roadfinder, men som jag VET är grusväg. Och den har nog aldrig ens varit asfalterad...
Så man kanske inte ska lita blint på roadfinder.
Det står beskrivet under "Info"

Bikzz

Aktiv medlem
Var ju tvungen att kolla roadfinder i närheten. Hittade ett antal grusvägar och tom stigar som är färgmarkerade som asfalt och nivå 1. Så inte helt tillförlitlig.

Grimpeur

Aktiv medlem
Var ju tvungen att kolla roadfinder i närheten. Hittade ett antal grusvägar och tom stigar som är färgmarkerade som asfalt och nivå 1. Så inte helt tillförlitlig.
Lite osäker på hur det är i närheten där du bor. Men jag har lagt märke till att roadfinder markerar cykelvägar som asfalt. Misstänker på att det beror på dålig rådata. Dvs om en grusväg är angiven som cykelväg så ser roadfinder den som asfalt. Brukar mest vara småsamhällen där det sker och sällan i större städer såsom Stockholm. Vet även att upplösningen på rådata åtminstone förr i tiden var lite sisådär. 2010 så rekade jag och frun massor av vägar för att hitta bra randovägar. Då var vägverkerkets publika väglagskarta inte så väl upplöst och då kunde en en väg som delade upp sig i två vara en enhet med en beteckning på vägunderlag. Dvs hela området såg ut som asfalt men endast en av vägarna när det delade upp sig var det. Inte använt trafikverkets karta i nutid så jag vet inte hur det är med det idag.
Personligen tycker jag att roadfinder är ruggigt bra. Den har dock ett visst mått av inkörning då den gärna leder in en i villaområden och på cykelvägar (vilka i vissa kommuner kan vara extremt dåliga). För mig är roadfinder i en klass för sig när det gäller att hitta bra vägar.

Bikzz

Aktiv medlem
Googlade på Kommunens cykelkarta. Då hittade jag en pdf på bra cykelvägar osv, många är bra grusvägar. Så gissar att Roadfinder hämtar från olika källor, och att asfalt i en del sällsynta fall inte stämmer på småvägar.

nisseson

Aktiv medlem
Googlade på Kommunens cykelkarta. Då hittade jag en pdf på bra cykelvägar osv, många är bra grusvägar. Så gissar att Roadfinder hämtar från olika källor, och att asfalt i en del sällsynta fall inte stämmer på småvägar.
Var Roadfinder hämtar data står under Info på sidan

Kneecap

Aktiv medlem
Tjena!

Cykla till Nynäs, färjan till Visby, sen färjan till Oskarshamn. Påskallavik, Forsavägen till Mönsterås, sen ner till Pataholm via Timmernabben. Där fikar man, det är det lag på. Efter fikat så fortsätter man ut till Kåremo, brevid E22 till Rockneby, fortätt till Läckeby och sväng sedan ut till Lindsdal, fortsätt Lindsdalsvägen hela vägen in till Kalmar.

GoranS

Aktiv medlem
Fast om idén är att cykla från Stockholm till Kalmar tycker jag det känns lite udda att nyttja alternativa färdmedel så stor del av vägen. Att t.ex. ta en färja över Bråviken är en sak men att åka båt mer än halva sträckan undrar jag om det kommer att falla TS i smaken.

Kneecap

Aktiv medlem
Fast om idén är att cykla från Stockholm till Kalmar tycker jag det känns lite udda att nyttja alternativa färdmedel så stor del av vägen. Att t.ex. ta en färja över Bråviken är en sak men att åka båt mer än halva sträckan undrar jag om det kommer att falla TS i smaken.

Tjena!

Jag svarade ju bara på vilken som är den kortaste vägen rent cykelmässigt. 😉
Sen är vägbeskrivningen från O-hamn rätt bra att ha i bakfickan oavsett hur man tar sig till O-hamn.

Köp & Sälj

Topp